Dingetje bij de oosterburen vandaan; daar roept men dat 77% van de automobilisten niet meer met de auto overweg kan.
Nu niet meteen “dat percentage ligt in Nederland al jaren veel hoger” roepen. De Duitsers hebben niet gekeken naar het technisch correct besturen en anticiperen in een auto. Onderwerp van deze brief is de toenemend gecompliceerde elektronica, hulpmiddelen en knopjes aan boord.
Veel systemen zijn er om een bepaald gemak te ‘dienen’. Tegelijkertijd vragen deze systemen vaak om aandacht bij bediening. Aandacht die soms niet het beste besteed is in de auto.
Het is nog moeilijker als de bestuurder in kwestie helemaal niet zo goed met elektronica en dergelijke overweg kan. Ook anno 2012 zijn genoeg mensen totaal niet thuis in de bediening van computers, telefoons én autonavigatie of ingewikkelde boordcomputer-menu’s. In Duitsland geeft 77% van de 1700 ondervraagden aan moeite te hebben met de bediening van apparatuur in de auto. Zo’n 40% van de ondervraagden geeft aan dat de bediening afleidt, 27% geeft zelfs toe in gevaarlijke situaties terecht te zijn gekomen door afleiding van apparatuur in de auto.
Of de afleiding ernstig en ook gevaarlijk is hangt natuurlijk samen met de bestuurder. Radiobediening kunnen de meesten bijna blind. Je telefoon aan de bluetooth koppelen kan al lastiger zijn, navigatie maakt het soms helemaal dol. Maar wat vindt de auto connaisseur? Moeten we terug naar de basics, of stellen we het comfort op prijs en is de afleiding geen probleem?
UPDATE: Verder staan vrouwen volgens het onderzoek van DEKRA meer sceptisch tegenover de apparatuur dan mannen. De vrouwen zien maar weinig voordeel in alle extra knoppen en functies. In Nederland werd onlangs een vergelijkbaar onderzoek uitgevoerd door Kwik-Fit en daaruit kwam naar voren dat vrouwen en jongeren het minste verstand hebben van de lampjes en symbolen in het dashboard van de auto. Op 10 getoonde waarschuwingssymbolen werd gemiddeld 4 keer een foutief antwoord gegeven. Mannen scoorden duidelijk beter dan vrouwen: zij wisten er gemiddeld 8 van de 10 goed te beantwoorden.
Die resultaten zijn opmerkelijk omdat de 10 getoonde afbeeldingen van lampjes/symbolen de meest gangbare zijn in het dashboard. Bovendien betrof het meerkeuzevragen waardoor de respondenten nog enig houvast hadden. Auto’s worden steeds complexer en met meer technische foefjes uitgerust, Kwik-Fit ontwikkelde daarom een Facebook-app om jelzef te testen.
beiersmeisje zegt
Eerst het instructieboekje lezen. Eerste klas lectuur voor de persoon die de auto heeft gekocht en misschien zelfs de ‘ingewikkelde’ opties heeft besteld.
cybje zegt
@beiersmeisje: mee eens. Jammer genoeg heeft praktisch iedereen die ik spreek nooit zinnig het instructieboekje van zijn/haar auto doorgelezen.
Hubert zegt
@beiersmeisje:
Dat doen alleen vrouwen!!!
Onehp zegt
@beiersmeisje: +1, boekje lezen, beu om op forums antwoord te moeten geven om dingen die daar in staat. RTFM
Jantje_555 zegt
klopt, ze bestellen nog altijd zelf die premium phone optie of ingebouwde GPS
en 1700 man! op hoeveel miljoen inwoners in Duitsland? en hebben ze die enquete afgenomen bij 1700 man +65?
zo van die peilingen dat zegt 0.0%
bonkers zegt
@Jantje_555: idd, minstens 10.000 is representatief (? Lastig woord)
Ik ken zelf trouwens bijna niemand die alle systemen enzo in hedendaagse auto’s niet snapt
Benjamin1 zegt
@bonkers: http://www.steekproefcalculator.nl!!!
RaKiM zegt
de meeste dingen moet je toch zelf op de optie lijst aanvinken, vooral bij de duitse merken.. dus ik snap het probleem niet
G-Ammo zegt
images?q=tbn:ANd9GcT19HzGOH_nDm_W6JoKpYZCPRDlkJtVqQ
G-Ammo zegt
@G-Ammo: F*ck it… in ieder geval: PRESS ALL THE BUTTONS!
