Mooie verkooppraatjes van de boys bij Bentley maar voor er een productie-exemplaar van de SUV staat willen klanten blijkbaar toch watveel wijzigingen zien. Een dikke vette ‘en terecht’ lijkt me hier op zijn plaats.
Het hele concept blijft vreemd. Mensen die een grote luxe SUV willen kopen sinds 1970 een Range Rover. Individuen die het minder om veelzijdigheid en comfort gaat en meer om status en cijfertjes kregen daar in 2002 de Porsche Cayenne bij. De rest van de auto’s in het segment ‘grote luxe 4×4’ is irrelevant.
Toch wil Bentley een graantje meepikken. Blijkbaar is er nog plek in de categorie ‘superduur’. Een Bentley SUV moet natuurlijk wel een tikkie hoger geplaatst staan dan een Cayenne of Range Rover.
Ondanks grote gelijkenissen met de Audi Q7 lijkt de Bentley EXP 9 F dit ‘luxegaatje’ redelijk te vullen. Esthetisch was het concept echter niet helemaal je-van-het. Zeker bij Bentley verwacht je af-fabriek iets minder bling, iets meer stijl. De interieurruimte scheen niet over te houden. Dit gaat Bentley mogelijk voor het einde van dit jaar allemaal aanpakken. Natuurlijk onder leiding van kakelverse chef-design (ex-Lamborghini) Luc Donckerwolke.
Bentley benadrukt verder dat de EXP 9 F 100% showauto is. Een productiemodel staat sowieso een ‘eind’ bij deze concept vandaan. Dat is heel prettig van Bentley om toe te geven, nu snel met de nieuwe schetsen aan het werk. (via insideline.com)
bullgod76 zegt
Dat de Bentley klanten deze EXP9F niet pikken was iedereen al wel duidelijk, want dat ding heeft totaal geen stijl maar ook geen bling.
Dus is het maar goed dat de Bentley boys weer rond de tekentafel gaan zitten samen met Luc Donckerwolke.
Maar wat ik wel vreemd vind is dat zelfs in een “zeecontainer” de interieurruimte dus nog te kort kan schieten.
HDM zegt
@bullgod76: ding heeft geen stijl omdat bentley daar niet mee bezig is. Deze auto is gebouwd omdat, en hiermee citeer ik Bentley, ”er nog geen SUV bestaat in het segment boven de 300.000 euro, dus moet er een komen”. Blind voor verlate poging tot succes en geen enkele voorrangspositie want de Bentley zal zeker niet de eerste zijn. En tja, een bestaand 4-deurs koetswerk voorzien van afdakje achteraan en hoog op de poten zetten, dat gaat sowieso niet goed…
Mika_Hakkinen zegt
De Range Rover staat nog altijd boven aan betreft stijlvol 4x4en op zn Engels, ben benieuwd waar Bentley echt mee op de markt komt
JvT zegt
@Mika_Hakkinen:
En zó is dat;
JvT zegt
@JvT:
Wow, zo valt zo’n comment wel een beetje lomp uit met al dat wit…
bbroek zegt
“Klanten pikken EXP 9 F niet”
Nogal logisch…
notsobig zegt
BMW kan opgelucht ademen, mogenlijk houden ze met dan toch nog de koppositie lelijkste SUV vast…
bigcar zegt
ik blijf toch bij deze photoshopactie;
gerbie zegt
@bigcar: helemaal mee eens
Baffie zegt
Ben misschien de enige die dit toch wel een dikke machine vind?
notsobig zegt
@Baffie: Als je “dikke” letterlijk bedoelt ben je niet de enige…
E34M5Touring zegt
Was het niet Wouter die met de knieën tegen het dashboard aanzat, zelfs met de stoel in de achterste stand? Voor de Be all and End all Bentley SUV lijkt me dat toch niet de bedoeling. En ik kan me moeilijk voorstellen dat er nog markt is voor zoiets , zelfs in het Midden Oosten. Er zijn zoveel alternatieven die hetzelfde doen. En tegenwoordig zelfs binnen je eigen groep. Maar goed, men zal het ongetwijfeld onderzocht hebben.
raoulkroes zegt
Waarschijnlijk ben ik de enige maar ik vind hem prachtig!
