Het marktaandeel van Tesla keldert in Europa. De voorsprong is weggeëbd.
Het is een merk dat de gemoederen bezighoudt: Tesla! Het zijn ware pioniers en verdienen alleen daarom al een plaatsje in de Automotive Hall Of Fame. Dat niet alleen, Tesla heeft op het gebied van elektrische motoren en met name de accutechniek een enorme voorsprong op de concurrentie. En als we de aankondigingen van Battery Day mogen geloven, gaat het gat alleen maar groter worden.
Marktaandeel Tesla keldert
Het lijkt dus allemaal hosanna te zijn voor Elon Musk en kompanen. Maar is dat ook het geval? In Europa in elk geval niet, want het marktaandeel van Tesla in Europa keldert enorm. Huh? Maar Tesla is het toch het beste wat ons overkomen is sinds de kilo-potten Calvé pindakaas met stukjes noot?
Marktaandeel Tesla aandeel keldert, niet de verkopen
Zoals we zeggen: het gaat nu zuiver om het aandeel. Qua verkopen daalt Tesla lichtjes ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het valt nog even te bezien wat de exacte cijfers gaan worden. Het probleem zit ‘m in de markt, die is enorm gegroeid. De traditionele automerken brengen ook elektrische auto’s op de markt en de lijken beter aan te slaan.
Andere concerns groeien
Vorig jaar scoorde Tesla in Q3 nog een aandeel van 33,8 procent. Dat marktaandeel van Tesla is gekelderd naar slechts 13,5%. Het is overigens niet één concern dat Tesla voorbij steekt, het zijn er drie: Volkswagen Group, Hyundai Motor Group en de Renault-Nissan-Mitsubishi alliantie. Au. Een kleine nuance: in dit overzicht gaat het om concerns, niet om merken alleen, terwijl Tesla een merk is.
Voorsprong ebt dus weg
Er wordt verwacht dat Tesla nog een goed Q4 gaat draaien. Sterker nog, met een beetje mazzel zal Tesla hun verkochte aantallen van 110.000 exemplaren weten te evenaren. Het verschil is dat simpelweg de markt veel groter is. Waar de voorsprong destijds van Tesla zichtbaar was in de verkopen, is dat nu niet dus meer het geval.
Via: Matthias Schmidt
Met dank aan Noud voor de tip!
Reaver zegt
Tesla is ook een concern, het heeft gewoon geen andere merken.
grasvreter zegt
Dus tesla is 1 concern, maar de concernen kia en hyundai bij elkaar is ook 1 concern?
406_v6 zegt
@Reaver: really?? ?
mashell zegt
Daar gaat het artikel over “concerns about Tesla”.
fanboy zegt
Ach, ze staan er (wat EVs betreft) nog altijd beter voor dan BMW. Die pruttelen al 7 jaar aan, echt onbegrijpelijk, want hoeveel mensen de i3 ook lelijk vinden, dat ding zit heel goed in elkaar en liet zien dat ze al prima EV’s konden bouwen.
Het is mij een raadsel waarom er nooit een elektrische 3 serie is gekomen. Misschien was dat dan niet de beste EV geweest of een beetje duur, maar mensen hadden die wel willen kopen.
Nu komt er een ix3, weer een dure SUV waar jan modaal het ook niet zo van moet hebben.
erwh zegt
@fanboy: BMW heeft de kapitale fout gemaakt om hun elektrische ontwikkeling na de i3 en i8 tijdelijk in de ijskast te zetten, waarna de afdeling inclusief opgebouwde kennis het bedrijf uitvloeide naar andere fabrikanten. Vooral VAG plukt daar nu de vruchten van en BMW is naar de achterhoede teruggevallen.
leonlampe zegt
@fanboy: ik vind het gewoon lachwekkend hoe ze een paar jaar geleden met zo een goede poging als de i3 zijn gekomen en nu jaren later met de ix3 komen die zo slecht gebruik maakt van de beschikbare ruimte
SpeedGeek zegt
BMW heeft sowieso een beetje een identiteitsprobleem. En inderaad, met het succes van de Model S en Model 3 had je toch wel kunnen verwachten dat “Ze Germans” zouden volgen met een soortgelijk model.
