Met BOVAG die zich zorgen maakt om de autodealers klinkt dit misschien wat gek, toch voorspelt de ACEA straks een tekort aan auto’s…
De ene na de andere autofabrikant maakte deze maand bekend de fabrieken te sluiten. Zo schreven we eerder vandaag al over Ford dat de Europese productie voor een maand vrijwel volledig stopzet. Reden is natuurlijk het coronavirus. In de BNR Nationale Autoshow geeft directeur-generaal van de ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) Eric-Mark Huitema aan hoe ernstig de situatie is. “Je kan wel zeggen dat de hele automobielindustrie in Europa stilligt”, aldus Huitema.
Veertien miljoen mensen thuis
Ongeveer 1,1 miljoen mensen die direct in de auto-industrie werkt zit thuis. Indirect – denk aan dealers en leveranciers – zou het in Europa zelfs gaan om 14 miljoen mensen. Dit heeft flinke gevolgen voor de autoproductie. Waar er normaal honderdduizend auto’s per dag worden geproduceerd, zijn dat er nu zo goed als nul. Als dit een maand duurt – die verwachting spreekt Huitema alvast uit – zijn het dus drie miljoen auto’s die niet geproduceerd zijn.
Maar wanneer de pandemie voorbij is, kunnen de autofabrikanten niet meteen weer aan de slag. Zo verwacht Huitema dat er door de crisis leveranciers om gaan vallen. Ook is de ‘hele complexe supply chain‘ niet in één dag weer in orde. Al met al gaat de productie van auto’s nog een tijdje suboptimaal zijn, zo verwacht Huitema.
Tekort aan auto’s
Tegelijkertijd gaat de vraag volgens de directeur-generaal wél stijgen. Auto-aankopen worden nu immers uitgesteld tot na de crisis, zo beredeneert hij. Daarnaast zal het openbaar vervoer naar zijn verwachting minder populair zijn. Met andere woorden: ACEA verwacht flinke tekorten op de automarkt.
Léan Verstoep, directeur van Kia Nederland, was eveneens te gast in het radioprogramma. Hij denkt dat het allemaal wel mee zal vallen. Althans, voor Kia dan. De Kia-fabriek in Slowakije gaat aanstaande maandag open. In Zuid-Korea is de productie zelfs nooit helemaal gestopt. Schiet deze fabrikant zo naar de toppositie van de Nederlandse automarkt?
BNR Nationale Autoshow
Verder in deze aflevering van de BNR Nationale Autoshow: Wouter Karssen en Meindert Schut praten met Denis Donkervoort over onder meer de Donkervoort D8 GTO JD70. Zo zorgt milieuwetgeving ervoor dat zij hun nieuwe auto een stukje lichter hebben kunnen maken. Daarnaast hebben ze een Formule 1-primeurtje!
De vierde gast in deze aflevering is Renate Hemerik, voorzitter van de Vereniging Nederlandse Autoleasemaatschappijen. Zij vertelt over de brief die de vereniging kreeg van onder andere BOVAG. Autoleasemaatschappijen zouden geen onderhoud meer uitvoeren. Niet geheel waar, aldus Hemerik. De Nationale Autoshow is terug te luisteren via de site van BNR.
Foto: Snelweg Combo van @amgloverr, via Autojunk.nl.
Dutchdriftking zegt
Tjonge, nu werken we thuis en straks zijn er te weinig auto’s dus staat er nog steeds geen file. Óf denk ik nu te makkelijk?
knapzuur zegt
Het is vrijdagmiddag dus ik vergeef je naïviteit, iedereen sluit met groot “plezier” weer aan zodra het mag van moedertje overheid en moet van de “baas”.
