Een Gallardo uit 2004, 2005 of 2006 gekocht? Grote kans dat je hem weer in mag leveren. Wegens mogelijk brandgevaar worden er in totaal 166 auto’s teruggeroepen in Australië en Canada, maar de rest van de wereld zal ongetwijfeld snel volgen.
Het fikkie zou kunnen ontstaan in het stuurbekrachtigingssysteem. Een pijp, die onder hoge druk staat, kan knappen en gaan lekken. Als die hydraulische vloeistof in contact komt met een heet onderdeel, slaan de vlammen in de pan Gallardo. Voordat het zover is zal eerst de stuurbekrachtiging minder gaan werken. De auto is nog wel bestuurbaar, maar het zal wat zwaarder gaan. Advies: even de brandblusser pakken.
Lamborghini belooft het probleem kosteloos op te lossen. Je bent dan alleen wel een paar dagen je geliefde stier kwijt, maar laten smeulen als een steak op de barbecue is ook zo permanent…
Opmerkelijk is dat er in Australië nog geen berichten zijn van spontaan ontvlammende Gallardo’s door een geknapt pijpje, dus moet Lamborghini haar informatie ergens anders vandaan hebben gehaald. Nu is het vrij gebruikelijk dat supercars de laatste tijd in de hens vliegen, dus is er altijd wel enige reden tot zorgen.
Voor de duidelijkheid, het gaat hier om zowel de Coupé (modeljaren 2004 tot 2006) als om de Spyder (modeljaren 2005 en 2006). Vooral de 2006 Gallardo is een zorgenkindje. Zo werden in Canada al eerder twee recalls gedaan voor de ophanging en het koppelingspedaal. Hadden ze dat pijpje niet meteen kunnen fixen?
rimls zegt
458 opvolger!
C220AMG zegt
Zo, nu Ferrari nog!
EFB zegt
poeh, hier beleefd Ferrari nog flinke concurrentie aan..
The360box zegt
Vreemd allemaal, konden ze nou echt niet een ietsje dikkere pijp nemen. Diep paar grammetjes extra..
robbie zegt
@The360box: volgens mij worden voor de stuurbekrachtiging over het algemeen sowieso slangen gebruikt en geen pijpen.
Ik ben ze iig nog nooit tegengekomen.
slipstreamer zegt
Modeljaar 2004,5 en 6…EN DAN KOM JE DAAR NU ACHTER?! @lamborghini: je doet het goed.
smoked zegt
bsxc2 zegt
@smoked: Niks tegen jou, maar het wordt moeilijk reacties lezen als iedereen van die nutteloze afbeeldingen op het blog zet.
lambo4all zegt
@smoked: ik vind ze wel grappig!=)
wantthegreen zegt
Iets met ‘ferrari’
midasracer zegt
Hydraulische vloeistof die kan gaan branden? Sorry hoor, maar is een kul verhaal. Je kunt er een sigaret in doven. Zelfs motorolie op het uitlaatspruitstuk wil niet ontbranden. Geeft alleen heel erg veel rook. Er zijn m.i. maar 2 oorzaken voor een autobrand. Dat is kortsluiting en benzine of lpg die weglekt. Olieachtige substanties zijn vrijwel niet in de fik te krijgen.
Hupke zegt
@midasracer:
Voor smeerolie is een vlampunt van 250°C nu niet zo vreemd.
De temperatuur van een uitlaat die 500°C of meer is, is nu ook niet helemaal ondenkbaar.
Op papier wil ik het best wel geloven.
In realiteit geloof ik je wel. Het is immers geen bad olie van 500°C maar af en toe een druppel die erop terecht komt die gewoon in rook opgaat.
sdk16420 zegt
http://www.youtube.com/watch?v=F67rIHYdrpg
bigcar zegt
ik weet zeker dat de nieuwe Ferrari F12berlinetta de best(e) (fikkende) italaliaan in z’n klasse zal zijn, opgevolgd door de flamborghini aventador! :D
meneersander zegt
Zijn ze ook vlug mee…
norge zegt
Zo ! VAG doet een terugroep actie ,de wonderen zijn de wereld nog niet uit…
jrk68 zegt
@norge:
Yep, en zo als bij VAG gebruikelijk is heeft het eerst jaren in de doofpot gelegen tot het moment kwam dat ze niet langer konden ontkennen….
lamborghini zegt
Wat loopt iedereen nou te zuren.
Oh sorry jullie moeten zeker jullie lambo naar de garage brengen?
jordy14 zegt
Beter laat dan nooit, voorkomen s beter dan genezen.
jrk68 zegt
@jordy14:
Jammer dat er dan eerst een aantal zijn afgefikt voordat VAG met het medicijn komt….
masterstig zegt
@jordy14: Wijze woorden jongen :)
lamborgfan zegt
Oeh.. dus over 8 jaar komt de terugroep actie van de Gallardo lp-560?
Tonnie zegt
Nouja, van lamborghini hoor je t niet zo vaak, ferrari daarentegen…
kickass zegt
Bij Ferrari heet zoiets ‘emotie’…