Ben je toevallig nog op zoek naar een echt bijzondere auto? Dan moet je zeker een nadenken over deze zeer exclusieve Lancia Thema 8.32. De looks zijn wellicht niet heel spannend, maar onder de motorkap ligt toch echt een heuse V8 van Ferrari. En dat allemaal af-fabriek. Hier is geen tuner aan te pas gekomen.
Deze bijzondere Lancia werd in de periode 1986 tot en met 1991 gebouwd door Lancia en onder de motorkap lag een V8 die Ferrari ook gebruikte in de 308 GTS Quattrovalvole. Nou ja, zo ongeveer dan. De motor was namelijk niet helemaal gelijk. Zo had de Lancia een cross-plane krukas en de Ferrari een flat-plane. Ook had de Lancia kleinere kleppen en was de ontstekingsvolgorde van de cilinders aangepast. De reden hiervoor was dat de motor in een luxe sedan nou eenmaal een iets ander karakter nodig heeft dan in een sportauto zoals een Ferrari.
De motoren werden overigens gebouwd door Ducati en niet door Ferrari zelf. Desondanks perste de 2.9 liter V8 er toch 215 pk uit en daarmee kon je in 6,8 seconden naar de 100 sprinten. Het interieur is overigens opgeleukt door Poltrona Frau, hetzelfde bedrijf dat ook het leer levert voor de huidige Thema. In totaal zijn slechts 3.971 exemplaren van de Thema 8.32 gebouwd. Met recht dus een zeldzame auto.
Het blauwe exemplaar dat we hier zien stamt uit 1987 en is dus een zogenaamde Series 1. In 1995 is deze auto naar Nederland gehaald en op de teller staat inmiddels 224.000 kilometer. Een aandachtspuntje is wel dat de APK al sinds 2001(!) is vervallen, maar de verkoper zegt dat de auto wordt afgeleverd met een nieuwe APK. En de prijs van dit alles? Voor het luttele bedrag van € 5.950,- kan jij eigenaar worden van dit stukje Italiaanse geschiedenis. In 1987 was de prijs in Nederland overigens € 60.807.
PS Nog bijzonderder is de Lancia Thema 8.32 station die we ook ooit voorbij zagen komen.
Met dank aan JaxDryke voor de tip!
MARS zegt
Als je je geld kwijt wilt moet je deze kopen!
utr1984 zegt
Leuke aanschafprijs en bijzonder ding, maar dat ding trekt verder heel je portemonnee leeg ben ik bang
gerard1710 zegt
Dus eigenlijk hoort onder de motorkap Lancia by Ferrari by Ducati te staan..
Jochempie zegt
Ik zou liever een exemplaar van deze auto voor 20000 euro aanschaffen, dan heb je een perfecte.
vale46 zegt
Een Lancia met een Ferrari-motor in, waar vervolgens het sportieve karakter uit is gehaald…
Zelfde verhaal als die volvo schoolbus(XC90), die heeft dezelfde motor als de Noble M600. Een supercar die Ferrari’s er af trekt aan het stoplicht!
Nonsens dat er een Ferrari-motor in ligt. Hij is niet eens in Maranello geweest, komt gewoon van Ducati.
Waardeloze auto waar je veel last mee hebt, waarom denk je anders dat hij zo goedkoop is?
JaxDryke zegt
@vale46: Dat valt reuze mee hoor .. Ik heb een 1991’er van de Thema 8.32, maar qua onderhoudskosten ben ik minder dan 1000e per jaar kwijt. Nu is mijn gebakje dan 4 jaren jonger, doch is het precies dezelfde auto. En rijden dat ie doet. En ja, de huidige vlaggenschipjes van de Audi/BMW én sommige ferrari’s laat ik het nakijken na het verlaten van het stoplicht ..
vale46 zegt
@JaxDryke: Maar €1000? Valt nog redelijk mee als je hem dagelijks gebruikt. Ik vind niks aan die auto.