ouwedibbes83 zegt
@fanboy: ja, BMW heeft gewacht met meer elektrische volume modellen naast een i3 en de halo car, de i8. Maar is de timing zo slecht? De andere grote Duitse merken lopen qua introductie van serieuze elektrische alternatieven niet jaren voor op BMW. MINI heeft al een electro versie, de iX3 komt in een belangrijk segment en concurreert met de e-tron en EQC. Dan is er redelijk vlot ook een i4 om de electro sedan rijder te voorzien. Dan zitten ze er toch aardig bij? Zeker als ze ook buiten Europa gaan scoren met deze line-up
superfunky zegt
@ouwedibbes83: precies, BMW gaat geen auto’s produceren waar ze verlies op maken die zijn gewoon rustig aan het werk om volume modellen voor te bereiden. Ik heb de staatjes gezien boys (oh shit, mag in dat zeggen? ;) ) en er staan hele mooie resultaten voor het EV segment in de planning en in PHeV worden ze koning keizer met ranges boven de 100km. Die willen jullie allemaal heel graag hebben in NL. Geen zorgen over “die Bayer”!
dwfc zegt
Ik sluit me aan bij ouwedibbes.
Gewacht totdat de markt er rijp voor was .
flutterby zegt
@fanboy: de aandrijflijn van de i3 zit ook in de Mini, dat hadden ze in 2013 al moeten doen. De elektrisch 1 serie was ook erg populair en kon met het juiste prijskaartje zo in productie.
boriske zegt
Denk niet dan Jan Modaal een zich uberhaupt een bmw kan permitteren
TheMaster zegt
Quote: Sterker nog, met een beetje mazzel zal Tesla hun verkochte aantallen van 110.000 exemplaren weten te evenaren.
Serieus? Met een beetje mazzel? Dan weet je echt niet wat er speelt. Met een beetje mazzel leveren ze 50% MEER af dan jouw verwachting. Dan zit je er echt extreem naast.
Tesla heeft gewoon een kleiner portie, van een veel grotere taart. En die taart gaat komende jaren extreem groeien.
willeme zegt
@TheMaster: het is de verwachting van een zeer goed geïnformeerde journalist. Vind ik ober het algemeen iets betrouwbaarder dan wat de desbetreffende CEO zegt tijdens een aandeelhoudersvergadering. Of dat nu Tesla, VW of Renault is ;-)
TheMaster zegt
Die zeer goed geïnformeerde journalist, zal ook even kijken naar de cijfers. In Q3 bijna 140.000 auto’s verkocht/afgeleverd. Q4 is elk jaar het beste kwartaal qua autoverkoop geweest. Dus de redenatie van deze journalist is dat er 30.000 MINDER auto’s verkocht gaan worden? Dit terwijl de productie Q4 in Fremont met 20% omhoog gaat en in Shanghai met 30%?
willeme zegt
@themaster: Tesla zal zeker nog gaan stijgen qua verkoopaantallen, maar niet meer qua marktaandeel, waarschijnlijk. Uiteraard zou het wel een stunt zijn als Tesla het weer flikt, uiteraard ;-).
flutterby zegt
@willeme: de verwachting is toch wel dat Tesla in 2022 500.000 auto’s in Berlijn gaan produceren welke allemaal in Europa verkocht gaan worden. Ik benieuwd of Volkswagen dat kan bij benen met hun doel voor 1 miljoen cumulatief eind 2023.
Zo lang Tesla’s geïmporteerd moeten worden staan ze 2-0 achter.
dwfc zegt
De prijzen worden aan de meet uitgedeeld !
En die is getrokken op 31/12/2020
Als ze 2019 evenaren is het een succes.
superfunky zegt
@TheMaster: daar heb je lekker wat aan als je in Q3 al 30k minder auto’s aflevert dan je productie-capaciteit.
flutterby zegt
@superfunky: dat is een nadeel als de capaciteit in het begin van het kwartaal lager ligt dan eind van het kwartaal.
dutchneon zegt
Precies, ik maak me geen zorgen over Tesla. Maar meer over de legacy merken. Tesla heeft relatief maar een klein taartpuntje nodig.
Dat lukt ze relatief makkelijk want als je een goed sturende EV wilt met een zeer goed laadnetwerk en een flink snelle acceleratie, nemen heel veel mensen blijkbaar het uiterlijk voor lief ;)
Als ze dus eens een mooie auto maken, zoals de model-s bij introductie was…. gaan de verkopen door het dak :D
dwfc zegt
Verkoopcijfers / geen productiecijfers !
