Deze Jeep Grand Cherokee ging nog net niet op zijn kant, maar heel veilig ziet dit er natuurlijk niet uit. Het Zweedse Teknikens Värld omschrijft de Grand Cherokee zelfs als levensgevaarlijk. En dan te bedenken dat deze auto al is uitgerust met zaken als stabiliteitsregeling.
De auto die we hier zien is getest bij een snelheid van 63,5 km/u en dat is precies in lijn met de snelheid van rond de 65 km/u die altijd wordt aangehouden bij deze test. Een Volvo XC90 en Volkswagen Touareg die ook werden getest bleven wel gewoon met 4 wielen aan de grond.
Het meest bizarre is wellicht nog wel dat er vanuit Jeep nog geen commentaar is gegeven aan het Zweedse autoblad:
Despite nearly two weeks of communication Jeep has not provided any information or explanation for the lethal behavior of the Grand Cherokee.
De auto die hier is getest is een Grand Cherokee in Overland uitvoering en dat houdt dus in dat er 20 inch grote velgen gemonteerd zijn. Standaard heeft een Cherokee 18 inch wielen en wellicht dat daar het probleem zit? Elke Grand Cherokee is door Jeep overigens wel voorzien van een systeem dat ze ESC noemen:
Elektronische stabiliteitsregeling (ESC). Het systeem wordt bediend via een tweefasen activeringsschakelaar en is uitgerust met sensoren voor wielsnelheid, rijsnelheid, stuurhoek, koersafwijking en zijdelingse versnelling; geïntegreerd met andere veiligheidsfuncties.
Teknikens Värld is hetzelfde blad dat in 1997 de A-Klasse aan een Elandtest onderwierp. Iets zegt ons dat we de komend dagen nog het nodige zullen gaan horen over deze Elandtest.
PS Beelden van de Jeep die bijna op zijn kant gaat kan je bekijken bij Teknikens Värld.
Update 10-07 10:55 – Nadat in de comments de betrouwbaarheid van deze test aan de kaak werd gesteld, komt Jeep Nederland met deze mededeling:
[…] we zijn in gesprek met het tijdschrift en onze Ingenieurs van Chrysler Group onderzoeken die elandtest met de Jeep Grand Cherokee. De door Teknikens Värld afgebeelde manoeuvre is een Grand Cherokee in overbeladen toestand. Op het moment dat dit tijdschrift ons op de hoogte van de situatie heeft gesteld, hebben de ingenieurs van de Chrysler Group meerdere elandtests uitgevoerd zonder negatief resultaat. Bij deze uitvoerige tests is de auto tot het maximaal toegestane gewicht beladen.
Afgelopen zondag (8 juli 2012) heeft het tijdschrift in het bijzijn van Chrysler Group ingenieurs wederom de elandtest uitgevoerd. Drie Jeeps Grand Cherokee (waaronder de Grand Cherokee in kwestie) hebben 11 elandtests uitgevoerd op een parcours opgesteld door het magazine. Bij alle runs slaagde de Grand Cherokee met vlag en wimpel. Het bijna kantelen werd veroorzaakt door het voertuig te overladen ver boven zijn gewicht specificaties. De maximale belading staat duidelijk vermeld in de handleiding.
Bovendien is deze extreme manoeuvre uitgevoerd door het tijdschrift niet gecertificeerd door een regelgevend agentschap, noch wordt het gebruikt om een gesanctioneerde veiligheid ratings vast te stellen. Chrysler Group neemt deze situatie zeer serieus en onderzoekt de initiële uitkomst gepubliceerd door het tijdschrift. De Jeep Grand Cherokee heeft de “Top Safety Pick” ontvangen van het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety (Amerikaanse equivalent van de EuroNCAP). De Grand Cherokee beschikt standaard over Electronic Stability Control en specifiek voor hoger gebouwde auto’s een Electronic Roll Mitigation systeem. De auto voldoet aan of overtreft alle door de overheid opgelegde veiligheidseisen..
