Geen SUV voor het Britse luxemerk. Die dingen zijn natuurlijk veel te lomp en ‘utilitair’ voor het sjieke merk met poes.
En, kort gezegd, heeft Jaguar daar gewoon heel erg gelijk in. Chef ontwerpen Ian Callum heeft eindelijk wat nuance in Jaguars ‘uitbreidingsdriftgeruchten’ gebracht. Onder autobouwers is het een enorme hype geworden vierwielaangedreven obesitas-mobielen te maken. Jaguar doet daar niet aan mee. Hoe graag mensen deze grote lompe vierwielers ook blijven kopen (raar?). Echt veel goed voor uitstraling en merknaam doet het niet. Dat lukte tot nu toe enkel Lamborghini, 30 jaar geleden, door een monster te maken waar mensen nog steeds met diep ontzag over praten.
Het probleem waar Jaguar al een tijdje mee zit: met alleen sedans en een sportwagentje maak je niet zo veel winst. Baas Adrian Hallmark noemde een tijdje terug daarom dat het merk moet uitbreiden. Die uitbreiding is en komt er ook.
De eerste stap in ‘winstgevende’ richting is de Jaguar XF Sportbrake. Geen verkoopknaller maar wel de eerste stap in de richting van een crossover. Die wil Jaguar namelijk wel gaan bouwen. Een concurrent voor de dikste Volvo XC70’s en Audi A6 Allroad’s. Voor de echte, originele terreinwagens en SUV’s kan je natuurlijk nog steeds bij concerngenoot Land Rover terecht. (via carsuk.net)
mepdenepper zegt
Nou, ik vind hun suv anders best gaaf.
Hupke zegt
Lyons draait zich om in z’n graf. Een Jaguar station tot daaraantoe (is een coachbuilder die zich vergist heeft en een stel deuren te veel aan een shooting brake heeft gemaakt).
Maar een crossover?
Esprit_de_Flandre zegt
@Hupke: Hangt er van af hoe Jaguar de term ‘crossover’ definieert…
Hupke zegt
@Esprit_de_Flandre:
Ik heb nog nooit een crossover gezien waar geen plastic bumpers en wielkasten opzitten. Daarbij staan die dingen te hoog op hun poten om sportief te zijn.
gregorius zegt
@Hupke: dan draait ie zich misschien weer goed. Ze hebben ook ooit de X-Type gemaakt. Geen Jaguar-waardig (sedan en Modeo-station).
Hupke zegt
@gregorius:
Of misschien licht hij nu wel op z’n buik en met z’n voeten waar ooit z’n hoofd lag.
autoboy zegt
Ik blijf toch hopen dat ze ooit een SUV gaan maken
autoboy zegt
@autoboy: SUV / Crossover
jordy14 zegt
Doe maar niet jaguar, bouw de cx-16 nou maar.
agera zegt
@jordy14: +1
jolig zegt
Je bent vergeten advertorial erboven te zetten.
norge zegt
eerder geprobeerd?
agera zegt
@norge: Je doet mijn ogen geen goed man, wat is dit net een lijkwagen :D
mgmgb zegt
@norge:
Hebben! Heel mooi is het niet, maar dit is praktisch en vorstelijk klassieker rijden. En nog ruimte voor een LPG tank ook :D
Arnoud zegt
@norge:
En later nog eens:
Arnoud zegt
@Original_Arnoud:
http://imageshack.us/photo/my-images/195/lynxeventer198330.jpg/
mgmgb zegt
Hulde voor Jaguar! Eindelijk een merk met zelfrespect.
wittuh123 zegt
@mgmgb: of niet ! wordt wel ens tijd dat ze stoppen met die onzin suv’s te bouwen voor over de top gooische vrouwen die erin rijden en zoo je kind omverrijden omdat ze hun make-up zijn aant doen of zo hem ff in je kofferbak parkeren tijdens het bellen!
Jesper zegt
@wittuh123: En nu in het Nederlands?
mgmgb zegt
@wittuh123: dat is toch wat ik zeg ;)
james125 zegt
Oh, dus een viercilinder diesel stationwagen mag wel?
bentley1969 zegt
Als MB, BMW, Audi, Volvo, Saab én andere merken komen met SUV’s… waarom zou Jaguar (los van het idee dat ze ook onderdeel van Tata zijn) dat niet doen ??
Daniel073 zegt
@bentley1969: Dit is misschien niet helemaal los van het Tata idee maar Land Rover/Range Rover deelt bijna alle techniek samen dus is het in principe bijna het zelfde merk
SimonMc zegt
Ik denk dat Jaguar plots mijn favoriet merk is geworden.
bentley1969 zegt
@Daniel073… Jaguar en LR zouden (nog) meer techniek/bases kunnen delen!
love4sportcars zegt
Dik gelijk hebben ze, geen SUV’S voor jag.
Carreza zegt
Nochtans kan Jaguar gewoon gaan shoppen bij Land Rover.
Waarom eens niet proberen…? Valt ongetwijfeld veel winst mee te halen.
tritone zegt
@Carreza: Nee natuurlijk niet, Tata gaat z,n eigen ruiten niet ingooien!
Waarom iets nieuws ontwikkelen wat je al hebt.
Carreza zegt
@tritone: omdat Jaguar en Land Rover een ander cliënteel hebben, zou een eigen SUV van Jaguar juist meer klanten betekenen voor Tata.
Onderdelen en beproefde techniek liggen gewoon klaar… Ik vind het een gemiste kans!
anakiet zegt
Want een A6 Allroad achtig iets past wel bij Jaguar ?
Ik weet het niet.
Ik ben bang dat ze eigenwijs zijn.
Als je geld wilt verdienen zou je toch denken dat ze obv van een Evoque en een RR Sport een “sportieve” versie maken ?
Techniek hebben ze al dus kosten zijn relatief laag.
Tja, verder zouden ze een CL concurrent kunnen maken ? Een grote luxe GT/Cabrio.
Of iets “aparts” zoals de FF , Panamera ClS e.d.
Maar een crossover zie ik iig niet echt als een cashcow, dat zijn toch echt de SUV’s.
Porsche drijft zo’n beetje op de Cayenne en zonder hadden ze er nu heel anders voor gestaan. Zelfde verhaal, touareg alleen dan sportiever en meer luxe, kost niet de hele wereld, maar red wel zo’n beetje het op 1 na bekendste sportwagenmerk in de wereld….
Carreza zegt
@anakiet: zeer juist. Jaguar weet dat veel rijken een SUV willen. En toch spelen ze daar niet op in… Logica?
anakiet zegt
redt
tritone zegt
Voor het dagelijkse nederlandse verkeer (lees file), is een SUV geweldig, je hebt een uitermate goed overzicht.
Daar bij komt dat een SUV heel veilig is en ook zo voelt, je voelt je oppermachtig.
Een sportwagen is leuk voor de vrije tijd, niet voor het dagelijkse verkeer, ik spreek uit ervaring.
BaRa zegt
@tritone: Ja, je kan zo lekker over andere SUV’s en vrachtwagens heen kijken…
406coupe zegt
@tritone: totdat iedereen zo’n groot ding heeft, dan ben je dat gevoel ook weer kwijt en moeten je een nog grotere gaan halen om dat gevoel weer terug te krijgen.
En juist dat oppermachtige gevoel is voor de niet SUV rijders het probleem.