Een beetje fout is deze Firebird wel, maar daarom niet minder begeerlijk! Als je dan toch in zo’n heerlijke jaren ’70 Amerikaan rijdt, dan kan je maar beter all the way gaan en kiezen voor een gouden exemplaar met een enorme adelaar op de motorkap. Proud to be fout!
En wat helemaal bijzonder is aan deze Pontiac Firebird Trans Am is het feit dat deze auto al zijn hele leven in Nederland rondrijdt. Op 5 april 1978 werd deze auto met zijn 6.6 liter V8 op Nederlands kenteken gezet en sindsdien fleurt hij het Nederlandse wagenpark op.
Uiteraard moet je er een beetje van houden, maar de huidige eigenaar rijdt er toch alweer sinds 1994 met veel plezier mee. Volgens de RDW ligt er géén gastank in en dat zou dus betekenen dat de eigenaar gewoon op benzine rijdt. Een nogal dure hobby lijkt mij zo.
Spotter shoarmapapa wist deze auto te fotograferen in Maastricht en zette de foto’s op Autojunk.
d15b2 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
E34M5Touring zegt
Liever de Turbo versie (of was dat deze niet). Wel cool dat er geen gaspot in ligt. Smokey and the bandit time!!
rufctr01 zegt
@E34M5Touring: idd smokey and the bandit!
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: Damn wat heb ik die film vaak gekeken toen ik klein was, he-le-maal geobsedeerd door die auto.
blownbird79 zegt
@E34M5Touring: de 4.9 kwam pas in 1980 en was niet heel best die motor.
1979 was het laatste jaar van de 6.6 liter.
Ben overigens zelfs sinds 1984 in bezit van een 79er Trans Am ,die sinds 1989 is voorzien van een 7.4 liter Supercharger .
Zie YouTube. Blowerbird79
E34M5Touring zegt
@blownbird79: Kicke spul. Ik heb een Hennesey Camaro die bijna naar NL komt. Geen classic helaas. Ik zal kijken op youtube!
blownbird79 zegt
@E34M5Touring:
Over kicke spul gesproken,das gaaf man een Hennesy Camaro.
Alvast veel sucses ermee and lots of Fun.
audicoupe84 zegt
Alhoewel ik zelf nooit een Amerikaan heb gehad, en de enigste Amerikaan zelf bestuurd een recent type Voyager was, heb ik een groot zwak voor de muscle cars. Ooit had ik als jongetje van een jaar of 12 foto’s van de Mustang Mach1 in een boekje gezie. Tot ik er een zag staan. Ik liep er naar toe, om erin te kijken. Ik had niet gezien (getint glas) dat er iemand in zat. Toen ik er naast stond, reed die bak vol gas weg. Ik heb zeker een minuut verbouwereerd, met tuitende oren en geschrokken kloppend hart daar gestaan! Sinds die tijd vindt ik het schitterende monsters met hun V8’ten
rufctr01 zegt
Inderdaad wel mooi om te zien. Ik vind deze ook mooi:http://www.youtube.com/watch?v=9rLmXAT7P0c
bozewolf zegt
@rufctr01: Die is very nice indeed
Jochempie zegt
Wil niet zeggen dat er daadwerkelijk geen gastank in ligt…
robbie zegt
@Jochempie: daarom zeg ik ook “volgende de RDW” ;)
betonstaal zegt
@robbie: vaak ruiken dit soort auto’s ook helemaal naar benzine
shoarmapapa zegt
Hij staat er toch bijna altijd :P Heb er nu pas foto’s van genomen. ;-)
betonstaal zegt
@shoarmapapa: waarvoor dank.
benzinehoofd zegt
Cool!
lincoln zegt
in 75 werd elke Amerikaan gaaf ..
in 76 werden zo nog gaver ..
in 77 was elke Amerikaan gaaf ..
in 78 nog maar 50% ..
in 79 nog maar een paartjes ..
in 80 was het helemaal afgelopen met de gaafness ..
citaat uit de best-seller “gaafisme volgens Lincoln” ..
E34M5Touring zegt
@lincoln: Linc, vraagje, was dit nou de versie die ook verkrijgbaar was als 4.9l Turbo?
lincoln zegt
@E34M5Touring:
nope … dat was de 79er .. met veeeeeeel minder stoere snuit ..
E34M5Touring zegt
@lincoln: Grazi Millia. Die motor wil ik nog een keer proberen. Je gaaflist klopt aardig trouwens!
blownbird79 zegt
@lincoln: fout!!!zie boven
Maar ik vindt de achterkant van een 79er veeel stoerder!
betonstaal zegt
@lincoln: nou 68, dodge charger of een 71 dodge challenger zijn anders goed te doen.
lincoln zegt
@betonstaal:
yep .. maar in die jaren waren er verhoudingsgewijs ook veel ugly ducks ..
betonstaal zegt
@lincoln: en de 4de generatie van jouw AB-naam
fisto zegt
@lincoln: Hmm, ben ik het toch niet helemaal mee eens. Vind ik de eerste generatie muscle cars toch de vetste Amerikanen. 67 – 71 zijn wat mij betreft de gouden jaren!