UPDATE 2 – 14:00 – Desgevraagd laat Teknikens Värld ons weten niet onder de indruk te zijn van de kritiek van Jeep:
We have performed moose tests on thousands of cars since the 1970s and we have been accused before. For example Mercedes in 1997 when we overturned Mercedes A-Class first generation. Mercedes denied the problems at first but after further testing by Mercedes they admitted the car was badly built. They had to redesign the car and apply ESP (ESC/DSC) to the A-Class. They also recalled already sold cars to make the changes.
The same story can be applied to Toyota (Hilux) in 2007 and Skoda (Superb) in 2010. We did not overturn those cars but they had serious errors so they failed the moose test. Both Toyota and Skoda were fast to admit the problems and soon did corrections.
Het blad heeft voor later vandaag een persbericht in de planning staan. De claim dat de auto overbeladen was wordt tegengesproken.
UPDATE 3 – De opheldering van de kant van TV: geen overschrijding maximumgewicht, juiste bandenspanning, en geen arre instellingen, aldus de Zweden. Maar wie heeft er gelijk? Dat is aan uw eigen beoordelingsvermogen.
opjebumpert zegt
Only in America :p
560pkferrari zegt
@opjebumpert: dit is in Zweden
4991 zegt
@560pkferrari: hij bedoelt dat het een Amerikaan is
560pkferrari zegt
@4991: dat snap ik, maar dan moet hij het anders verwoorden: ‘Only with Americans’ ofzo
consumptieverplicht zegt
@560pkferrari: Klopt! Want elke grap moet gebasseerd zijn op feiten!
SyriX zegt
@opjebumpert: ehh.. en die A-class uit 97 dan?
KaCh1ng zegt
@SyriX: 15j ertussen, bij premium europeanen gebeurt zo iets nu niet meer
jaapiyo zegt
@KaCh1ng: …de ML staat nochtans op hetzelfde platform als deze Jeep.
KaCh1ng zegt
@jaapiyo: zelfde platform? is niet 1 op 1 zelfde.. gebruik van onderdelen
tuning zegt
Dan heb je toch wel een uiterst veilig gevoel in een 4×4, vooral leuk als je er een gekocht hebt…
Lekker instabiel hok.
camber24 zegt
Autowiki: is de diesel ineens spontaan weggevallen uit t gamma??
robbie zegt
@camber24: die staat gewoon op AutoWiki hoor:
http://www.autowiki.nl/overzichten/Jeep/Grand%20Cherokee/118659/
camber24 zegt
@robbie: Mea culpa
lincoln zegt
“levensgevaarlijk” ..
de Zweedse cry-babies proberen nog maar een keertje ..
omdat alle MB A-klasse kopers inmiddels “death by moose” zijn ..
jrk68 zegt
@lincoln:
Ik kan mij nog herinneren dat ze toen met die A geklooit hadden met de banden voor die op z’n kant ging.
Dus wie weet nu weer, een lagere bandenspanning kan dit ook veroorzaken.
Ik wacht dus even met m’n definitieve oordeel, ondanks dat suv’s van nature instabiel zijn.
lincoln zegt
@jrk68:
yep .. en het MB heel lang achtervolgd ..
zelfs de kleine auto rijders vonden het maar “eng” ..
voor Jeep wordt het nog erger ..
want SUV rijders zijn zonder uitzondering mietjes ..
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
@lincoln: @sacha is nu vast beledigd…
jaapiyo zegt
@mdemooistelettervanhetalfabet: En dan staat de huidige ML ook nog eens op hetzelfde platform als deze GC.
