Dus je vond de 24 Uur van Le Mans maar aan de korte kant? Na de finishvlag nog race-adrenaline in de aderen over? Misschien is een live coverage van de Maxi Endurance 48 wat voor je. Dit Spaanse evenement overtreft alle huidige races, waarbij twee dagen lang non-stop gereden wordt. Wow.
Volgens de organisatoren wordt de race gehouden onder supervisie van de Spanish Automobile Federation en is het Circuito de Navarra (sinds 2010 operatief) de plek waar dit zal plaatsvinden. Ze hebben plaats voor 70 teams die allen 5 tot 8 coureurs mogen inzetten. De rijtijd is minimaal 2 en maximaal 10 uur per stint. De GT-auto’s mogen tijdens de slijtageslag van 48 uur één keer van motor wisselen. Maar welke auto’s zijn dat, horen we u denken? Dit lijstje is wat er is toegestaan. Onder meer GT2, GT3 en GT4 wagens.
De kwalificatie en de race wordt gehouden op de dagen 14, 15, 16 en 17 maart in 2013. Een midweek aan raceporno. In totaal wordt in de race 455.000 km afgelegd, en 84.000 ronden gecompleteerd waar 500 coureurs tussendoor 2.100 keer van racekuipje wisselen. Jup, dit is de Nijmeegse vierdaagse onder de wandeltochtjes, de opgevoerde Nissan GT-R op een Porsche-parkeerplaats en de stoomlocomotief tussen falende NS-treinstellen. Hier hebben we best zin in.
Toch zal de Maxi Endurance 48 geen records breken, in 1961 tot 1967 werd namelijk de Marathon de la Route gereden op de Nurburgring, die in het laatste jaar maar liefst 96 uur duurde, en coureurs 15 uur achter het stuur mochten zitten.
Een voorproefje van de Maxi Endurance 48 vind je op Autojunk.nl.
Benz65 zegt
Dat mensen niet in een trance raken na zoveel rondjes.
norge zegt
Achtenveertig uur? Dan is de Hyundai Coupe de enige die aankomt?
smotsholle zegt
tjonge jonge… Zet Polestar ook een Volvo in? Zet ik daar mn geld op…
Barnato zegt
@smotsholle: Your going to lose my friend. Manthey Racing All the Way :-p
jordy14 zegt
De laatste uren kun je het rondje slapend rijden! :)
bartjuh zegt
45000 kilometer en 84000 rondjes.. is het maar zo een kort circuit?
ErikkNL zegt
@bartjuh: Dat is een foutje. Want in het filmpje hebben ze het over 455000 kilometer. Dit komt dus neer op 5,1 kilometer per rondje :-)
sir_smokalot zegt
@ErikkNL: Yep, is inmiddels gefikst. Dank!
ErikkNL zegt
@ricardo Even het aantal totale kilometers dat wordt gereden aanpassen. Je bent hierbij een 5 vergeten ;-)
porschegt2rs zegt
@ErikkNL: 45.500km.. Ik denk dat hij een nul is vergeten;)
The360box zegt
Leuk die 48 uur maar zonder de LMP1 is er voor mij niet veel aan. Kijk naar bijv. de 24u van Dubai wat een relatief klein circuit is en ook alleen maar GP2 en lager meedoen, niet zo bekend en roem als de 24u.
JanJansen zegt
En dan te bedenken dat de omtrek van de aarde 40.075 km (equatoriaal) is.
In een weekend de wereld rond, best cool om te kunnen zeggen in het café.
AMV8Bart zegt
@JanJansen: hoe kom je daar nou weer bij? Als je in 48 uur 40000 wilt afleggen moet je wel heel hard rijden.
Wat een rekenwonder. Met je equatoriaal
kevinRS6 zegt
Zometeen zitten alle coureurs aan de XTC door dit soort tijden ;)
911GT2 zegt
Jup, dit is de Nijmeegse vierdaagse onder de wandeltochtjes… euh??? Je bedoelt waarschijnlijk, Jup, dit is de Nijmeegse vierdaagse onder de autoraces…
smoked zegt
Red Bull drinken? Het gesft je vleugels.
smoked zegt
@smoked: geeft*
KEV9 zegt
Winnaar de auto met een dieselmotor? Vooral in dit soort races is een diesel zwaar in het voordeel
darkpluisje zegt
@Soulmaster: dat los je op door verschillende klasses ;)
Hupke zegt
Niet dat ik flauw wil doen en zeggen dat 48u racen een lachertje is voor mens en machine maar het wisselen van motor vind ik er eigenlijk wel over gaan.
Onderdelen vervangen ok. Grotere onderdelen vervangen OK maar een hele motor/transmissie,… vervangen zou niet mogen tijdens 1 race.
The360box zegt
@Hupke: Echt, dan haalt 95% de finish niet.
Hupke zegt
@The360box:
Tja dan zal 95% iets rustiger moeten rijden of iets minder vermogen uit die motor persen oftewel inderdaad gewoon niet finishen.
heidekonijn zegt
@Hupke: Helemaal mee eens. Op deze manier wordt het een wedstrijd in motoren wisselen ipv een race.
The360box zegt
@Hupke: Snappen jullie wel wat een marteltest dit is voor dergelijke auto’s? 24 uur lang draaien. Met jullie principes zouden ze zelfs in de F1 hun motoren 0 x mogen change..Na 24 uur zijn zulke motoren echt wel op hoor.
Hupke zegt
@The360box:
Nee ik begrijp absoluut niet wat ik gezegd heb, ik zeg zomaar wat om interessant te doen. De mening die ik verkondig is helemaal niet de mijne en ik heb er dan ook niet eens een seconde over nagedacht. Jij moet dus wel helemaal gelijk hebben. Mijn oprechte excuses voor het verstoren van je lees-rust.
Hupke zegt
Maar nu ik er wel eens over nagedacht heb. Als je de redenering (die natuurlijk niet de mijne is, dat heb ik je net verteld) doortrekt zou je dan niet moeten zeggen dat ik zeg dat ze in de F1 na iedere race hun motor zouden moeten mogen wisselen maar niet TIJDENS de race?
Ik denk toch dat dat is wat er staat.
pieterveer zegt
Op zich wel slim bedacht. Je kan de auto nu met meer personen delen, waardoor alles relatief betaalbaar wordt. Ik verwacht daarom een groot startveld, maar niet het neusje van de zalm in de GT-racerij. Rond die tijd is ook de 12 uur van Sebring en daar zitten de grote jongens dan, verwacht ik. Meer een startveld a la 24 uur van Nürburgring.
fortuna zegt
Godver lees jij je eigen tekst wel na?
desjonnies zegt
2013, team Autoblog schrijft zich in met een 500 pk Scania met slaapcabine. Speciale 2000 liter brandstoftank.
Koelkast en magnetron.
En wint.
Met gemak.
Slechts 3 pit stops voor de 48 uur.
kickass zegt
Hopelijk worden ze niet duizelig na al die rondjes…