Sinds dit weekend bij BMW in de schappen: de BMW M135i. Het ‘mmetje’ van de nieuwe generatie. De echte ///M van de vorige generatie rijdt echter ook nog rond.
Op papier komen de twee 1 Series schrikbarend dicht bij elkaar. De samenstelling is vrijwel identiek, specificaties komen nagenoeg overeen en ze dragen beiden de letter M. De BMW 1M is daarbij alleen maar leverbaar met twee deuren en een klein achterklepje. Niet de meest ideale auto als je ook boodschappen moet doen en/of kinderen weg brengen.
Is de BMW M135i een waardig alternatief voor de BMW 1M Coupé? Bot gezegd: nee.
BMW is bij het maken van de M135i letterlijk tussen de 135i en 1M in gaan zitten. De M135i is net iets scherper en sportiever dan een gewone 125i (of oude 135i) met of zonder sport/performance pakket. De auto mist echter unieke ‘1M’ onderdelen zoals de achteras en extreem speelse afstelling. Driften en geïnspireerd bergweggetjes bedwingen ligt helemaal in het straatje van de M135i maar een middag lang over de Nordschleife boenderen is meer 1M vakgebied.
De BMW M135i heeft een N55 zescilinder met 1 turbo en 320pk/450Nm. Gewicht: 1440kg, 0-100km/u 5,1 (h6) of 4,9 (a8) seconden. Met automaat slechts een uitstoot van 175 gram CO2 per km bij een verbruik van 7,5 l/100km.
De BMW 1M Coupé heeft een N54 zescilinder met 2 turbo’s en 340pk/450Nm. Gewicht: 1470kg, 0-100km/u duurt 4,9 seconden (h6), uitstoot: 224 gram CO2 per km bij een verbruik van 9,6 l/100km.
De 1M staat op 245-265 rubber, de M135i op 225-245 banden (v-a). Tal van verschillen maar, zo lijkt, toch vooral in directe en lopende kosten. Geen grote verschillen in rijden met het dagelijks woon-werk verkeer. De belasting op een M135i is minder, banden zijn goedkoper, verbruik ligt lager en waarschijnlijk pak je zo’n 10k euro voordeel bij aanschaf. BMW heeft heel erg hun best gedaan van de M135i een leuk sturende auto te maken. De reclame video geeft goede hoop.
Op de autobahn gaan ze even snel, in de file ook. In een M135i krijg je echter geen lam linker been. Moet het dan nog steeds een echt M-product (1M) worden of is een vijfdeurs M Performance (M135i) ook wel heel interessant?
CapsLock zegt
Liever geen Einzer. Als je toch dat geld uit gaat geven, haal dan gewoon een Dreier. Stukken mooier om te zien.
bartjuh zegt
Zowiso de 1m coupe! Wat een gaaf bakkie is dat. Ik vind hem een stuk mooier als de nieuwe 1 serie. Met een akrapovic pijp is die helemaal af.
meneersander zegt
Ja die 1M, no doubt! Wat een machine is dat toch!
Jochempie zegt
1m coupe. Volgens mij leuker dan een M3!
Als ik die M-performance lijn mag geloven is het een M-pakketje met extra oemph. Géén echte M.
akrapovic zegt
@Jochempie: dat is ook juist de bedoeling van m-performance
Jochempie zegt
@akrapovic: Ik houd niet van die bedoeling.
kraakensmaak zegt
Doe mij maar een 1M, toch wat meer hardcore en een echte M. Die extra bagage ruimte of vijf deuren kunnen mij gestolen worden, ik koop tenslotte een auto voor mijzelf en niet voor de halve familie die mee wilt rijden.
Hupke zegt
Voor die prijs heb je ook een 335i coupe?
Wel doe mij die maar dan.
Freewarefreak zegt
De 1M natuurlijk. Zeker weten. Wat een kanon is dat. Alleen die dikke wielkasten al.. visueel zo vet.
mark88 zegt
M135i !
umadbrah zegt
@mark88: Ik ook!
CBR600rr zegt
Wat een vraag: de 1M natuurlijk! Die ziet er tenminste nog een beetje normaal uit! Die nieuwe 1 is een van de lelijkste BMW’s in jaren!
tjorque zegt
@CBR600rr: dat vind ik eerder van de X1 / X5 en X6
jzaero zegt
1M is sneller met handbak. Die dus. Bovendien gister eentje gehoord met Akrapovic pijpjes, dan klinkt ie echt geweldig!
quattropower zegt
Doe mij maar die e30 M3, wel met S50B32-motor en zes-versnellingsbak graag. The best of both worlds imo.
