Infrastructuur, duurzame brandstof, elektrische auto’s, waarom nog? In toenemende mate rennen jongere generaties weg van de auto. Autorijden is passé, autobezit is absurd duur en met een fatsoenlijke internetverbinding hoef je de deur niet meer uit.
Enige tijd geleden kwam de diepzinnige vraag voorbij: ‘wat heb je liever, een rijbewijs of een iPhone?‘. Voorafgaand aan die vraag kregen wij verontrustende cijfers binnen. Jongeren tussen de 18 en 24 jaar in ‘onze westerse wereld’ hadden liever internet dan een rijbewijs, soms zelfs liever iPhones dan auto’s. Er lijkt meer aan de hand dan eenvoudigweg een jeugd die niet meer geïnteresseerd is in buiten.
Voor de hand liggen: moderne auto’s zijn fucking saai, het verkeer staat continue vast, verzekerings- en brandstofprijzen blijven stijgen. Oppervlakkigheden, versterkt door ‘de crisis’, aanleidingen maar geen oorzaken. Wat er echt aan de hand is: jongeren binden zich steeds minder (huis/auto/relatie) en reizen verder. Een auto vliegt niet naar een ander continent en supermarkten zijn meestal op loopafstand. Daarbij is het aandeel ouderen in het verkeer gigantisch. Vergeleken met het aandeel ouderen dat jaarlijks het verkeer ‘verlaat’, treedt slechts een klein deel jonge, nieuwe automobilisten aan.
Het aantal gereden kilometers daalt, de groei van het aantal mensen met een rijbewijs stokt en gebruik van het openbaar vervoer stijgt. Mensen met een bouwjaar vanaf 1980 leren te leven zonder auto en het gaat ze prima af. Onderzoekers menen dat we tegen ‘Peak Auto‘ aan zitten. Jonge groei-economieën laten nog enige groei van het wagenpark zien. Ook daar boet de auto in op ‘praktisch nut’. Steden stromen over, parkeerplaatsen zijn duur om van de brandstof nog niet te spreken.
Het lijkt treurig maar wellicht heeft de autoliefhebber daadwerkelijk baat bij deze ontwikkeling. Auto’s zijn een hopeloze vervoermiddelen. De vertraging in de spits is extreem. Steden (in Nederland) haten auto’s, parkeren is er onbetaalbaar. Als ‘vervoer van personen’ in de toekomst buiten de auto om kan, zijn wegen weer voor zij die graag rijden. Fabrikanten zullen omvallen bij bosjes maar zij die overblijven maken enkel nog fantastisch rijdende kunstwerken. Of rijden jullie juist graag iedere werkdag in polonaise over een troosteloos stuk asfalt, gewoon om in je ‘eigen’ auto te zitten?
ihrte zegt
Rijbewijs natuurlijk.
bbroekde2e zegt
O jawel hoor…
BRT zegt
Waar komen deze jongeren vandaan dan?
heyaudi zegt
@BRT: Starbucks en de Apple store
bigcar zegt
@heyaudi: nope, we komen van de verzekeringsmaatschappij.
1200 euro verplicht per jaar dokken als beginner schrikt zelfs de grootste petrolhead af.
jrk68 zegt
@bigcar:
Niet janken, als je dat er niet voor over hebt ben je geen echte petrolhead….
spykerboy zegt
@jrk68: Als ik mijn E46M3 zou willen verzekeren betaal ik 4500 euro per jaar als 19 jarige!! dat soort getallen schrikken de meeste mensen wel af!
heyaudi zegt
@spykerboy: Vind je het erg raar?
spykerboy zegt
@heyaudi: ja, rij al een jaar erin (sinds me rbw me eerste auto) nog geen schrammetje schade gereden, en ook met me andere autos ook niet. maja ik zet ze niet op mijn naam met die specifieke reden :)
mpwpeter zegt
@spykerboy: Als al die jochies van 19 beter autorijden dan ze Nederlands spreken, mag van mij die premie meteen verlaagd worden. Het is “m’n” in plaats van “me”. M’n is een verkorte vorm van “mijn”.
Is niet jouw schuld hoor, maar de kwaliteit van ons lessysteem. Als zoiets simpels als taalgebruik al verkeerd wordt aangeleerd, hoe is het dan met zoiets ingewikkelds als verkeersinzicht aanleren bij de jongere generatie. Het wordt tijd voor betere instructeurs, zodat jullie weer leren autorijden in plaats vaneen auto besturen…
dafmaf zegt
@mpwpeter: Ik dat dat ‘me’ bij de sms-taal hoort. Ik zie het veel mensen gebruiken die beter weten. Ik wed dat jij in een informeel gesprek ook ‘me moeder’ zegt ipv ‘m’n moeder’. Vergis je niet, ik vind het ook lelijk, maar tegelijk vind ik het ook een interessant verschijnsel.
mpwpeter zegt
@dafmaf: Nee, dat “me” komt m’n mond niet uit ;-) Het lijkt zuid-Hollands dialect dat stilaan overwaait naar omliggende regio’s. Buiten de Randstad hoor en zie je het veel minder…
@bigcar daar heb je gelijk in, een M3 is in het echte leven vaak een Golf 3 ;-)
bigcar zegt
@mpwpeter: groot praten kan iedereen op het internet, in de praktijk komt het verre van overeen met de werkelijkheid
jzaero zegt
@mpwpeter: Hij @spykerboy: rijdt wel degelijk een M3 … de manier waarop hij rijdt houd ik maar even er buiten ;)
Overigens is niet elke 19 jarige hetzelfde.. Ik zit per week dik 500-600km (onderhand dus al 40.000km) op de weg en heb tot nu toe nog steeds geen schrammetje gereden. Ik heb anderhalf jaar mijn rijbewijs nu..
bofkont zegt
@spykerboy: Tja jonge jochies en zeker met zulke wagens zijn dan ook een gevaar op de weg, vind het niet raar dat ze zulke bedragen vragen.
jzaero zegt
@spykerboy: Hoeft ook niet per se een M3 te zijn als autoliefhebber. Een 325-330i voldoet ook en kost 100 euro per maand. Als je nog minder te besteden hebt is een kleine 2 zits roadster ook leuk, of een oude oldtimer waaraan je zelf alles opknapt. Classic mini ofzo
Martinez zegt
@jzaero: Classic Mini kost ook al rond de 50/60 euro per maand, basis WA voor een 1000 CC. Als ik een originele 1300 Coopert voor de deur heb staan wil ik ook verzekerd zijn tegen randdebielen die na een avondje lamzuipen van m’n coopernicus afblijven, en dan is het een kwestie van studeren of werken om een auto te kunnen betalen…
jzaero zegt
@Martinez: Toch al aanzienlijk een stuk minder dan 200 per maand voor een M3. Echter denk ik zo, als je voor zo’n auto kiest moet je het maar voor lief nemen.
dawwg zegt
@Martinez: Niet zeuren, toen ik studeerde (10+ jaar geleden) was m’n laptop 4x zo duur als m’n auto. Sterker nog; de maandelijkse huur kwam al aardig in de buurt.