BaRa zegt
@G-Ammo: Ah, je bedoelt dit:
raphael zegt
Ik snap het wel. En het zijn niet alleen auto’s die ingewikkeld worden. Alle electronische apparaten hebben schermen, menu’tjes, instellingen. M’n oven/magnetron komt met een handleiding van 95! pagina’s. Koelkast, vaatwasser, wasmachine, droger, tv, computer you name it, alles. Het gaat nergens meer over. Ik heb thuis een hele la aan handleidingen, duizenden pagina’s. Men zegt dat al die electronica ‘helpt’ en het leven makkelijker maakt. Ik kan de verlichting in m’n woonkamer op 4 verschillende standen zetten, wat was er mis met aan/uit? En nee ik ben nog niet eens van middelbare leeftijd. Simplicity is de sleutel, simpel en handig.
dennisr zegt
@raphael: Maar toch, al die dingen heb je zelf gekozen.. je had ook kunnen kiezen voor een lamp dat aan en uit kan.. allemaal eigen keuze´s, zo ook bij auto´s.. als je de nieuwe snufjes niet hoeft ga je voor een oudere auto..
maar dat staat natuurlijk los van of het veilig is of niet..
mout zegt
@raphael: Ik probeer dit echt te vermijden, en ga daarin aardig ver. Een op maat gemaakte fiets met terugrtraprem, zonder versnellingen, maar wel extra goed uitgevoerd, bijvoorbeeld.
Mijn eisen: echt degelijk, liefst eenvoudig, en echt goed.
Nog nooit een nieuwe auto gekocht, maar ik zou er een meerprijs voor over hebben om geen sleutel te hebben die draadloos contact met mijn auto hoort te zoeken, maar een ordentelijk portier- en contactslot.
HZW zegt
Ik heb al velen jaren een bloed hekel aan al die electronica SH#T in auto’s.
Ben een groot voorstander van mechanische auto’s.
vale46 zegt
Vooral oudere mensen ( 60+) hebben er problemen mee.
Maar mijn oma (65) kan zonder problemen met de ingewikkelde Idrive werken, mijn opa daarintegen.. De radio, maar daar stopt het ook.
Voor mezelf kan het niet uitgebreid genoeg zijn, zolang de menu’s en de bedieningen maar logisch in elkaar zitten.
Vooral de oosterse markt heeft problemen…?
Tata Nano, heeft dat ding wel een radio? :D
kraakensmaak zegt
Het ligt natuurlijk puur aan de auto maar ik moet eerlijk zeggen sommige auto fabrikanten maken er ook wel een potje van en zijn alles behalve intuïtief. Ik hen bijvoorbeeld laatst in wen Lexus Ct200h Hybrid Luxury Line gereden en geloof mij dat navigatie systeem met die stomme muis is een drama. Sommige fabrikanten daarentegen zijn doodsimpel zoals VAG.
Dimocash zegt
@kraakensmaak:
Juist die muis is ontzettend handig.
Het vereist gewenning maar het leidt minder af dan een touchscreen scherm.
RoT___ zegt
@Dimocash: Muis of touchscreen zijn enorm afleidend, je kan het niet bedienen zonder te kijken. Tastbare toetsen wel, zodra je weet wat waar zit bedien je het blindelings. Gaat op voor zowel de auto als touchscreen telefoons.
mout zegt
@RoT___: Klopt. Maar nu bedienen ook die vaste toetsen meestal een menu. Bij mij is ‘dagteller resetten’, ‘radio 1’ en ‘enter plaatsnaam’ dezelfde, goed op de tast vindbare, knop…
smulders zegt
Soms kan die luxe lekker zijn. Niet meer je verlichting zelf aan/uit te hoeven doen, eenmalig de temperatuur instellen en daar niets meer aan te hoeven doen, de stoel die automatisch afstelt op wie achter het stuur zit, adaptieve cruise control zodat ik op de snelweg niet zelf meer hoef te gassen of remmen, automatische handrem zodat ik daar ook geen geklooi meer mee heb, automatische versnellingsbak zodat ik niet meer zelf hoef te roeren. Standkachel zodat je niet hoeft te krabben. HUD navigatie zodat je alleen nog maar vooruit hoeft te turen. Spraakherkenning zodat ik alleen nog maar “Rij naar huis” hoef te roepen. Automatisch inparkeren zodat ik ondertussen een krantje kan lezen. Lekker!
Maar als ik wil genieten van de rit doe ik het het liefst allemaal zelf!