Hupke zegt
@quattropower:
Is die niet een heel stuk zwaarder dan de originele e30 M4 viercillinder? Wat dan toch voorbij zou gaan aan het hele idee van de E30. Kan je net zo goed een e36 coupé nemen toch?
jrmpower24 zegt
allebei heerlijk maar dan toch de nieuwe M135i!
nasty zegt
Blijft jammer dat de nieuwe zoveel lelijker geworden is dan de oude :(
dragspert zegt
M135i in uni rood, dus zonder metallic, en antraciet grijze matte wielen. En een Eisenmann uitlaat, met csl airbox. Anders nog iets? Ja! Performance striping op de zijkant en carbon spiegelkappen van de performance serie! Fick jaaa!
GOD zegt
@dragspert:
Blok heeft geen ITB’s dus zon airbox kun je van je lijstje schrappen ;)
ridenz zegt
Liever geen één…
cesarestevao zegt
Liever BMW M3 of M5 of M6!
cesarestevao zegt
Maar als ik toch moet kiezen BMW 1 Serie M Coupe!
PeugeotGTI zegt
Benieuwd of er iemand M135i gaat zeggen….
Lijkt me niet trouwens, zelfs als niet-BMW-fanboy (hoe schrijf je dat?) kan die 1M me wel bekoren.
rickieev zegt
@PeugeotGTI: beter kijken, zijn al een paar geweest.
Hij ziet er iig beter uit dan de standaard nieuwe 1serie, alleen jammer van de achterkant
BmwMPower zegt
@rickieev: Die voorkant zul je bedoelen!
luuktb zegt
1M Coupe in US uitvoering , vind ik op de een of andere manier veel mooier dan de EU versie !
Flamingo zegt
@luuktb: want vind je dan mooier want er zijn geen verschillen. alleen het oranje knipperlicht en het nrbord
DennisS65B40 zegt
@Flamingo: die gruwelijk lelijke oranje fietsreflectoren verzieken echt alle modellen in de VS!
luuktb zegt
@Flamingo: ja het kleine nummerbord vind ik de kont veel goed doen , en de us running lights vind ik altijd wel wat hebben.
akrapovic zegt
@luuktb: jaaaaa lekker zwabberen over de weg!
audi18 zegt
voor dit geld zou ik toch liever een 3 coupe kopen of een 5, moet ook nog wel lukken voor 80. tussen deze twee ga ik toch voor de 1M, ziet er stukken beter uit dan dat nieuwe model..
RazorHead zegt
het is kiezen tussen het jonge meisje dat wat raar uit haar ogen kijkt maar wel een strak lijf heeft, of kiezen voor haar oudere en rijpere zus die misschien al wat ouderdomstekens heeft maar waar je meer plezier mee kan beleven en stiekem wel vele mooier is en opwindender… Nou :D
Flamingo zegt
dat zwarte ding ding heb ik pas geleden zien rijden in perfecte staat
van deze 2 heb ik liever de 1m!
Freude_am_Fahren zegt
De 1M coupé uiteraard. Al is die M135i zeker niet mis, hij mist de sportieve (M-)genen van de 1M.
Donstil zegt
M135i zonder twijfel, meer comfort en met een chip straks sneller dan de oude 1m. Oke op de ring is hij misschien langzamer maar daar komt 80% van de echte m auto’s toch niet :P
drivingpleasure zegt
Ik zou voor de M135i gaan, ik vind het een erg leuke auto.
besaram zegt
Liever dood..
james125 zegt
@besaram: haha 1
michelyman zegt
1M, vind het oude model nog steeds mooier.
awesome zegt
Liever geen van beide, maar als het moet: 1M-coupé.
Mijn voorkeur gaat uit naar de Z3 M Coupé of een E36 M3 (origineel).
moldauferrari zegt
zeker de m1 coupe maar de speks van de m135i zijn ook niet gek
diesel78 zegt
M135iA, want ik vind mij bepaald geen schakelwonder…..