Jaapferrari zegt
@lincoln:
Hier een ’76-er amerikaan, van toen ze nog echt vet waren dus :D
Ben zelf meer fan van de eind jaren 60- begin jaren 70 amerikanen, voornamelijk de muscle car generatie!
lincoln zegt
@Jaapferrari:
hey hey hey .. de veredelde kruiwagen ..
had er ooit 1 zonder stuurbekrachtiging ..
ik hoop echt dat jij die optie wel hebt ..
jrmpower24 zegt
Driver San Francisco <3
http://www.youtube.com/watch?v=phqUiEDB-AM
PyroZnype zegt
Lekker hoor, heb zelf een camaro uit 81 gehad, zelfde bodystyle.
Daar had ik ook een stevige motor in liggen, gewoon zoals het hoort op benzine. Heerlijke sound :)
lincoln zegt
dit model wordt nog steeds vrij veel aangeboden ..
voor niet al teveel centjes ..
zijn allemaal nog in redelijk tot goede staat onderhouden ..
als je er 1 neemt met een targa dakje (de ultieme Rod Stewart coke snuif bak) ..
moet je em wel in een garage kunnen stallen ..
die dakjes lekken nml allemaal .. ook als er nieuwe rubbers inzitten ..
neem tevens een coup soleil .. een zonnebank .. een gouwe schakelketting .. een prietpraat horloge .. en een foute zonnebril ..
robbie zegt
@lincoln: :D
kaasboerin zegt
@lincoln: Zoiets?
bofkont zegt
Waarom nu weer fout dan ??
Het is gewoon een origineel exemplaar van die jaren lijkt me.
Ben geen liefhebber van Amerikaanse wagens, maar van dit soort wagens moet ik toch altijd even glimlachen en kijken.
Stiekem best gaaf ;)
rikus zegt
Zo’n verschrikkelijk gave auto.
Heeft voor mij absoluut de heb-factor.
toyotafortuner zegt
Wat is er nou fout aan? Voor mij is zo’n 70s american altijd goed :)
Heerlijk om zulke voertuigen in NL te zien.
Ik zou er wel 1 willen als het kon ;)
lincoln zegt
@toyotafortuner:
hebben van dit soort meuk is dan ook van harte aan te bevelen ..
nog net geen computers ..
nog net geen injectie ..
de gebruikte plastics zijn nog van goede dikke kwaliteit .. (begin 72 werden er ook veel kunstoffen gebruikt voor de neuzen om scherpere lijnen te kunnen vormen) ..
onder de hood is altijd ruimte zat om onderhoud te verrichten ..
100% owners friendly ..
driftkicker zegt
@lincoln: Amerikanen van die tijd hadden wel al elektrische ruiten, airco etc. Er kan dus nog veel aan stuk gaan. Neemt niet weg dat dit een prachtige klassieker is. Er staan er veel op tweedehandssites voor wat kleingeld.
lincoln zegt
@driftkicker:
die airco bagger je als eerste er uit .. raar lelijk onnozel ding ..
voor de raampjes volstaat contact-spray en WD40 ..
audicoupe84 zegt
Zo nu een fijne zelfgemaakte slideshow http://www.youtube.com/watch?v=e9-U_IRemFg&feature=plcp
luuktb zegt
God bless the United States of America ! :)
robbievw zegt
Ik vind dat er steeds meer kansloze nieuws berichten op autoblog komen te staan. Kunnen de mensen van autoblog geen nieuws over auto’s meer vinden, dat ze daarom een eigen verzonnen domme tekst gaan uploaden bij gespotte-auto-fotos van mensen?
six-trey zegt
Wat is hier fout aan? dit is gewoon een vette klassieker, zou er ook nog een willen (een zwarte met gouden vogel) maar heb al genoeg auto’s volgens de vriendin :(
wobwobgaserop zegt
Of je er van houdt of niet, eigenlijk hoort’ie wel zo in goud, zilver, zwart of rood met stoere vogel op de helft vd auto (de motorkap)
Laue zegt
@Robbie:
Adelaar? dat is een “phoenix bird”
blownbird79 zegt
@Laue: Phoenix bird?
Volgens mijn firebird boeken, stamt de naam firebird net als Opperhoofd Pontiac van de Indianen af.
Firebird betekent volgens de Indianen: kracht en eeuwige jeugd.Zag op wiki wel net dat verhaal over de Phoenix bird.
Maar voor de firebird geldt dus de Indianen achtergrond.
Bij GM werd de vogel ook wel screaming chicken genoemd.
blownbird79 zegt
@Laue: Okay zie net dat het toch op hetzelfde neerkomt betreft de phoenix bird op deze site http://www.firebyrd.tripod.com (byrd is geen type fout)
En nu valt bij mij het kwartje waarom het bedrijf waar je nu nog steeds de grote firebird stickers kan bestellen in Arizona Phoenix Graphics Heet :-)
Nou ja zeg en ik rijd dan al 28 jaar firebird Trans Am. Ga ff in een hoekje zitten.
xfire zegt
Hey guys,
Toen ik 7 jaar oud was kocht mijn opa een nagel nieuwe Gold Edition Trans Am.
Dit was in 1978.
Auto had alle opties die er maar te leveren waren.
Toch een van de mooiste auto die GM gemaakt heeft. (mijn mening dan)
Ik heb er nog wel foto’s van.
Mvgt