Driewerf hoera voor Mercedes & productietoko Magna-Steyr. Na enig gesoebat waarbij Mercedes de druk flink op de ketel heeft gezet is er toch een zéér positief resultaat uit de contractonderhandelingen gekomen: de Mercedes G-Klasse blijft minimaal tot 2020 in productie!
Dit Nieuws van de Dag is afkomstig van Automobilwoche, die meldt dat de vierkante alleskunner nog minimaal 8 jaar in productie zal blijven bij het Oostenrijkse Magna-Steyr. En dat voor een auto die het levenslicht zag in 1979. Heldenstatus voor de zeecontainer-op-wielen! Nu! Maar waar houdt deze G-gekte eigenlijk op? Het is namelijk niet gezegd dat Mercedes de G-Klasse na die datum euthanaseert. De levensduur wordt namelijk keer op keer verlengd.
De G-Klasse heeft vanwege alsmaar strenger wordende CO2-,veiligheids- en botseisen natuurlijk wel een houdbaarheidsdatum, maar die lijkt voorlopig nog niet in zicht. Magna-Steyr zal volgens het nieuwe contract tot het einde van dit decennium 8.500 exemplaren per jaar blijven afleveren. Militaire orders zouden dit nog kunnen opdrijven tot 10.000 units per 12 maanden. Mooi, en kom nu maar door met die G65 AMG.
RickB zegt
Bij Sacha gaat de Deutsche flagge aus!
sacha zegt
* slaakt fanboy kreetje *
* w00t !!!1! *
agera zegt
Goed besluit natuurlijk tegen die tijd zullen ze bij Mercedes de besluit nemen om het weer te gaan verlengen.
Deze auto heeft veel liefhebbers en is een van de beste in het terrein dus vrij logisch dat tie populair is.
eklasse zegt
@agera: niet alleen liefhebbers zijn de reden dat de G-klasse in productie blijft. Ook contractmatig zal MB hem moeten produceren. Mercedes moet nog vele jaren garant staan voor onderdelen etc. Om bijvoorbeeld te kunnen leveren aan defensie. Een voertuig blijft voor een overheid vaak langer in roulatie dan bij de gemiddelde particulier.
406_v6 zegt
@eklasse: Daarvoor hoeven ze een model niet in productie te houden hoor…. Mercedes levert voor álle geproduceerde modellen onderdelen, of ze nu 8 of 88 jaar oud zijn…..
Kostenplaatje neemt uiteraard toe naarmate een model langer uit productie is.
Vanquish zegt
Ik snap nog steeds niet wat hier mooi aan is. Maargoed, dat kan aan mijn smaak liggen.
norge zegt
@Vanquish: een terreinwagen hoeft ook niet mooi te zijn,wel indrukwekkend .En daar is deze G heel erg goed in.
Vanquish zegt
@norge: Indrukwekkend lelijk, ja, dat is ie wel.
dennisr zegt
@Vanquish: mooiheid kan je niet snappen.. dat is persoonlijk :P
E34M5Touring zegt
Mooi dat geeft nog 8 jaar om te sparen voor de G65 AMG. Want dat vind ik de geilste SUV aller tijden.
speedlimit zegt
@E34M5Touring:
Een G is een terreinwagen…een suv is heel wat anders.
Flamingo zegt
is dat nou zou bijzonder dan? de ml, de c klasse en de s klasse bijv zullen er dan ook nog wel zijn..
Dimglor zegt
@Flamingo: Mja maar die hebben in 8 jaar tijd meestal al een facelift gehad of ze zijn al aan een nieuw model toe… De G-klasse is natuurlijk ook al gefacelift, maar ie blijft grotendeels gelijk… En da’s best bijzonder voor zo’n “oude” auto…
Wesley zegt
@Flamingo: ze bedoelen de G zoals ie nu is, met facelifts, dus geen volledig nieuwe generatie. Van de ML is over 8 jaar allang een nieuwe generatie bekend.
Flamingo zegt
@Wesley: oke hopelijk stoppen ze dan niet helemaal met de gklasse in 2020 maar komen ze met een nieuwe
Dimglor zegt
Is gewoon een brute bak… Als ik het geld had dan kocht ik er mij ook 1tje…
Zijn gewoon fantastische wagens…
Wel grappig eigenlijk dat ze in Magna-Steyer naast deze beer van een auto ook de Mini Countryman bouwen… Nu niet meteen een evenwaardige jeep/suv/off roadmonster… (vrij te kiezen…)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Dimglor: ze bouwen daar veel hoor. Ook de Saab Cabrio werd daar gemaakt. En de SLK, en de Chrysler Crossfire. En dan mis ik vast nog een heleboel!
alloallo zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: crossfire was van karmann
Dimglor zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Yep, I know.. Werd ons meegedeeld bij onze Mini salonopleiding… Vind het gewoon leuk die diversiteit in zo’n fabriek…
Zo werd de Jeep Grand Cherokee daar ook gemaakt… En als ik mijn niet vergis wordt/werd er daar ook een Aston Martin gemaakt..
henkz32 zegt
Dat zo`n ding nog aan alle eisen qua voetgangersveiligheid voldoet zeg!
850t5r zegt
@henkz32: Das wel een goeie! Wat doet zo’n ding eigenlijk in chrashtest en NCAP enzo, iemand een idee?