Joerek zegt
Jongens, de 1M is al een tijdje uitverkocht. Weinig keus dus…
rsvbf1 zegt
1M
veel mooier
ibasdenboer zegt
Natuurlijk de 1///M!! Alleen graag wel met de blauwe kleur van de M135i. Wat een geweldige kleur is dat zeg :D
TomTomV8 zegt
Die M135i ziet er goed uit qua specs, maar als de eigenaar van een 1M (ja, natuurlijk met Akrapovic) geloof ik eerlijk niet dat ie leuker is dan de 1M. Die laatste niet alleen sneller dan een M3 (ook met Akrapovic) in de bergen maar ook zo leuk dat ik mijn nieuwe GT-R in de garage laat staan…
masterstig zegt
1M, uiterlijk van de 1-serie is echt niet om aan te zien.
the-budel-guy zegt
Een 5 serie dan maa wat minder vermogen.
beiersmeisje zegt
Lekker, lekker, lekker. Of niks van dit alles kopen (wegens duuur) en een tweedehands 130i kopen: 265 pk, 6,1 sec 0-100 en ook een gemiddeld verbruik. Vanaf zo’n 15k. Blijft er ook nog geld over om te tanken. P.S. ook in ‘sexy’ 3-deurs.
bonkers zegt
135i, maar 20 pk verschil en nieuwer.
tjeerdmaasland zegt
No doubt! de M135i. Echt een gave bak, en deze nieuwe uitvoering is helemaal bruut!
roadrebel123d zegt
Wel apart dat de mensen die meestal roepen dat de 1-serie een auto voor wannabees is, ook degene zijn die liever een karigere 3 of 5 willen dan een 1. Over badge dragers gesproken…
Voor mij 1M, harder, mooier en voor wat het waar is… Je krijgt er meer boodschappen in dan in de hatch! Maar wel op 18″ velgen en zonder tuningstukken aub.
jeffreym3 zegt
No brainer. 1M natuurlijk! -1 voor de mensen die liever een boot (335I) kopen..
En mensen die voor de M135i kopen hebben geen smaak :-P Die staat voor de m van marketing. Dit soort vermogen is peanuts voor zo’n motor met turbo..
E34M5Touring zegt
Ik zou voor de 1M gaan. Vindt die gewoon echt een stuk mooier. En die bodykit maakt het voor mij af. Heerlijk breed en gedrongen waardoor ie er zeer dik uitziet. En die handling…. Powerslide FTW!!
Carreza zegt
1M natuurlijk!
larsdbs9 zegt
Zowieso 1M coupe, maar waarom moeten ze nu overal een M logo op plakken? M stond voor iets gaafs, iets geweldigs, maar dat is die hatchback 1 serie met M logo niet.
ArnoldH zegt
1M for sure.
Prachtige wagen met super prestaties!
vliegendetosti zegt
Doe mij dan toch maar de 328i (die ik besteld heb ;))
Megakix zegt
1M ….. duidelijker kan je niet zijn.
doba95 zegt
M135i uiteraard. Nieuwe 1-serie ziet er veel beter uit dan de de oude 1-serie, dus daarom alleen al. Wel in 5drs uitvoering, is namelijk een stukkie handiger met kids.
jeffreym3 zegt
@doba95: LOL You’ve got to be f’king kidding me..
jordy14 zegt
Zeker de 1M!
audirs3 zegt
sowieso de M135i !
Ten eerste is de hatchback véél mooier, en nog praktischer ook.
Ten tweede kan je er xDrive op zetten! Geef je die 1M coupé mooi het nakijken bij het stoplicht!
jeffreym3 zegt
@audirs3: LOL You’ve got to be f’king kidding me..
Lekker belangrijk wat die doet met het vermogen.. Dat ding is gewoon te LELIJK!
lambo4all zegt
For sure de 1M coupe! heerlijk ding is dat!
bempi zegt
Waarom niet beide ? Er is ook al een 335i en M3 toch.
diesel52 zegt
Doe mij maar de M135i voor erbij want we hebben al een 1M thuis staan….
jeffreym3 zegt
@Diesel52: Stoer hoor knul
spylegion zegt
Die stupide koplampen;
M3CSL graag..
(Rondje ring; 7.50 min.)
alfamail zegt
LIEVER GEEN VAN 2: WAT IS DAT KRENG LELIJK!!!!!!!
a6stang zegt
Doe mij maar een 335i cabriolet
jeffreym3 zegt
Wat begrijpen we niet aan kiezen tussen de M135i en 1M…
diesel52 zegt
@Jeffreym3: bedankt voor je leuke reactie, waarschijnlijk jaloers of gun je het niet en te zien aan je foto rijdt je in een sjonnie 3 serie. Kijk naar op autojunk, heb ik zelfs 2 filmpjes upgeload van onze 1m
jeffreym3 zegt
@Diesel52: e46 M3 met origineel csl velgen, kofferklep, diffuser in carbon zwart met een perfecte onderhoudshistorie vaak gezegt de mooiste e46 M3 in Nederland door BMW forums noem jij een sjonnie 3 serie.. Nee jij snapt hem hoor knul :-) vraag je mama of ze je een draai om je oren geeft ;-)
Nee totaal niet jaloers. Ik gun het je vader van harte. Alleen heb t niet zo op mannetjes als jij die stoer willen doen met papa’s auto en dit op blogs/forums vermelden. Het is totaal niet relevant.
