Voor wie zich afvroeg of Toyota-dochter Lexus ook zal profiteren van de dieseltechniek die BMW met de Japanners gaat delen: driewerf neen!
Toyota en BMW kondigde onlangs een verdere versterking van hun liefdesverklaring aan. BMW gaat vanaf 2014 de 1.6- en 2.0-liter dieselblokjes beschikbaar stellen voor de autogigant uit Japan, terwijl Toyota op zijn beurt know how van hybrides richting München schuift. Het deed de vraag rijzen; mag dan ook Lexus de oliestokers uit Duitsland onder de kap stoppen? Een Toyota-woordvoerder wist het volgende te melden over de deal:
“The agreement with BMW does not include any supply of BMW engines to Lexus.”
Simpel & logisch. BMW heeft geen zin om directe concurrent Lexus in het zadel te helpen met dieseltechniek. Voor de VS-afdeling zou het weinig uitmaken, waar Lexus nu nog het grootse premium automerk is (een positie waarvan BMW onlangs nog heeft aangegeven dat ze die wel willen overnemen). In Europa is dit anders. Op dit continent -waar 52% van alle nieuwe auto’s op de duivelsbrandstof rijden- heeft BMW vorige maand 590.453 auto’s verkocht. Lexus kwam niet verder 24.623 units.
Het is dus maar de vraag of Lexus ooit met dikke diesels onder de kap gaat komen, of dat ze zich blijven profileren als vooruitstrevend merk met hybridetechniek. Waarschijnlijk het laatste.
jack_abarth zegt
heeft BMW vorige maand 590.453 auto’s verkocht. Lexus kwam niet verder 24.623 units.
Bij Lexus toevallig een getalletje vergeten, of verkopen die dingen echt zo slecht?
wouteraerox zegt
@jack_abarth:
Ja is echt zo ben ik bang. Kijk maar eens op de weg. Ongeveer om de 20 bmw’s zie je een lexus rijden!
jzaero zegt
@jack_abarth: Ik vind het sowieso opvallend veel voor maandcijfers. Denk eerder dat het jaarcijfers zijn?
In 2010 verkochten ze over het gehele jaar tot en met november 1.1 miljoen units bij BMW. Lijkt mij realistisch als hier de helft van diesel zijn, maar dan wel over het gehele jaar.
drivingpleasure zegt
@jack_abarth: Ik dacht dat Lexus dit jaar een beetje tegen viel eigenlijk, en dat ze niet zo goed verkocht hebben. Maar dat kan aan mij liggen.
G-Ammo zegt
@jack_abarth: Lexus is wel exclusiever dan een BMW hier he… Lexus heeft een grotere verkoopcijfers in USA. Daar zijn BMW/Merc/Audi niet zo ”premium”, maar daar is Lexus de leider!
desoper zegt
@G-Ammo: In Amerika zijn europese auto’s juist “premium” alles wat europa komt is in de ogen van amerikanen goed. Zelfs een wasmachine van Miele is voor amerikanen een pronkstukje. Een lexus is een de ogen van amerikanen gewoon een luxe wagen met goede prijs/kwaliteit verhouding. Een BMW Audi en Mercedes koop je in Amerika om te laten zien dat je goed geboerd hebt.
Je zou kunnen zeggen dat Lexus in europa juist “premium” is. Mede omdat veel BMW’s hier als 1 en 3-serie instappers rondrijden. Een Lexus koop je hier om jezelf te onderscheiden van de grijze massa.
kaasboerin zegt
@desoper: Ook bijvoorbeeld de CT200h?? Heb gehoord dat deze onderhuids vrijwel ’tzelfde als ’n Prius is. Sorry maar dat verpest ’t “premium” gevoel voor mij al.. Ik wil toch Lexus rijden, geen Toyota? Het is toch het “luxemerk” van Toyota??
xtrastrange zegt
@kaasboerin: de A3 is onderhuids ook een Golf, de A6 heeft zelfs (deels) nog dezelfde motoren als de golf. Toch is dat geaccepteerd. Het argument dat de ct200h daarmee niet exclusiever kan zijn, geldt dus net zo goed voor de Audi A3. Zelfs Bentley heeft platforms gedeeld met VW…
StijnB zegt
Is al langer duidelijk, over de 2,2-liter diesel in de huidige IS werd al langer gemeld dat het de eerste en meteen laatste diesel in een Lexus is/wordt. Diesel is niet premium jongens :p
desjonnies zegt
PSA
FIAT Auto
Perfecte Diesels (het zijn eigenlijk geen Diesels meer) terwijl hij nu ff naar Denemarken tuft op 1 tankje.