2016 : 76.000
2017 : 102.000
2018 : 245.000
2019 : 367.500
Groeiratio.
Van 2017 naar 2018 = x 2.40
Van 2018 naar 2019 = x 1.49
Ik heb mijn twijfels ‘ The master ‘
Of ze elk jaar het groeitempo van 17/18 kunnen waarmaken in een nu wel toch competitieve markt.
flutterby zegt
@dwfc: twee weken geleden richten ze nog op 500.000 dit jaar en 850.000+ volgend jaar. Tijd zal het leren.
TheMaster zegt
Nee, 17-18 halen ze nooit meer. Maar elk jaar 40-50% groei wel. Althans, voor komende 5 jaar. Dan is “model 2” ook in productie en kan in 2025 makkelijk 1 miljoen aan verkoop doen in Europa en Azie.
dwfc zegt
Het is zoals Willeme zegt, de markt moet nog openbloeien, en de transitie naar ev heeft een capaciteit van bv 30 miljoen wagens per jaar.
Dan zal Tesla uiteraard meer wagens verkopen maar hun aandeel op de markt zal niet meer zo hoog zijn dan heden ten dagen.
Het verontrust me nu reeds dat Tesla hun ratio in een openbloeiende markt reeds een klap gekregen heeft.
Mede door de opkomst, concurrentie, van de plug-in hybrides maar … we zullen zien.
911targa zegt
Tesla maakt meer raketten dan de VW-group ;-). Dus volgende keer kan Musk met een joint tussen zijn lippen zeggen dat VW vele malen kleiner is (‘in space’).
leonlampe zegt
@911targa: Volkswagen kan op zijn beurt weer zeggen dat Tesla vele malen kleiner is. In bratwursten maken
tge2 zegt
Ik kan niet kiezen. Een lelijke blob of een overbemeten, loodzware, sedan met eendenkop. Ik blijf dan maar ongesubsidieerd brandstof verstoken.
crepito zegt
@tge2: Ze bestaan nog blijkbaar, denken dat er geen subsidie zit op fossiele brandstof!
tge2 zegt
@crepito: Ik merk er niks van. Ik heb geen belastingkorting of subsidie bij de aanschaf van mijn brandstofstoker mogen ontvangen. Ik moest BPM aftikken én MRB betalen.
flutterby zegt
@tge2: jij ziet door het bomen het bos niet he?
Pascal zegt
Ze bestaan nog blijkbaar, denken dat er subsidie zit op elektriciteit! :)
Rick-dos zegt
Het is een beetje Chrysler in de jaren ’90. In Europa waren de Cherokee en Voyager enorm populair omdat ze feitelijk het rijk voor zichzelf hadden. Toen de Europese merken ook MPV’s en SUV’s gingen bouwen toen was het al snel over met de pret.
Dutchdriftking zegt
Niet verrassend toch? En oorspronkelijk was het doel van Tesla om de traditionele merken naar elektroland te krijgen. Dat is aardig gelukt.
kevertje zegt
Ik wil deze elektrische droom nog steeds zien landen waar onze gepolariseerde overheden dat graag zouden zien. Vooralsnog blijft het bij al die merken – zelfs Tesla – over een soort van autotechnologie dat het concept-stadium amper verlaten heeft. Een beetje een ‘proof of the pudding’ dat zoiets wel zou kunnen, maar de echte ecologische voetafdruk is vele malen groter dan politiek en media willen toegeven en alle open journalistiek rond het thema zware en toxische metalen en grondstoffen, ook de invloed op bepaalde gebieden van deze wereld en de geostrategische risico’s, wordt geweerd. Zelfs Tesla is zich daar wel terdege van bewust, maar helaas staat een meer gepaste batterij-technologie nog maar in de stelling en het zal nog zeer lang duren voor we nikkel, kobalt, neodymium of al dat zeer energie-vretende lichtmetaal en niet CO2-vrij kunststof aan de kant kunnen zetten. Om nog maar te zwijgen over het vraagstuk energieproductie zonder kerncentrales en de quasi onuitvoerbare netverdeling met zo’n gigantische vermogens. Tot zolang blijf ik rustig met een betaalbare en niet te gek vervuilende diesel- of benzinemotor rondrijden, aangevuld met wat licht-hybride technologie als het moet. Zo denkt nog steeds het merendeel van de burgers…
Pascal zegt
Tsja, er is (ook hier) een aardig groepje petrolheads die het gewoon niet wil horen. Maar feit is dat een moderne EV het ‘cradle to cradle’ nu al stukken beter doet dan een ICE, inclusief ook alle factoren die jij hierboven noemt. Believe it or not, lees je maar in. De EV heeft daar bovenop tenminste nog de potentie om (deels) op groene stroom te rijden en in de EV hoek gaan de ontwikkelingen 10x harder dan in ICE land. Is de EV dan zaligmakend? Nee natuurlijk niet. Het is misschien ook helemaal niet de eindoplossing. Maar 1 ding staat vast: de ICE is technisch al lang en breed ingehaald.
