Voor modeljaar 2013 heeft Jaguar in Beijing twee nieuwe benzinemotoren aangekondigd: een 2.0 viercilinder lijnmotor met turbo en een 3.0 liter V6 met supercharger moeten de keus wat ruimer maken bij aanschaf van een nieuwe Jag.
Laten we eerst even de viercilinder afraffelen, dan kunnen we daarna meteen door met het interessante nieuws in de vorm van de V6. De 1999 cc viercilinder levert als I4 Ti 240 een prachtige 240 paardenkrachten en 340 Nm. Dit blok kennen we van de Range Rover Evoque inderdaad. En de Ford 2.0 ecoboost. En de Volvo S60 T5. De I4 gaat trouwens de good old atmosferische 3.0 V6 in de XF en XJ vervangen.
De 3.0 V6 dan. Dat blok gaat leverbaar worden in twee smaakjes: 340 en 380 pk varianten zullen binnenkort aan te vinken zijn in de Jaguar configurators. De blokken leveren respectievelijk 450 en 460 Nm koppels. De 380 pk wordt overigens alleen leverbaar in de F-TYPE en levert het hoogste specifieke vermogen van alle Jaguar blokken met 127 pk per liter. De 340 pk versie wordt ook leverbaar in de XF en XJ. De techniek die in dit blok gebruikt is is deels gebaseerd op de heerlijke 5.0 V8 uit de XKR-S.
Zowel de vier- als de zescilinder worden gekoppeld aan automatische achttraps automaten. De 3.0 wordt daarnaast leverbaar met Stop-Start technologie.
james125 zegt
Nou, lekker bezig weer Jaguar.
Alweer een downgrade van Engelands edele merk.
Een motor uit een ford en Volvo, in een Jaguar, ooit volledig ondenkbaar. Helaas, tijden veranderen.
jaapiyo zegt
@james125: Dat ooit is dan wel al wel heel lang geleden, want voor deze TATA periode waren ze toch al vrij lang eigendom van Ford.
En dat die oude Jag motoren nou zo goed waren…de I6 was wel ok maar die 5.3 V12 is een groot drama.
akrapovic zegt
Jammer, maar begrijpelijk. Desondanks zullen het lekkere blokken zijn. De v6 met supercharger zal net zo heerlijk rijden als de NA v6.
Maar 1 ding begrijp ik niet. Wordt de f-type nou de cx-16? Dacht dat die xe ging heten
r2d2 zegt
@akrapovic: inderdaad. Speculaties waren dat hij XE (XJ, XK, XF, XE, hoe kleiner, hoe lager het getal achter de X) ging heten, toen hij werd geintroduceerd was het echter F-type
Seroo zegt
@r2d2: Letter bedoel je ;)
koelkast zegt
Goede ontwikkelingen hoor en blij dat Jaguar eindelijk ook de 8-traps automaten introduceert.
fep739 zegt
@koelkast: XF 2.2 diesel zit al tijdje met die 8 bak ;-)
Justawheelchairguy zegt
Groene A-Labels? :lol:
Joel_D zegt
Eindelijk kan Jaguar een benzinemotor leveren die geen V8 is. Hopelijk komt de V6 ook in de Range Rover
koelkast zegt
@kp92
Hang een electromotor aan die 2 liter turbo en het zou zomaar kunnen!
Justawheelchairguy zegt
@koelkast: Ik zie ze het zo doen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@koelkast: hebben ze al bij Volvo, met die 4wd hybridetechniek. Motor op de voorwielen en elektromotor op de achterwielen. Zou zo maar kunnen dus!
jack_abarth zegt
Voor wat betreft de 4-cilinder, weten jullie wel heeel zeker dat dit dezelfde is als van Ford en van Volvo?
Want als je naar de afbeelding kijkt zou je zeggen dat het een motorblok is wat in de lengte richting geplaatst gaat worden. Dit zou dus niet overeen komen met Ford/Volvo.
Iemand toevallig meer info?
jack_abarth zegt
@jack_abarth:
Laat maar, in de basis is het blok hetzelfde alleen losse onderdelen zoals brandstofpomp, spanrollen etc zitten op een iets andere plek.
timberleek zegt
Waarom heb je bij I4 blokken altijd 2 cilinders op hetzelfde punt? wat heeft dit voor voordelen?
zou het blok niet rustiger lopen als ze ieder een kwart slag uit elkaar zitten ipv per 2 een halve slag?
imdoctorbob zegt
@timberleek: Simpelweg vanwege de balans van het motorblok, je kunt je voorstellen dat de trilling die ontstaat door het naar beneden gaan van cilinder 1 en 4 word gecompenseerd door die van cilinder 2 en 3.
Dit is niet het hele verhaal, want voor grote 4 in lijn heb je eigenlijk altijd twin-balancer schafts om alle trillingen op te vangen, maar dan moet je eigenlijk berekeningen gaan uitvoeren om dit te verklaren.
timberleek zegt
@imdoctorbob:
dat snap ik, maar waarom dan niet 2 van de cilinders 90 graden draaien (op de krukas dan).
dan heb je er nog steeds 1 die omhoog gaat als de ander naar beneden gaat. En dan nog 2 die er tussen staan. dus je zou er 1 hebben op zijn dode bovenste punt, 1 op zijn onderste dode punt, 1 in het midden onderweg naar boven en 1 in het midden onderweg naar beneden.
Nu heb je 2 dubbele verbrandingen per 2 rondjes, dan zou je 4 enkele hebben. Dan zou ik denken dat de kracht meer verdeeld is over de rondjes.
Er is vast een reden waarom ze het niet doen, maar ik ben benieuwd wat die reden is
jack_abarth zegt
@timberleek:
Ik denk dat je dan een moment gaat krijgen over je krukas heen. Stel zuiger 1 gaat omhoog naar het dode punt, en 4 gaat naar benenden naar het dode punt, dan wil de het motorblok gaan kantelen over het midden van de krukas.
Hiermee is je motor dus in onbalans.
Bij de huidige opstelling je motor net zo goed in onbalans, maar heb je geen last van een moment.
anakiet zegt
@timberleek:
Er zijn geen 2 dubbele verbrandingen. Ontsteking is bvb 1e 3e 4e 2e cil. Ze gaan dus allemaal netjes achter elkaar.
4 cil, 4 slagen, ze doen allemaal iets anders ;)
http://www.youtube.com/watch?v=M1h9eU9YH5o&feature=related
timberleek zegt
@anakiet:
o wacht, dan heb ik dat verkeerd begrepen. Dan is het veel logischer.
thanks
ramshoek zegt
V6 gebaseerd op de techniek van de V8 Compressor.
Die motor is een ongelooflijke zuipschuit. Ben benieuwd hoe de V6 het in de praktijk zal doen…
crew zegt
@ramshoek…
de 5.0 S/C is idd wel een slobberaar, maar ook wel een hele goede motor. erg soepel en veel koppel.
Als de 3.0 S/C ook zo goed is maar dan zuiniger, dan komt t wel goed!
tvr1974 zegt
en om het gat te vullen tussen 240 pk en 340 pk knal je gewoon een chip in je 2.0 liter en zit je ook boven de 300 pk…