Het is in heel Europa crisis, maar in sommige landen wat meer dan in andere. Duitsland doet het bijvoorbeeld nog best aardig, als je kijkt naar de autoverkopen, maar is dit wel zo?
Nederland is de laatste 2 maanden even niet representatief, maar grosso modo zakt de autoverkoop hier wat in (een procentje of 8 dit jaar, is de verwachting). De afgelopen maand zakten Frankrijk en Spanje respectievelijk 7% en 17%, en ook in Italië is het bal.
Duitsland zit een beetje rond de nullijn, en presteert daarmee bovengemiddeld. Echter: er gaan geluiden op dat veel fabrikanten er een ‘Spykertje’ doen, met andere woorden: je dealers volstoppen met nieuwe auto’s en deze als verkopen registreren.
Formeel stegen de autoverkopen in Duitsland het eerste half jaar met 0,7 %, maar volgens een tweetal onderzoeksbureaus is de particuliere vraag dezelfde periode met zo’n 5% gedaald, aldus Automotive News. ‘Cooking the books’ is een term die hierbij om de hoek komt kijken.
Uiteraard moet je voorzichtig zijn met beschuldigingen, en is dit soort zaken altijd moeilijk te bewijzen, maar het riekt wel een beetje. De vraag is alleen wat fabrikanten, als ze het doen, er mee willen bereiken. Op korte termijn staat het leuk, maar er zal later altijd gecompenseerd moeten worden, indien de cijfers niet kloppen, want vroeg of laat ga je altijd onderuit, kijk maar naar de Parmalat-affaire enkele jaren geleden, of het Griekse begrotingstekort.
Groeicijfers die zijn gefundeerd op drijfzand helpen niemand, maar de druk die de altijd voortdurende ‘rat race’ met zich meebrengt laat mensen rare dingen doen. Of er inderdaad onregelmatigheden voorkomen in Duitsland zal later blijken. Het is niet ondenkbaar in ieder geval.
Foto: autojunk.nl
towi1989 zegt
Ford doet dit anders ook. Als ik op RDW mijn kenteken check is het net alsof ik een 2de hands auto rij, terwijl dit toch echt een nieuwe was met 2 km op de teller. Zelfde verhaal bij bekenden die hun auto daar ook vandaan hebben. Is dit dan iets illegaals?
loopjes zegt
@towi1989: auto gekocht of geleast? Ingeval van koop Zijn er vaak dealers die auto’s al op kenteken zetten. Hierdoor Zal
Voor u de aanschafprijs fors lager liggen.
E34M5Touring zegt
@towi1989: Nee de auto wordt dan geregistreerd om een bepaalde importeursbonus binnen te halen. De klant krijgt wat extra korting en rijd toch een nieuwe auto. Helaas was de dealer even eerste eigenaar. Bovendien is het kenteken al binnen en kan je lekker snel rijden.
emile_benz zegt
@E34M5Touring: tegenwoordig worden autobedrijven ook meegerekend als eigenaar door de RDW. Als je nu dus een tweedehandsje koopt die 2 gebruikende eigenaren gehad heeft, word je voor de RDW de 5de eigenaar ipv de 3e…
E34M5Touring zegt
@Emile_Benz: Tuurlijk wordt gewoon gezien als demo registratie.
dawwg zegt
Tja, volgens mij ‘kookt’ elke fabrikant/importeur al jaren eerst de boeken vol en verklaart dat dus niet het verschil.
Daarnaast zijn Duitse boekhouders traditioneel meestal toch conservatiever dan hun Zuid-Europese collega’s, dus ik kan me niet voorstellen dat de ze het veel bonter maken dan de rest.
BobbyD zegt
In dit Duitsland is dit heel normaal, als ik het goed heb doen ze dit via een eendagskenteken.
In Nederland staat Ford er inderdaad om bekend dat zij dit ook doen. Auto eerst registreren op de dealer, dit is niet illegaal, zolang de dealer jou verteld dat het eigenlijk een 2ehands auto is. Je wordt namelijk de 2e eigenaar van de auto
emile_benz zegt
@BobbyD: zie mijn reply @ E34…
BobbyD zegt
@Emile_Benz: Ja? Dus? Je zegt ongeveer hetzelfde als ik?