Een 535i zal je niet achter je laten met een goeie 200pk :D
jzaero zegt
@vale46: een 530i 272pk al niet. Die zijn allesbehalve het vlaggenschip van BMW, maar toch al 6.5s. Vlot genoeg al!
dawwg zegt
@jzaero: lekkere appels met peren-vergelijking: een nieuwe 530i met een 25 jaar oud model vergelijken. De 530i uit de eind jaren 80 had ook maar 188pk hoor !
jzaero zegt
@dawwg: Wat snap jij niet van de bovenstaande reactie, die een reactie was op een reactie waar gezegd werd dat het om de HUIDIGE vlaggenschepen van BMW gaat? Nou, hierbij mijn vergelijking dus.
norge zegt
Geweldige klassieker voor de kenner ,maar dat deze auto veel tijd en geld zal kosten is waar.Is overigens vrij normaal voor een klassieker…..
toyotaprius zegt
Ik zeg G3 tank er in en gaan, youngtimer… dus maar 35% bijtelling over factuur bedrag….
Alleen dat onderhoud he… Wel een prachtauto, en uniek. Probeer maar eens een goede te vinden. Die station heeft trouwens erg lang te koop gestaan.
ytrewq zegt
@utr1984
benzine wel belasting niet, het is nu precies een oldtimer
dennisr zegt
@ytrewq: nee volgend jaar pas oldtimer..
utr1984 zegt
@ytrewq: Wat dacht je van onderhoud…?
baasbas zegt
Lang als ideale auto gezien. Voortschrijdend inzicht leert dat dat niet echt het geval is. 215 pk op de voorwielen van een oude auto, mwah… Elke suffe Golf gti van 8 jaar oud rijdt van je weg. Dan zijn de Ferrari badges opeens wat suf…
Alleen dat geluid he.. dat is echt zalig.
Jochempie zegt
@baasbas: Klopt, maar is het veel mooier dan een 3.0 V6 uit een Alfa 164? Dat lijkt me de aangewezen concurrent.
baasbas zegt
@Jochempie:
http://www.youtube.com/watch?v=sJ_roGTDLvY
norge zegt
@baasbas: Als je deze auto koopt om stoplichtsprintjes met Golfjes te gaan doe ben je niet goed bezig.
baasbas zegt
@norge: Correct. Zo bedoelde ik het ook niet. Het is een connaisseurswagen eerste klas. Wat ik bedoelde is dat je vroeger een baas op de weg was. Nu is dat niet meer zo. Sterker nog, op de snelweg zal in de tussensprint een aardige moderne diesel je los rijden als je niet alert geschakeld hebt… Sterker nog, de Thema 2.0 Turbo van de facelift versie is in de praktijk sneller.
Als je wel de luidruchtige badges hebt, duidelijk in het geel, maar niet meer de spierballen om ze kracht bij te zetten… Tsja, dan zijn ze een beetje sneu…
ferry832 zegt
@baasbas: Welke Golf GTI van 8 jaar oud gaat in 6,8 sec. naar de 100, heeft een top van 240 km / uur en doet een kilometer vanaf staande start in 26,8 sec ?
baasbas zegt
@ferry832: Ik heb dat voorbeeld niet zomaar gekozen. Als je uitgaat van de papieren waardes doet een 8 jaar oude gti met dsg ook gewoon 6,9 seconden. Waar hij weg zal rijden is in de tussensprints..
pjotr zegt
@baasbas: Kan wel zijn, maar toch zit ik liever in die Lancia. Draai het eens om: moderne snelle petjesauto kan 20 jaar oude auto voor pijprokers nauwelijks los rijden. Wordt het toch een veel leuker verhaal… ;-)
baasbas zegt
@pjotr: Haha true, als je het omdraait is het ook waar ;)
Voor de duidelijkheid, ik zou ook liever de Lancia hebben.. Ik heb een zwak voor eighties ontwerp..
RobTWo zegt
@ferry832: Of een 9 jaar oude R32?
ytrewq zegt
@ytrewq
en onderdelen als er wat stuk gaat
mbman zegt
Vragen om problemen als je zoon auto koopt
norge zegt
@mbman:Of je dochter.
jzaero zegt
@norge: hahahh ik las het zelfs als “vragen om je dochter”
sdk16420 zegt
Dat interieur :lol: Lijkt wel tapijt over de stoelen.
dennisr zegt
wel cool ding, zal in onderhoud een vermogen kosten dus ik heb het er niet voor over maar wel een leuke wagen, interieur lijkt me ook wel lekker zitten :lol:
The_Gent zegt
Moet toch goedkoper kunnen:p maar aan de andere kant, vind maar eens een ferrari voor dit geld. Alleen is een maserati ghibli ook te krijgen voor dit geld en is sneller, twijfel slaat toe……..
alcantara zegt
Deze wagen moet het ook alleen maar hebben van het Ferrari-blok, verder is het namelijk een suf hok. En dat interieur, afschuwelijk!