mashell zegt
De een noemt het open journalistiek, de andere fake news. De geostratgische risico’s van olie zijn anders ook enorm, wij kopen de olie, de sjeiks financieren daarmee het tegen ons gerichte islamitisch terrorisme. We moeten zo snel mogelijk van die olie afhankelijkheid af.
flutterby zegt
@kevertje: de kobalt in een auto batterij is minimaal vergeleken met een telefoon, tablet of laptop. Daarnaast is de kobalt uit een accu te recyclen in tegenstelling tot de kobalt die verbruikt wordt in raffinaderij van olie.
EVs wordt schuld in de schoenen geschroven waar “big oil” zich net zo hard schuldig aan maakt. De reden hiervan is dat elektrische auto’s een gigantische macht en geld verschuiving met zich mee brengt. Big auto moet versneld afschrijven en missen onderhoud en de expertise van big oil is zinloos in een elektrische wereld, hooguit een rol in het opwekken van elektriciteit want zonder fossiele brandstoffen is onhaalbaar voor 2050.
pjoes zegt
EV’s ook BPM en MRB laten betalen. ICE te zwaar belast onwenselijk voor “gewone man en vrouw”.
Kost mega veel werkgelegenheid ook. Van de regen in de drup. A, B en C segment wordt kapot belast.
Vervolgens (niet) gek vinden wanneer veel minder nieuwe auto’s worden verkocht.
flutterby zegt
@pjoes: het is makkelijker €1 te halen bij 100 man dan €100 bij 1 man. Dit land wordt gefinancierd door modale inkomens.
Jantje_555 zegt
Europe First dus! Geen Amerikaanse merken meer
superfunky zegt
@willeme: hoezo, bedankt Noud? Ik schreef dit begin september al in meerdere reacties en ik schreef er ook al bij dat AB een beetje beter onderzoek naar de cijfertjes in de EU markten zou kunnen doen ;)
En trouwens, “Tesla heeft enorme voorsprong qua accu techniek”. Ik ken de CTO van één van die Duitsers toevallig een soort van, 12 maanden nog, dan is het gat dicht. Iets met ervaring, macht en Duitse degelijkheid. Je kent het wel.
@flutterby: zie je, Willeme heeft heer Schmidt ook eindelijk ontdekt. 6 weken geleden vroeg je nog wie dat dan wel mocht zijn. Nou, je ziet, Matthias is de specialist ;)
En dan doe ik er nog ff eentje voor een mooie fles wijn (hoewel ik niet drink): Tesla eindigt Europa onder de 10% marktaandeel in EV. En als de Amerikanen daar in Q1 ook achter komen, halveert het aandeel. Maar goed, jullie hebben natuurlijk allemaal al heel verstandig verkocht dankzij mijn eerdere gratis tips.
Maar je kan natuurlijk ook nog ff wachten tot Elon gaat vertellen dat ze nog ff gaan wachten met Gigafactory (bij andere fabrikanten heet dat gewoon saai: factory) Berlin te openen, maar dan staat er 100.
flutterby zegt
@superfunky: specialist? Laat mij niet lachen. Ondanks de erkenning van Willeme mist hij het feit dat Europa hier nog niet produceert of hij zoekt sensatie voor aandacht. Ik weet niet wat erger is, maar een expert is het niet.
superfunky zegt
@flutterby: aha, nu ga je ook al objectieve feiten negeren? Grappig. Meneer Schmidt hoeft ook helemaal niks met de omstandigheid dat er geen Europese fabriek is (waar komt bijvoorbeeld de Kia EV vandaan, dacht jij?).