Overigens over het verhaal van 5 eigenaren, per wanneer is dit? Dit zou betekenen dat wanneer een autohandelaar een auto inkoopt deze niet meer als handelsvoorraad staat geregistreerd bij de RDW?
emile_benz zegt
@BobbyD: klopt. Dacht sinds 2008.
BobbyD zegt
@Emile_Benz: Ik geloof niet dat je gelijk hebt. Maar ik kan nu even je gelijk/ongelijk niet bewijzen, maar volgens mij telt het opnemen van een auto in de bedrijfsvoorraad niet als een tenaamstelling
Raoulporsche zegt
@towi1989 Ford doet niet anders! Alleen als je een auto zelf configureert en besteld zal datum deel 1 gelijk zijn aan aflevering.
Ford pompt dealers vol met onverkochte auto’s.
Ongetwijfeld zullen meer merken dit doen.
qashqow zegt
als werknemer in een autobedrijf kan ik met stelligheid bevestigen dat veel invoerders dit systeem toepassen: een daginschrijving, zoals dat heet, is goedkoper voor de klant en de invoerder kan weer een ‘inschrijving’ voorleggen. In onze concessie alleen al gaat dat om meer dan 200 voertuigen per jaar. reken maar uit.
BobbyD zegt
@qashqow: Ik denk dat jij uit Belgie komt, want in Nederland bestaat er geen daginschrijving
Hupke zegt
Als ze al eeuwen zo werken maakt dat geen verschil. Als dat iets is waar ze pas mee begonnen zijn dan is het idd de boeken koken.
LaLancia zegt
42 % van de Hyundais betreffen zulke inschrijvingen. BMW doet ook aardig mee met 29 % en Audi/MB met zo’n 20%. Ook de Duitse automarkt/makers staat op instorten, alleen stellen ze het nog effe lekker uit.
lamborgfan zegt
Plaats ze hier in holland in die 2e kamer nu eens allemaal roepen dat het in nederland zo geweldig gaat, dat we allemaal stinked rijk worden en we kunnen kopen wat we willen i.p.v die verhalen van stijgende werkloosheid, slechte cijfers.. blah blah.. Dan zouden we iig ook nog eens ergens komen! Mensen durven dan opeens veel meer geld uit te geven!
autogedrocht zegt
@lamborgfan: 1 ding is duidelijk, jij moet de politiek niet ingaan…
lamborgfan zegt
@autogedrocht: joh…
bempi zegt
@autogedrocht:
Dit moet je tegen Wilders zeggen. Die doet niks anders dan dit soort kreten roepen en het volk gek blijven maken, dat we sterker staan als solist in Europa. Ha een land met maar 16 miljoen inwoners, waarvan 5 miljoen allochtoon is en 1 miljoen illegaal of onder asiel verblijven.
frehfreh zegt
Hoe ironisch, het gaat over manipuleren etc. en er wordt een foto van Tonny Keijzers gebruikt; coincidence ?
Megakix zegt
@frehfreh: Tonny….da’s een naam waarbij een ‘normaal mens’ met een hele grote boog omheen sjokt :) ..laat staan voor het kopen van een auto bij Tonny, haha
zender zegt
” met andere woorden: je dealers volstoppen met nieuwe auto’s en deze als verkopen registreren” volgens mij omdat ze teveel auto’s bouwen tegenwoordig..
w0o0dy zegt
Tja, een goede reden om veel auto’s de markt in te stampen ook al is het nep is natuurlijk wel dat je nu je concurrenten een oor aan kunt naaien en kunt wachten op de reorganisaties bij de concurrentie… Wie heeft er recent ook al weer iets geroepen over een grote duitse fabrikant die niet direct netjes te werk gaat? Oh ja Ome Sergio! Zou hij dan wellicht gewoon gelijk hebben? Een “demo” met dikke korting omdat ie uit de voorraden komt?
Naughty, naughty!
jorden zegt
op autoblog verschijnen vaker artikelen van dit soort praktijken op kleine schaal. Dan gaat het over de mooie praatjes dat één of andere exclusieve super car meteen uitverkocht is. Wie zegt dat niet al die auto’s in een showroom staan te verstoffen???