raphael zegt
@alcantara: En dat zeg je met die naam?!
alloallo zegt
De opmerking aangaande Poltrona Frau is niet (geheel) waar. Op de foto’s herken ik duidelijk 100% synthetisch alcantara op de stoelen en achterbank.
robbie zegt
@alloallo: dat kan toch ook gemaakt zijn door Poltrona Frau. Ik zeg nergens dat er leer (of een ander natuurlijk product) van Poltrona Frau in het interieur zit. Ik zeg alleen maar dat het interieur door Poltrona Frau is opgeleukt. Beter lezen dus aub.
cassiewollie zegt
Er zijn betere tekoop.. Heb er wel eens naar gekeken.. Maar als je hem koopt.. Geef dan iets meer geld uit aan een beter exemplaar denk ik.
meneersander zegt
Mocht je geld teveel hebben, dan moet je deze kopen. Die 6k is de aanschaf en in het tweede jaar dat je deze auto hebt zal die 6k x3 de kosten zijn.
agera zegt
Hey de auto van de boeven uit Bassie en Adriaan :P
ferry832 zegt
Wat een onzinnige reactie`s zijn hier weer te betreuren. Nergens staan Ferrari logo`s op een originele 8.32. Alleen op het motorblok staat Lancia by Ferrari.
Het is ook geen auto die bedoeld is om Ferrari eigenschappen te hebben maar puur bedoeld als zakensedan met wat extra`s. Het motorgeluid van deze auto is fenomenaal en klinkt niet als een Ferrari. Veel dieper en donkerder met een mooie rustige V8 roffel.
Dat de auto naar huidige maatstaven niet snel is betekend niet dat het een stakker is. In zijn tijd was dit ( net als de Integrale ) gewoon een hele snelle auto. Een Golf GTI uit die tijd was vele malen trager.
Dat ze goedkoop in aanschaf zijn komt door slecht onderhoud van de vorige eigenaren. Kopen is 1, onderhouden is 2. Veel hebben een dergelijke auto gekocht en door slecht ( want te duur ) onderhoud krijgt de auto mankementen. Koop je een goede dan betaal je aanzienlijk meer dan € 5.950,00.
Het interieur was in zijn tijd ook het mooiste wat je kon kopen. Kijk eens naar andere auto`s uit 1986 en vergelijk daarvan eens de interieurs. Veel mensen hier vergelijken oud materiaal met nieuw materiaal maar dat is erg onredelijk.
Deze Lancia is een auto die een belangrijke plek verdient in de auto historie.
dennisr zegt
@ferry832: dus de velgen zijn niet origineel, dacht eerst van wel..
ferry832 zegt
@dennisr: Wel maar niet dat dopje wat er in zit. Daarin hoort gewoon een donker dopje te zitten met het Lancia Logo. Het is gemakkelijk te vervangen wat bij dit exemplaar is gebeurd. Ik zou het persoonlijk nooit doen.
Nogmaals nergens op de auto staat een Ferrari Logo en in de Brochure ( heb ik in mijn bezit ) wordt nergens naar Ferrari verwezen. Behalve wat over de motor en een stukje geschiedenis van Lancia met Ferrari. De Stratos en de F1 van Lancia/Ferrari hebben geschiedenis geschreven in de autosport.
toyotaprius zegt
@ferry832: hadden ze nu in het type II geen electronische verstelbare spoiler meer? Dat was toch met een soort draaiknop te bedienen? Ik vond de Thema sowieso een onderschatte auto. Vriend van mij had een Thema 3.0 V6, het was een heerlijk auto. Totdat hij er mee ging klooien. Jammer, want het was een donker groen metallic versie met creme alcantara bekleding. Een plaatje. Ja en zo’n 8.32, klassieker. Had het niet Ferrari blok neit als nadeel dat onderhoud destijds alleen bij Ferrari kon ivm specifieke gereedschap en onderdelen? dat stond mij bij.
ferry832 zegt
@toyotaprius: De type 2 heeft nog steeds de spoiler en die is onderdaad te bedienen door te draaien aan 1 van de stuurhendels.