RoT___ zegt
@desjonnies: Van het weekend nog in een 508 met 1.6 diesel gereden, heerlijk stille motor. Helaas dat de beruchte semi-automaat aan hing, verpest meteen de hele auto.
nibor zegt
@RoT___: Klopt, motoren maken kunnen ze bij PSA wel. In tegenstelling tot versnellingsbakken… Zelfs de hsndbakken schakelen verschrikkelijk.
nibor zegt
@RRenault: -moet handbakken zijn natuurlijk.
jzaero zegt
@RoT___: De volledige automaat met een benzine in de 508 is heerlijk, past het karakter wel.
md89 zegt
Rij zelf is220d, zag op http://www.lexus.nl dat de diesel niet meer onder de IS serie staat, zou dit voortkomen uit bovenstaand bericht?
SVDM92 zegt
@md89: Nee, de Lexus is220d werd al langer niet meer geleverd.
md89 zegt
@lexusisf: En ik dacht dat ze juist de 200d haddden geintroduceerd om meer diesels te verkopen, of is dat enkel in belgie? Diesel van is is / was helaas niet de meest zuinige, als ik een beetje doorduw zit ik gemiddeld zo boven de 10l / 100 verbruik.
SVDM92 zegt
@md89: Ik geloof inderdaad dat Nederland als 1 van de weinigen de 200d niet heeft, zo is de 200d inderdaad te krijgen in o.a. België en Engeland als zuinigere “opvolger” van de 220d. Maar zoals vaker bij Lexus snap ik persoonlijk niet zoveel van sommige keuzes die zij maken. Zo zijn de Diesel varianten nooit verkrijgbaar geweest met een automaat zoals u ongetwijfeld weet. Een gemiste kans in dit segment naar mijn inziens.
md89 zegt
@lexusisf:
Helemaal mee eens, de IS250 automaat rijdt een stuk aangenamer, natuurlijk mede door de V6. Wil je een beetje sportief rijden dien je veel te schakelen in de 220d, de 1 is sowieso bijna onbruikbaar.
xdoctorx zegt
Ik snap echt niet waarom Toyota dit zou willen doen, volgens mij zit niemand te wachten op een Toyota met een dieselmotor. En waarom zou je je die voorsprong die ze hebben op BMW qua hybride techniek geven terwijl je de dieselmotoren niet eens voor Lexus kan gebruiken die deze dieselmotoren juist goed zou kunnen gebruiken.
mercedesfan zegt
Zeer logische en slimme beslissing. In tegenstelling tot de beslissing Mercedes, dat onderstellen voor Infiniti levert.
SVDM92 zegt
Naar mijn inzien gaat Lexus never nooit meer een diesel leveren. Deze post is ook een beetje non-nieuws, niemand had verwacht dat Lexus met diesel motoren zou komen, laat staan van Bmw. De enige diesel die we bij Lexus hadden was de Is220d en die leveren we ook al niet meer. En om terug te komen @Drivingpleasure: Dit was juist een enorm goed jaar voor Lexus met de Ct200h. Echter nog steeds niet te vergelijken qua aantallen met Bmw, Mercedes etc.
fit4fun zegt
Ricardo bedoelt idd dat BMW tot of tot en met vorige maand ruim 590.000 auto’s heeft verkocht in Europa. (En idd niet per maand).
masterstig zegt
Lexus kan zich ook maar beter focussen op hun hybride techniek, dan op de benzinemotoren (dus speciale van BMW).
ericp zegt
Volgens mij is BMW 1 van de beste Motoren / Diesel bouwers van de wereld . . . Als Lexus zou je dus zo’n diesel wel willen hebben.
Als BMW zijnde zou je ze niet aan Lexus willen leveren.Nu even niet !
norge zegt
Oef gelukkig, want Lexus moet natuurlijk wel premium blijven.
kwaliteituitturijn zegt
Mercedes Benz is veel beter