De Lancia Thema gooit vooralsnog qua verkoopcijfers geen hoge ogen, maar wellicht kan een aankomende Coupé-variant hier verandering in brengen?
Van de vorige generatie Chrysler 300 (C), die de basis voor deze auto vormt, werd nooit een coupé-variant gemaakt, maar dit hield de customizers niet tegen om heel aardige pogingen te doen.
Bij de huidige generatie is het echter wel raak: de Fiat-groep bespaart vanwege de crisis zo veel mogelijk op de ontwikkeling van nieuwe modellen, maar een bestaand model tot coupé transformeren kost uiteraard beduidend minder. Bovendien heeft het design veel potentie als tweedeurs.
Het Italiaanse designteam krijgt waarschijnlijk de opdracht de Thema tot coupé om te toveren, en het aardige is dat deze volgens de interne planning in de eerste plaats alleen als Lancia uit zal komen, over een Chrysler-variant moet later nog een besluit worden genomen. Hoe hij er precies uit komt te zien weten we uiteraard nog niet, maar bovenstaande impressie van @Jochempie moet een goed beeld geven.
Het ligt in de lijn der verwachting dat de motoriseringen van de coupe 1-op-1 lopen met de vierdeurs, dat wil zeggen: een 3,6 liter Pentastar V6 (286 pk) of een 3 liter Multijet V6 (diesel) met 190 of 240 pk. Over hete SRT8-afgeleides mogen we alleen nog dromen. Uw eerste indruk?
Grote versie HIER.
raceface zegt
1st zeker niet verkeerd hoor ik vond de gewone thema 300c ook niet lelijk maar dit is nog beter en ik denk dat ook beter verkoopt omdat het nu lancia is en niet meer dat luie amerikanen imago heeft mischien wel een goede concurent voor duitsland?
autoblogger zegt
@raceface: fijn zo, die interpunctie.
gedwongenleaser zegt
@raceface: je doet je avatar wel erg veel eer aan…
raceface zegt
-edit: rustig maar-
raceface zegt
@gedwongenleaser: ik heb tenminste nog een leuke avatar jij hebt der geen!!!
dawwg zegt
@raceface: Lekker relevant voor de discussie ook, de avatar :roll:
Maar als we toch zo beginnen: hij heeft tenminste een rijbewijs, jij nog niet knul ;) En hopelijk interpreteer je de verkeersregels strikter dan de spellingsregels, anders wordt het helemaal niets …
Maar on-topic: Fijne impressie hoor; gewoon doen !
raceface zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Megakix zegt
@raceface: ..wat een binnenkomer op Autoblog.nl, vind je niet ? ;-)
Yeelen zegt
@Megakix: Niet dan? Direct een reactie van onze opper- @autoblogger om op z’n palmares te zetten :D
jrk68 zegt
Als Chrysler geslaagd, als lancia niet.
Te bonkig design voor een Lancia, is denk ik ook de reden waarom de Thema niet verkoopt.
Dat het eruit ziet als een maffia bak maakt hem nog niet Italiaans, integendeel.
mopar zegt
@jrk68: Thema verkoopt anders verdomd goed in Italië hoor…
adyton zegt
@mopar: Tuurlijk. Het is een Italiaans merk. Italianen blijven zweren bij hun Fiatjes, Alfa Romeos en Lancias, ook al is er een Amerikaanse invloed.
mopar zegt
@adyton: chauvinisme is niet uit te roeien.
raphael zegt
@jrk68: Thema verkoopt zo slecht nog niet hoor…
kaasboerin zegt
@raphael: Ben wel benieuwd naar de verkoopcijfers uit 2003-2004 van Chrystler en die van dit jaar eigenlijk. Heb er nog maar 1 (thema) mogen zien.
robbie zegt
@raphael & @mopar: LOL! Ding verkoopt voor geen meter in Europa. Ik kan wel merken dat jullie Autoblog niet goed lezen:
http://www.autoblog.nl/chrysler-fiat-rebadging-leidt-tot-wisselende-resultaten
mopar zegt
@robbie: voor een rebadge van een amerikaans model dat onder een italiaanse merknaam te koop is vind ik de 2400 stuks niet eens zo slecht, kijk eens wat de verkoopstatistieken van infiniti of cadillac zijn/waren….
raphael zegt
@robbie: LOL! Dat knip- en plakwerk artikel moet je helemaal niet willen lezen.