Wat is er mis met een goedkoop bakkie rijden als je jong bent ? Als je voor het eerst gaat snowboarden, koop je dan ook meteen een top-of-the-line snowboard ? Wil je meteen kinderen met je eerste vriendinnetje ? Geef je je koter van 6 meteen een iPad 4 als eerste ‘computer’ ? Lijkt me niet …
spykerboy zegt
@dawwg: wat er mis mee is? later als je al je geld moet verbrassen aan een huis en familie etc komt er een goedkoop barrel omdat 90% van de mensen het niet anders kunnen betalen.. dus spendeer ik nu lekker al me geld aan dikke wagens die weinig anderen hebben :D (ja ik heb een hele kleine lul voor degen die daar over beginnen, is die grap ook meteen de wereld uit)
Emile_Benz zegt
@jzaero: dure verzekeraar heb je dan. 60,- betaal ik voor die tank van me. En dat is WA + beperkt casco + inzittenden verzekering + rechtsbijstand.
En dat met 0 schadevrije jaren (eerste auto op EIGEN naam)…
jzaero zegt
@Emile_Benz: Ik zou 90 euro WA + Casco neertellen op een leeftijd van 20 jaar. Vergelijkbaar pakket met dat van jou, 0 schadevrije jaren, maar ik heb hem wel op mijn moeders naam gezet met mij als hoofdbestuurder. Dan betaal ik 35 euro per maand.
Emile_Benz zegt
@Emile_Benz: was @Martinez trouwens.
spykerboy zegt
@jzaero: rij toch ook die oranje 325i weet je nog ;) maar is lange na niet zo leuk als de M3 puur omdat het niet zo snel is als de M3… de gemiddelde golf tdi is tegenwoordig net zo snel als een 325i… vroeger waren ze leuk omdat ze snel waren helaas nu niet meer
ik hou het dus lekker bij me M3 ;)
jzaero zegt
@spykerboy: Dat is zeker zo, ik krijg al moeite met een 320i automaat F30, de 328i was in 1998 een topmodel maar dat is het nu allang niet meer. Een 118i komt al in de buurt. Echter het geluid maakt wel wat goed ;)
berlinetta zegt
@jrk68: je vergeet dat studeren ook steeds duurder wordt en niet elke jongere krijgt de studie betaald van papa en mama.
gerbie zegt
@berlinetta: ook als je dat wel krijgt blijft auto rijden duur.
Veel studenten studeren of zo dichtbij dat vaak de bus een goede oplossing is of ze zitten op kamers dicht bij hun universiteit. Dan heb je de auto alleen nodig om van en naar je kamer te rijden.
solmatje zegt
@gerbie: je zou zeggen dat er vooral studenten hier op AB reageren.. iig jongeren.. Maar schijn bedriegt, er zijn best veel ‘oudere’ hier die een beetje de wijze vader uithangen omdat ze daar geil van worden.. Zielig.. En dan ook nog flut auto’s rijden en ons proberen wijs te maken dat ZIJ juist de perfecte auto rijden.. Newbs
jrk68 zegt
@berlinetta:
Nee, dat vergeet ik niet. In het leven moet je nu eenmaal keuzes maken. Janken en wijzen naar een ander lost niks op.
berlinetta zegt
@jrk68: Ja de keuze tussen een studie of een degelijke opleiding is voor de meesten snel gemaakt.
jrk68 zegt
@berlinetta:
Yep, en als je die opleiding dan afrond verdien je genoeg voor een automobiele carriere met leuke speeltjes….
muhamedtje zegt
@bigcar: Niet janken maar tanken !
Ash zegt
@heyaudi: Uitgepoept uit de twitter-vogel en vervolgens worden de uitwerpselen (huidige jongeren) op de smoelen(face)book geshowd.
En @spykerboy: als je op je 19-jarige leeftijd een E46 M3 (of gelijkwaardig) bezit dan heb je nog LANG NIET de nodige ervaring om dat beest GOED te rijden ;) Dus nee een echte liefhebber schrikt dat niet af. En anders moet je gewoon niet zo een bak kopen! Want je kent de consequenties van te voren.
Megakix zegt
@Alwood:
1) Jonge groei-economieën laten nog enige groei van het wagenpark zien maar de wereld…..WHAT ?
2) het is ‘inboeten op’…niet ‘inboeken in’
Alwood zegt
@Megakix: check! vergeet die laatste woordjes ;-) puntje 2 kan ik ff niet terugvinden?
Megakix zegt
@Alwood: Ook daar boekt de auto in qua ‘praktisch nut’…moet worden: Ook daar boet de auto in op ‘praktisch nut’.
Alwood zegt
@Megakix: check, thanks :)
KaCh1ng zegt
ik bevind mij id categorie 18-24 , er is niets anders wat mij meer intresseert dan auto’s
Rick-dos zegt
@KaCh1ng: Single zeker?
maschoemaker zegt
@KaCh1ng: Jij vertegenwoordigt dan ook niet die honderdduizenden in jouw leeftijdscategorie en het feit dat je hier een reactie post op Autoblog betekent dat je in auto’s geïnteresseerd bent.
whoppie zegt
@KaCh1ng:
)
bsxc2 zegt
@whoppie: Doe is effe normaal man.
whoppie zegt
@bsxc2:
)
SimonMc zegt
@whoppie:
Megakix zegt
@Alwood:
3) Auto’s zijn een hopeloze vervoermiddelen….Que ?
bartf11 zegt
Gelukkig zijn er nog jongeren die zich wel interesseren!!
Megakix zegt
@Alwood:
4) Steden (in Nederland) haten auto’s..(steden hebben emoties tegenwoordig ? ^^)
MJB zegt
@Megakix: Met de eerste verbeteringen geef ik je gelijk, maar deze boeit niet zoveel. Taaltechnisch is het gewoon goed namelijk. Dit blijft AutoBLOG. Zolang er geen taal- of grammaticale fouten in de artikelen staan is het naar mijn idee allemaal prima.
Megakix zegt
@MJB: achje…zat er ff lekker voor…vandaar ^^
gerbie zegt
@Megakix: kap het gezeik op het artikel. Blijkbaar snap je wat er bedoeld wordt, dus is het goed genoeg geschreven. Ga anders ff lekker los op de spellingenartikelhaatblog.nl/ikvinddatik/werkelijkwaar/overalcommentaaropmoethebben/
jrk68 zegt
Met de huidige generatie auto’s kan je ook nauwelijks meer van “autorijden” spreken.
Het zijn bijna zonder uitzondering multifunctionele mediasystemen geworden waar toevallig nog wielen onder zitten.
Een te groot deel van het gevoel met het mechaniek en focus op het rijden is de laatste 2 decenia verdwenen.
En dat alles onder het mom van vooruitgang….
Megakix zegt
@jrk68: vooruitgang is tevens de grootste barriere van vooruitgang…zeker in dit geval.
Megakix zegt
@Alwood:
5) zijn wegen weer voor zij die graag rijden….(zij = hen / hun..ik kies ‘hen’)
xilver zegt
@Megakix: Killing spree much?
Megakix zegt
@xilver: hahaha, inderdaad…liep steeds weer tegen dingetjes aan..vandaar !
solmatje zegt
@Megakix: -_-
nickmercedes zegt
@Megakix:
Voor hen, hun mag niet met voorzetsel..
