Nog een snelheidsverlaging? Het zal toch niet?
Het woord snelheidsverlaging is de afgelopen maanden vrij vaak gevallen, om het even mild uit te drukken. Uiteraard ging het daarbij over de snelweg. Er werd in de tussentijd echter ook gekeken naar een snelheidsverlaging in de bebouwde kom. De SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) onderzocht namelijk de mogelijkheid om de maximumsnelheid in de bebouwde kom te verlagen naar 30 km/u.
Vanwaar dit onderzoek? Hebben we nog niet genoeg snelheidsverlagingen gehad? Misschien niet, dachten ze bij de SWOV. Ze zijn namelijk zoekende naar een oplossing voor een specifiek verkeersveiligheidsprobleem. Het gaat daarbij om ‘de ongewenste menging van snelverkeer en kwetsbaar langzaam verkeer’ in de bebouwde kom. Denk daarbij aan auto’s die 50 km/u rijden op dezelfde weg als fietsers.
De maximumsnelheid van 50 km/u in de bebouwde kom geldt in Nederland al sinds 1957. Weliswaar zijn er veel 30 km/u-zones, maar standaard is de maximumsnelheid nog altijd 50. De SWOV heeft in kaart gebracht wat voor effecten het zou hebben als dit omgedraaid wordt. Wat als 30 km/u de norm is, en 50 km/u de uitzondering?
Het belangrijkste voordeel dat uit het onderzoek naar voren kwam laat zich al raden. Zoals meestal bij een snelheidsverlaging zorgt dit namelijk voor minder verkeersslachtoffers. Om precies te zijn zou aantal ernstige slachtoffers met 22% tot 31% dalen, zo blijkt.
Adviseert de SWOV daarom een snelheidsverlaging in de bebouwde kom? Neen. Uit het onderzoek kwamen namelijk ook veel nadelen naar boven. Niet geheel verrassend zorgt een verlaging van de snelheid namelijk voor een minder goede doorstroom. Ook neemt het sluipverkeer toe. Als er toch overal 30 km/u geldt, kiest iedereen namelijk voor de kortste route. Die route bestaat dan vaak uit straten die daar niet op berekend zijn.
Enfin, de conclusie van de SWOV luidt: snelheidsverlaging in de bebouwde kom is geen goed idee. Voordat je nu denkt ‘mooi zo, case closed’: ze hebben wel een alternatieve oplossing. Ze stellen namelijk een nieuwe categorie weg voor: de gebiedsontsluitingsweg waar je 30 km/u mag rijden. Deze zouden de zogenaamde ‘grijze wegen’ moeten vervangen. Dit zijn 50 km/u-wegen waar zowel de doorstroom als de toegang tot je huis een rol speelt. De SWOV pleit daarmee eigenlijk alsnog voor een gedeeltelijke snelheidsverlaging in de bebouwde kom.
Foto: @randomuser via Autojunk
lincoln zegt
LOL .. swov ..
Weer zo een populisten clubje die inruil voor subsidie het katvangertje van Rutte gaat spelen ..
Rob zegt
De vrolijke vrienden van SWOV jagen er eventjes dik 5 miljoen euro aan subsidies doorheen.
Maar ja, wat wil je als je 3 (drie) “”top””functionarissen bezig houdt? God mag weten waarom een onderzoekjesbureautje 3 (drie) van die toppers nodig heeft….
https://www.swov.nl/over-swov/financiele-verantwoording-2018
arhanso zegt
Er gaan 3x meer mensen dood door zelfmoord dan in verkeer. Misschien moet je onderzoek eens gaan verleggen. Geef je vereniging een andere naam en doe iets beters.
Doden in het verkeer 2019: 661 mensen
Doden door zelfmoord: 2019: 1829 mensen
vaakbenjetebang zegt
Dat is wel een beetje een whataboutism natuurlijk, al ben ik het met je eens dat er op het gebied van suïcidepreventie nog aardig wat laaghangend fruit is.
lincoln zegt
Zelfmoord komt volgens dat andere populistenclubje rivm door een ondefinieerbaar geluid wat specifiek van het asphalt komt en zich alleen in NL voordoet ..
volgens hun “onderzoek” ..
No kidding ..
toniominestrone zegt
@arhanso: Simplistische redenatie , voor jou zijn alle Corona maatregelen dus ook nutteloos omdat er aan kanker toch meer mensen overlijden.
arhanso zegt
Ik zou het graag bij mijn eigen woorden willen houden. Maar ik wil het wel toelichten. We hebben in NL de hoeveelheid doden in het verkeer dusdanig ver naar beneden gekregen dat er niet meer aan te doen is. Alhoewel ik opzicht voorstander ben om 30km zones uit te breiden. Ik zou nog wel andere ideeën kunnen verzinnen. Bijv: Autovrije woonwijken. Kan prima. Moetje een klein stukje lopen. Gelijk gezond bezig. En de wijken kunnen veel meer groen en parkachtig worden ingedeeld. Veel 30 km/zones mogen wel 15 km/zones worden. 30 km kan nog behoorlijk hard zijn.