‘Goed’ is relatief natuurlijk. Als je hem vergelijkt met de Chrysler 300C dan doet hij het nog niet goed nee. Maar daar kun je hem overduidelijk niet mee vergelijken. Vergelijk je hem met wat Lancia tot voor kort te bieden had (niets/daarvoor de Thesis) dan doet hij het fantastisch. Sterker nog, Lancia als merk doet het de laatste tijd erg goed. Als enige binnen de Fiat groep laten ze YTD een groei zien ten opzichte van vorig jaar. En vorig jaar groeiden ze ten opzichte van het jaar daarvoor.
En dat ‘artikel’ wat gewoon een woord voor woord vertaling is van de bron, neemt het introductiekwartaal van de auto en denkt vervolgens gewoon maal 4 het jaartotaal in te kunnen schatten. Volledig onrealistisch natuurlijk. Of de (hoge) schattingen van Fiat zelf gehaald worden moet uiteraard nog blijken.
robbie zegt
@raphael: ten opzichte van ‘niks’ doet de Thema het inderdaad geweldig. Wat een immens kromme redenatie zeg.
Het is overduidelijk dat de Thema niet eens voldoet aan de voorzichtige doelstellingen die Fiat zelf gesteld had.
raphael zegt
@robbie: Wederom doe jij een knip en plak werkje in je redenatie van de bron. Je kunt het introductie kwartaal van een nieuw model NIET gewoon maal 4 doen om bij het jaartotaal uit te komen. Basis kennis..
Ik zeg niet dat ze hun eigen doelstellingen wel halen maar om op basis van Q1 2012 die assumptie te maken is gewoon verkeerd.
eklasse zegt
@robbie: ik heb er, ondanks dat ik meer dan gemiddeld op de nl snelwegen vertoef, nog geen gezien.
jrk68 zegt
@raphael:
Zelf een groot liefhebber van het merk maar wees eerlijk hoelang geleden is het dat Lancia meer dan 1000 auto’s heeft kunnen slijten.
En dan bedoel ik hier in Nederland.
Dat het in het stijlgevoelige Italie nog goed gaat is op dit moment de redding van een merk met een geschiedenis waar menig merk jaloers op is.
raphael zegt
@jrk68: In 2010 verkochten ze dr 450 in Nederland, in 2011 verkochten ze er 719 een stijging van 59,8%. Dus hoe je het ook bekijkt ze groeien flink hier in Nederland, zover van de 1000 stuks zitten ze helemaal niet. Wie weet dit jaar al..
robbie zegt
@raphael: meh, dat komt alleen maar omdat (eindelijk!) de nieuwe Ypsilon werd gelanceerd. Dat zorgt voor een leuke tijdelijke opleving.
raphael zegt
@raphael: Ochja wat oneerlijk zeg, dat doen andere fabrikanten natuurlijk niet. Doe niet zo gek, over de hele linie doet Lancia het al 3 jaar achter elkaar goed met jaar over jaar groei. En ja ze doen dat door nieuwe modellen te introduceren.. Delta, Ypsilon, Voyager, Thema. En dat blijven ze doen want dat is wat fabrikanten doen als ze willen groeien.
eklasse zegt
@raphael: ‘ze groeien flink’ is wel heel eenzijdig bekeken. Soms zeggen relatieve getallen meer. Maar goed dat ze in 2001 geen 10 auto’s verkochten; anders was er 400% groei. Werd jij direct opvolger van mr. Fiat
screamer zegt
@jrk68: Ik vind die nieuwe Lancia Thema juist erg gaaf als Lancia. En volgens mij heeft de Lancia iets andere (mooiere) bumpers dan de Chrysler.
En als Coupe… gaaf!
zesinlijn zegt
@jrk68: Wat versta je onder ‘Bonkig’?