Megakix zegt
@nickmercedes: nuttig…en dus bedankt !
stefanbier zegt
@ Uit de k*t van tante sjaan ….
Megakix zegt
@stefanbier: jij zit òf op de verkeerde zender…of je interne zender is defect ?
4x4wheels zegt
Ik zou zeggen: Goede ontwikkeling!
Houd de wegen vooral vrij voor mensen die genieten van het autorijden
stefanbier zegt
@BRT:
Carreza zegt
Ik ben een fervent autoliefhebber maar wil dat zeggen dat ik het niet haat om in drukke steden te rijden, elke ochtend en avond in de file te staan en vele euro’s te betalen voor een parkeerplaats?
Volgens mij zijn er nog genoeg jongeren geïnteresseerd in “de auto” maar het autorijden zelf doe je op onze wegen – inclusief putten, ja ik woon in België – niet voor de lol.
Niemand staat graag in de file, dus om die reden haat ik de auto net als iedere
Carreza zegt
@Carreza: laatste zin had het productiestadium niet mogen halen, excuses… :D
bmw-e30-7bh zegt
“Of rijden jullie juist graag iedere werkdag in polonaise over een troosteloos stuk asfalt, gewoon om in je ‘eigen’ auto te zitten?”
YUP!
ronin1130 zegt
Dat ze maar allemaal van de baan wegblijven dan, hebben wij meer plaats!
alcantara zegt
Als jongeren niets om auto’s geven waarom rijdt dan elke profvoetballer rond in een dikke pimpwagen?
Megakix zegt
@alcantara: letterlijk ‘omdat het kan’ ?!
slipstreamer zegt
Ik ben ook nog jong en al sinds ik klein was vond ik auto’s al geweldig, als je niet van auto’s houd ga maar lekker met ov dan!
Lennart95vdk zegt
Ik hoef sowiezo geen iphone en heb mijn rijbewijs net een weekje. Maar wel erg jammer dat met deze brandstofprijzen het voor jongeren bijna niet te doen is een eigen autootje te hebben.
bigcar zegt
@Lennart95vdk: nope, brandstofprijzen vallen (vind ik zelf) nog relatief mee. het probleem zit hem in de verzekering, à €1200,- per jaar voor een beginnende bestuurder. dat schrikt af.. en geschrokken al petrolhead ben ik zeker wel..
Griffin zegt
@bigcar: men neme een klein autootje van, zeg, 10 tot 15 jaar oud. Laten we zeggen: een saxo 1.1 uit ’99. Verzekering voor een18-jarige: 50 euro per maand. Daar riidt’ie bijvoorbeeld 6000 km/jaar mee, 500 km/maand. Het ding loopt zuinig, zeg 1:15. Dan betaal je aan brandstof 500 / 15 x 1,80 = 60 euro per maand. Hoezo is de verzekering opeens het struikelblok? Daarna wordt die verzekering (er van uit gaande dat je geen brokken maakt) alleen maar goedkoper en nemen vermoedelijk zowel de km’s als de brandstofprijs toe de eerste paar jaren.
Voor een kleine 200 euro per maand kan je als 18-jarige een autootje rijden en als het moet voor nog wel minder ook. Okay, geen hagelnieuwe dikke bimmer, maar moet dat dan?
smulders zegt
Auto’s zijn niet cool meer. Als je vroeger een auto kocht kon je kiezen uit een 8-klepper of een 16-klepper, eentje met of zonder turbo, een dubbele carburateur. En later zelfs injectie! Tegenwoordig kun je kiezen uit het communication of het design pakket, waarbij de ene een carkit heeft en de ander een extra chroomstrip op de bumper. Hoeveel liter cilinderinhoud, PK, kleppen, allemaal niet meer belangrijk. Of de achterbank in delen neerklapbaar is, hoeveel side-curtain-airbags de auto heeft, hoeveel bekerhouders erin zitten en of je je sleutel in je zak kan houden, dat is tegenwoordig belangrijk.
En daarmee is de auto een apparaat geworden om makkelijk van A naar B te gaan, met zoveel mogelijk gadgets voor zo weinig mogelijk geld. De techniek is niet meer belangrijk. Het is niet cool meer. Erg jammer.
bigcar zegt
@smulders: ben ik het niet met je eens. los van het fenomeen dat iedereen nu massaal op de N-Cap sterren let of alle airbags na loopt te tellen, is het probleem hedendaags dat namelijk alles een prijskaartje heeft. het probleem van de jongeren (spreek ook namens mijzelf) is dat er grofweg geen butget is om een auto überhaupt te kunnen veroorloven. de aanschaf ervan valt nog reuzen mee (afhankelijk van wat je te spenderen hebt natuurlijk), maar het venijn zit hem in de staat: de verzekering.
€1200,- verzekering per jaar gooit nogal wat roet in het eten.
jrk68 zegt
@bigcar:
Dat van de verzekering was in mijn begin tijd (zo’n 25 jaar terug) niet anders hoor.
Ik moest in het begin ook bijna een maand werken voor de verzekeringspremie als ik hem all-risks had willen verzekeren.
E34M5Touring zegt
@bigcar: Jij denkt serieus dat de Verzekering je grootste kosten zijn? Kerel, dan zou ik nog ff geen auto gaan rijden. Geloof me verzekering is peanuts. Het rijden kost geld, brandstof, onderhoud (regulier EN de roulette onderdelen). Daar gaat veeuuuuullll meer geld in zitten. Als die meijer verzekering je nekt in de maand moet je ver bij auto’s uit de buurt blijven.
undifined1 zegt
@smulders: of als je een echte baas was, natuurlijk de 12 klepper!
Maar eerst 16 kleppen en dan Injectie??
Ik weet niet hoe het bij andere merken zat, maar bij bmw was de Injectie toch zo’n 10 jaar eerder als de 24 klepper.
De eerste injectie was dacht ik de 2002tii en de eerste met 4 kleppen per cilinder in een straatauti was de m1, en de eerste normale mensen auto met 4 kleppen per cilinder was denk ik de m40 eind jaren 80.
Maar Misschien was het bij andere merken hoor.
jrk68 zegt
@undifined1:
De eerste met injectie was de 300sl (gullwing).
Toyota was de eerste die 16 kleppers mainsteam maakte in het midden van de 80er jaren, Honda geloofde in die tijd nog heilig in 3 kleppen per cilinder en BMW gebruikte het in die tijd alleen in de M modellen.
E34M5Touring zegt
@jrk68: Was het niet jouw Lotus met de Cortina (samen met Ford) die 16V mainstream maakte?
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Die Cortina is nooit echt mainsteam geweest. Meer een M3 uit de sixties.
E34M5Touring zegt
@jrk68: En de Dolomite Sprint had toch ook 16V. Goed, haalde misschien geen mega aantallen maar was weldegelijk productiemodel.