Het onderhoud is inderdaad erg prijzig en kan alleen door specialisten worden gedaan. Helaas moet de distributie riem om de 30.000 km vervangen worden en dat is zeer prijzig. Als je hem goed onderhoud is het een redelijk probleemloze auto. Het is gewoon zo dat het onderhoud mede door slecht te verkrijgen onderdelen en specialisten, erg duur is. Daar wordt vaak op bespaard en dan krijgt de auto daar een slechte naam van. Eeuwig zonde. Al moet ik wel bekennen dat er ook kwalitatief wat missers zijn voor een auto die toen 180.000 gulden koste.
De 3.0 v6 is ook een fantastische auto met een erg mooi geluid. Heb ik ook gehad.
toyotaprius zegt
@ferry832: Vind nog maar een goede 3.0 V6, als ik de financiele middelen zal hebben, is het een auto wat ik best zal willen hebben, als liefhebbers auto. (zal dan een aardige verzameling worden) Ik was vroeger best gek op de Lancia Thema. Zeer mooi model, zeer stijlvol en een tijdloos ontwerp. Maar wat vind jij nu van de ontwikkelingen bij Lancia, als merk liefhebber moet zoiets toch pijn in het hart doen?
ferry832 zegt
@toyotaprius: Er staat nu op marktplaats een Thema 3.0. Hij vraagt wel meer dan € 7.000,00.
Lancia is geen schim meer van wat het ooit was. Ik herriner me een autovisie van 1993 of 1994 waarin de redactie hun favoriete auto`s konden vertellen. In hun segmenten kwamen de Thema en de Delta Intergrale op de eerste plaats. Een jaar later was de Delta HF Turbo hun grote favoriet. Die tijden zijn helaas voorbij en een nieuwe Lancia zou mij niet meer trekken. Ook Alfa is helemaal verpest door het zelfde slechte management. Alfa en Lancia hadden een enorm potentieel maar worden dadelijk alleen nog maar herrinerd in de geschiedenis boeken.
toyotaprius zegt
@ferry832: Had deze gezien, was er 1 met nog een donor auto naast. Maar een serieuze km stand. ging richting de 300.000 km. Zag er wel ok uit. Ik zag vd week een 8.32 op mobile.de uit CH. met 53k km.. plaatje. Ja wat je zegt is ook zo. Alfa en lancia staan wat dat betreft met 1 been in de geschiedenis boekjes. de merken zijn volledig uitgehold. Ja enorm potentieel, alleen wordt dit opgepakt en vooral met het oog op nog grotere schaal vergroting binnen de autobranche. Eeuwen zonde.
ferry832 zegt
Complimenten voor Robbie, geen fout in kunnen ontdekken. Er zijn maar weinig mensen die deze geschiedenis kennen. Alles klopt.
robbie zegt
@ferry832: geen dank ;) Wel een beetje hulp gehad van Wikipedia uiteraard (A)
ferry832 zegt
@robbie: Op youtube is een origineel promo filmpje te vinden van deze auto. Een oud filmpje uit 1986 maar geeft een indruk hoe de auto gemaakt is en wat die kan.
Je kan zoeken op Lancia Thema 8.32 promo. Ik weet niet hoe ik dat hier kan plaatsen.
baasbas zegt
@ferry832: alleen de link plaatsen is voldoende..
http://www.youtube.com/watch?v=7QH_3ftHmbk
mashell zegt
Het is geen zuinige auto. Dat kun je op de foto’s al zien, een tankdeksel wordt niet vaak vervangen… ;)
robbie zegt
@mashell: LOL!
musztiistar zegt
In één woord: Verschrikkelijk,
Of er nou een Ferrari of Bugatti motor in zit het blijft een Lancia
dennisr zegt
@musztiistar: iemand zal je er maar in zien zeg! stel je voor!
drentje zegt
@dennisr: +1 haha :)
mout zegt
OK. Jullie zijn het er over eens dat het duur rijdt.
Weet je, dat zou best kunnen. Maar ja; koop een nieuwe MPV / SUV en je bent zeker meer kwijt aan afschrijving. Autorijden is duurder dan fietsen, en exclusief rijden duurder dan een Aygo. Maar waarom bij deze wagen iedereen nu los moet op de centen, dat begrijp ik niet.
Hupke zegt
@mout:
Omdat in het vooronder een V8 ligt waarvan er maar weinig zijn gemaakt in een bedrijf dat sowieso al weinig feedback krijgt van z’n klanten. Die motor is dus waarschijnlijk moeilijk te onderhouden (de bouwkwaliteit maakt dan zelfs niet uit, op den duur moet je toch onderdelen vervangen) er is veel werk aan (8cilinders!), en de onderdelen zullen duur zijn.
