Een wazige scan is opgedoken van wat Saab’s volgende nieuwe model lijkt. Afkomstig uit een product-planning presentatie van het merk zelf. Maken, kraken?
Om ook maar enigszins kans te maken op een succesvolle reanimatie moet Saab met plannen komen. Waar het geld heen moet, waar het geld heen gaat en hoe ze weer gaan verdienen. Een flinke kluif voor het kleine Zweedse merk dat er na een leeg-roof door General Motors eigenlijk niet meer bovenop is gekomen.
Als ze verder gaan onder Chinese vleugel brengt enkel een Saab 9-5 (en station) natuurlijk nooit genoeg geld in net laatje. Een 9-4X is daar wellicht iets beter in maar, vooral in Europa, is daar ook vrij weinig vraag naar. Saab heeft een nieuw volume-model nodig. Ontwikkelkosten en marges op een 9-1 of 9-2 zijn te hoog dus de hoop is op een nieuwe 9-3 gevestigd. Toen Victor Muller met Saab aan de haal ging werd er al concreet over gesproken, nu begint de tijd te dringen. Naast de fabriek heeft natuurlijk ook R&D stilgelegen. Plaatjes van de 9-3 had Saab blijkbaar wel, die moesten ze begin dit jaar al overhandigen om schuldeisers tevreden te krijgen.
Saab moet nog héél veel ontwikkelen aan de 9-3. De eerste ‘echte’ Saab in jaren. Leverbaar als historisch verantwoorde hatchback en cabrio. De nieuwe Saab 9-3 levert ongeveer 15 cm aan wielbasis en totale-lengte in, is gebaseerd op het Phoenix-concept en platform, met de oude 99 in het achterhoofd.
Licht aan het einde van de tunnel? Een spleetje. Worden de schulden eindelijk afgelost en de naam hersteld dan kunnen we het nieuwe model 2013/2014 (6-12mnd vertraagd) verwachten. (bron: svd.se)
Jokkebrok zegt
Nou nou, dat ziet er zeker goed uit! ik benieuwd!
vwally zegt
uhmm.. mwah.. thja, ik weet niet wat ik er van moet vinden.. Hij oogt best wel kort en hoewel ik fan ben van een coupé lijn ziet deze er een beetje vreemd uit, een beetje buiten proporties..
Klassiekerrally zegt
Lijkt me onderscheidend én herkenbaar als Saab. Niet verkeerd. Hoop dat ze ’t redden ‘m productieklaar te krijgen.
norge zegt
Ziet er uit als een Saab in ieder geval ,en dat is positief voor mij.
bempi zegt
@norge:
Dat is het enige lichtpuntje wat ik er ook nog uit kan halen.
HDM zegt
Wat lijkt dat stuk rond de A-stijl en achter het voorwiel veel op een GT-R…. Maar het ziet er wel interessant en uniek uit.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@HDM: De cockpit voorruit bedoel je? Tja, Nissan lijkt inderdaad wel veel naar Saab te hebben gekeken… Ach ja, beter goed gejat…
robbie zegt
Alleen jammer dat fanboy’s hier tot 2014 op moeten wachten.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@robbie: ik heb geduld hoor. en gelukkig gaan Saabs lang mee! ;)
stationcar zegt
@robbie:
Volgens jouw profetiën had Saab al niet meer bestaan, dus ja, wachten tot 2014 is jammer, maar ze zijn er in elk geval nog!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@robbie: robbiepedia, uw idee: heeft Castriotta deze getekend? Mis ik eigenlijk in het verhaal…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Weet het al, is idd Castriotta design
tweetienduizendste zegt
Maken!
lincoln zegt
“de leeg-roof van GM” .. whahahahahahaha ..
bloempot zegt
Mooie daklijn, maken!
kooiker84 zegt
Het zou toch mooi zijn , Saab er bovenop en een nieuwe 9-3 :) Het blijft een uniek merk! Ik hoop dat het wat word.
GaIIardo zegt
Maken, sowieso! Saab moet er gewoon bovenop komen, ze hebben een aantal top wagens gemaakt en wie weet wat er nog kan komen!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ziet er goed uit. Goede evolutie van de huidige 9-5. Hatchback zou super zijn! En kan nu ook, nu de VS geen belangrijke markt meer is voor Saab.
deVia zegt
ziet er goed uit, stuk beter dan die eenheidsworst van BMW, Audi en Mercedes!
lincoln zegt
lang leven de achteruitrij/sensoren-camera dan maar ..
norge zegt
@lincoln: Hmmm,ik zie toch een vrij grootte achterruit.
norge zegt
nomar zegt
Nope, sorry.