BrutaalAapje zegt
Ik hoor wat deze jongeren zeggen. Ten eerste zou ik wel zonder mijn auto kunnen maar niet zonder Internet. Maar de lol van het autorijden is er wel af. Ik zou graag mijn Laguna inruilen voor een kleine kut auto’tje. Stuk goedkoper. Een paar jaar terug zaten de vrouw en ik elke week wel ergens in Duitsland te eten of een weekend weg. Dat is nu verdwenen. De grap is dat mijn vrouw niet in zo’n klein auto’tje wil rijden. Ik rijd persoonlijk liever op de motor. Wanneer je dan een file nadert, doe je dat met een glimlach…
dakloosinmx5 zegt
@BrutaalAapje:
Alleen is het altijd een lastige keuze bij files.
À. Pak ik de afslag en de heerlijke binnendoor weggetjes? Net zolang onderweg als in de file maar dan meer lol
B. Ga ik tussen de file door en win ik dus tijd??
(Aan zijkanten van de banden te zien is het de laatste zomer vooral optie À geweest)
undifined1 zegt
er zijn altijd nog uitzonderingen, maar laatst stond in de Telegraaf in een column dat iemand een enquete had gehouden op scholen over de droomauto’s, en de meesten hadden een prius als droom auto!!!!
Dat had ik niet gezegd, ik had gewoon Mclaren F1 gezegd, zoals het hoort
norge zegt
@undifined1: Kan ik goed begrijpen.
nickmercedes zegt
@undifined1:
Voor mij is het de ferrari F40, dat is toch wel een prachtig ding!
Maar mclaren f1 is ook niet verkeerd :D
kaasboerin zegt
@undifined1: Geloof er geen zak van..
Toyota propaganda! :o
norge zegt
Auto rijden is goedkoper als openbaar vervoer.
Auto rijden is leuk als je niks om premium geeft.
Auto rijden is onmisbaar voor mensen met ambulant arbeid.
Auto rijden is prachtig als je hem niet alleen voor het woonwerk verkeer gebruikt maar ook gewoon voor de lol s’avonds een stukje toeren.
Openbaar vervoer is gewoon stront. (punt uit)
bigcar zegt
@norge: nope. openbaar vervoer is vele malen goedkoper dan auto rijden, en daarmee is het niet helemaal stront. studenten-ov is namelijk vrijwel gratis in die leeftijdsclasse weetje
maar de verzekering van een auto voor een 19 jarige van 1000+ op jaarbasis is niet fijn.. dat doet echt pijn voor de autoliefhebbers. dus voor mij is autorijden wel degelijk onmisbaar
bigcar zegt
*€1000,- (soms nog hoger) *
norge zegt
@bigcar: Als je een gezin met 4 personen hebt die alles met het openbaar vervoer moet doen is het goedkoper om een auto aan te schaffen.
sdk16420 zegt
@bigcar: de trein is sowieso even duur als de benzine voor een rit en als je ervan uitgaat dat tijd ook geld is, dan kan het wel uit.
zender zegt
@sdk16420: zorg gewoon dat je later naar je werk kan en later weer terug gaat, scheelt tijd en geld..
Hupke zegt
@bigcar:
Ik heb ooit eens op een trein gezeten. (nuja 3 keer al) En da’s echt gewoon vreselijk. Ik snap niet dat er mensen zijn die dat vrijwillig doen. Daarbij zijn ze ook altijd gigantisch te laat.
En over goedkoop gesproken. Eerst laten ze je gratis met de trein reizen en dan geven ze je een boete omdat je je !gratis! treinpas met drukletters invult en dat niet naar de zin was van de conducteur. Kan je 3 jaar lang procederen om geen boete te betalen van 65 euro (die uiteindelijk oploopt tot meer dan 1500 euro als je weigert te betalen).
berlinetta zegt
@norge: de eerste 2 argumenten kloppen idd als je een Hyundai rijdt, maar de 3e dan weer niet.
lemans96 zegt
@norge: Hear,hear !!!
the-budel-guy zegt
Ik behoor tot de doelgroep. En het rijbewijs is voor mij de hoogste prioriteiten. Verder lees ik in dit stuk dat er zo enorm veel file’s zijn. Ik dacht juist dat we steeds minder vast stonden. En daarbij als je weet dat je om 17:05 uur in de file staat dan ga je toch wat later van je werk weg. En het openbaar vervoer is nou ook geen pretje lekker met 46 man in een dampende bus staan. Geef mij maar lekker de auto.
zender zegt
@the-budel-guy: +50.
BJ zegt
@the-budel-guy: Precies, en als je een uurtje langer door gaat kan je meteen wat makkelijker die (leuke) auto betalen :-)
germancarsftw zegt
Geef mij maar een rijbewijs hoor! Zou mn Android zo inruilen voor een roze papiertje, daar hoef ik niet lang over na te denken!
Vanquish zegt
Eerlijk is eerlijk, auto’s worden over het algemeen saaier. Brandstof begint nu toch wel achterlijk duur te worden en de drukte op de weg werkt ook niet bepaald mee. Maar hé, ik geloof niet dat er iets boven het gevoel gaat in je eigen fijne autootje over de weg te toeven. Stukken beter dan naast al die vieze zweetlichamen in de trein te moeten zitten. Ik weet wel hoe ik mij ga verplaatsen op het moment dat ik klaar ben met mijn studie.
BJ zegt
@Vanquish: Vroeger waren er ook saaie auto’s, mensen willen, durven of kunnen niet meer in de leuke auto’s rijden. Ze kiezen liever een suffe 3-serie dan een leuke hot hatch, een “lifestyle”-wagon ipv een coupe (desnoods met een tweedehands station voor die 3 ritje naar de IKEA), een lage bijtelling ipv een glimlach krijgen bij 6000+ toeren… Ongetwijfeld zal de gemiddelde autoblog bezoeker die keuzes wel anders maken, maar de massa doet dat gewoon niet.
Vanquish zegt
@BJ: Helemaal mee eens. Des te beter is het dat mensen minder geïnteresseerd raken in auto’s (wat ik overigens sterk betwijfel). Dan blijft er wat over voor de puristen.
jzaero zegt
@Vanquish: Klopt, ik betrap mijzelf er wel op dat ik te vaak de auto pak.. ook al heb ik nog OV, maar het is zoveel beter en dat merk ik wel in het aantal ritten dat ik doe naar school..
@BJ: Een 3 serie lijkt mij juist niet direct het voorbeeld van een suffe auto. Ja al koop/lease je een 316i dan kan ik me het voorstellen, maar een 325i, 328i of 330i E46 is alles behalve saai qua rijden. Meer recent, een 328i of 335i rijdt 95% van het wagenpark hier eruit. Beetje personaliseren aan de buitenkant en je hebt echt wel iets leuks. Het zijn niet de meest bijzondere auto’s qua looks, maar het rijden vind ik veel goedmaken, al is het maar om soms die rotonde verderop 4 keer rond dwars te pakken…. Een Toyota Corolla/Auris of VW Polo vind ik toch meer een duffe auto.
