De info die automobilisten krijgen moet metéén in de auto terechtkomen. Actuele en persoonlijke reisinformatie, dat is waar Schultz op wil inzetten. Immers, automerken genoeg die voertuigen al onderling laten communiceren. En zo zijn er nog veel meer nieuwe technieken om dit te doen. Dit staat allemaal in een brief aan de Tweede Kamer, want Schultz wil er al snel mee beginnen. Lees er hier meer over.
Lees Interacties
Reacties
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
jzaero zegt
Heel leuk dit soort innovatieve technieken, maar hoe wordt dit toegepast in een oude auto van 10-20 jaar oud? Die rijden er zat in Nederland, maar je kan moeilijk mensen verplichten een veiligheidssysteem erin te zetten terwijl het al in heel Nederland boven de weg hangt.
HDM zegt
Gaat het instrumentarium eruit zien alsof je op de beurs werkt met 9 monitoren voor je kop. Mooi man, hoezo geen afleiding?
thefavis zegt
Zolang ik mijn ogen op de weg gericht kan houden zie ik geen probleem. Ik moet weten wat er om mij heen gebeurt en niet wat er in mijn auto gebeurt. Verkeersveiligheid en minder files is toch ook belangrijk?
kenner zegt
Het zijn prima dingen toch, waarom weg halen?? Kost ook weer een hoop geld denk ik.
Simpson zegt
hm, ik zie het ook liever op een bordje dat ik van afstand zie, dan op mijn dashboard.
Ik zie twee uitdagingen op voorhand: hoe bepaal je op welke weg iemand rijdt, (onder of op het viaduct) en hoe tijdig kun & wil je de informatie beschikbaar stellen?
Integratie in oude auto’s lijkt me niet zo’n probleem. Echte oldtimers ff buiten beschouwing gelaten.
xebas zegt
Hoe zit het met buitenlandse auto’s?
Een voordeel voor deze groep is dat dan alle info in hun eigen taal weergegeven kan worden.
Maar dan moeten die auto’s wel zo’n systeem hebben anders moeten de matrixborden toch voor deze groep blijven. En zelfs als de utopie kan uitkomen dat de hele EU in een keer hetzelfde systeem kan invoeren (yeah right). Hoe zit het dan met onze gasten buiten de EU of europa, marokko, turkije etc.
Arnoud zegt
Ik zie liever dat de matrixborden zodanig worden aangepast dat je elke maximum snelheid er op kan aangeven die bij de dan heersende verkeerssituatie hoort. Dus dat je er ook 130 op kan weergeven. Hebben ze in Duitsland ook. Veel beter dan al die onderbordjes van 120km/u tussen 6h en 19h of 100km/u bij geopende spitsstrook. Hoewel ze voor mij niet onduidelijk zijn maar je hoort vaak dat anderen het heel onduidelijk vinden.
rhellema zegt
@Original_Arnoud:
De maximum snelheid op onze snelwegen bedraagt 130 km/h, tenzij anders aangegeven. Dus waarom wil je 130 op een matrixbord hebben?
jzaero zegt
@rhellema: Waarom moet het zo onduidelijk? Geef gewoon 1 snelheid aan, als er staat 120 van 6h-19h, waarom dan opeens 10km harder mogen in de resterende uren? Maak er gewoon 120 of 130 van. Het is verwarrend en ik ben nou niet een laagopgeleide idioot die niks van borden lezen snapt. Dynamisch snelheidslimiet is goed, maar dan moeten borden ook dynamisch zijn. Gebruik dan inderdaad de Matrixborden om 80, 90, 100, 120 of 130 aan te geven.
Voorbeeld:
– 120 van 6-19h indien spitstroken gesloten zijn.
– Spitstrook open betekent 100
– Wat is de max snelheid daar buiten?
130? Niemand die dat weet en dus ook niet 130 durft te rijden. Er moeten dus 3 verschillende snelheden uit deze situatie gehaald worden binnen de 2-3s die je hebt wanneer je er langs rijd. Best vervelend als om de 2-3 min in Nederland een ander snelheidslimiet geldt.
Pordon zegt
@jzaero: het is tegenwoordig gewoon 130 tenzij anders aangegeven zo lastig is dat niet.
Arnoud zegt
@Pordon:
Jij en ik weten dat. Maar een hele hoop medeweggebruikers kennelijk niet. Al die rijdende chicanes zijn voor de doorstroming niet bevorderlijk. Daarom vind ik een dynamisch matrixbord een goed idee. In één oogopslag duidelijk wat de geldende maximumsnelheid is.
norge zegt
En dat mag je wel gebruiken als je rijdt? Dan gebruik ik mijn mobieltje ook.
renezzzz zegt
Handig en technisch gezien prima uitvoerbaar… Organisatorisch/politiek wordt dit een monster project wat veel, zeer veel geld kan kosten. Standarisatie/regelgeving/Europa?
JvT zegt
@renezzzz:
Helaas sla je daar de spreekwoordelijke spijker op zijn kop. Ik zie al een groot FAALproject aankomen…
RobertJ zegt
Ah, en bij welke Italiaanse fabrikant gaan we het systeem laten maken?
JaxDryke zegt
Beetje monsterd na de maaltijd.
Ze zijn al 3 jaar bezig om heel Nederland vol te hangen met matrixborden..
—
Hoe verkwansel je zo veel mogelijk geld en lijk je in de politiek heel slim ?
– Ga bij Minister Schultz Verhagen in de leer.
sjamp zegt
Kweet niet hoor, maar toen ik mijn rijbewijs haalde hingen er vrijwel nergens matrix borden. Werkte prima. Gewoon overal 120. Met hier en daar kaasplakjes in de middenberm met 100.
Wees eens eerlijk:
Als ze vannacht allemaal gestolen zouden worden,… Zou je ze dan écht missen? Zou het überhaupt opvallen?
Flikker toch op. Meestal staat er informatie op waar ik niets mee kan wil en zal doen. Zoals de treintijden. Boeiend. Of de duur van de vertraging. Ja? En? Aansluiten in de file moet je toch, of de TomTom komt wel met een alternatief.
Een alternatief dat ie ook na het verlaten van de snelweg nog steeds aan je uitlegt.
jzaero zegt
@sjamp: Je moet een ding toegeven, die dingen zijn wel erg nuttig bij filevorming. Je moet er niet op gaan vertrouwen en je kan zeggen dat ze daardoor juist files veroorzaken, maar tijdig op de hoogte zijn van langzaamrijdend/stilstaand verkeer is in mijn ogen geen slechte zaak. Ik heb liever dat ik paar keer wat minder hard moet remmen en wat langzamer verkeer heb dan dat ik vol een vrachtwagen of onoplettende idioot in me kont geprikt krijg. Aan de andere kant, je moet ook niet meteen op je rem gaan staan waardoor een zee van remlichten gaat verschijnen. Matrixborden moet je eerder gebruiken als waarschuwing, niet als bevel om massaal op de rem te gaan staan.
Arnoud zegt
@jzaero:
Volgens mij is het aantal kettingbotsingen met de introductie van het matrixbord wel drastich gedaald. Gewoon omdat er tijdig op aangegeven wordt dat het verkeer verderop langzaam rijdt of stilstaat.