De forse sedan van Kia waar we Wouter laatst nog een potje in zagen sturen was er louter met motoriseringen die in de 25% bijtellingsklasse vielen. En dan heb je het zwaar in de leasemarkt. Deze hybrideversie moet daar verandering in brengen. En met 28k eigenlijk de Schultenbräu onder de 20% bijtellers in het D-segment.
Kia heeft de Optima Hybrid een 2.0-liter CCTV viercilinder gegeven, die gekoppeld wordt aan een elektromotor van 30 kW. Hiermee komt een totaalvermogen van 190 pk beschikbaar, dat voor de volle honderd procent richting de voorwielen gaat. Het koppel komt uit op 245 Nm en in 9,2 seconden ga je vanuit stilstand naar 100 km/u. Dat is 1,3 tellen sneller dan de 1.7 CRDi dieselversie.
Het betreft hier geen plug-in hybride, dus volledig elektrisch rijden is er niet bij. Zaken als het regeneratieve remsysteem, dat overtollige remenergie omzet in stroom voor het lithiumpolymeer accupakket, en start/stop zorgen er wel voor dat de CO2-uitstoot naar 123 gram wordt gedrukt. Via een 4.2-inch LCD scherm is de status van de aandrijving en het accupakket te volgen.
Goed, dan heb je dus voor bijna 29k een D-segmenter die standaard redelijk loaded is. We noemen half lederen bekleding, elektrobediening voor de bestuurdersstoel, parkeersensoren, elektrisch inklapbare buitenspiegels, Dual Zone Climate Control, cruise control, en een lederen stuurwiel en pookknop. Kom daar maar eens voor bij de premium jongens in Duitsland.
BMW heeft een 320i EfficientDynamics Edition in dezelfde bijtellingscategorie, die begint bij 35.990 euro en hoest 170 pk op. Audi? Die heeft vooralsnog alleen de A4 2.0 TDIe in die klasse zitten, maar dat is een diesel en begint bij €37.850. Kijken we naar Opel, dan zie we een vergelijkbaar model in de vorm van de Insignia 1.4 Turbo ecoFLEX, die met €27.595 een goedkoper alternatief voor de Kia vormt, maar je wel minder leasesletcredits geeft, aangezien je 50 pk minder onder de kap hebt.
Kia lijkt hier een aantrekkelijk leaseknaapje neer te zetten, maar of ‘ie ook daadwerkelijk door tankpashouders in Nederland geopteerd zal worden, dat is nog maar de vraag. Voor de volledige spec-lijst klik je HIERO.
tte
PS. Zet deze Optima Hybrid een stuk dichter bij de weg en op een setje Vossen-wielen, en je breekt nog harder met alle zilversaaie leasetemeiers in ons land.
bbroek zegt
Hoewel ik niet echt een vag fan ben zou ik in dit segment ergens duits shoppen, maar hij ziet er wel goed uit!
kickass zegt
Waarom is de 2.0 Hybrid met 190 pk goedkoper dan de 1.7 met 136 pk? Ik zou het wel weten… :)
robbie zegt
@kickass: Co2 belasting.
smotsholle zegt
Ik zeg doen!! Mooier dan audi en andere typische lease dingen. Megantjes, focussen etc…
smotsholle zegt
@smotsholle: En een lekker flets kleurtje ntrlk!! Geen grijs/wit of zwart ofso! DOnkerder rood zou mooi zijn denk ik!
kickass zegt
@smotsholle: Er rijdt bij mij in het dorp een donkerpaarse rond. Ziet er ook wel dik uit op zo’n Optima.
mainmo zegt
Heel mooie auto. De Koreanen doen het steeds beter ik hoop dat deze trend blijft aanhouden. Mooie auto’s, goede prijs. In het midden oosten zie je deze kia optima heel veel rondrijden.
krari zegt
ik vind het een mooie auto! en dan ook nog zo’n mooie prijs! doen ze goed!
en is ook nog wat anders dan al die andere leasebakkies hiero
loopjes zegt
En de Renault Megane dan? Nu nog 14% volgend jaar 20% zeer compleet voor 32 mille.