Maar om nu te gaan zeggen dat er overal waar 50 km/u mag worden gereden nu naar 30 moet gaat nergens over,
emping zegt
@arhanso: Maar om nu te gaan zeggen dat er overal waar 50 km/u mag worden gereden nu naar 30 moet gaat nergens over. Nee maar dat zeggen ze ook niet. Artikel nog maar eens lezen…
spollie zegt
Nee dank je, ik parkeer mijn bolide graag op mijn eigen oprit.
Rob zegt
Ah, daar is het SWOV weer en de wegenbouwers beginnen al in hun handen te wrijven. Zij kunnen weer hele dorpen en steden (nog verder) omtoveren tot drempelparadijzen, omringt door een miljoenmiljard paaltjes en aangekleed met straatstenen en asfalt in allerlei merkwaardige kleuren….. Alles om maar die ene dode per jaar theoretisch te voorkomen…
Ik vind het maar een poppenkast. Maar goed, ik ben best bereid om 30 te rijden binnen de bebouwde kom. Als ze de straten maar gewoon begaanbaar laten. Want mijn eieren zijn ondertussen roereieren als ik terugkom van ritje van de supermarkt, driehonderddrieëndertig drempels en vijfhonderdvijfendertig slingers verder….
potver7 zegt
Je moet eens wat dichterbij je boodschappen halen. ;)
dedude zegt
50 naar 30 zones vind ik wat overdreven. 30 km/u zones strenger aanpakken juich ik alleen maar toe.
Flitsertje in de woonwijk en gelijk die nieuwe super fancy uitvinding van de pliesie om telefoongebruikers te spotten. Joe
lincoln zegt
OK .. de pliesie zijn idd maar sneue belasting collecteurtjes ..
Maar jij zet ze meteen weer weg alsof het weer 1940 is ..
RiKe zegt
Wat misschien ook eens zou helpen is daadwerkelijke handhaving op asociale fietsers die als een ongeleid projectiel zichzelf een god op de weg wanen en zich overal voor smijten zonder op of om te kijken, en door rood blijven rijden.
lincoln zegt
Een “onderzoek” moet wel subsidie opleveren ..
Anders is steuntrekkertje blijven rendabeler ..
pa045 zegt
Ja. Die fietsers ook altijd. Ik was er vandaag weer één. Bijna aangereden toen een auto afsloeg en niet kijkt naar het fietspad. Bijna een auto in de flank gereden omdat deze vlak voor me op het fietspad ging staan en toen ik ingehaald werd door een auto (op een 30km/h weg), vond een GTI rijder het nodig die auto ook even voluit in te halen.
Ja. Het was weer duidelijk. Die fietsers zijn het schuld.
fordnut zegt
Niet alleen handhaving op asociale fietsers. Ik denk dat extra handhaving op smartphone gebruik achter het stuur zo maar een 50 doden minder oplevert. Ik lees de laatste tijd veel over eenzijdige ongelukken met doden waarbij de oorzaak zogenaamd onbekend is.
grasvreter zegt
Bij gescheiden rijbaan, zoals op een rondweg, is dit echt achterlijk. Echter, als fietsers en auto’s van dezelfde weg gebruik maken, vind ik het prima om daar 30 km/u van te maken. Als het veiliger is, waarom niet. En, in mijn woonplaats iig, is fiets en autoverkeer vrijwel zonder uitzondering toch al gescheiden.
mashell zegt
In mijn woonplaats hebben ze serieus op een asfaltweg, die twee parallel lopende bedieningswegen heeft en waar de fietsers de bedieningswegen gebruikten, brede fietspaden op de asfaltweg gelegd en er van 50 een 30 zone van gemaakt waarbij de fietsers dus ingezet worden als snelheidsremmers. Effectief is het wel, maar hier gaat het dus helemaal niet om de veiligste situatie te creëren. Ik weiger dan over die fietspaden te fietsen want soort moreel verwerkelijk beleid van de gemeente keur ik niet goed. Ik vraag me ook serieus af of er uberhaupt iemand in de gemeenteraad nog wel ergens over nadenkt, de gemeenteraad gaat hoofdzakelijk over de riolering en de verkeersstromen en dan laten ze op een hoofdthema zulke dingen gebeuren.
bernoulli zegt
In 30-zones heeft alle verkeer van rechts voorrang. De meeste z50-wegen zijn daar helemaal niet geschikt voor.
flik2punt0 zegt
Nou dat zie ik echt niet gebeuren. In straten met huizen is 30 vaak al het geval. Maar doorgaande wegen dat kan toch niet. Ringwegen ook 30. Lijkt mij heel akelig
mashell zegt
Aan ringwegen staan ook huizen.. en dus is bij ons de centrumring een 30 zone.
spence zegt
Roep maar heel hard want Brussel is na 2 jaar aan 30km/u sinds Covid-19 verlaagd naar 20km/u.
lincoln zegt
Daardoor zijn er wel 6 miljard minder cornholio patiënten die acuut doodgaan te betreuren ..
