Niet iedere X-Bow-rijder is blijkbaar gecharmeerd van constant blootgesteld staan aan de elementen. En hoe gezond het ook is qua proteïne om dagelijks een dozijn vliegen door te slikken, soms heb je liever een stukje glas voor je neus. Welnu, het schijnt dat KTM hiermee op de proppen komt.
De behoorlijk circuitgerichte X-Bow gaat hiermee dus de softe kant op, maar als het je klantenkring kan verbreden, waarom niet? Voor de echte durfals of sujetten die van wapperende wangetjes houden blijft de reguliere versie natuurlijk gewoon leverbaar.
In een gesprek met Top Gear liet de CEO van het Oostenrijkse KTM weten dat ze in maart volgend jaar de nieuwe versie zullen onthullen, voorzien van een voorruit en twee deuren. Er waren zelfs plannen om ook een dakje te monteren, maar dat bracht te veel heisa omtrent de homologatie met zich mee. Een voorruit was al moeilijk genoeg, aldus Stefan Pierer. Kopers krijgen er wel een stukje stof bij dat zich laat omschrijven als een ‘cruising home parasol’, wat tot 130 km/u op zijn plaats moet blijven zitten.
Een ander leuk KTM-nieuwtje: In een aantal X-Bow’s wordt de 2.0 TFSI van Audi (S3) vervangen door de bekende 2.5-liter vijfcilinder (340 pk) die we kennen uit de TT-RS. In eerste instantie wordt dit een raceversie die een plekje krijgt op het deelnemersveld van de LMP2-klasse bij Le Mans, waarmee de kans groot lijkt dat er ook een straatversie (nieuwe R?) met deze setup komt.
PS. De foto bovenaan is een X-Bow met een dakje van het Italiaanse Montenergy, dus niet van KTM zelf.
Allroundnoise zegt
ja want we willen toch niet allemaal zo bijzitten zoals Jeremy XD
barry zegt
Vrij nutteloos bakje, wel een super beleving om in te rijden vermoed ik :)
jrk68 zegt
@barry:
De leukste dingen in het leven zijn nutteloos.
barry zegt
@jrk68: potje rampetampen met de vriendin is altijd leuk en zeker nuttig (anders loop je na een paar weken rond met meloenen van kl*ten) :P
kaasboerin zegt
@barry: Paar weken???
bofkont zegt
@jrk68: inderdaad + veel :)
vale46 zegt
Eindelijk, ze hebben het door dat een trackcar met een kampingdakje wel eens Handig kan zijn.
Maar het ziet er nog altijd even lelijk uit!
Die 5-cil kan mij gestolen worden.
Geef mij dit maar:
sajmun zegt
@vale46: wel een r500 dan, lijkt me doodeng en tegelijk een mega kick!
vale46 zegt
@sajmun: Dat model zocht ik, maar ik was de naam kwijt :D
Hupke zegt
@vale46:
Groot gelijk, ik zou ook voor de caterham gaan.
Die X-bow is eigenlijk best wel zwaar voor wat het is. Die is vlug 200kg zwaarder dan eender welke catherham.
Moest ik een trackday speeltje willen met en moto motor zou ik wel voor de spartan V gaan. Die is 400kg lichter dan de KTM.
Hupke zegt
Ik bedoelde motor genen ipv moto motor, de X-bow heeft immers een auto motor.
redneckdarian zegt
@Hupke: Of de BAC Mono! http://www.google.nl/imgres?um=1&hl=nl&client=firefox-a&sa=N&rls=org.mozilla:en-US:official&biw=1024&bih=630&tbm=isch&tbnid=v5X46IPBDsDLfM:&imgrefurl=http://dayerses.com/bac-mono.html&docid=2_ES3zPjOyTA6M&imgurl=http://dayerses.com/data_images/posts/bac-mono/bac-mono-02.jpg&w=1280&h=796&ei=gDjXT6yXCIfe8QP9iPC7Aw&zoom=1&iact=hc&vpx=360&vpy=158&dur=214&hovh=177&hovw=285&tx=127&ty=81&sig=114984083020169369764&page=1&tbnh=113&tbnw=181&start=0&ndsp=12&ved=1t:429,r:1,s:0,i:74
Hupke zegt
@redneckdarian:
Alsjeblieft (zelf foto’s plaatsen is niet zo moeilijk hoor, als je chrome gebruikt is het zelfs heel gemakkelijk, gewoon rechtermuisknop element inspecteren en dan Ctrl C, hier plakken en de afmetingen aanpassen zodat width 450 is)
Die bac mono is ook een optie maar die is wel een beetje prijzig meer dan 100k.
vale46 zegt
@Hupke: wat dacht je van rechts klikken, afbeeldings-url kopieren & hem in het HTML-regeltje plakken “img src…”?
Niks element inspecteren, veel te omslachtig ;)
Hupke zegt
@vale46:
Die info had hij toch al, dat staat toch al boven het ‘plaats reactie’ vakje en wist hij blijkbaar niet wat mee te doen.
vale46 zegt
@Hupke: 790-400 = 390kg?? :o
WTF :D
Geef mij toch maar een Caterham Seven.