288gto zegt
Ze denken werkelijk dat een Lancia liefhebber zo’n amerikaan koopt? Lancia is een merk voor de liefhebber, die houd je geen fopspeen voor.
mopar zegt
@288gto: Ja want de Delta en Musa zijn zulke verkooptoppers en liefhebbers bakken he? Tis eerder schande dat door dat Amerikaanse merk Lancia nog meedoet in de verkooplijsten… Denk daar maar eens aan voordat je gaat lopen neuzelen over liefhebbers.
jrk68 zegt
@mopar:
De Musa niet nee.
Maar de Delta doet mijn Lancia hart nog kloppen.
mopar zegt
@jrk68: ja maar met alleen jouw (potentiële?) koop kan een merk zoals Lancia het natuurlijk niet redden he… Die omgekatte Chryslers zijn de redding van dit merk geworden.
baasbas zegt
Van wie is de foto nou? Ik zie door de watermerken het watermerk niet meer :|
Ik vermoed dat de impressie geslaagd is. Als ik ‘m kon zien…
sir_smokalot zegt
Overdrijven is ook een vak, chef! Tip: hover over.
baasbas zegt
@sir_smokalot: Ja, sorry, die emmer azijn is misschien wat overdreven, maar in ieder geval niet méér dan dit watermerkgebruik… Dat hoeft toch ook niet zo overdreven? Een klein autoblog logootje in de achtervelg ofzo kan ook. Dan stoort het niet en is het nog steeds lastig weg te werken
dennisr zegt
@baasbas: Beetje uberdreven is het wel.. maar ach, tis maar een Lancia.. toch?
adyton zegt
@baasbas: Het kan idd beter. Ik snap ook niet goed waarom dat perse over de hele afbeelding moet.
mopar zegt
Ziet er zeker niet slecht uit. Maar als ze Europa willen veroveren kunnen ze toch beter eerst met een station uitvoering komen voordat ze de met deze coupe de niches gaan bedienen.
mopar zegt
@mopar: Als ze hem maken moet ‘ie natuurlijk wel pillarless worden, anders zit je nog met zo’n lelijke b-stijl. Zoiets als deze zou wel mooi zijn…
mashell zegt
@mopar: dat is mooier maar ook veel duurder te ontwikkelen. Zelfs Mercedes heeft dat met de C coupe niet gedaan, dus ik ben bang dat Fiat dat niet kan en wil betalen.
michelyman zegt
Mooi shopje, ziet er beter uit. Alleen het is en zal nooit een Lancia worden. In de USA kan het een aardige hit gaan worden voor Chrysler, met 21″ chromen velgen. Yakkiebah!
raphael zegt
Ik vind Chrysler een verdomd leuk merk geworden onder Fiat, mag ook wel eens gezegd worden!
lincoln zegt
@raphael:
nope .. je vindt Chrysler zwaar kut ..
maar nu voel je je geroepen het “verdomd leuk” te vinden ..
fanboys zijn nu eenmaal volgertjes ..
raphael zegt
@lincoln: Je reactie slaat kant noch wal..
kaasboerin zegt
@raphael: Maar toch.. Wat is er eigenlijk anders aan het huidige “Chrysler”? hedendaags??
raphael zegt
@kaasboerin: Nou voornamenlijk de interieurs. Chrysler maakte decennia lang de allerlelijkste en goedkoopste interieurs die je ooit zult zien. Ik was onlangs in de states en als huurbak kreeg ik een Chrysler 200 onder mn kont. Niets speciaals maar een leuk interieurtje. Een wereld van verschil ivm de Sebring waar ik vroeger wel eens in reed. Daarnaast is de onlangs geintroduceerde Pentastar V6 een absoluut pareltje. Zeker met Fiat’s MultiAir erin verwerkt. Geweldig in de nieuwe Cherokee.
Dan is er de styling van de wagens. Vergelijk de oude JEEP modellen eens met de nieuwe, idem voor Chrysler. Strak, chique, geen oude koplampen meer, gewoon ledjes, mooie grilles etc.