SimonMc zegt
Iedereen rijdt toch diesel tegenwoordig, straks komen er auto’s aan met 10 versnellingen, het moet alsmaar groter en lomper, waarom koopt men niet ineens een vrachtwagen?
Als je tóch perse boven iedereen wilt uittorenen, waarom doe je het dan van de eerste keer niet goed? Er zijn ook al genoeg vrachtwagens die automatisch schakelen, en het interieur van de vrachtwagens van tegenwoordig, is ook niet echt meer om je voor te schamen he?
Die vrachtwagens hebben wél interieurruimte met hopen, en desnoods een slaapplaats! Wat zou je argument tegen zijn? Een vrachtwagen heeft geen terrein capaciteiten? Wees eens eerlijk, daar is het je toch niet om te doen, en zo goed zijn die terrein capaciteiten van die SUV’s toch ook niet he?
Mercedes heeft ervaring genoeg in SUV’s en vrachtwagens, tijd om daar een niet bestaand gat te gaan opvullen! Ik zeg: Mercedes, maak een kleinere versie van de Actros, steek er 40 inch wielen onder, smijt die 90 km/h begrenzer er af, maak van die slaapplaats een achterbank, en til de afwerkingsgraad een niveautje hoger, en voila !
Kom op, hoe kan je nu neen tegen dit interieur zeggen?
SimonMc zegt
@SimonMc:
Nog eentje :
bigcar zegt
@SimonMc: nog even en ik zou denken dat het een woonkamer is..
kaasboerin zegt
@SimonMc: Nee joh, moet er wel een beetje leuk uit zien!
Ikke_ferrari zegt
Ach ja, een mens moet altijd wat te zeiken overhouden he.
En als je alles al hebt of zonder problemen kan veroorloven, dan worden de dingen waar je over moet gaan zeiken steeds pietluttiger.
Ik vind het namelijk een aardig dikke en luxe verschijning, maar goed ik kan hem toch niet betalen, dus ik zou er al lang blij mee zijn :P
Modus zegt
“Het hele concept blijft vreemd. Mensen die een grote luxe SUV willen kopen sinds 1970 een Range Rover.”
Dat is niet helemaal waar, want bij introductie was de RR totaal niet het type auto dat het nu is.
The original car was not designed as a luxury-type 4×4, much like other utility vehicles such as the Jeep Wagoneer of the United States were. While certainly up-market compared to preceding Land Rover models, the early Range Rovers had fairly basic, utilitarian interiors with vinyl seats and plastic dashboards that were designed to be washed down with a hose. Convenience features such as power assisted steering, carpeted floors, air conditioning, cloth/leather seats, and wooden interior trim were fitted later.
Alwood zegt
@Modus: heb ooit een 72-er Range Rover gehad met velours en aankleding. Comfort in die wagens was sowieso prima met de spiraalveren. Snelheid dik in orde, motor vrij groot en schijfremmen rondom. Spartaans vergeleken met auto’s nu maar toch erg luxe toen.
Veel (Europese) auto’s waren toen nog vrij basic, de Range Rover hoorde zeker bij de meer luxe categorie.
koenmb zegt
Zet hem eens in Brussel… Hij zal snel gepikt zijn.
jrk68 zegt
@koenmb:
Dan vind je hem een dag later terug in een bankgebouw of met een pinautomaat aan z’n sleepoog….
bordeaux zegt
Interieur en reet zijn echt awesome, neus is bespottelijk
bordeaux zegt
Zou trouwens mooi zijn ook als Muller zijn plannetje doorzet. Mag die P2Paris wel een updateje hebben ;)
kickass zegt
Gelukkig. Die tractor was niet om aan te zien…