Sinds Land Rover (met Jaguar) onder de vleugels van Tata valt heeft het ontegenzeggelijk nieuw elan gekregen. Even rustig aan doen is dan ook niet aan de orde, over ruim 7 jaar moeten er niet minder dan zestien modellen in de lineup prijken.
Binnen Land Rover heerst al sinds jaar en dag een tweedeling: meer spartaanse Land Rovers voor het echte offroad-werk, en Range Rover voor de luxisten. Bij het laatste merk is het grote geld te halen, want mensen willen wel een SUV, maar hoeven hier in 99% van de gevallen echt niet mee offroad te gaan.
En dus leunt het concern behoorlijk op de verkopen van de Range Rover (Sport), maar vooral op die van de Evoque. Wat zit er nog aan te komen?
Autocar maakte een praatje met design director Gerry McGovern, die vertelde dat er, eigenlijk net als bij Jaguar, heel veel in het vat zit: nieuwe Range Rovers aan alle kanten van het spectrum, een nieuwe Defender-familie, maar ook een forse uitbreiding van het Freelander-palet: in zeven jaar tijd komen er vier nieuwe ‘leisure SUV’s’. Verwacht sowieso een afgeleide van het DC100 Concept (of eigenlijk: concepten).
Als de calculaties dat de SUV-markt per 2020 is gegroeid tot 20 miljoen eenheden kloppen, en Land Rover kan hier 3% van meepakken, dan zijn ze goed voor 600.000 auto’s per jaar. Ter vergelijking: in 2011 verkocht LR 223.600 auto’s, in 2010 waren dit er nog 178.600.
Naast de hele zwik Freelanders komt er ook een X5-concurrent (tussen de Evoque en de Range Rover Sport), en, daar is ie inderdaad, een baby-Evoque van slechts 4 meter lang. En die Evoque Cabrio? Die komt er ook, aldus McGovern.
Rsimon zegt
Allemaal Goed, zolang ze maar van de Defender afblijven
popoff zegt
@Rsimon: “een nieuwe Defender-familie” ………… Wat denk je zelf ?
OT: Ik zeg laat maar komen. Zowel bij Jaguar als bij Land Rover zijn de laatste modellen zeker een verbetering op het gamma van voor de overname. Ik heb er de centen niet voor, maar zie het wel graag voorbij schuiven. :P
Alwood zegt
@popoff: Dat ze de DC100 naast de Defender gaan voeren en mogelijk zelfs ‘Defender’ als los merk kunnen positioneren.
popoff zegt
@Alwood: Misschien lees ik het verkeerd… maar zo staat het er toch echt. Een -nieuwe- defender familie, hoe moet je dit zien volgens jou?
Alwood zegt
@popoff: volgens mij snap ik je eerste vraag niet helemaal…
Ik denk dat ze straks 2 ‘defenders’ hebben. Een oude en nieuwe, in ieder geval tot 2017. Wellicht dat ze zich tegen die tijd realiseren dat ze de oude nog eens serieus ‘vernieuwe’ met airbags, iets andere interieur-inrichting, enzovoort. Voorlopig zullen het nog Land Rovers blijven maar het ligt voor de hand om een ‘Defender’ (classic en dc100), ‘Land Rover’ (freelander, discovery, 3e model?) en ‘Range Rover’ (evoque, sport, vogue en nog 2) te voeren.
popoff zegt
@Alwood: Rsimon stelt dat “men van de ‘Defender’ af moeten blijven”. De auteur van bovenstaand artikel stelt dat er een ‘NIEUWE Defender-familie’ in het vat zit.
Een nieuwe familie betekent, in mijn optiek, dat de huidige ‘defender familie’ vervangen gaat worden anders hoef je niet ‘nieuw’ te noemen, dan zou men ‘alternatieve’ of ‘paralelle’ gebruiken, niet het woord ‘nieuw’
.
Verder word er over de oude Defender in het artikel geen woord gerept. Bij filosoferen laat ik mijn beurt voorbij gaan. Ik ga alleen af op wat er in het artikel bovenaan staat.
Alwood zegt
@popoff: aha, nieuwe familie is echter ook het ‘familie maken’ van de Defender… De Defender blijft in ieder geval tot na 2015. Is eerder over geschreven. Hij is voorlopig ‘veilig’ en zal waarschijnlijk een tijd naast de DC100 worden verkocht.
flippert zegt
@Rsimon: yup, en het veel te zware en volgens sandaalprofeten ‘milieuverwoestende’ auto’s blijven. Iemand moet tenslotte tegenwicht blijven bieden tegen de milieumaffia.