rubend zegt
@lincoln: Bedoel je echt cornholio :) ?
potver7 zegt
Laten we eerst maar eens beginnen de bestaande regels te handhaven. Maar dat is te arbeidsintensief, een bermkassa langs de A2 is veel lucratiever. Pakkans voor wangedrag binnen de bebouwde kom is veel te klein, dus als je de veiligheid wilt vergroten moet je daar beginnen.
frank2b zegt
Volgens mij is dit allang de gangbare situatie …
jollykart zegt
We kunnen ook allemaal gaan lopen.
onlyporscheman zegt
Zet er maar een 1 voor, 130 km binnen de bebouwde kom, dat kan nog op sommige plekken makkelijk hoor.
monsieurleloure zegt
How much can you take?!
https://www.youtube.com/watch?v=-5b3HqyhBSw&feature=share
wimbers zegt
ga eerst eens handhaven, ze staan hier langs de randweg elke week te laseren achter een struik, om iedereen die 2 kilometer te hard rijdt op een 2 baans weg met gescheiden midden berm te pakken, maar even in de bebouwde kom komen flitsen om iedereen die 30 niet cool vind en met 50+ tussen te fietsers door moet raggen te ontmoedigen is te ingewikkeld.
jaso013 zegt
Prima idee hoor maar dan eerst even handhaven idd. Onze straat is 30… maar hier rijden ze met grote regelmaat harder dan 50. Dit gebeurd op heel veel plekken iig in Tilburg.
winniedepooh zegt
Dat is bewust beleid, het OM is van mening dat 30 km-zones zelfhandhavend moeten zijn.
https://www.autoblog.nl/nieuws/politie-we-handhaven-nauwelijks-in-30-km-zones-98566
Zomaar wat 30 bordjes ophangen is niet voldoende, je moet de volledige inrichting aanpassen en dat kost de gemeente bakken met geld. Het budget voor wegen is bij lange na niet toereikend om dat op grote schaal te gaan toepassen.
https://www.1limburg.nl/verlagen-maximumsnelheden-kost-gemeente-miljoenen-euros
wimof zegt
30 aanhouden is niet evident, na de ophokplicht was het weer helemaal wennen vorige week.
Gulli zegt
“Ook neemt het sluipverkeer toe. Als er toch overal 30 km/u geldt, kiest iedereen namelijk voor de kortste route. Die route bestaat dan vaak uit straten die daar niet op berekend zijn.”
Simpel, je maakt de wegen die nu 30 km/u zijn gewoon 10km/u! Dat zal ze leren! Pak maar lekker de bakfiets, dan ben je nog sneller ook.
En dan op alle snelwegen 80, de treinen mogen ook niet harder dan 50 want het duurt veel te lang voor die dingen stilstaan als er iemand onder de spoorbomen doorkruipt, en vliegtuigen boven Nederland ook niet harder dan 100 vanwege de uitstoot.
Henk_he zegt
Het stadsdeel waar ik woon is volledig 30km zone. Dat lijkt niet bijzonder, maar het is enorm groot (20.000 inwoners)… En wat blijkt? Bijna niemand houdt zich aan 30km/u. De wegen nodigen uit om harder te rijden, maar veel belangrijker: er wordt niet gehandhaafd. Als je wél 30 rijdt hangt er binnen no time een sliert bumperklevende buren aan je kont. Kansloos dus.
Dutchdriftking zegt
Alsof je op de betreffende wegen de 50 km/h überhaupt al weet te halen…..
petroldrinker zegt
Wat een onzin, het is al kruipen in NL met die lage sneldheden van 30 en 50, in UAE is het gewoon 80 in de bebouwde kom etc, veel beter!
mashell zegt
Maar bij 84 in de bebouwde kom hakken ze je meteen hand er af, Keihard aanpakken is daar van een ander niveau dan hier.
mashell zegt
“Wat als 30 km/u de norm is, en 50 km/u de uitzondering?”
Komt de SWOV nog wel eens buiten? Want dat is eigenlijk al lang de norm. 30 overal in gebieden, 50 alleen nog op doorgaande wegen, wonen er veel mensen aan de doorgaande wegen of heeft de gemeente geen idee van wat ze aan het doen zijn dan wordt de doorgaande weg ook 30.
geertvn zegt
Rondrijden met voet op de rem!
nietcreatief zegt
Nou ik erover nadenk, zie bij nieuwbouwwijken eigenlijk nooit meer het ‘woonerf’ bordje.
Waar die bloemkool wijken en woonerven van de jaren 60 en 70 zonder al teveel stempels al 30 of lager afdwongen met al die slingers lijken de meeste nieuwbouwwijken wel ontworpen met een kromme liniaal.
Of de SUV hype nou komt door die enorme stempels die daar neergelegd worden of dat die stempels het resultaat zijn van de SUV hype ben ik nog niet uit. Maar de wijk van mijn zwager kom ik met mijn ouwe auto op fabriekshoogte niet normaal meer in..