Schmidt is een van de weinige journalisten/analisten die al jaren Europese rapporten maakt over de
Europese EV markt en dat maakt hem specialist ja. Hij geeft al tijden aan wat de bewegingen zijn. Als je hem een beetje volgt, dan kun je goed zien wat er gebeurt. Maar je kunt ook niet verder blijven kijken dan dat marginale landje aan de Noordzee waarbij iedere ontwikkeling gebaseerd is op overheidsbeleid, hetgeen niks met Europese of mondiale trends te maken heeft.
Nogmaals, leuk dat jij gelooft in je zelf verzonnen sprookje dat Tesla bewust Europa laat lopen omdat ze elders de vraag niet aan kunnen, maar dat is A niet waar omdat ze niet op volledige output draaien en B is er geen fabrikant die voor die €600 per auto aan transportkosten, geen auto’s naar Europa verscheept.
flutterby zegt
@superfunky: wie negeert er nu feiten? Tesla heeft tot nog toe praktisch elke geproduceerde auto geleverd. Nu moet je inderdaad niet naar één landje kijken, maar naar wereld niveau. Als Kia of Hyundai hun auto in Korea kunnen verkopen gaan ze echt niet naar Europa verschepen hoor. Echter draaien zijn veel grote hoeveelheden en willen ze juist voet aan de grond krijgen in Europa omdat ze in Korea geen miljoenen auto’s nodig hebben.
Volgend jaar gaat Tesla pas meedoen. Europa is nooit de focus van Tesla geweest, enkel leuk meegenomen dankzij de subsidies hier. Het was je misschien nog niet opgevallen maar het segment van de Model S, Model 3 en de Cybertruck hebben amper marktaandeel in Europa en primair in de VS. Zelfs de trekhaak van de Model 3 is er achteraf snel op geklutst voor Europa terwijl de auto in de VS al twee jaar in productie was.
superfunky zegt
@flutterby: je hebt helemaal gelijk, zuid-korea, 48 mio inwoners, 150k EV’s. Hebben ze geen auto’s nodig. Man, man, man, het is wat.
flutterby zegt
@superfunky: Het is geen zelfverzonnen verhaal. Je zou het niet zeggen maar er zijn mensen die er nog veel meer verstand van hebben dan mij.
Daarnaast heb je met een Model 3 geproduceerd in California (zelfstandig economisch gelijkwaardig aan Duitsland) dus hoge lonen, transport en importheffing over véél meer dan €600. Waarschijnlijk zelfs meer dan €6000.
superfunky zegt
@flutterby: nu begin je pas echt onzin te roepen. Maar goed, dan weten we tenminste zeker dat je geen idee hebt waar je over praat.
Het transport van een auto van of naar de VS kost €600 per stuk. Op auto’s uit de VS zit een EU import-heffing, maar het was je misschien al opgevallen dat auto’s hier ietwat duurder zijn. Of dacht je soms dat die import-heffing en transport niet doorberekend worden aan de klant? Er wordt geen auto niet in Europa verkocht omdat de fabrikant hem “liever” ergens anders levert.
Maar goed, 25 jaar ervaring in automotive, amigo. Denk dat ik wel weet waar ik over praat.
flutterby zegt
@superfunky: elke fabrikant verkoopt zijn goederen waar het meeste oplevert. Dat je dat na 25 jaar niet door hebt zeg.. loopt de sector zó ver achter?
hape zegt
De “traditionele” merken zetten nog even alles wat los en vast zit (als het maar electric is) op kenteken en zadelen zo de dealers op met een vrachtje auto’s. Alles om de CO2 boete zo laag mogelijk uit te laten komen.
In dit rijtje is Tesla de enige die hierbij baat heeft door CO2 taks duur te verkopen….
flutterby zegt
@hape: MG heeft ook een leuke deal met Volkswagen (die niet genoeg EVs kan leveren.
pietje zegt
Gemiddeld marktaandeel stijgt gewoon wederom enorm, het is niet eens meer nodig om in Europa te verkopen, hun plan is dan ook om Europeanen te laten wachten tot de fabriek in Duitsland af is.