KaCh1ng zegt
@lincoln: lol de meeste mensen weten het nog niet eens, heb een aantal vrienden gehad die een A klasse reden, ze wisten het niet dat het kon
Bwlian zegt
Ok in dat geval kies ik alsnog voor de Infiniti FX50.
agera zegt
Lekker is dat vooral als je er een bezit nee dankje.
bramboogie zegt
De Amerikanen hebben meestal een andere oplossing voor een eland op de weg… een bullbar.
eklasse zegt
@bramboogie:
agera zegt
Een SUV is eigenlijk zowieso zinloos. Wil je een echte terreinbeul en het neusje van de zalm. Dan moet je een
Toyota LandCruiser nemen de V8 of Prado maakt niet uit.
http://www.youtube.com/watch?v=DMg7gF3xxxY&feature=player_embedded
lincoln zegt
@agera:
elanden wonen in bossen ..
eklasse zegt
@lincoln:
Bijna alle elanden wonen in bossen…
Ikke_ferrari zegt
@agera: Dat met die Landcruiser is echt mega stijl… ENG gewoon!
fortuna zegt
@agera: moet je wel niet sneller gaan doen of je loopt kans achterover te kippen
Rémon zegt
Voor de volle honder procent met Agera eens,dit is nou het verschil tussen een Jeep en een Landcruiser http://www.youtube.com/watch?v=tJOKHuCjodw&feature=g-upl
lincoln zegt
@Rémon Kuiper:
verschil ??
Rémon zegt
@lincoln Dat met een Jeep vaak ellende is en een Landcruiser niet
lincoln zegt
@Rémon Kuiper:
je zal wel expert zijn ofzo ..
maar ik zie ze beide vrijwel nooit met pech staan ..
Rémon zegt
@lincoln Haha nee dat klopt
mmot05 zegt
Gewoon niet uitwijken als je een eland tegenkomt
jrk68 zegt
@mmot05: Briljant plan, 1 ton eland in your face.
mmot05 zegt
@jrk68: hmm niet verkeerd toch? Komende 2 twee jaar geen vlees meer kopen, bezuinigen jonguh
jrk68 zegt
@mmot05:
Voor je familie wel jammer dat je er zelf niet meer van kan meegenieten.
eklasse zegt
@jrk68:
Krijgt “Grill” een hele andere betekenis.
Destroyer-GT zegt
http://www.allpar.com/news/index.php/2012/07/moose-test-faked
That’s all.
E34M5Touring zegt
@Destroyer-GT: kijk daar heb je wat aan.
jrk68 zegt
@Destroyer-GT:
Dat vermoeden had ik al, na hun fake met de A klasse.
baasbas zegt
@Destroyer-GT: http://en.wikipedia.org/wiki/Betteridge%27s_Law_of_Headlines
potver7 zegt
@Destroyer-GT: jaja… “conditions unlikely to be encountered by owners”.
Dus volgens Jeep is de kans nihil dat je je auto vol laadt. Juist ja.
E34M5Touring zegt
@potver7: lees het dan ook helemaal. Er staat duidelijk gross overload oftewel zwaar overbeladen. Als je maar gek genoeg doet en alles aan je laars lapt krijg je elke auto kapot.
pjp911 zegt
@E34M5Touring: They put in five people and used sandbags in the luggage compartment to bring it up to the maximum cargo weight, he wrote.
Niks overbeladen dus
E34M5Touring zegt
@pjp911: Het bijna kantelen werd veroorzaakt door het voertuig te overladen ver boven zijn gewicht specificaties. De maximale belading staat duidelijk vermeld in de handleiding. staat er toch echt.
4991 zegt
Geef mij maar de Volvo voor met de kinderen
jordy14 zegt
Ziet er wel vet uit maar het is niet normaal.
jeba zegt
mooi he, en dan is het altijd leuk om te weten dat de Citroën Xantia Activa nog steeds record houder is met de hoogste snelheid bij de eland test, zelfs sneller dan een Porsche 911 GT3 of Audi R8……..
lincoln zegt
@jeba:
was dat niet de allerlaatste auto met 2 Ncap sterren ooit ??
jeba zegt
@lincoln: ja duh, dat is een auto uit 1997. Wat ik alleen aangeef is dat deze familie auto de eland proef bij een hogere snelheid kan doorstaan!
