Is dit briljant of misschien toch niet zo’n goed idee? Op een Amerikaanse universiteit is een retrofit-systeem ontwikkeld, dat van bijna elke auto een plug-in hybride kan maken. Kosten? Slechts 3.000 dollar.
Op de Middle Tennessee State University (MTSU) is een systeem ontworpen dat werkt volgens hetzelfde principe als veel elektrische auto’s: met een elektromotor in de wielnaaf, in dit geval geplaatst op de achteras. Waar we echter nog niet helemaal over uit zijn is of er nog wel ruimte is voor een remschijf in dit design. Het lijkt er namelijk op dat dit systeem de complete reminstallatie vervangt, waardoor je qua remmerij zou zijn aangewezen op trommels, en welke auto heeft dit tegenwoordig nog?
Op lage snelheid werken de elektromotoren mee, wat volgens de onderzoekers flink te merken is aan het stadsverbruik. Ze hebben zelf een oude Honda Accord uit 1994 met het systeem uitgerust, en spreken over een verdubbeling van de actieradius in de stad.
De (litium-ion) accu en andere benodigdheden worden bij dit systeem in de kofferbak gelegd, en nemen ongeveer even veel plaats in als twee kratjes bier. Er zit een viertal patenten op, en men kijkt in hoeverre een commerciële toepassing van dit doe-het-zelf-systeem mogelijk is. Wij zijn nog niet echt overtuigd, om de volgende redenen:
– Het onafgeveerde gewicht neemt behoorlijk toe, wat de wegligging (en de prestaties) niet ten goede komt.
– Op auto’s uitgerust met ESP (indien aanwezig) voorzien we conflicten, als je met dit soort achteraf dingen gaat klussen.
– Je hebt constant aardig wat extra gewicht achterin, sommige auto’s vinden dat niet fijn.
– Wij zien geen behuizing, zoals Volvo die bijvoorbeeld wel maakt in de V60. Geen fijn vooruitzicht bij een crash.
Het systeem is dan relatief goedkoop, maar we zien bijvoorbeeld geen remenergie-regeneratie, een techniek die wel verkrijgbaar is en meerwaarde biedt. Misschien dat dit in een later stadium nog toegevoegd wordt. Ook doet de motor wat ouderwets aan: geen wisselstroom en slechts 80V. Als we ons niet vergissen gebruikt Toyota 400V, ongetwijfeld met een reden. Maar je krijgt waarvoor je betaalt.
Bekijk de video op autojunk, met dank aan iedereen voor de tips!
norge zegt
Geef mij die twee kratjes bier dan maar :)
jrk68 zegt
@norge:
Ja dat is bij jouw bijna net zo duur.
norge zegt
@jrk68: Verdomme nog waar ook :(
kaasboerin zegt
@jrk68: Kwestie van tijd en hier ook.. =D
luuktb zegt
@norge: Zijn ze wel van het juiste huismerk ? Of laat je volgieten in een wegrestaurant?
jrk68 zegt
Niks voor mij dan is m’n koffer gelijk vol een de gewichtsverdeling naar de maan.
Voor die drie rooitjes weet ik wel een leukere besteding.
bbroek zegt
voor die 3000 euro kan je beter een tweedehands smart kopen
en daarmee in de stad gaan racen!!!
tjorque zegt
@bbroek: “racen” en “smart” in eenzelfde zin… Ik wist niet dat zoiets uberhaupt mogelijk was.
norge zegt
Als het extra gewicht bij het onafgeveerd gewicht komt gaat de auto tenminste niet hangen alleen de schokbrekers worden trager door de toename van massa die heen en weer beweegt bij hobbeltjes en kuiltjes .Oftewel de auto kan gaan stuiteren.
quincy zegt
Ik twijfelde ook al over die remmen toen ik het las. Anders wordt het: extra gewicht + minder remkracht = slechte combinatie :P
Wel grappig bedacht in ieder geval en je moet natuurlijk ergens beginnen.