Trouwens als Europeaan nu nog Volvo of SAAB kopen? Hallo?Is het nog niet erg genoeg dat die Chinezen onze schuld komen opkopen ??? Nee joh, stimuleer zo nog effe bij het jatten van onze kennis… Dan kunnen ze ons nog makkelijker goedkope namaak verkopen als “made in china”. Doe mij dan maar Duiste Einheitswurst made in Germany.
Griffin zegt
Maken! De oude 9-3 / 900 en daar voor de 99 waren zo karakteristiek voor het merk dat dit heel goed de brug naar de roots van het merk zou kunnen herstellen.
masterstig zegt
Ik vind dit niet zo’n mooi model, ze kunnen beter iets anders nemen…
jack_abarth zegt
Denk niet dat dit de redding zal zijn.
De wagen is nog te veel “SAAB” en spreekt daardoor alleen de echte SAAB-fans aan.
Beter maken ze deze wagen iets anoniemer om zo in elk geval aantallen te kunnen draaien, en hiermee dus ook te kunnen cashen.
De 9-5 zou in dat geval dus wel een echte SAAB mogen zijn, omdat dat toch niet zo’n aantallentopper zal zijn.
stationcar zegt
@jack_abarth:
Ja, en dat heeft GM dus al geprobeerd en was zoals je misschien nog wel weet niet echt een heel groot succes.
jack_abarth zegt
@stationcar:
Wat zou jij zelf dan voorstellen?
stationcar zegt
@jack_abarth:
Ga Saab’s maken, precies wat ze nu van plan zijn…
vincenzooo zegt
Gaab moet niet met plannen komen, gaab moet met minimaal 1,5 miljard komen en nieuwe modellen ontwikkelen. Geld om te blijven bestaan is 1 ding…maar nieuwe modellen brengen is een ander.
basjan zegt
MAKEN!!! topmerk, met een nieuw topmodel!
stationcar zegt
@basjan:
Eh ja, maken, dat ben ik met je eens, maar topmodel?
Dat is de 9-5 al. Of ik begrijp je verkeerd?
Ram-G-maN zegt
In ieder geval voorwielaangedreven en eventueel vierwielaandrijving m.b.v. Haldex-koppeling gezien de grote overhang aan de voorzijde en de korte afstand tussen de voorwielen en A-stijlen. Dit vage plaatje geeft (indien het waarheidsgetrouw is) voldoende informatie vrij om te kunnen spreken over kenmerkend SAAB-design. Ik hoop alleen dat de achterlichten niet vrij staan t.o.v. de carrosserie, het zijn net puisten… :|
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@AutomotiveDesigner: knap dat je dat ziet. De allomgeprezen XWD komt ook zeker, en met een hybride variant. Elektro op de achterwielen en benzine op de voorwielen. Was Saab als eerste mee, hoewel Volvo er ook mee bezig is. En ja, die zullen nu wel eerder ermee in productie komen gezien de situatie… Bummer!
stationcar zegt
Maken! Absoluut, als ze dit gaan maken gaat het vast en zeker goed komen! Natuurlijk is het een uitgesproken model, met name de daklijn, maar eerlijk is eerlijk, Saab hoort hatchbacks te maken, dat is gewoon Saab, daar onderscheiden ze zich juist mee!
Top idee dus!
leipuhshitauwuh zegt
+1
Den zegt
Eerste exemplaar is verkocht!
GTA_Torino zegt
Als het dashboard dan éven een moderne touch kan hebben.. Ik was blij verrast met de 9-5 enkele jaren geleden, maar dat dashboard zag er niét uit. Misschien zijn Saab-people er weg van, maar ik ben het voorlopig niet.
escort77 zegt
weer wordt er gemeld dat de ontwikkeling van de nieuwe 9-3 heeft stilgelegen, en weer gebeurt dit zonder bronvermelding.
Alle narigheid van de afgelopen maanden had vooral betrekking op het leveren van onderdelen en het betalen van leveranciers. Dit zal vast enige invloed hebben gehad op de ontwikkeling van nieuwe modellen, maar stilgelegen? Dat geloof ik niet.