En als laatste en belangrijkste: kwaliteit is verbeterd. Toen Marchionne aankwam ging Chrysler gebukt onder ontzettend slechte kwaliteit en high running costs. Hij stelde als doel dat als eerste aan te pakken. Hij heeft zelfs de introductie van de nieuwe Grand Cherokee uitgesteld om de betrouwbaarheid op orde te krijgen. En het heeft gewerkt sindsdien is Chrysler geklommen op verschillende betrouwbaarheidslijstjes met hun nieuwe modellen.
Fiat is echt de reddende engel van Chrysler..
raphael zegt
@raphael: De problemen per 100 auto’s zijn sinds 2009 tot nu bij Jeep met 16% afgenomen, bij Dodge met 11% en bij Chrysler 5%. Ze doen het nog altijd relatief slecht maar een significante verbetering sinds het aantreden van Marcionne en Fiat.
lincoln zegt
@raphael:
wake up dude ..
Marchionne of Fiat hebben daar nog HELEMAAL nix gedaan ..
op wat rebadge werkjes na dan ..
maar die waren alleen ten gunste van Fiat Spa ..
raphael zegt
@lincoln: Als je dat denkt dat begrijp je gewoon niet hoe het zit. Niet voor niets werden Fiat jongens geconsulteerd bij de kwaliteitsverbetering voor de nieuwe grand Cherokee, of de integratie van MultiAir in de nieuwe Pentastar die hem tot een van de zuinigste V6’en maakt. Of het Italiaanse leer dat ze gebruiken in Chryslers.
raphael zegt
@raphael: Daarnaast was het Marchionne zoals ik al zei die de keuze heeft gemaakt om de grand cherokee uit te stellen om de kwaliteit te verbeteren. Hetzelfde geldt voor Chrysler interieurs. Amerikanen hebben daar een uitspraak voor; credit where credit is due. En dat is bij Marchionne.
lincoln zegt
@raphael:
nou knul ..
in July gaat de marketing afdeling van Fiat Spa 8 dagen dicht om een kosten besparing van 10 miljoen euro te bewerkstelligen ..
dus heb je 8 dagen om ze op een rijtje te zetten ..
lincoln zegt
@raphael:
Pentastar multiair .. LOL ..
“Italiaans” leer .. LOL ..
raphael zegt
@lincoln: LOL goede LOL inhoudelijke LOL reactie LOL jochie
lincoln zegt
@raphael:
veel plezier met je folders en wikipedia ..
en met je imaginary restauratie project ..
63er Maserati was het toch ??
lincoln zegt
Lancia Kappa !!
r2d2 zegt
Jaaa! Ziet er goed uit en met de motoren die ze nu hebben best wel het overwegen waard
agera zegt
Zeer fraai hoor die aflopende daklijn, die maakt deze auto mooier dan de sedan. Ik zeg doen Europa of VS maakt niet uit zal een succes worden.
autochtoon zegt
Ik zeg doen! Erg mooie strakke lijn van voor tot achter. Ik ben benieuwd naar de voorkant, al laat die zich wel een beetje raden door de welbekende Lancia-grill!
Freewarefreak zegt
Ik weet het nog niet. Eerst maar eens in het echt zien. Het lijkt veel belovend.
ferrari94tr zegt
Zag pas een mat zwarte thema, gecomineerd met al chroom, prachtig.
hakenhaai zegt
ja ja ja! ik zag laatst ook een nieuwe sedan. best ok. als je niet naar het logo kijkt
kaasboerin zegt
Sja, dat 300c design is en blijft ge-wel-dig.. Loop is door Amsterdam, zie je al die petj.. UUHHH.. Taxichauffeurs in die 300c’s rijden.. Raak je er gauw genoeg op uitgekeken. Maar OT; doe het. Maar maar hem wat korter en agieler a.u.b.
mopar zegt
@kaasboerin: zelfde kan je van BMW eigenaren zeggen, maar who cares, zolang je er zelf maar plezier van hebt toch
kaasboerin zegt
@mopar: Jep, alleen is/zijn er maar 1-2 designs van, bij BMW kan je petjes onderscheiden vanaf de E9x’en. Die over 5 jaar overigens ook ongetwijfeld petjes-bakken zullen worden, daar niet van.. (als u daarnaar refereert) Gelukkig heb ik veel empathie en plaats ik mijzelf in zo’n.. Taxichauffeur, waarschijnlijk had ik dezelfde bak gekocht als ik de blits wilde maken.