Ik hóóp echter dat veel lease racers door hebben dat ze best af zouden kunnen met minder kilometers, en prima wat dagen uit huis kunnen werken, en mocht het een ding zijn waar je werkt ik hoop zeker dat werkgevers dit nu ook eindelijk inzien.
karhengst zegt
@knapzuur: ik denk dat veel “lease racers” dit al lang doorhadden maar vooral door de werkgever of klant hierin terug werden gehouden. Wat dat betreft hoop ik dat er nu dus eindelijk een kentering is, een blijvende.
retsok zegt
Gewoon wat minder wagens exporteren, in plaats van de consumptiemaatschappij welke we gewend zijn. Problem solved.
mashell zegt
De wens zal wel vader van de gedachte zijn… Maar ik acht de kans klein dat als we straks in September of Oktober of misschien toch pas in Februari uit ons huisarrest bevrijd zijn we allemaal meteen een nieuwe auto willen kopen. We zullen waarschijnlijk eerst eens even rustig aankijken hoe de economie zich ontwikkeld voordat we grote uitgaven gaan doen. Bovendien zijn we dan ook nog wel eventjes heel druk met achterstallige feestjes vieren.
karhengst zegt
@mashell: Het zal sowieso vies tegenvallen wanneer men de levertijd navraagt. Er zal immers eerst een achterstand weggewerkt moeten worden voordat de nieuwe bestellingen in productie kunnen gaan.
HZW zegt
Wat een onzin, “auto’s te kort”, blijf je lekker rijden in de auto die je hebt, of je koopt een jong gebruikte.
Een nieuwe auto is de slechtste investering die je doen kan, als je er mee weg rijdt ben je al een kwart van de waarde kwijt, na 2-3 jaar de helft.
Ik koop wel lekker een jong gebruikte waar de eerste grote waarde daling al plaats heeft gevonden.
emping zegt
@HZW: tja er zijn ook legio mensen/bedrijven die nieuwe auto’s leasen….
rw1994 zegt
@emping: gelukkig maar, anders voor @HZW en voor mij geen grote vijver met jong gebruikte auto’s.
moveyourmind zegt
Ik ben bang dat als er echt een tekort ontstaat aan nieuwe auto’s dit niet zal komen doordat er ineens weer een enorme vraag is naar nieuwe auto’s, maar dat dat gaat komen doordat fabrieken de productie nog niet kunnen hervatten of de productie weer moeten staken vanwege een nieuwe uitbraak.
Hoop dat ik er flink naast zit en deze pandemie niet heel lang gaat duren of even lijkt te stabiliseren om vervolgens genadeloos toe te slaan.
remco86 zegt
Mijn leasecontract loopt af begin november dit jaar, dus een nieuwe auto komt er sowieso. En ik zal zeker niet de enige zijn. De huidige ontwikkelingen kunnen (of zullen) wel invloed hebben op de keuze mogelijkheden, want ik ga geen half jaar wachten.
spence zegt
Tof ! Ik heb nog het één en ander te verkopen. Die vinden dus wel een afnemer.
Toch iets om bij stil te staan: Voor de productie staan 1,1 miljoen arbeiders werkloos. Maar je beweert dat er rondom 13 miljoen mensen hierdoor ook stilzitten. Nu ben ik helemaal niet meer verwonderd dat auto’s zo duur zijn…
nautique206 zegt
Ach er staat nog zat op voorraad
Tiemen zegt
Onze auto staat in ieder geval in Spanje op de parkeerplaats bij de fabriek en lijkt voorlopig niet onze kant op te komen. ?
Shaw zegt
Er staan prachtige youngtimers te koop die álle luxe hebben van nieuwe auto’s en je rijdt voor de prijs van een nieuwe pak-‘m-beet Peug 208 rij je ook een mooie BMW 5 Touring van 2005 ofzo. No brainer, voor mij! Als mensen toch eens voor zichzelf zouden kiezen, ipv de buurman…
wijsneus zegt
@Shaw: Ik denk dat mensen die een nieuwe 208 overwegen niet vaak een 15 jaar oude 5-serie overwegen als alternatief.
Shaw zegt
Nee klopt Nederland zit vol lui die de adijviestamppot van moeders hoger waarderen dan een onbekend gerecht in een sterrenrestaurant. Spruitjescultuur.
ericd zegt
Bovag probeert nog ff een run op auto’s te organiseren voor de branche.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/duitse-autoverkopen-storten-in-door-corona/