Carreza zegt
Ook al is deze hatchback-versie historisch verantwoord, geef mij maar de sedan, die gaat er veel beter uitzien!
Desondanks, laat maar komen!
tvrspeedsix zegt
er is voor mij maar 1 die ze moeten gaan bouwen dat is deze:
fastshifter zegt
1 enkel succesvol nieuw model is nooit voldoende om een heel bedrijf te redden.
escort77 zegt
@fastshifter: wel als die het bedrijf lucht geeft om te overleven en aan een lange termijn visie te gaan denken…
(kijk wat de Cayenne voor Porsche heeft gedaan, de Continental coupe voor Bentley)
jack_abarth zegt
@escort77:
Bentley heeft papa VAG boven zich hangen met een flinke zak geld.
Porsche heeft nooit op het lage economische niveau van SAAB gestaan.
JNTHN zegt
Rij nu met een 9-3 Cabrio maar mis toch een beetje m’n oude 9-3 Coupé lijnen.
De nieuwe 9-3 MY2014 in profiel zal terug een vette Coupé worden me dunkt! Ben nu ook zeer benieuwd wat de Chinezen met de 9-1 van plan zijn.
B3nk0 zegt
Ja de kans is heel groot dat hij er zo uitziet, pak een oude Saab 93 erbij en vergelijk uiterlijk, 90% gelijk.
Dit is pas een waardige opvolger van de 93 bouwjaar 98-02
Cantago zegt
Voor zo ver ik dit kan zien ziet het er best goed uit! Ik hoop dat ze hem gaan maken.
bmwpowerm5 zegt
ziet er leuk uit 63amg blok erin en dan heb je wat
bigman zegt
Mooi lijkt op de passat CC oftewel zinloos
dennisr zegt
ik geloof best dat ze mooie modellen kunnen maken, deze lijkt (hoe wazig dan ook) best goed.. maar de kunnen beter goedkope en toch betrouwbare maken.. (Wut, Saab + betrouwbaar?) die dure dingen zullen niet zo snel verkopen.. (denk ik)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@dennisr: Is altijd de vraag wat je als eerste maakt. Hoe kleiner de auto, hoe kleiner de marge. Staat al in het artikel trouwens, is gewoon minder mee te verdienen… Die betrouwbaarheidsdiscussie ga ik niet aan… Vraag maar aan de Dekra, of de Adac of welke Duitse tester ook…
basjan zegt
@stationcar
het is ‘nog’ een topmodel!
mercedesfan zegt
Hopelijk lukt het om deze 9-3 op de markt te brengen en het merk te redden. Het is Saab al deels gelukt een faillissement te vermijden, dan moeten nieuw modellen ook wel lukken.
Thelis zegt
Ben met je eens dat de marges kleiner zijn voor kleine auto’s, maar juist daar kan de China-connectie uitkomst bieden. Kleine Saabjes uit China. Grote Saab’s uit Zweden. En vooral niet de Rover/MG methode toepassen.
anakiet zegt
Hij wordt kleiner dan de huidige 9-3. Komt er dan een model tussen de 9-5 en 9-3 ? Anders wordt het verschil wel groot.
Daarbij als hij “gewoon” in de markt gezet wordt als 9-3, wordt hij dan niet te duur ? Concurrenten van de 9-3 zijn groter geworden, 9-3 kleiner en de prijs hetzelfde ?
Dan moet het wel een verdomt goede auto worden.
Maak dan van deze de 9-2 ; 2drs Coupe, Cabrio een 5 deurs/hatchback en een shooting brake
En maak een, iets groter dan de huidige, 9-3 Sedan station, 4 pers cabrio. (Die met de concurrentie megaat kwa grote en prijs)
Moet ook allemaal op hetzelfde platform kunnen.
PS. Een sedan moet je sowieso hebben in China, dus ga er ook vanuit dat die er sowieso komt.
alfamail zegt
Het zou mooi zijn als er gewoon voldoende geld zou komen, en met a la Tata met Jaguar/LandRover zou gaan werken; er worden weer mooie en goede auto’s verkocht, en veel ook…
alfamail zegt
overigens; leuk schetsje maar hoe ziet de betaalbare versie eruit met 15″ velgen?