Alwood zegt
@flippert: tsja… sandaalprofeten… ondertussen zat echte natuurbeschermers, bosbouwers, ecologen, whatever die graag een Land Rover gebruiken (of Land Cruiser). Zouden ze ook niet kunnen als rijk&arrogant de PChooft niet met LaRo’s vol zou parkeren ;-) Raar land is NL toch, met als toppunt de groenlinksers en andere geitenwollensokken.
slome51 zegt
^ +1
lemster zegt
Toch is Land Rover wat dat betreft wel een moeilijk merk. Het is raar als ze met een sedan of coupe aankomen. Het zal altijd een terreinauto achtige moeten zijn. Het gaat een uitdaging zijn om 16 modellen in die niche uit te brengen. De meeste andere merken hebben maar een SUV of soms 2 SUV’s in de line-up.
Daarnaast bijten de Freelander en de Evoque elkaar al. Ze zijn ruimte en capaciteiten vergelijkbaar, ze staan op hetzelfde platform. Alleen is de Freelander de instapper met 40.000 euro, en zit de Evoque daar 10.000 boven. Het is alsof je basic en luxe in twee verschillende vormen giet. Alsof je een 3 serie hebt, en dat de M3 dan ineens een totaal ander model is. Door nog meer modellen in deze lijn te zetten wordt het allemaal wel heel erg onduidelijk. Voor een of twee zie ik nog wel ruimte, maar 10 extra modellen is wel erg overdreven.
undifined1 zegt
@lemster:
Maar bij land rover maken ze nog altijd wel beter suvs en terreinwagens dan waar dan ook.
lemster zegt
@undifined1: Eens, m’n vader is de zeer gelukkig eigenaar van een Land Rover Defender (TD5, preTata). Intens veel lol mee te beleven zonder bang te zijn dat je je rijbewijs af moet geven.
rs_1989 zegt
Is de RR Sport dan geen rechtstreekse concurrent van de X5?
berlinetta zegt
@rs_1989: dat dacht ik ook. Volgens mij is de RR wat duurder.
toyotafortuner zegt
Ik gun ze graag meer verkopen, maar zoals eerder is aangegeven in de comments is 16 wel heul veul. Ik hoop maar niet dat ze zichzelf en de markt niet te erg overschatten.
E550 zegt
Een Range Rover is een status symbool. Je ziet in Rusland daarom veel meer ‘Vogues’ (vrijwel allemaal supercharged) dan sport of Evogues. In Amerika, wat ook een belangrijke markt is voor LR, zie je dit. Ik snap niet waarom zij zo concentreren op kleinere modellen. Is prima zo.
sir_smokalot zegt
@e550: Ah ja, over Russische Range Rovers: http://sniffpetrol.com/2012/09/07/new-range-rover-boasts-two-sided-line-up/ :)
E550 zegt
@sir_smokalot: Lol!
ezra_ezinga zegt
Als ik het goed heb zijn er nu al 12 modellen:
-Freelander
-Evoque 3 drs
-Evoque 5 drs
-Discovery
-Range Rover Sport
-Range Rover
-Defender 90 Cabrio
-Defender 90 Pickup
-Defender 90 Stationwagon
-Defender 110 Pickup Single Cab
-Defender 110 Pickup Double Cab
-Defender 110 Stationwagon
-Defender 130
Dus dan komen er nog 3 bij, dat moet ze wel lukken :D
-Baby Evoque
-Cabrio Evoque
-X5 concurrent
lemster zegt
@Ezra Ezinga: Worden op die manier modellen geteld? Zijn dat geen stijlen van hetzelfde model?
ezra_ezinga zegt
@lemster: Weet ik niet zeker, maar aangezien ze het over een Evoque Cabrio hebben denk ik het wel…
betonstaal zegt
Mooie foto trouwens.
mgmgb zegt
JLR voor het gewin! Een nieuwe Defender is natuurlijk jammer, maar wel heel logisch. Je kunt niet eeuwig op een concept uit 1948 door blijven gaan, hoe graag je ook zou willen. Mooi zou het wel zijn als ze nog één keer een superdefender uit zouden brengen, als laatste eerbetoon. Gewoon de 5-liter supercharged V8 erin (of desnoods een flink getunede restpartij Rover V8’s, die passen in ieder geval) en de Mercedes G-klasse AMG het leven zuur maken. Gewoon voor de allerlaatste keer, gewoon omdat het kan.
undifined1 zegt
@mgmgb:
zo erg is dat nu ook weer niet hetzelfde, er zijn in ieder geval geen uitwisselbare onderdelen (op een paar schroejes botujes en moertjes na misschien) en ze zijn groter geworden en veel luxer, veel comfortabeler, veel sterker enz. het is eigenlijk al een heel andere auto.
undifined1 zegt
maar het ultieme blijft natuurlijk een defender met een bmw motor, toch jammer dat bmw land rover weg heeft gedaan.
fep739 zegt
@undifined1: was een slecht huwelijk. BMW kocht Mini om enkel en alleen een icoon te verprutsen en de naam te stelen , met MG Rover deden ze niks en verkochten dit aan een consortium waar geldwolven werden aangesteld en de aankoop van Land Rover was enkel en alleen om 4×4 know how op te doen.
jrk68 zegt
Kan Tata Lotus ook niet FF snel opkopen….please..