De Kia e-Niro krijgt namelijk een nieuwe 39 kWh-instapper en de 64 kWh-versie is ook nog eens goedkoper.
De Kia Niro gaat als warme broodjes over de toonbank. Dat is met name te danken aan de elektrische e-Niro, die een prima prijs-actieradiusverhouding biedt. De Kia Niro gaat dusdanig hard dat de auto is opgeklommen tot de allerhoogste regionen van de Nederlandse autoverkopen. De Niro gaat de laatste tijd zelfs harder dan de Model 3. Alleen de ID.3 deed het vorige maand beter.
64 kWh
De e-Niro was in ons land tot op heden maar in één variant leverbaar. Dat was een variant met een 64 kWh accupakket, 204 pk en een actieradius van 455 km. Daarmee kom je dus weinig te kort. Sterker nog: voor sommigen is het misschien zelfs meer dan ze nodig hebben. Daarom is er nu een goedkopere instapvariant.
Kleiner accupakket
De instapversie was aanvankelijk al voor eind vorig jaar aangekondigd, maar die was nog altijd niet in de prijslijsten te vinden. Nu is het dan eindelijk zo ver: Kia introduceert de e-Niro met een kleinere accupakket van 39,2 kWh. Deze versie krijgt 139 pk mee en komt 289 km ver op één lading. De Hyundai Kona Electric kreeg al eerder ditzelfde accupakket.
Prijs
De e-Niro 39,2 kWh staat vanaf €35.995 in de prijslijsten. Als 36k niet je maximale budget is, kun je wellicht beter nog even doorsparen. De 64 kWh-versie is namelijk ook goedkoper geworden. Die staat nu vanaf €38.995 in de prijslijsten. Het prijsverschil tussen beide versies is dus niet heel groot, terwijl er wel een behoorlijk verschil zit in actieradius en vermogen.
Bijtelling
Uiteraard is de bijtelling ook zeer relevant bij deze auto. Hoewel de drempelwaarde volgend jaar verlaagd wordt (van 45k naar 40k) blijft deze e-Niro alsnog onder deze grens. Dat betekent 12% bijtelling over het totale bedrag. Daarmee kom je volgend jaar uit op een netto bijtelling van €131 per maand. Jammer maar helaas, de nieuwe instapversie van de Kia e-Niro mist de 8% bijtelling-boot. De auto staat namelijk pas vanaf medio januari bij de dealers. Voor de 64 kWh-versie kom je straks uit op €142 per maand.
Concurrentie
Misschien wel de belangrijkste concurrent komt uit eigen huis in de vorm van de eerdergenoemde Kona Electric. Deze biedt exact dezelfde specificaties maar dan in een andere verpakking. De vanafprijs ligt net ietsje hoger: de prijzen beginnen bij €36.795. Verder is er onder meer concurrentie voor de 39 kWh-Niro in de vorm van de Mazda MX-30. Deze biedt voor €33.990 een vergelijkbaar vermogen. De actieradius is met 200 km alleen erg mager. De 64 kWh-versie bood al veel waar voor zijn geld en diens concurrentiepositie is nu alleen maar verbeterd.
bisazza zegt
Het zal vast de bijtelling zijn want qua uiterlijk word je toch niet echt gelukkig van zo’n Niro lijkt me?
tenaci zegt
@bisazza: wha, ik vind die Niro nog wel een aardige verschijning. Beter dan veel andere sufjes en iig een stuk beter dan de Kona.
tvr1974 zegt
@bisazza: wat zou er een andere reden kunnen zijn om elektrisch te gaan rijden ?
mashell zegt
@tvr1974: begaan zijn met het milieu, geen geld meer aan de olie producerende landen willen geven, niet houden van lage rendementen, niet graag bij tankstations komen, heel graag bij tankstations komen want daar hang je tijdens het snelladen toch even rond, niet van brommend motorgeluid houden, niet van vibraties uit de aandrijflijn houden, een V12 niet soepel genoeg vinden. Er zijn vele redenen.