E34M5Touring zegt
Echt een schitterende auto. Absoluut een mooie concurrent voor de Insignia, C5 etc. Met een paar mooie wielen helemaal af.
KaCh1ng zegt
goedkoper voor een reden, totally not impressed door algemene interieurkwaliteit
dnadave zegt
Ik zag hem laatst in Belgie staan.
Prima auto om te zien, qua looks een auto die mensen met \’status\’ best past.
Mits die mensen zich over het merk kunnen heenzetten.
Het is een beetje het idee van de vw pheaton, maar dan een flink paar treden lager
desoper zegt
Vind het toch nog vrij duur als je weet dat dit bakbeest met 190pk 9,2 sec nodig heeft om de 100 aan te tikken, en de top slechts 185km/h is.
En hoe hoog iedereen hier ook van de toren blaast, als het puntje bij paaltje komt, kiest iedereen toch maar weer voor iets anders.
Kortom dit gaat geen succes worden.
sdk16420 zegt
@desoper: Hoewel je waarschijnlijk wel gelijk gaat krijgen over de verkopen vraag ik me af hoeveel mensen tegen de top van 182 aanlopen.
desoper zegt
@sdk16420: zal voor de meeste geen enkel probleem zijn nee, maar er moet toch iets goed mis zijn met de automaat/aandrijflijn wanneer je met een sedan, 190pk en nog geen 1600kg zulke waardeloze cijfers weet te behalen.
E34M5Touring zegt
@desoper: Zeer waarschijnlijk lange versnellingen om het verbruik terug te dringen. 9 Sec is vlot zat voor NL. 70% van die A segmenters red het nog niet in het dubbele.
SDM zegt
Dikke bak en zeker 1 voor de lease shortlist. Als je een budget hebt van 35 mille dan kan je dus voor 7 mille aan opties in knallen. Dan kunnen die Teutoonse roestbakken met kilometerslange optielijsten dus mooi inpakken. :)
Carreza zegt
En dan zijn ze hier in Europa verwonderd dat de Koreanen zo goed verkopen… mooie bak!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Yup, die megagroei van Kia blijft met de Cee\’d Sportswagon en deze Optima Hybrid nog wel even doorgaan!
norge zegt
Nee! Vooral niet kopen, laat het een geheimpje blijven voor de liefhebbers van kwaliteit…
gerard1710 zegt
@norge: Ik denk dat genoeg mensen je advies op zullen volgen, maak je maar niet druk.. ;)
mercs zegt
Maar ben ik een van de weinig die zich over verbaasd dat 1. deze auto veel te zwaar is en 2. Deze met 190 pk nog geen worst van tafel trekt? 9,2 sec met 190 pk, wtf?
mashell zegt
@mercs: 50 kilo meer tov een 2 liter Insignia met automaat valt voor een hybride toch fors mee. Een 0..100 tijd van onder de 10s is voor een D-segmenter onder de 30k gewoon erg goed. Ik zie het probleem niet.
mercs zegt
@mashell: Mijn BMW 3 serie met 40pk minder doet het sneller en gaat langer door. Oke, die was bijna 40 mile, maar toch.
mashell zegt
@mercs: Dit is een flink grotere auto dan de 3 serie. En BMW kan zich aan haar stand en prijskaartje ook geen overgewicht veroorloven. Merken als Hyundai, Kia, maar ook andere bread and butter merken als Peugeot en Opel gebruiken vaak wat goedkoper minder sterk staal en daar dan een beetje meer van. Daar krijg je zware auto’s van. Ik speel ook wel een beetje vals met de Insignia, dat is in vergelijking met z’n directe concurrent Passat ook gewoon een zwaargewicht.
mercs zegt
@mashell: Ik kan je verkeerd begrijpen hoor, maar eigenlijk bedoel je ook te zeggen dat deze auto wel erg zwaar is? Omdat je zegt dat de Insignia een zwaargewicht is. Natuurlijk begrijp ik wel dat het goedkoper spul is, maar een zware auto wordt alleen maar afgestraft. Dan heb ik het niet alleen over het bochtenwerk, maar ook het verbruik en de wegenbelasting. Gewicht speelt een belangrijk rol in de kwaliteit van de auto!