BJ zegt
@jzaero: De voorbeelden die je geeft zijn zeker leuk inderdaad, maar de prijs van die modellen is zo absurd hoog dat de meesten dat dan weer niet kunnen betalen en dus bij een suffe 316i/d of 318i/d uitkomen. En als ik moet kiezen tussen zo’n 3 of een betaalbare hothatch van tussen de 30-40k, dan kies ik anytime de hothathc :-)
jzaero zegt
@BJ: Dat zijn natuurlijk overwegingen, liever kies ik dan een goedkoper tweedehandsje met een dikkere motor ;) Een hothatch zou ik eerder als tweede auto nemen (M135i/Megane RS/Civic Type-R), maar als het mijn daily was liever een beetje comfort erbij. Mede daardoor heb ik ook een 3’er gekozen ;)
kickass zegt
Mooi toch? Ik begin die files wel zat te worden…
zender zegt
@kickass: Wie gaat dan jou aow betalen over 50 jaar? ;-)
kickass zegt
@zender: Mensen zonder auto kunnen ook AOW betalen.
zender zegt
@kickass: Hoe komen wij dan op ons werk? ;-)
E34M5Touring zegt
Snap ik echt niet. Niemand in mijn omgeving haat autorijden. Sterker nog, de meeste genieten er van. Ik ook, pak vaak zat ff de auto voor een rondje B-weg. Heerlijk.
vale46 zegt
@alwood: De wereld vergaat niet hoor, wat een doemscenario!
Met is de lol van het autorijden aan het wegnemen door het zo duur te maken.
Komt daar nog eens bij dat jongeren denken dat als er geen rook van onder je achterwielen komt dat je geen fun kan hebben -*kuch*Topgear-. Je kans soms ook genieten van autorijden door op een zondag je auto te wassen en in de namiddag eens een leuk ritje te gaan doen door de polders ofzo. Je hoeft daarvoor niet de vlammen uit je pijp te laten knallen.
crashdummy zegt
Zelf ben ik 22 en ben blij met me eigen auto. Ik heb hem nodig om naar werk te komen. Maar met minimaal 45.000km per jaar is het wel fijner dan altijd met dat vieze OV te moeten reizen. En dan is het die dure verzekering per maand wel degelijk waard. Maar het is waar dat de meeste leeftijd genoten liever digitaal leven dan dat ze rond kunnen toeren in een bolide waar ze trots op mogen zijn.
zender zegt
De meeste jongeren vinden studeren al te duur, laat staan dat ze gaan autorijden. Een telefoon abbo is goedkoper en voor de meeste mensen leuker……
spykerboy zegt
Tja het is ook absurd duur, en leuke autos zijn gewoon duur. het enige wat nog te betalen is zijn dingen als een panda ofzo… daar is toch geen hol aan om te rijden van die BPM en belastingsvrije bakken, geen hond die mij dat zal zien kopen! en ja ook in mijn omgeving zie ik dat het afneemt helaas…. last of a dying breed
RubenPriest zegt
Mij interesseert het nog wel :P kost alleen een hoop geld. In januari weer eens kijken voor een autootje. Eerst deze dure maanden doorkomen en over 2 weekjes op vakantie :-) Vorige week nog een boete :-( 6kmh te hard.
bofkont zegt
Pfff als ze mij zouden vragen die blinde meid of die porsche is het absoluut die blonde meid ;) !!
bofkont zegt
@bofkont: Pfff blinde lulhannes !!!! blonde!!
norge zegt
@bofkont: Jij mazzel dat ze blind is…
Hupke zegt
Ik ben dan toch geen typische jeugd. Liever kijken naar een auto dan het krijgen van een Iphone (prul dat het is).
xiran zegt
Meer ruimte voor mezelf!! Alleen als de jongere verdwijnen blijven er steeds meer oudjes over. Hmmm niet echt een win win situatie.
phaeton zegt
De uiteindelijke vraag, aan ‘jullie’ (wij), sluit niet aan op het inleidende verhaal over jongeren (18-35).
Afgezien van die kanttekening:
Het alternatief voor de auto is er in Nederland niet. Binnen de grote steden is het relatief goed geregeld, maar veruit het meeste woon-werk verkeer en daarbuiten is het de auto dat het beste vervoersmiddel is.
Arnoud zegt
Het ligt er ook maar aan in wat voor auto je wenst te rijden. Net even gekeken op independer, als ik mijn laatste eigen auto (1996 Daihatsu Charade 1.3) nu als 18 jarige zou willen verzekeren dan betaal ik €45/maand. Alleen WA zonder inzittenden of rechtsbijstand. Als ik mijn huidige lease auto wil verzekeren (2012 Seat Ibiza 1.2TDI) alleen WA zonder inzittenden of rechtsbijstand zou ik €71/maand betalen. Dus ik weet niet wat voor scheurijzers de jongeren van tegenwoordig willen verzekeren als €1200/jaar moeten betalen maar misschien is het een idee om gewoon met een brikkie te beginnen? Is niks mis mee toch? Voor je eerste auto hoef je je nooit te schamen, wat voor koekblik het ook is.
vali1992nl zegt
Ik ben een student met eigen auto. :P Ik werk 2 baantjes om het ding te kunnen onderhouden maar dat moet dan maar! Ik zou niet zonder m’n auto willen!
michielh zegt
Uiteindelijk is auto rijden een goedkope hobby; je zou maar dat fortuin aan brandstof moeten betalen en er vervolgens ook nog geen lol aan hebben ook.
gast zegt
bla bla bla..
losbandoleros zegt
Naar Duitsland verhuizen is ook een optie.
MAB zegt
Ik kan er ook niks aan doen, trein is nu eenmaal makkelijker als je rijbewijs halen, auto kopen, verzekering betalen en alle onderhoud wat erbij hoort.
SimonMc zegt
Ben een behoorlijke petrolhead, maar geef ook eerlijk toe dat de auto het eerste is dat de deur uit vliegt, als het financieel niet meer zou gaan, of als ik een serieuze relatie zou hebben en dat die auto teveel centjes vreet, en het van temoeten is…
In ieder geval, neem ik me voor van de eerste jaaaren niets saai te rijden. Nieuwe auto’s kopen doe ik niet, en zal eerder dat bedrag aan iets specialers besteden.
De kilometers die ik per jaar afleg, zijn verwaarloosbaar, en zodoende hoef ik eigenlijk nooit zo’n kutdiesel te kopen ( échte petrolheads weten dat diesel enkel goed is voor in de stoof ).
Nee, zeker omdat ik niet vies ben, of me laat afschrikken om iets te doen aan een auto, zal ik ofwel iets kopen om op lange termijn op te knappen ( oldtimer oid ), ofwel koop ik een wat oudere auto met nog wat werk aan, maar nog dagelijks goed rijdbaar. Een kutdiesel komt er écht niet in.
solmatje zegt
@SimonMc: een echte petrolhead gooit zijn auto niet als eerste eruit wanneer het financieel zwaar wordt..
SimonMc zegt
@solmatje: Klopt, je zou kunnen stellen dat ik een petrolhead ben tot een bepaalde hoogte. Maar als ik het financieel moeilijk zou krijgen, blijf ik liever alleen wonen, en zonder auto dan maar, dan terug bij papa moeten gaan wonen om toch maar die auto te kunnen houden.
SimonMc zegt
@solmatje: Ohja, wat ik ook nog wou zeggen; een petrolhead zijn, is niet alleen met een leuke kar rijden, en hem wekelijks afwassen.