Als ik onder de 500kg wil koop ik mij wel een quad ;)
Hupke zegt
@vale46:
Mijn excuses het ding weegt maar 350 kg, al claimden ze eerst 300kg.
Quads zijn vervelende rotdingen (hoog zwaartepunt, zwaar, starre achterass,…), dan kan je beter een moto nemen.
jordy14 zegt
@Hupke: crossmotor is veel leuker, vooral in de bochten.
vale46 zegt
@Hupke: Niks tegen quads hé. Offraod zijn da heel leuke machines tot ge dr een koprol mee doet en dr onder ligt :P
Ik heb zelf een redelijk lichte quad, maar ik heb er nog niet onder gelegen.
Voor op de baan is een moto wel een betere oplossing.
Hupke zegt
@vale46:
Offroad verkies ik toch m’n crossmotor. Zo’n dingen kunnen ook alles aan. Zullen maar weinig situaties zijn waar jij met je quad kan rijden en ik niet met m’n motor en ik zal altijd sneller zijn :P
Ik heb al wel eens op een quad gereden, dat doet het em toch echt niet voor mij.
vale46 zegt
@Hupke: Het gaat voor mij niet om de snelheid maar om de fun.
Het slippen door de bochten, het zand/modder dat overal heen vliegt,…
Met een quad kan je meer gekke dingen doen zonder dat er gevolgen zijn. Nadeel is dat als het mis gaat, het ook goed mis gaat.
Ik heb ook een klein crossbrommertje, daarmee beet ik regelmatig wel eens in het zand als mijn voorwiel weg schoof in een bocht, of ik net iets te hard remde en wegslipte. Bij een quad slip je dan, zonder onderuit te gaan, je kan gewoon verder de gek uithangen.
De 2wieler heeft zijn charme, zeker, maar quad is leuker.
BTW: ik heb het over sportmodellen hé, geen 4X4 landbouwquads.
MARS zegt
@Hupke: maar een quad is wel meer fun!! :)
Hupke zegt
@MARS:
Een quad is amper beter dan lopen, ik fiets nog liever dan dat ik met een quad rijd. Zo’n landbouw ding om mee te gaan jagen is ok voor oude mensen maar dan ook alleen maar om nest te transporteren.
Zo’n “sport xxx rs weetikveelwat” is gewoon prul. Ik had (nuja heb) vroeger een crossmotor en dat rijd gewoon 100 keer beter dan zo’n quad. Zelfs in modder of los zand rijd een crossmotor beter.
Ik zou altijd een motor boven een quad verkiezen.
En dit trackday monster met het gewicht van een motor en de afmetingen van een wagen ziet er toch ook plezieriger uit dan zo’n omkantelmachine. En anders zou ik gewoon de motor nemen.
midasracer zegt
@vale46: Yep perfecto! Draai je rondjes mee om een X-bow.
fristie zegt
NANANANANANANANA BATMAAAAHN
kaasboerin zegt
Assortiment uitbreiden is zooo alledaags.. Ach, en terecht, kan je ook in de regen ’t circuit op. Lekker glijden.
adyton zegt
@kaasboerin: Lezen! Het is een voorruit en geen dak! Wel een stoffen dakje mogelijk, mr ik denk dat je liever sneller dan 130km/u op een circuit gaat he :P
kaasboerin zegt
@adyton: En nu?
jordy14 zegt
De dakloze lijkt me leuk voor een paar dagen maar als ik moest kiezen zou ik voor de dichte gaan. Vele malen praktischer.
reventon zegt
@jordy14: zo’n auto koop je ook niet voor het praktische ;)
jordy14 zegt
@reventon: dat klopt maar dan nog. Dan kun je tenminste een keer op in circuit gaan rijden zonder dat je nat word bij slecht weer.
JeroenBooij zegt
Er bestaat al een dichte X-Bow, en die ziet er naar mijn bescheiden mening aanmerkelijk beter uit dan de oorspronkelijke KTM. Google op Stratos Ferica.
Hupke zegt
@JeroenBooij:
Idd die was ik helemaal vergeten, dank je om die terug in m’n geheugen te plaatsen.
Als je een dicht x-bow wilt is dat echt wel DE enige juiste oplossing.
MARS zegt
@JeroenBooij: is toch gelinkt in ’t artikel, http://www.autoblog.nl/archive/2011/08/21/ktm-x-bow-montecarlo-heeft-een-dakje
JeroenBooij zegt
@MARS:
Verdraaid!
bonkers zegt
Ik herkende het dakje al ergens van.
Een raam lijkt me een goed idee, maar dan wel een klein raampje, ipv en hoge.
72bug zegt
Heeft wel wat weg van een Stratos, die Xbox montenergy..
kaasboerin zegt
@72bug: Ja, vooral door die ruit die van breed naar smal loopt.
griffendahl zegt
Ik zou persoonlijk toch gewoon voor een Donkervoort gaan als er ooit zulk een budget kwam voor een tracktoy. Desnoods tweedehands, gewoon ook omdat die naast de voordelen van het lage gewicht ook gewoon prachtig mooi is.
kickass zegt
Dan is dit toch wel een van de ultiemste auto’s geworden!