mopar zegt
@kaasboerin: True, alleen zijn die 300C’s niet door die taxichauffeurs zelf uitgekozen. Enorme binnenruimte gecombineerd met betrouwbare Mercedes Dieselmotoren zijn natuurlijk de ultieme combo voor een taxibedrijf. Dat uiterlijk vertoon heeft daar weinig mee te maken denk ik. En laat dat nou juist DE reden zijn dat de petjes -zoals jij ze zo treffend weet te benoemen- voor (wat ouder, dat dan weer wel) BMW kiezen…
kaasboerin zegt
@mopar: Helemaal gelijk.. Meer kan ik er niet van maken.. Maar goed, het kan elk merk zijn, dat dan weer wel.
lincoln zegt
@kaasboerin:
de eigenrijders zijn allemaal te herkennen aan een Bentley grill ..
mopar zegt
@lincoln: dan ben ik de uitzondering op die regel…
kaasboerin zegt
@lincoln: Haha, nu je het zegt.. Maar ook de Taxi’s hoor, die pimpen ze ook zelf. Zo rijdt er ook een 5 serie (E60) met M5 wielen, zwart gespoten natuurlijk, M5 luchtinlaatjes, M-Pakket (die kan dan wel af-fabriek). Volgens mij zijn er zelfs een paar Taxi’s die er andere veren op hebben gezet, en niet bepaald comfortabelere als je ziet hoe laag sommige liggen. Ach, ze vervoeren toch alleen maar toeristjes door Amsterdam. Desalniettemin zou je mij wel blij kunnen maken met zo’n 300c, je hebt een mooie bak @mopar.
mopar zegt
@kaasboerin: Inruilen die BMW! :P
kaasboerin zegt
@mopar: Niet genoeg ballen om zo’n ding aan te schaffen.. Ik ken dat ding niet zo goed kwa onderhoud etc..
mopar zegt
@kaasboerin: onderhoudskosten zijn idd schandalig, ding moet elke 12000 een beurt hebben en over benzineverbruik wil je het niet eens hebben. Zie net dat je net zo oud bent als ik dus op de verzekering loop je ook leeg… Misschien een goed idee om even te wachten ja. Qua betrouwbaarheid vallen ze wel mee hoor, zijn zeker (mits goed onderhouden) net zo betrouwbaar als die BMW van je.
kaasboerin zegt
@mopar: En zo’n Hemi heb je bijvoorbeeld al voor 10 rooitjes, dat wekt al wat argwaan op.. Kan ’t natuurlijk ook fout hebben, maar is te ‘vaag’ voor me om ’t aan te durven.
jeffreym3 zegt
@kaasboerin: Aanschafkosten vs Onderhoudskosten. Denk dat je aardig leeg loopt op het laatste ;)
E34M5Touring zegt
@jeffreym3: Hoezo, is de simpelste techniek die er is. Vooral die V8. Ding draait nauwelijks toeren. Enige wat ik zeker weet is dat de remmen nogal te lijden hebben onder het gewicht en dat die niet al te lang meegaan. Verder is het een degelijke auto hoor.
mopar zegt
@E34M5Touring: remmen zijn idd bagger…ze zijn totaal niet op hun taak berekend en trekken bij het minste of geringste krom. Volgens mij hebben ze het remsysteem van een Alto eronder geschoefd. Heb er 2 setjes remmen doorheen gejaagd in 50000 km. Die dingen moet je dus ook meteen vervangen door aftermarket spul zoals ik nu heb, remmen is nu geen enkel probleem meer.
E34M5Touring zegt
@mopar: Tja het was voor een Merc van 1700kg genoeg maar voor de 2000kg van de 300C net te gek. Verder hoor ik er weinig over. De Hemi is gewoon reuze betrouwbaar en die diesel van Merc is ook gewoon goed. Leuke used buy, zeker als je een keer wat anders wilt.
elzar zegt
Doet me wat denken aan een Mercedes Cl-klasse
Megakix zegt
@elzar: check !
jeffreym3 zegt
Strakke bak.
syliaca zegt
Denk niet dat dit goed gaat verkopen, een lancia met amerikaanse looks ziet er nog steeds niet uit.
mgmgb zegt
Goed idee, mits de afwerking aan de Europese kwaliteitseisen gaat voldoen.