G-Ammo zegt
@smulders: Ik wou net zeggen… da’s toch niet meer leuk :(
RoT___ zegt
@smulders: Bij het genieten zouden sommige zaken wel op de automatische stand kunnen blijven: verlichting, ruitenwissers en climate control bijvoorbeeld. Voor de rest inderdaad dan lekker zelf de dienst uit maken.
lincoln zegt
wat is dat dan .. die “moderne” auto ..
een auto wordt NIET “modern” door er allemaal tyfuszooi in te bouwen omdat het heel toevallig erin past ..
een auto blijft gewoon een veredelde T-Ford ..
en een “moderne” auto is een veredelde T-Ford met een hele zwik tyfuszooi ..
klanten worden niet geacht die troep te snappen ..
klanten moeten die tyfuszooi gewoon kopen ..
zo gaat dat .. en niet anders ..
mout zegt
@lincoln: Mee eens. Geef mij een Espace met het uitrustingsniveau van een Dacia. (liefst wel inclusief airco, eerlijk gezegd) Na maanden sportschool lukt het me vast wel weer om een raamslinger rond te krijgen. En een binnenspiegel dimmen, ruitenwisser inschakelen of tussen de lijnen rijden kan ik zelf nog wel.
Wat zou je eigenlijk echt gaan missen van al die goodies?
dennisr zegt
@mout: ik zou de radio bediening op het stuur gaan missen, je moet er toch niet aan denken dat je telkens je hand van het stuur moet halen (GEVAARLIJK!) om vervolgens je arm uit te rekken naar de radio (je zal maar een spier verrekken!)
serieus, waarom hebben ze dat bedacht? is dat om 2 handen aan het stuur te houden? Alleen voor lesauto’s dus..
desoper zegt
@dennisr: Zo dacht ik er ook over, todat ik het zelf had. Is erg makkelijk om snel door de zenders heen te scrollen, als er weer eens reclame is.(Ik wissel per rit wel 10 keer van zender) Verder zit je ook niet continue met je handen voor het radio display-tje tijdens het bedienen
vale46 zegt
@lincoln: Nu niet overdrijven hé. De auto zoals we hem nu kennen lijkt voor geen meter op een T-Ford! Het enigste dat gemeenschappelijk is zijn 4 wielen en het principe van de motor. Remmen, chassis, aandrijflijn, verlichting,… Allemaal compleet anders dan de T-Ford.
In de huidige Auto’s zit veel elektronica omdat de mogelijkheden ervan bijna eindeloos zijn.
Navigatie, ik denk niet dat veel mensen nog zonder kunnen, dus mensen kopen het zelf omdat ze het WILLEN!
Als je een auto wil zonder al die zooi, dan koop je je een buget-model. Dacia bijvoorbeeld.
Stukken beter dan een T-Ford, maar zonder elektronische ‘rotzooi’.
dennisr zegt
@vale46: ze kunnen wel zonder, maar zoals je min of meer al zei, ze WILLEN niet zonder.. het staat nog altijd aangegeven op borden hoor..
en tja, verlichting is wel anders idd, veredeld :P
keecee zegt
Voor de basics is een goed alternatief. Leuke Donkervoort voor de deur!
reality2030 zegt
lexus LFA de mooiste sportcar van binnen als buiten, super super hoog qualiteit…
mout zegt
@reality2030: Ja precies, daar hadden we het over. (?)
speedlimit zegt
@mout:
Zie foto aan t begin van dit topic…dus indirect heeft t er wel mee te maken wijsneus ;)
RoT___ zegt
Heb me al vaak zat afgevraagd hoeveel mensen niet goed overweg kunnen met de bediening. Elk merk werkt weer anders, waarbij het bij sommige merken zelfs per type zelfs allemaal weer anders is. Van de compleet geïntegreerde systemen werkt BMW’s 2e generatie Idrive nog het meest intuitief vind ik.
HZW zegt
Donkervoort, is auto rijden pur sang.
Een heerlijke mechanische auto.
gerbie zegt
Digibeet zijn is niet het probleem. Een goed geheugen voor al die knopjes en submenu’s is veel nuttiger.
mout zegt
Ik ben het er wel mee eens. Heb zelf een 2001 boordcomp / navi / raido / cd aan boord, en de bediening daarvan kan je echt beter niet bij 120 doen.
Een standaardpunt, ook bij moderne systemen: menu’s zijn nodig om veel functies op te bergen, maar ze betekenen ook dat de betekenis van een knop afhangt van waar je in het menu bent. Dat betekent per definitie dat je je ogen op het scherm moet houden. Prima voor PC of TV, acceptabel voor een telefoon, maar in de auto is het gewoon een slecht idee om naar een scherm te moeten kijken.