Maarten123 zegt
@lincoln: Een Xantia is misschien niet heel veilig, maar niet onveiliger dan een Vectra of Primera uit zijn tijd. Het was de eerste auto die onder de huidige criteria is getest. Een Activa blinkt uit in een elandtest, maar heeft voor de rest niet een heel spectaculaire wegligging. Daarnaast geeft de auto zijn grenzen moeilijk aan en begint over die grens in één keer te glijden.
Pallas zegt
@jeba: Cool! Weer een Citro-feitje waarmee ik de blits kan maken in mijn Teutoons georienteerde vriendenkring.
The360box zegt
@jeba: Je zegt het zelf al: Activa: ooit gehoord van hydropnaumatisch?
integralechubasco zegt
zie je wel, die italianen bakken er weer eens niks van…
rickmelis zegt
@integralechubasco: dit spreekt een beetje tegen met je profielnaam hé?
xilver zegt
I.t.t. tot Jeep heeft Mercedes met het A-klasse-fiasco direct gereageerd wat hen grote naamschade heeft bespaard. Jeep gaat hiermee serieus in de mist.
lincoln zegt
@xilver:
allemaal suggestie mijn vriend ..
net zoals de test ..
je komt toch allang genoeg op autoblog om te weten dat 80% van die handel comedy is ??
agera zegt
@lincoln: je zal wel expert zijn ofzo ..
jrk68 zegt
@xilver:
Mercedes heeft het eerst ook ontkend en enorme imago schade op gelopen. Volledig onterecht overigens.
Net als in dit geval.
Als je de link van @destroyer ff checked kan je lezen dat Chrysler wel gereageerd heeft en het door het magazine 11 keer opnieuw heeft laten doen in hun bijzijn.
Het is niet meer gelukt daar hij op dat moment niet meer ovebeladen was.
xilver zegt
@jrk68: Mmm, dan zal ik mijn bronnen nog eens moeten checken, ze hebben mij ‘altijd’ (voor zover dat zoiets ter sprake komt) het tegenovergestelde wijsgemaakt.
jrk68 zegt
@xilver:
Wat ze wel gelijk gedaan hebben is de smart een half jaar uitgesteld en de A harder geveerd en van esp voorzien.
dadutchdude zegt
Tja.. Amerikaanse auto’s moet je natuurlijk ook gebruiken als dweil…..
geengeldvooreennieuwe zegt
Eindelijk iets waar mijn oude Saab in uitblinkt :) Niks aan de hand als er een keer een eland op de voorruit terecht komt. En de kofferbak is precies groot genoeg om een niet al te groot exemplaar in mee te nemen voor in de vriezer thuis.
eklasse zegt
@geengeldvooreennieuwe: Bij saab voeren ze de eland test ook als enige goed uit. Dwz niet inwijken maar kijken naar de impact van het dier op de auto.
geengeldvooreennieuwe zegt
@eklasse: Laatst nog een stukje bij TopGear gezien van een test van Saab waarbij ze met circa 50 km/h tegen een dummy-eland reden. Vol tegen de raamstijlen aan: niks aan de hand. In Zweden komen dergelijke aanrijdingen natuurlijk vaker voor, maar wel een prettig idee, want woon zelf ook in een bosrijke omgeving en een hert weegt ook niet niks. Btw, in die Jeep zou ik me ook niet onveilig voelen. Er zijn denk ik wel minder veilige auto’s.
topless zegt
De Grand Cherokee is gebaseerd op de techniek van een Mercedes Ml.
terazino zegt
Pffff, een auto die in deze tijd nog bijna op zn kant gaat bij zo’n simpele test. Niet meer van deze tijd.
fortuna zegt
Dergelijke test voor je uit met een helm op je kop…
fortuna zegt
@fortuna: Stelletje debielen bij dat blad, testen zonder helm, drie passagiers in de auto, eveneens zonder helm en een cameraman die net in het pad staat van een mogelijk crashende auto.
w0o0dy zegt
Het zou Autoblog sieren om een update te maken met de reactie van Allpar
GOD zegt
http://www.youtube.com/watch?v=MZHWN6U2t7I&feature=youtu.be
wimbers zegt
Tsja, zet hem op zijn hoogst met slappe banden ( ze lopen er bijna af) en dan lazert ie wel om.