ej20g zegt
Mooie auto. Als er hier hybride gereden moet worden dan maar deze of de nieuwe Lexus GS.
mashell zegt
De Hyundai i40 heeft vanaf nu een groot probleem. Een soort boosaardig stiefzusje zeg maar dat haar vriendje (nuchtere calculerende leaserijders) probeert te stelen.
w0o0dy zegt
@mashell: scheelt wel dat het geld in beide gevallen naar Hyundai vloeit..
michelyman zegt
Blijft een mooi auto, hopelijk stijgt de verkoop nu door de benzineversie.
mout zegt
190 pk voor minder dan €30.000.
Dat is wel ff zoeken, als je daar iets tegenover wil zetten.
Krijg je de ruimte en luxe van een D-segmenter bij. Ziet er nog aardig uit ook, en blijft heel. Ik zie zo gauw geen concurrent.
240sx zegt
En Schultenbrau is nog eens best lekker ook nog.
pleiades zegt
Kia Floptima
pietjepuk zegt
Een catalogusprijs noemen en dan tevens vermelden dat het wellicht een interessant knaapje voor de leasemarkt zou kunnen worden !? … Noem dan een leaseprijs, want dat is binnen deze context wel interessant. En ik ben dan toch bang dat deze Kia in de lease helemaal niet zo interessant is als de catalogusprijs wellicht doet vermoeden.
Verschil (netto) in fiscale bijdrage op basis van 20% bijtelling, tussen een Kia van € 29k of een BMW van € 36k, is zo’n vijf tientjes per maand. Dus concreet: voor vijf tientjes meer heb je een BMW 320i EDE op de stoep staan ….
Conclusie: gaat ‘m niet worden, die Kia Optima.
Daarnaast; de BMW 320 EDE heeft weliswaar ‘slechts’ 170 pk, maar doet het sprintje van van 0-100 km/u in 7,6 seconden en de topsnelheid bedraagt 230 km/u.
ricardo zegt
@pietjepuk: Kia claimt een leasebedrag van €575 per maand.
pietjepuk zegt
@ricardo:
Leasebedrag van € 575,- op basis van wat; looptijd, kilometrage, etc … !?
ricardo zegt
@pietjepuk: Die €575 is een verder ongespecificeerd bedrag. Zal het morgen eens verder nagaan.
pietjepuk zegt
@ricardo:
Graag! Ik ben benieuwd wat zoiets moet kosten op basis van zo’n 30.000 km/jaar en 48 maanden. Dat zal waarschijnlijk behoorlijk wat hoger liggen dan die € 575,- die Kia nu -ongespecificeerd- opgeeft.
pietjepuk zegt
@ricardo:
De € 575,- per maand is gebaseerd op een contract van 60 maanden en 20.000 km/jaar.
Op de huidige fiscale regelgeving zit een ‘garantie’ van 4 jaar. Dus heb je zomaar kans dat deze Optima met 123 gr Co2-uitstoot over vier jaar gewoon weer een 25% is geworden. En ga je het laatste jaartje van je leasecontract even goed nat en mag je 5% meer aftikken bij de fiscus …
smotsholle zegt
@kickass: donkerpaars! Wauw daar zeg je wat. Lijkt me een erg strakke kleur!
fit4fun zegt
“Het betreft hier geen plug-in hybride, dus volledig elektrisch rijden is er niet bij”.