Ik noem mezelf een petrolhead, omdat ik er ook “mee bezig ben”. Buiten dat ik een leuke kar heb, volg ik 2 dagen in de week avondschool theorie + praktijk over auto’s, ik lees geregeld wat over techniek en algemene info van auto’s in m’n vrije tijd, en in ben de laatste aantal maanden bezig geweest met een andere motor in een auto te leggen ( loopt stilletjes aan op zijn einde ).
Ook heb ik al geregeld “kleinere” zaken aan anderen hun auto gedaan, zoals EGR-kleppen gekuist, waterpomp vervangen, diverse kleinere zaken…
Daarom vind ik dat ik mezelf meer petrolhead kan noemen, dan Jan met de pet met een Nürburgring sticker op z’n Golf GTI.
solmatje zegt
@SimonMc: Dan ben je er wel 1 ja.. groter dan ik iig.. ik hou alleen van kijken naar- en rijden met auto’s.. Technisch heb ik 2 linker handen (denk ik)
Joopieboy zegt
Het is wel zo, nergens kun je lekker meer doorrijden, als je naar de grote stad moet is parkeren een ramp en door de stad heen rijden is ook veels te druk. De boetes zijn niet mals, verzekering als jongere in mijn geval met 5 jaar no claim is nog steeds enorm duur. Komt wel doordat ik een dure diesel voor de deur heb staan maar goed. Plezier in autorijden ben ik allang kwijt. De tijd dat ik een weekend ging rijden met mijn 1e auto en het gevoel dat ben ik allang kwijt. Nee die 40dkm die ik nu per jaar rijd is merendeel om van a naar b te komen. Ik ben bang dat ik over een jaar of 10 net zo een fossiele passieve rijder ga worden als 99% wat nu op de weg zit.
Met de motor naar de Ardennen of de Eifel is nog het enige waar je een beetje lol aan kunt beleven. Maar voor de genen na mij die nog het pasje moeten halen word dat ook alweer verpest.
speedie zegt
Jongeren zitten nu vaak urenlang achter pc te facebooken of te gamen. Hebben weinig echt sociaal kontakt. Ieder zijn ding maar ik zou mijn wagen en ritjes niet kunnen missen. De leuze “mijn auto, mijn vrijheid” is me nauw aan het hart gelegen. Gelukkig moet ik weinig stadsverkeer en dan is het relaxen en ontstressen met muziekje op de achtergrond.
mezos zegt
Door hoge belastingen en dergelijke is auto gebruik duur geworden voor de gemiddelde persoon in Nederland.
lemans96 zegt
Dit artikel geeft maar weer eens aan dat onze(r)overheid er alles aan gelegen is om ons autorijders maximaal uit te zuigen en zodoende aspirant autorijders af te schrikken.
Dit gaat er dus voor zorgen dat het ze in de nabije toekomst steeds minder centen op gaat leveren en dus de nog rijdende autogebruikers NOG verder uit te zuigen.
Crimineel gedrag optima forma.
De automobiel is,voor een zeer groot deel, verantwoordelijk voor de expansie van onze maatschappij van af het begin van de vorige eeuw. Vrijheid, zelfstandigheid en nijverheid is waar de auto voor staat. Het feit dat de huidige overheden ons dit steeds minder gunnen, vindt ik een zeer enge ontwikkeling…
Tommy2 zegt
Daarom: gewoon een oude bak waar je nog lekker zelf aan kan sleutelen.
pattmall zegt
Toch ook maar me mening geven:p
Ik vind het heerlijk om me rijbewijs op zak te hebben. Ben begonnen met een daihatsu cuore 849cc uit ’93 ding koste toendertijd net zoveel als me telefoon abbo dus hellyeah dat ik gewoon met trots erin stapte. En wie zegt dat je met zo’n ding geen lol kan hebbe tijdens het rijden?? ik vond ieder ritje met dat ding geweldig. Bij een stoplicht staan en net zo snel weg zijn als een gti’tje dat ding deed het gewoon (ja dan wel tot 30km/h :p maar toch). Rij nu een ford focus 1.4 uit ’01 en wat een genot om te rijden. En ja ik merk ook dat deze generatie minder interesse heb in auto’s maar ligt dat niet aan de automerken? Vroeger hadden auto’s karakter en charmes en wat hebben ze nu? 0gram CO2 uitstoor… woow dat is aantrekkelijk…NOT.
schellekens006 zegt
Autorijden is zo 2011
9000cse zegt
Wat ik hier mis in de reacties zijn de argumenten, die aangeven, waardoor de belangstelling voor auto’s bij jongeren terugloopt. Als ik de huidige tijd vergelijk met mijn eigen jeugd, dan kan ik alleen maar tot de conclusie komen, dat er tot voor de eeuwwisseling in vijftig jaar niet zo erg veel veranderd was. Ook in mijn jeugd was autorijden begeerd maar duur. Alleen moet je dan wel bekijken hoe de verhoudingen lagen.
Toen in 1962 de introductie van de Ford Cortina 1200 en de Ford 12M (P4) plaatsvond, kon je één van beide kiezen voor 5.555,- gulden (€ 2.520,-), maar een industriearbeider verdiende toen € 2,02 brutto per uur. Een auto was toen iets wat voor velen slechts een droom was. Verder was er in dat jaar -bij slechts één beschikbaar net- slechts 30 uur zendtijd op de TV.
Gelukkig is er sindsdien erg veel veranderd en ook verbeterd. Maar het begeerlijke van een auto lijkt me nu veel minder groot. En sinds ongeveer de eeuwwisseling heb ik de indruk, dat voor steeds meer mensen en vooral bij jongeren de auto wordt achtergesteld vergeleken bij de prioriteiten die men heeft. De auto wordt niet minder belangrijk, maar men ziet het veel meer als een vervoermiddel, zoals vroeger een fiets of brommer en hoeft daarom niet meer zo bijzonder te zijn. Behalve voor de echte petrolheads. Maar die zijn zeker niet in de meerderheid.
ns_tl zegt
In Japan is de trend al heel lang gaande dat jongeren gewoon echt geen auto meer begeren.
Tegenwoordig heb je altijd contact met je vrienden via je smartphone en diezelfde smartphone helpt je ook wel de tijd te doden in het ov.
Jongeren betalen liever wat meer aan een studentenkamer zodat ze op de gewenste plaats wonen zodat ze een auto gewoon niet nodig hebben. Wonen en studeren in dezelfde stad en lekker alles op de fiets/bus/trein.
Rationeel bekeken is het heel slim want autorijden is gewoon onevenredig duur omdat de automobilist een melkkoe is dus je bent veel meer geld kwijt dan dat het ‘product’ eigenlijk waard is. Voor een groot deel is het dus pure kapitaalvernietiging.
Trouwens de brandstofprijzen zijn nog oke als je geld hebt voor een 1 op 20 rijdende ecomobiel, maar een oude benzineauto verbruikt maar zo 1 op 14 ofzo. Dat is aardig duur voor een student.
kaasboerin zegt
Sja peperduur, maar ja, dure hobby. Ist nicht anders.
Overigens gister weer een bejaarde tijfuslijer die me op ’t laatste moment afsneed op een rotonde.