Variomatic zegt
@mashell: hahaha, ja, het was lang twijfelen tussen die S-Klasse met die V12 en de E-Niro ??
baserace zegt
Ik wil dolgraag electrisch gaan rijden maar in het voor mij realistische prijssegment zijn het echt stuk voor stuk lelijke hokken… met deze op plaats 2 en de Nissan Leaf met stip op 1
Ben benieuwd hoe die Skoda Enyaq er in het echt uit ziet?
lm87 zegt
@ bisazza… aan die reactie kun je uitmaken dat je nog nooit met de E-Niro hebt gereden … fantastische rij eigenschappen en super afgewerkt…
Variomatic zegt
@lm87: maar hondslelijk
mustang750supersnake zegt
@variomatic: zet je maar ns erin….t rijdt écht goed plus aardig wat ruimte..iets hogere instap is ook mooi meegenomen…
Variomatic zegt
@mustang750supersnake: nee, dank je, dan ga ik liever fietsen..
knapzuur zegt
Donker kleurtje nemen valt het lijnenspel minder op en van binnen zie de buitenkant niet..
koeckenbacker zegt
@lm87: ergonomisch echt een wrak, nog nooit zo zitten kutten met alles. Een bmw gaat gewoon uit als je hem op slot doet. Een enero piept alleen maar. Dramahok
rogierio zegt
Grappig hoe smaken verschillen. Ik heb onlangs een paar ev vergeleken voor zakelijke lease. De Niro en Kona ook. Beide vond ik uitstekend rijden voor dat geld. En persoonlijk vind ik de Niro erg lelijk, interieur enorm glanzend wannabe kitsch. De Kona daarentegen vind ik fraai van buiten en mooi zakelijk van binnen. Uiteindelijk heb ik overigens een I Pace besteld…
87tb zegt
@rogierio: lekker anticlimax maar excelent choise!
rogierio zegt
Ik vond het interessant de lezen dat de Niro in vrijwel alle reviews (incl Autoblog) beschreven wordt met een “meer premium” interieur dan de Kona. Toen ik ze beide ging testen, met die verwachting, vond ik de Niro van binnen juist spuuglelijk, met veel zwart glanzend nep pianolak. Zoals een koreaanse wasmachine, met veel plastic bling. En de Kona juist meer ingetogen. Natuurlijk, het is allemaal vrij hard plastic, maar voor die prijs heeft Hyundai echt een echt goed totaalpakket neergezet. En ik vind vooral die voorkant goed gelukt…
Loek zegt
@rogierio: het probleem is natuurlijk dat het interieur van de Kona (Niro iets minder vwg enkel hybride-aandrijving) is ontworpen voor een B-segment crossover die in sommige markten nog geen 17.000 euro kost. Dan is hard plastic de concessie die je maakt. Het prijsverschil met de Electric is grotendeels de aandrijflijn. Het scherm is iets mooier en de middenconsole is iets aangepast en fraaier gemaakt, maar verder zo goed als krek eender.
Ik ‘daily’ een Kona 1.0 momenteel. Ik heb ooit in een Kona Electric gereden die goed aangekleed was en daarmee zo goed als twee keer zo duur was als mijne. Qua rijden merk je het: dat elektrische is gaaf. Qua interieur echt niet. Bijna krek eender, op de leren stoelen na (die je voor drie mille samen met een upgradepakket ook in de reguliere Kona kan krijgen). Scherm is groter maar door de ‘bezels’ voelt het bijna exact zoals de reguliere Kona aan.
Kortom: elektrisch is gewoon nog duur en bij elke elektrische auto is materiaalgebruik en kwaliteit een concessie die je maakt vergeleken met prijsgenoten. Behalve bij auto’s als de Mazda MX-30, Mini SE en Honda e, die dan weer een ondermaats rijbereik hebben.