kaasboerin zegt
@jeffreym3: CSL met mistlicht aan de linkerkant? Try again. Bovendien, hoe kom jij aan minimaal €60.000,- op zo’n leeftijd? :lol:
jeffreym3 zegt
@kaasboerin: Heb het over CSL onderdelen. Try again ;)
Nee, een standaard CSL is niet zo mooi. Lelijke voorbumper, te hoog op z’n wielen en ze staan te ver naar binnen..
kaasboerin zegt
@jeffreym3: Oh het is nog geeneens een CSL? Dus een wannabe CSL? Lol.. Zoveel wannabe E46’s op de wereld.. ;)
jeffreym3 zegt
@kaasboerin: Nee geen wannebe CSL hoor. Gewoon zoals een e46 M3 hoort te zijn ;) CSL voorbumper is spuuglelijk! En leuk dat titanium uitlaatsysteem, maar uitlaten zijn nog steeds te klein :)
Maar goed, dan nog 1000x liever een wannabe CSL dan een wannabe M3 owner ;)
kaasboerin zegt
@jeffreym3: Tuurlijk, denk je dat mijn hartje sneller gaat kloppen van een M3? Kan je wel wat foto’tjes sturen van de oprit hier.. Waaruit haal jij dat ik een wannabe M3 ben?? Jij bent degene hier die een CSL na zit te knutselen. Maar goed, het draait bij jou toch alleen maar om grote velgen en uitlaatjes, zoals elk ander petje met een E46, ouwe coureur, veelsteveel van dat soort asociale vuilnis op de weg.
jeffreym3 zegt
@kaasboerin: HAHAHA en alweer op z’n pikkie getrapt. Nee sorry, ik wil niet weten wat er in die aso buurt op de opritten staat snotjong.
jeffreym3 zegt
@kaasboerin: Oja, papa’s autos tellen niet hè.
En petje zeg je maar tegen je moeder als je geen zakgeld hebt gekregen knulletje.
kaasboerin zegt
@jeffreym3: Haha, definitie van ongefundeerd stront lullen. You did it son.
diesel52 zegt
@jeffreym3: wauw leuk man, mensen die zulke BMW forums bezoeken hebben meestal altijd dezelfde BMW, geen wonder dat er daar wordt gezegd dat t de mooiste is. Trouwens die 1M is van me moeder niet van me pa
jeffreym3 zegt
@Diesel52: Ja, kontverhaal. Next.
jeffreym3 zegt
@jeffreym3: Ik gun het je moeder ook heel erg ;)
Geloof me als je hem in het echt ziet kijk je je ogen uit. Helaas al enige tijd niet meer van mij.. Eeuwig spijt, maar onderdelen naar nieuwprijs betalen voor een auto van 7 jaar oud.. Dat heb ik er niet voor over.
dennisr zegt
@jeffreym3: had die ongelofelijke dosis arrogantie mee verkocht dan, kon je nu gewoon een gesprek aanknopen met de rest.. ach, wie weet iets voor de toekomst..
jeffreym3 zegt
@dennisr: volgens mij snap jij de definitie van arrogant niet helemaal.. Maar een netjes aangepaste M3 een petjes 3 serie noemen.. Dan snap je het niet helemaal.. En moet het je even duidelijk gemaakt worden.
Ik vind het eerder arrogant overkomen als je opschept over de oude van papa of mama. Mijn papa heeft ook een hele dikke camper. Dan ga ik toch ook niet op een camperblog opscheppen over zijn camper. Vind het altijd doelloos als mensen dat doen.
dennisr zegt
@jeffreym3: Denken dat je boven de rest staat omdat je een M# GEHAD HEBT vind ik minstens zo doelloos, walgelijk zelfs..
je zal misschien zeggen dat je dat niet denkt, maar laat het dan ook niet zo overkomen.. bij elke reactie van jou heb ik het idee dat je je beter voelt en dat je denkt dat je de wijsheid in pacht hebt..
wou het je alleen even laten weten, verder niet discussie waardig..