Vol n de ankers, lekker met dat natte weer, centimeterwerk. Vervolgens zó gedesorienteerd doordat ik 1sec de toeter indrukte dat ‘ie begon te zwalken en de auto naast mij (2-baans) ook nog is afsneed….
Is toch echt gevaarlijker dan gasten die doorrijden..
citroends3 zegt
Meuh. Duur is het wel ja. Ik heb pas op m’n 20e het rijbewijs gehaald en op m’n 21e een auto gekocht.
Ik woon dan echter niet in de randstad maar in Friesland, een plek waar de afstanden gewoon veel groter zijn en het openbaar vervoer geen 5 keer per uur rijdt in de meeste dorpen. Oh, en een plek waar je op de vele kleine achteraf weggetjes nog leuk kunt rijden: weinig verkeer, veel gekke bochtjes.
Brandstof is me altijd meegevallen, aangezien ik altijd diesel heb gereden, omdat ik pas een auto heb aangeschaft toen ik hem nodig had voor mijn baantje als software engineer bij een industriële automatiseerder.
Verzekering: Voor mijn oude Opel Corsa 1.7D uit ’97 was ik op m’n 21e net 45 euro per maand kwijt op eigen naam voor WA+. Veel kilometers, ook snelweg, dus moest ruitschade erbij. 540 euro per jaar. MRB was 720 euro per jaar. Ding liep 1 op 16/1 op 17 over de snelweg dus dat was 375 euro per maand aan brandstof bij 5k km per maand, waarbij uiteraard het grootste deel vergoed werd door de baas. Totaal exclusief onderhoud kostte dat ding nog geen 10 cent per kilometer.
HZW zegt
Verbruik van een auto is inherent aan je rechter voet.
Als je het bont maakt kan je ook 1 op 14 rijden met een 1 op 20 ecomobiel.
Al zal het een stuk moeilijker worden om 1 op 20 te rijden met een 1 op 14 auto.
desjonnies zegt
Alles is een golfbeweging, na de tweede wereldoorlog zijn we en masse de stad uitgetrokken om betaalbare eigen woningen te gaan bewonen. De Nederlandse infrastructuur is altijd achter de feiten blijven aanlopen dmv het aanleggen van spoorwegen en andere vormen van openbaar vervoer, dus had je geen keuze behalve de auto.
Inmiddels zie je dat er juist geprobeerd wordt in de binnensteden meer woonruimte te creëren, waardoor je geen auto meer nodig hebt.
Dan is er een natuurwet, success kills itself en dat is waar.
Ik roep al jaren dat de auto zichzelf degradeert naar wasmachine niveau, in de zeventiger jaren deed je de motorkap van je Alfa Romeo of Jaguar open, en daar trof je een feest aan voor de echte petrolhead.
Motoren die bijna kunstzinnig mooi gemaakt waren en waar liefde en vakmanschap vanaf dropen.
Nu ligt er een stuk plastic bovenop en zegt men dat daaronder de motr schijnt te zitten.
De beleving van het fenomeen ‘auto’ wordt ook steeds minder, waar BMW’s remden als drollen en als verlichting gloeiende spijkers hadden, Franse auto’s geniaal waren ontworpen maar niet als zodaning waren geconstrueerd, Italianen smeekten om gillende toeren te draaien eniedereen van de weg te racen en Britse auto’s je het gevoel gaven dat je jezelf in een Gentleman’s club verplaatste, het is allemaal voorbij.
Auto’s zijn enorm naar elkaar toegegroeid qua kwaliteit, betrouwbaarheid en andere eigenschappen; dit is volgens mij dan ook de grootste oorzaak van het verdwijnen van eigenzinnige merken als SAAB, bakt Lancia er geen moer meer van en zie ik eveneens een sombere toekomst voor de Japanse “Panhard” Subaru; een eigengereid merk dat bekend staat om zijn afschuwelijke vormgeving maar tevens om zijn ongeëvenaarde betrouwbaarheid en rij-eigenschppen.
Waar we het vaak op deze site over hebben is eigenlijk gelul in de marge.
Of dure blufferige voertuigen waar praktisch niemand in de echte wereld mee rijdt, of mee wil rijden.
De auto zal krimpen, zuiniger worden en de status gevoeligheid en merk beleving zal in de toekomst afnemen.
Want wees eerlijk, in het lage segment, wat is het nou eigenlijk het verschil tussen de UP, de Twingo en de 106/C1 of Aygo? Of ieder ander karretje dat ik vergeet te vermelden?
Geen ene moer toch eigenlijk?
Dus kijk je net als bij de aanschaf van een wasmachine naar de prijs.
Meer niet.
kaasboerin zegt
@desjonnies: Word inderdaad doodziek van die cententellertjes hier, terugrekenen naar guldens word nog nét niet gedaan..
Weinig met liefhebberij te maken.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@desjonnies: precies. Daarom doen de rationele merken het ook zo vreselijk goed! Bij de volumemerken de Koreanen en VW, bij de premium-merken Audi. Is gewoon de rationele keus voor de ‘niet-liefhebber’. Heb ik al vaker gepredikt hier:”autorijden word kapot-gerationaliseerd door de overheden, file’s, kosten, etc. dat er geen plaats meer is voor mooie merken voor de liefhebber…
vali1992nl zegt
Ik zie een hoop dingen over verzekeringspremies. Ik betaal 750 euro per jaar voor mijn arosa sport. En hij loopt bijna 1 op 14. Dat valt allemaal best mee. Bij het zoeken naar een auto heb ik ook niet gekeken naar vermogen maar maar pk/gewichts verhouding. Dat is wat een auto leuk maakt.
kr1zz1p zegt
Al van toen ik klein was droomde ik van snelle wagens zoals wel veel van mijn leeftijd toen. En als je echt een Petrolhead bent (zoals ik mijzelf wel durf noemen) dan is het helemaal niet zo onbetaalbaar om een goede fijne auto te bezitten. je moet gewoon je prioriteiten kunnen stellen. Waarom een Iphone kopen als er betere/gelijkaardige toestellen zijn die veel minder kosten, enz…
Nu, op mijn 24e ben ik dus ook een trotse bezitter van een Mégane RS 265. Het kost wel wat maar elke keer weer krijg ik die smile op men gezicht als ik even doortrapt! HEERLIJK
pieter-jan_catteeuw zegt
De oplossing ligt voor de hand. Misschien kunnen die peten van instagram – nu in facebook beheer – en dus met een grote informatica infrastructuur – mijn oplossing “implementeren” – zoals voorheen dus.
Je hebt:
1 – de service (credits-boekhouding-website/app-etcetera…)
2 – de afhaalpunten (bij voorkeur garagisten want er moet QC gebeuren)
3 – de auto eigenaren (kan de fabriekant zelf zijn – leasing bedrijven – particulieren – ….)
als drie verschillende entitieten die in een CoOp structuur samenwerken. Er kan natuurlijk overlap zijn tussen de entiteiten.
pieter-jan_catteeuw zegt
@Pieter-Jan Catteeuw: de andere partij is google die met maps misschien in een betere positie zit maar met networking in een slechtere. We kunnen altijd samenwerken nietwaar. Specialisatie is belangrijk in evolutie en excellentie terwijl bedrijven die het allemaal tegelijk willen doen meestal op hun bek gaan of tenminste middelmatig worden/blijven. Apple levert de hardware, google de maps en facebook/instagram het netwerk/de app. Google kan dan bvb in de buurt vd bestemming democratisch adverteren (als facebook bvb weet dat je vegitarier bent dan kan google de toepasselijke gelegenheden oproepen). Moet wel lukken. De wagens kunnen met google navigatie worden uitgerust. GPS tracking.