Ik kan uit ervaring met de diesel overland zeggen dat ie heel erg stabiel door een bocht trekt. Beter dan mijn vorige lexus rx.
Ik rijdt hem meestal een tandje lager in de vering dan de comfort stand. Gaatie echtniet om hoor.
boygeorge zegt
@boygeorge: 2x leven? Is dat een software-hiat, Autoblog?
Daar hebben ze op/bij Twitter een oplossing voor gevonden.
Of ben ik de sukkel? Hoewel.. voor 1000 jaar kan ik wel wat meer levens gebruiken.
Ach, wat.. f*ck Twitter.
norge zegt
Elke SUV is onstabiel, en nu zijn de Zweedjes er eindelijk ook achtergekomen, lekker snel.
Design_Driven zegt
@norge: Elke auto is in theorie onstabiel, en hoe hoger hoe onstabieler. Maar door demping en systemen als ESP en ani-roll systemen zoals op mijn Discovery is dat tegen te gaan waardoor dit niet mag gebeuren. Jouw opmerking is dus veel te simplistisch.
j00rs zegt
Dus het komt er eigenlijk op neer dat die Zweden van de blad gewoon oplichters zijn en een automerk schade willen laten leiden met een nutteloze test. Elke auto krijgt natuurlijk een levensgevaarlijk weggedrag als je hem zwaar overbelaad.
Design_Driven zegt
@j00rs: laten we even afwachten. Maar de test met de Mercedes blee achteraf ook niet helemaal eerlijk. Wat niet wegnam dat er wel degelijk problemen waren.
tanglefuzz zegt
Hier de volledige video:
http://www.youtube.com/watch?v=zaYFLb8WMGM
T16 zegt
@tanglefuzz: Lijkt me duidelijk dat er voor Jeep veel werk aan de winkel is met de Grand Cherokee. Zowel qua wegligging als gebruikte band en velg combinaties. Dit is ver beneden de maat qua weggedrag in een situatie die weliswaar niet vaak voorkomt maar als die wel voorkomt de Grand Cherokee veel beter zou moeten reageren.
De banden gaan in deze video 6x lek, in totaal zijn 7x banden lek gegaan in de uitwijk manoeuvre. De belasting op de voorbanden is zo extreem dat deze lek gaan, waarschijnlijk doordat ze van de velg los komen. Dit moet niet kunnen, in geen enkele omstandigheid.
Jeep doet er verstandig aan te testen waarom de banden lek raken bij het zijwaarts belasten. Is de bandenspanning te laag?
Ook valt op dat de Grand Cherokee ver uit zijn baan komt bij het terugsturen na de eerste stuurbeweging. Verder happen de banden en raakt de Jeep vaak een pion, zowel bij insturen als tegensturen om de wagen weer in een recht spoor te krijgen. De Volvo en VW lijken een lagere snelheid te hebben maar dit kan gezichtsbedrog zijn. Het weggedrag van deze referentie modellen ziet er veel strakker uit.
Ik denk dat die Zweden een punt hebben als ze zeggen dat de Grand Cherokee gevaarlijk is in dit soort situaties.
grandmasterb zegt
Ik denk dat het ook met de vering te maken heeft, hoe strakker des te makkelijker het gaat (de SRT-8 zal dus waarschijnlijk geen problemen geven), probeer het eens met de nieuwe ML (zelfde chassis als de Jeep) in ongeveer dezelfde uitvoering.