Keaven zegt
@850t5r: Ik heb er zelf een paar(gehad) als hobby.
Ik kan me niet voorstellen dat de auto niet veilig is, ik heb wel eens een oud chassis van de heftruck laten vallen en er gebeurt niks mee.
Carreza zegt
Oud nieuws jongens, wist ik al maanden! :D
http://www.army-technology.com/projects/mercedesgwagon/
“Mercedes has actually guaranteed production of the standard G-Class for use as NATO support vehicles up until 2025.”
robbie zegt
@Carreza: het staat je vrij om tips te sturen hoor…
Carreza zegt
@robbie: wel, ik geef je nu de tip dat je 2020 kan veranderen in 2025. ;) Ik dacht dat ik dat een tijdje geleden hier al gelezen had, anders had ik het zeker doorgemaild…
850t5r zegt
Episch… meer zeg ik niet, koopt nog een varken en spaart door… of nee: HIER WORD IK VROLIJK VAN!!!
stationcar zegt
Met zulke ‘lasrobots’ snap ik waarom het zo’n belachelijk duur ding is (de gewone, niet militaire, versie dan)
Verder altijd leuk dat een icoon in productie blijft!
mgmgb zegt
@stationcar: relatief achterhaald concept, dus moderne productiemethoden zijn lastiger toe te passen. Ook moet het allemaal enorme krachten aankunnen, veel meer dan een gewone auto, de constructie moet dus veel zorgvuldiger gebeuren dan normaal het geval zou zijn, en zo kan ik nog wel meer redenen bedenken waarom een G-klasse zo duur is.
Alwood zegt
Vind dat ze dan eigenlijk ook gewoon niet moeten lullen en meteen toegeven dat ze die 50 jaar productie ook gaan halen. Wel zo netjes.
Verder: lang leve de G! :D
Joel_D zegt
Ik begin vast met sparen. :)
audicoupe84 zegt
Er is ook nog een belasting voordeel, bij nieuwe aanschaf van een model dat lange tijd in productie is. (25jaar of zo) Dat is ook b.v. bij de Defender en nog een aantal auto modellen. Het fijne weet ik er niet van… Iemand die dit weet?
robbie zegt
@audicoupe84: bull shit.
Je kan hoogstens een nieuwe carrosserie op een oud chassis zetten.
audicoupe84 zegt
@audicoupe84: Ik praat over ONGEWIJZIGDE modellen die nog steeds gebouwd worden. En lees voor belasting voordeel SUBSIDIE, aan de fabrikant, die dan de auto aantrekkelijker kunnen prijzen.
Darahan zegt
Ik denk dat er nog erg veel vraag naar is, vooral door legers en oliesheiks.
E550 zegt
@Darahan: Je ziet ze anders ook erg veel in Rusland. De G is samen met de Landcruiser 200 de populairste jeep in het hogere segment.
schim zegt
Beste blokhut ooit gemaakt.
Tonnie zegt
Mooie dingen. Die g-klasse oogt ook gewoon modern, wel retro, maar het huidige model ziet er ook wel van deze tijd uit vind ik. Tis ongeveer hetzelfde als een land rover of een porsche 911. Elke nieuwe versie lijkt erop, maar is telkens iets beter en iets anders. Als iemand het hier niet mee eens is, vertel me waarom ;)
Nick zegt
De oude Mercedes-Benz 240 GD en 290 GD, die erg populair zijn onder strijdkrachten over heel de wereld, laten nog steeds zien dat zelfs oude bakbeesten uit de jaren ’70/’80 onder andere HMMWV’s en de pogingen tot opvolgers daarvan in de meeste situaties de baas zijn.
Het enige wat nog een beetje op de schop moet is de transmissie die het luie rijgedrag van vele militairen niet overleven. Of te wel, er moeten meer selectieve-automaten komen.
mightymike zegt
Jaaaaah! Misschien tegen die tijd genoeg geld voor een nieuw model! Hopenlijk gaan ze we beetje mee met nieuwe merc interieur en niet a la 1988
Keaven zegt
@mightymike: Zoek op google maar eens op een G van 2011/2012 en je komt er achter dat het interieur wel goed zit ;)
sanki zegt
Pff nog 8 jaar extra productie van dat hok… Ik snap het niet wat ze daar nou aan vinden.
agera zegt
Het zou leuk zijn als ze een keer bij TopGear of elders de Toyota LandCruiser V8 tegenover de Mercedes G-Klasse zetten voor een vergelijkingstest.
tstile zegt
Doet u mij er maar een op een ’86 of ouder chassis.
Een andere reden kan ik niet bedenken om in zo’n gedateerd kasteel te rijden.
Ik heb geen boerderij en hoef ook niet op kamelen te jagen dus doe mij maar n lekker sturende X5
StijnB zegt
@tstile:
Als je dat toch niet hebt waarom dan niet meteen een echt lekker sturende berline die met dezelfde motor betere prestaties en een lager verbruik op de koop toe gaat neerzetten…
StijnB zegt
Leuke eerste foto, hooray for positive camber!(mogelijk te maken met het heuveltje waardoor de wagen wat achteruit leunt)
ccvw zegt
De tijdgenoten van de G zijn de w123 en de w116. Ik vraag me af hoe die er nu uit zouden zien als MB ze net zo lang in productie had gehouden als de G…