Als je alles zelf kan doen gaat het je veel geld kosten en veel tijd, als je alles moet laten doen gaat het je enorm veel geld kosten.
Hupke zegt
V8, weinig van gebouwd, Italiaanse emotiewagen die in het bezit is geweest van een gierige idioot die er goedkoop vanaf wil => recept voor een financiële bom.
Leuk als je idd het geld hebt en per se zo eentje wil maar anders is het toch een gevalletje van goedkoop duurkoop.
Nico94 zegt
Wij hebben er ook nog naar gekeken, alleen m’n ouders vonden het toch te riskant om hem te kopen.
audii zegt
ziet er niet uit dat ding
mgmgb zegt
Deze ga ik eens naar mijn vader sturen, die zoekt nog een leuke auto voor mijn ma :)
mbevo zegt
Een overheerlijke probleembak
jmeverts zegt
http://www.youtube.com/watch?v=zRTd4Gi_3jI
The360box zegt
@jmeverts: Die spoiler doet het em..
lastbiltekniker zegt
Als je echt zo’n Thema wilt hebben voor de looks, is het verstandiger om een Thema LX uit de laatste serie te kopen (Duitsland?). Het zelfde interieur maar met de beproefte Alfa V6 of de 16 klepper turbo. Dan is een service beurt nog betaalbaar. Ik kan het weten; ik ben, lang geleden, monteur bij een Alfa/Lancia dealer geweest. De V8 is een machtige machine maar voor een (echte) beurt moet je eigenlijk naar een Ferrari-dealer/specialist!
NLBUURMAN zegt
@robbie: dan vergeten jullie wel een opmerkelijke feature van deze auto: de spoiler die opklapt!
ik heb er wel eens naar gekeken, de aanschafprijs gaat nog wel lukken, maar dat onderhoud, neen dank u!
desjonnies zegt
Stomtoevallig was ik bij mijn maatje waar’ie al jaren achterin de showroom staat te leunen. Gewoon voor de HEP.
Alcantara bekleding, grote eighties of nineties knoppen; maar wat een schitterende, met liefde gemaakte wagens zijn dat toch.
Hier rijd je neugenteug mee op de snelweg, zodat je langer van je rit kunt genieten.
Sukkels kennen hem niet, echte kenners zullen hem alleen maar appreciëren.
Stoere elegante onderkoelde Italiaanse chique, alleen de Britten kunnen zoiets en soms, heel soms komen de Fransen er bij in de buurt.
Avanti, de zon achterna !
toyotaprius zegt
@desjonnies: Amen! Meer kan ik niet zeggen!
The360box zegt
Wist niet dat we in 1987 al de €uro hadden!
Anyway, veel meer van dit soort gedrochten met Ferrari motor zullen er gelukkig niet meer ontwikkeld worden!
robbie zegt
@The360box: ooit van omrekenen gehoord wijsneus
integralechubasco zegt
@The360box:
Nieuwe variant van dit thema is uiteraard de hedendaagse Maserati Quattroporte. Ook een gedrocht met Ferrarimotor. Zit vast en zeker in je 360box…
The360box zegt
@robbie:
Snel op je teentjes getrapt?
@integralechubasco:
Yep, NFS Hot Pursuit…
fit4fun zegt
Veel geld voor zo’n oude auto. Voor dat geld kun je ook een Quattroporte kopen die je minstens zoveel zorgen kost:
http://www.autotekoop.nl/occasion/maserati-quattroporte-28-v6-aut-684892/details
boygeorge zegt
Toch een erg mooie spoiler.
porsche928 zegt
Volgens mij de eerste auto met electrische uitklapbare spoiler.
kleinzoon zegt
Ga gewoon voor een enorme geile Duitser zoals deze:
http://losangeles.craigslist.org/lgb/cto/2785600622.html
De mooiste e36 die ik OOIT heb gezien. Deze staat te koop op de Amerikaanse marktplaats, http://www.craigslist.com
dawwg zegt
@kleinzoon: Pff, het enige bijzondere aan die 328i is dat de petjes er nog niet aangezeten hebben.
BananaMan zegt
mooie auto! maar heeft ie nou alleen aandrijving op de voorwielen? en ligt die v8 er over de breedte in??
baasbas zegt
ja
civic1990 zegt
Dat spoilertje! Hahahaha
Mavada zegt
Leuke column over de Lancia Thema ook hier: http://www.autogekken.nl/lancia-thema/