Hupke zegt
Nuja niet echt aan mij besteed maar lelijk is het niet. Moest hij er zo gaan uitzien dan denk ik wel dat het verkocht zal raken.
bobb zegt
De Kappa was er toch ook als coupe, een uitermate zeldzame verschijning. Beetje vreemde verhoudingen had die, dan lijkt deze Thema wat beter geslaagd.
potjak zegt
Vind het zeker een mooie wagen alleen nog steeds geen Lancia. Ook deze zal hier in Nederland geen potten breken.
TSI-tje zegt
Ik kan nog steeds slecht wennen aan die Chome opsmuk wat deze Chrysler uiterlijk moet veranderen in een Lancia.
Verder zijn de lijnen van deze coupé wel strak.
Van mij mogen ze heb zo maken. Niet dat ik hem zal kopen, Ik heb er simpelweg niet het geld voor, maar vind het wel een geslaagde auto om te zien.
TSI-tje zegt
@TSI-tje: Chome=Chrome… typo :oops:
masterstig zegt
Leuk ding, laat maar komen onder Chrysler. Maar een verkoophit zal het niet worden, wij Nederlanders zijn te bang voor dit soort merken.
civicfk3 zegt
Lijkt op een Honda Accord coupe van een aantal jaren terug.
Jochempie zegt
@civicfk3: Ha! Toevallig vind ik dat een fraaie auto, dus mogelijk had ik die nog in m’n achterhoofd ;)
Jochempie zegt
@civicfk3:
TSI-tje zegt
@civicfk3: Nou joh ! Het heeft ook 4 wielen en twee deuren.
Hij lijkt eigenlijk op iedere mid-sized coupé ooit uitgebracht. Vond het zelf iets weghebben van een ’57-er Chevrolet Bel Air Coupé. Die had dat ook.
Kommop hey, zet je Honda-bril eens af !
ArnoldH zegt
Laat maar komen! Ook als “SRT” variant met een lekkere V8 :D
Imom zegt
Is wel een mooie auto geworden maar een verkoopshit dat denk ik niet.
Daarvoor is Lancia al te veel uit het geheugen van de meeste mensen verdwenen.
barrrry zegt
Ik vind deze Lancia helemaal niks.
De 300c is geslaagd met een uitgesproken design. Als je dat als basis neemt op een compleet andere wagen (ander merk, andere positionering, coupe i.p.v. sedan), sla je m.i. de plank redelijk mis.
De 300c zal niet zo uitgesproken meer zijn en de Thema Coupe wordt gezien als cheap-ass half-duplicaat.
norge zegt
Voor de liefhebber van American pan pizza …
zesinlijn zegt
Mooie auto. Laten we hopen dat ze de achterlichten een tikkie boven de achterklep uit laten komen. Dat is toch wel het minste wat ze kunnen doen om hun geschiedenis te eren.
zesinlijn zegt
Of zoals bij de Gamma:
KEV9 zegt
@zesinlijn: die gamma’s waren ronduit waardeloze auto’s, gemaakt van te dun staal en bij het monteren begonnen ze al te roesten. De latere lancia, zeg vanaf de oude thema, waren zo goed als roestvrij
KEV9 zegt
wtf.. WAT een bruut ding.
KEV9 zegt
ben zelf nog in het bezit van een redelijk getunde kappa met zesbak en 200PK 2.4 JTD motor, bedoeling is om eind dit jaar hier een 20V in te leggen voor de 235pk. en ja alles is aangepast, brembo’s rondom, zwaardere aandrijfassen ect..
http://www.youtube.com/watch?v=mOGPcAtU8-A
teller kreupel in de hoek. blijkt dat die niet verder kan dan 220 :(
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=5Rf0c362cM0&NR=1
KEV9 zegt
oeps
http://youtu.be/5Rf0c362cM0
die
jordy14 zegt
Vind hem niet lelijk maar ik vond de oude meer maffia.
driescuit zegt
lekkere reet!