griffendahl zegt
@quincy: Het remmend vermogen van een electromotor is volgens mij best substantieel hoor… Achteras doet toch niet zoveel qua remmend vermogen, volgens mij kan een electromotor dat remmend vermogen wel leveren…
desoper zegt
@griffendahl: alleen kunnen de accu’s die hoeveelheid vermogen niet opslaan. Je zult dan toch gebruik moeten maken van remweerstanden of condensatoren om het vermogen kwijt te kunnen
oli4k zegt
Doe dan maar een helemaal elektrische ombouw. Zoiets als deze bijvoorbeeld…
http://www.youtube.com/watch?v=4My8_B6HZsA
Simpson zegt
@oli4k: of deze: http://www.youtube.com/watch?v=7rVTIpS5zb4
kaasboerin zegt
Neehee, ik wil alleen elektrisch rijden als het gesubsidieerd wordt!!1
jrk68 zegt
@kaasboerin:
Je hebt nog ff tijd om te sparen voor je i8.
kaasboerin zegt
@jrk68: Hoef dat ding niet, maar dat denk jij omdat ik toevallig BMW rij?? Het enige wat ik elektrisch wil zien is m’n frituurpan.
gedwongenleaser zegt
@kaasboerin: ik heb al zo vaak moeten lezen dat jij BMW rijdt dat het geen toeval meer kan zijn.
kaasboerin zegt
@gedwongenleaser: Hmm, kon ik maar zo snel dingen maar aannemen, was ’t leven een stuk gemakkelijker.
notsobig zegt
Het idee is leuk, laten we het daar op houden…
E34M5Touring zegt
Binnenkort beschikbaar bij de Tommy Teleshop!!!
rotarypowah zegt
“Waar we echter nog niet helemaal over uit zijn is of er nog wel ruimte is voor een remschijf in dit design. Het lijkt er namelijk op dat dit systeem de complete reminstallatie vervangt, ”
Het zit om de reminstallatie heen. Wordt overigens ook uitgelegd in ’t filmpje.
benzinehoofd zegt
Ieder op zich zijn retrofit, elektrisch en hybride al erg genoeg, maar een combinatie van die drie is echt het kwaad zelve. Verbaast me nog dat dit setje geen symbolische $ 666 kost… ;-)
Hubert zegt
Ik neem aan dat je je auto niet wilt veranderen in een cicuitmonster, dus alle nadelen over de wegligging zijn niet echt van toepassing.
Vooral als je de set op een Voyager schroeft.
Verder is het een leuk initiatief.
redneckdarian zegt
ik zou als ik geld zou willen besparen op benzine gewoon een lpg installatie kopen!
notsobig zegt
@redneckdarian: Of beide, dan ben je pas goedkoop af!
stanlee zegt
Prachtig projectje toch voor zo’n universiteit?! Misschien dat t ooit potentieel krijgt, maar om t nou in zo’n vroeg stadium af te kraken alsof BMW of Audi dit systeem ontwikkeld heeft is ook niet helemaal correct.
panzerknacker zegt
Wel mooi dit, ik denk dat je 0-100 tijden flink zullen verbeteren met dit systeem, wat dan wel opweegt tegen het extra gewicht. Vergeleken met motorische aanpassingen voor meer vermogen die het brandstofverbruik alleen maar nog verder verhogen is dit dan best een erg aardige oplossing.
dawwg zegt
@panzerknacker: Dat denk ik niet; daar is de motor veel te zwak voor; deze is ontworpen om brandstof te besparen, niet te drag-racen …
panzerknacker zegt
@dawwg
wel.
Simpson zegt
het is nog maar een concept natuurlijk, maar het begin is er.
Nou nog eentje die ietsje duurder is en aandrijving heeft via een differentieel of iets dat je op (de voorwielen van) een ouwe benz kunt schroeven en dit gaat een vlucht nemen. Al was het maar in kleinere vorm als KERS-achtig systeem. Ietsje minder accu’s en opladen via remmen of (draaiende motor bij stilstaan voor een stoplicht).
Helemaal als die rare plannen over het weren van ouwe rommel in de binnenstad doorgaan. Noodzaak is het begin van de meeste uitvindingen.
lohran zegt
Leuk idee! Zie er ook wel potentie in. Alleen Hij zegt dat het op bijna elke auto kan, ben toch benieuwd hoe het werkt met mijn quattro aandrijving.. Of RWD, wat veel oudere auto’s zijn.