Ik dacht dat ’t een volhybride was, dus dat hij volledig elektrisch kan wegrijden en tot iets van 60 km/uur elektrisch kan blijven rijden mits het accupakket voldoende is opgeladen en je voorzichtig bent met het gaspedaal?
mout zegt
@fit4fun: Plug-in slaat op een stekker-verbinding en een extra mollige accu. Leg je ’s nachts aan de kabel, kan je wellicht je werk halen zonder broem. Dat is dit dus niet.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@fit4fun: Klopt, tot 100 km/u kun je volledig elektrisch optrekken.
lamborgfan zegt
29K voor een KIA? geloof niet dat dit een nieuwe lease slet wordt. De passat ziet er beter uit en heeft geen KIA als badge.. huh? Ja! passat ziet er beter uit! Mooi saai is niet lelijk..
lamborgfan zegt
@lamborgfan: even op die looks.. Dat neem ik maar terug. T zijn die velgen die m afkraken! Een paar van die ADV dingen eronder en hij ziet er wel gaaf uit (mits je hem niet teveel ziet)
w0o0dy zegt
@lamborgfan: passat in vergelijkbare uitvoering kost zomaar 33/35 mille…
pietjepuk zegt
@w0o0dy:
Het gaat hier over een potentieel “leaseknaapje” (of leaseslet). Dus dan zou je er goed aan doen om netto leasebedragen te vergelijken, niet de bruto cataloguswaarde …
heyaudi zegt
@w0o0dy: Restwaarde enz spelen ook een rol, en de afschrijving op een Kia is veel groter dan die op bijvoorbeeld een Volkswagen.
norge zegt
@lamborgfan: Mooi saai niet nee…
gedwongenleaser zegt
@pietjepuk: die 5 tientjes spendeer ik liever 12x per jaar in een restaurant. Naast dat iemand het geld heeft om bijv. een 3 te rijden moet hij het er ook nog eens voor overhebben. Ieder zijn ding toch, kunt het geld maar 1x uitgeven… (Daarnaast vind ik deze eigenlijk gewoon mooier dan de nieuwe 3.)
pietjepuk zegt
@gedwongenleaser:
Ik weet niet waar jij gaat uit eten. Maar voor € 50,- zal je jouw vrouw / vriendin niet 12 x per jaar trakteren op een heel bijzonder etentje … saté met friet bij het eetcafé op de hoek, met een wijntje van het huis en een raketje als dessert ?
gedwongenleaser zegt
@pietjepuk: excuses, voor sommigen had ik mijn reactie natuurlijk moeten voorzien van de toevoeging ‘bij wijze van’.
tvr1974 zegt
Ik zag m laatst in het echt en moet zeggen dat ie er toch echt heel premium uitziet. Dat ie volgens bmw / audi rijders dan minder snel enz enz is dat is maar net waarvoor je de auto aanschaft. Ik vermoed dat de auto ruimer is dan de andere 2 en dikker is uitgerust.. Dus meer voor minder. Dat ie dan minder snel accelereert en en geen hoge top heeft tja.. als je dat belangrijk vind dan koop je toch al helemaal in de eerste plaats geen eco of hybride oid.. Dat mensen een BMW ECO kopen en dan roepen hoe snel die wel niet is dan denk ik.. Waarom heb je dan een ECO gekocht?? Om zijn zuinigheid of om iets anders?? Overigens als ie in de lease duurder is dan een BMW of een AUDI dan zeg ik, ok daar kan ik dan nog in komen want de meeste mensen hebben een max lease budget waar deze dan waarschijnlijk buiten valt maar al die opmerkingen over cijfers etc, volgens mij begrijp je dan niet waar de kern van het verhaal hier zit..
kippie92 zegt
De auto rijd verrassend goed vond ik! De importeur had er een paar maanden geleden al een paar. (uit de v.s. gezien aan de navigatie). De optima vond ik ook behoorlijk chique terwijl ik Bmw\’s en dergelijke auto\’s gewend ben! Kia is on to something!
mashell zegt
@mercs: Ja. Voor een hybride van dit formaat valt het wel mee maar het had zeker lichter gekund. En lichter is altijd beter als het om auto\’s gaat.
Ruudje zegt
Prachtige wagen alleen al die verdrietige leaserijders zijn toch bang wat de buurman denkt dus gaan voor zo’n inspiratieloze Duitser oid..
bartsmit zegt
Ik zou er meteen een boom mee gaan knuffelen…