RoT___ zegt
@mout: Dat is ook precies wat mij irriteert aan het MMI systeem van Audi. Bij elk menu hebben de vier knoppen rond de draaiknop weer een andere functie. Zodoende is het elke keer weer kijken welke knop ik in moet drukken. Afleidend en zodoende gevaarlijk!
dennisr zegt
Ik vind de snufjes opzich wel leuk, maar het moet wel logisch in elkaar steken, en niet een ingebouwde navigatie met een keuzemenu voor het keuzemenu.. gewoon simpel menu met alles erop en eraan is toch wel leuk in de auto :)
gebruikershandleiding lezen doe ik eigenlijk niet, gewoon de weg op en alles uit proberen :D misschien heeft 77% dat ook gedaan en pakte het daarom zo slecht uit :mrgreen:
dafmaf zegt
Ach, had Steve Jobs de bediening van auto’s nog maar kunnen aanpakken.
norge zegt
Toch moeilijk dat alles automatisch gaat in een auto zeg…
meneersander zegt
Mijn vader weet niet eens hoe een computer aan moet, maar kan met zijn auto prima overweg, hoor..
audirs3 zegt
Net als mn pa, die weet nog steeds niet hoe de cruise control, boordcomputer of navigatie werkt in zn 330xi… Hij is echt een extreme digibeet, weet niet eens wat e-mail is. Ik denk dat hij ook nooit meer een nog nieuwere auto moet kopen, ze worden alleen maar ingewikkelder.
autonieuwsvandestraatje zegt
rare vraag misschien maar:
aangezien iemand die NIET kan lezen/schrijven een AN_alfabeet wordt genoemd, is het dan ook niet een A_digibeet?
dennisr zegt
@autonieuwsvandestraatje: nein, het is een samenvoeging van digitale en analfabeet geloof ik.. digitale is dan de gene die er wel verstand van heeft.. denk ik.. digibeet klopt in elk geval wel, 100% :)
HDM zegt
Gewoon op zondag of zo lekker in je auto zitten met het boekje erbij en op dingen drukken. De meeste icoontjes en zo moeten trouwens toch nog wel te begrijpen zijn?
spylegion zegt
Niet alleen de bestuurder maar ook de auto zelf én de garages hebben het moeilijk met het alsmaar toenemende elektronica gehalte in auto’s..
driftkicker zegt
Lijkt wel een bende dinosauriers als ik alle reacties hier lees… Ik ben het tegengetelde. Elke nieuwe auto heeft meer opties dan de vorige. Ik moet geen auto meer zonder bluetooth om m’n mp3’s of internetradio te streamen. Automatische ruitenwissers, elektrische ruiten voor en achter, automatische lichten, airco en servostuur vinden we toch allemaal vanzelfsprekend? Ik heb er ook nog een DVD speler, achteruitrijdcamera en elektrisch verstelbare stoelen met geheugen inzitten. Ik kan niet meer zonder.
tritone zegt
@driftkicker: Misschien is het tijd voor een prive chauffeur.
dennisr zegt
@driftkicker: achteruitrijdcamera? volledig zelf autorijden kun je dus niet?
RoT___ zegt
@driftkicker: Radio met Aux of USB is inderdaad onmisbaar, iPod er aan en gaan. Alle luxe is aangenaam, kan uit ervaring zeggen dat alle opties best nut kunnen hebben, maar om nou te zeggen dat ik niet zonder kan… Ik heb zelf geen afstandsbediening voor de centrale vergrendeling, geen tolfunctie op de elektrische ruiten en de airco stel ik in met draaischijven. Mis ik dan iets? Nee.
six-trey zegt
@driftkicker:
De opties die ik heb in mijn wagens, radio met aux/usb input die ik er zelf heb in gestoken en in de chevy airco. Meer heb ik niet nodig en hoeft een auto voor mij niet te hebben.
schim zegt
Morgen weer zomertijd, even mijn instructieboekje erbij pakken om mijn klok een uurtje vooruit te zetten..
roesplace zegt
@schim: Dat doet mijn auto ook zelf…
@driftkicker: Ik ben het helemaal met je eens! Laat mij maar genieten van een auto die zelf inparkeert, de achterklep met een motortje omhoog en omlaag laat gaan, de stoel die zich zacht zoemend naar de juiste stand begeeft en alle andere elektronica die je maar kunt bedenken!
E34M5Touring zegt
Persoonlijk vind ik het niet storend. Ik rijd best veel verschillende auto’s en vind het meeste instinctief. Het gros van de bedieningselementen zit bij de meeste auto’s grofweg op de zelfde plek. Navi stel ik in voor ik weg ga en mijn I-Pod zorgt voor genoeg muziek om niet te hoeven zappen. Ik denk dat de meeste mensen wel al die meuk bestellen (want dat lult zo lekker op de verjaardag) maar eigenlijk geen idee hebben hoe het werkt. En aangezien veel leasebakken via centrale inkoop gaan en tot het bot worden uitonderhandeld, heeft de verkopert vaak ook geen zin meer om het allemaal uit te leggen.
wimbers zegt
die hele audiobediening op het stuur begrijp ik niet.
als de bediening makkelijker moet, zorg dan dat mijn auto via spraakbediening de slimheid van siri
krijgt, dan heb ik nog maar 1 knop nodig: “speak”.
kan dat dashboard ook weer wat worden opgeschoond.