Kzie het wel zitten. Het moeten uiteraard niet alleen M3s, RSssen en 911fjes zijn. Je kan in principe iedere rijwaardige wagen aanbieden en de markt zal het uitzoeken. Het zal interresant zijn om te zien hoe nieuwe wagens zich naar deze levenstijl zullen buigen.
pieter-jan_catteeuw zegt
@Pieter-Jan Catteeuw: niet te vergeten dat het de bedoeling is dat de afhaalpunten op termijn hun eigen brandstof produceren. Of tenminste lokaal ge-sourcste brandstof zoals ethanol/diesel uit hennep of benzine uit electrolyse, electriciteit voor stadswagentjes uit aquaponic updraft towers…
Via de CoOp structuur en het communicatie netwerk kunnen deze innovaties in diversiteit en kwaliteit zich snel over het netwerk verspreiden. Met uiteindelijk de bedoeling om in stijl een CO2 negatieve mobiliteit te verwezelijken.
9000cse zegt
@Pieter-Jan Catteeuw:
Waar heb jij het in vredesnaam over? Heeft dit echt betrekking op het item: “Jongeren niet meer geïnteresseerd in autorijden.”?
E34M5Touring zegt
@9000cse: Hij typt graag. Helaas zelden samenhangend…
9000cse zegt
@E34M5Touring:
Daar lijkt het inderdaad heel sterk op, ja. Het erge is echter, dat je door zulke reacties aan jezelf kunt beginnen te twijfelen. Ik heb het nu twee keer gelezen, snap er geen jota van en vraag me af of hij wel op het juiste forum zit.
E34M5Touring zegt
@9000cse: Ja, ik probeer er wel is wijs uit te worden maar het lijkt voornamelijk een collectie moeilijke woorden en technische termen die lukraak aan elkaar geplakt worden. Laat ik bij deze dan proberen enige twijfel weg te nemen, niemand snapt die man geloof ik. Ik betwijfel of hij het zelf wel snapt.
9000cse zegt
@E34M5Touring:
Soort van Johnny the Selfcicker? ;-)
E34M5Touring zegt
@9000cse: ;-) :-)
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: Wanneer gooi jij je winterjetsers eronder trouwens?? :)
E34M5Touring zegt
@kaasboerin: Doe ik niet aan. Beamer is pleite en de Alfa heeft ze niet echt nodig.
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: beemer is pleite????
Ooooooooooooooh mannnnnnnnnnn, mis ‘m nu al…….. …….
E34M5Touring zegt
@kaasboerin: Ja moest toch een keer gebeuren en nu de Camaro er bijna aankomt is dat geld wel handig :) Bovendien reed ik er in de winter nooit mee. Dan gaat ie in de stalling. En aangezien de Camaro in de zomer komt en ik normaal dan pas de BMW van stal haal had het weinig zin hem nog langer te houden. Baalde dit weekend al, wijsneus op m’n staart op de A1. En met de Alfa heb je dan iets minder te vertellen.
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: financieel gezien natuurlijkvhet verstandigste, maar wel jammer hoor, het raakt me toch wel een beetje, stiekem hoop ik dat hij weer bij een liefhebber is beland..
E34M5Touring zegt
@kaasboerin: Ja goed, maar 200,- eu belasting en verzekering per maand voor een auto die stilstaat. En schorsen doe ik nooit, me teveel gedoe, zeker als het een keer mooi weer is of je besluit ergens aan mee te doen. Vond het zonde geld en ik kon hem nu goed kwijt dus heb er wel vrede mee. Deze man heeft een aantal M modellen dus die weet er wel raad mee geloof ik.
dennisr zegt
@E34M5Touring: Nog even bij AB aanvragen om je nickname te veranderen :P
E34M5Touring zegt
@dennisr: Ach laat maar zo. Heb de avatar al wel verandert.
dennisr zegt
@E34M5Touring: Viel me laatst al op idd, je gaat er niet op achteruit! ;)
E34M5Touring zegt
@dennisr: Neuhh zeker geen stap terug :-)
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: hahaha, ach ja, straks 600pk omder je ballen met een permanente oorgasme..
E34M5Touring zegt
@kaasboerin: Daarom, new toy time.
Emile_Benz zegt
Als ik zou moeten kiezen tussen de auto en die blonde dame op de foto…ga ik voor de dame. Ookal weet ik dat ik niet de eerste zal zijn die daarmee rijdt…
kaasboerin zegt
@Emile_Benz:
Emile_Benz zegt
@kaasboerin: No, i don´t care. ;)
dennisr zegt
Ik vind het goed te doen.. Wegenbelasting 25 per maand en verzekering 42 per maand.. 3 keer in de maand tanken voor 85 en ik ben op de weg..
Als het tanken nog iets goedkoper kan, 1.50 per liter vind ik het goed, dan word het natuurlijk wel net ietsje leuker!
Maarja.. voor je eerste auto gewoon niet te veel eisen stellen, dan is het al snel voor mekaar..
Heb ik nog het geluk dat deze goedkope wagen ook nog eens een auto is die ik mooi vind, mja.. moet je treffen :)
kaasboerin zegt
@dennisr: Zo is het, iedereen wil direct een auto met 200pk plus..
dennisr zegt
@kaasboerin: En dan niet eens beseffen dat ze zelf juist diegene zijn die de prijs omhoog jagen omdat ze na 3 dagen de 200 paarden al in een greppel hebben gedrukt..
nomar zegt
en dat is dus wat er verkeerd is met de wereld… Op termijn wel leuk, voor zover ze de infrastructuur niet verklooien. Als maar minder auto’s op de weg. Meer plek voor kalende midlifecrisissers in cabrio’s. Tegen die tijd ik dus :D
RoT___ zegt
Vanwege mijn stage rij ik nu rond in een 206 met een 70pk diesel, een 5 liter flacon olie giet je sneller leeg dan dat ding op de 100km/u zit, maar man wat is het heerlijk om een auto te hebben. Wil er ook absoluut niet aan denken dat ik eind januari de sleutels weer in moet leveren en weer veroordeeld ben tot het ov. Dat lekkere gevoel van vrijheid zal ik gaan missen, ’s avonds het kantoor uit lopen en een auto die direct vertrekt. Muziek aan en me niet hoeven te ergeren aan anderen. Nog wakker uitstappen in plaats van compleet duf. Nog maar even genieten van die laatste twee maanden.
koelah zegt
Hier in twente is ruimte zat om lekker over de boerenland weggetjes te pleern met je achterwiel aangedreven kanon. Even tanken in duitsland, en dan binnendoor naar huus!
valleyman zegt
Nou mooi, meer plaats op de baan voor jongeren die wel smaak en een leven hebben :-p