Is Volkswagen zo ver gegaan met kostenbesparingen dat de Golf VIII nu knaak is?
Ja, het is zwaar om een CEO te zijn van een groot autobedrijf. Kijk, wij echte autoliefhebbers zouden het natuurlijk wel weten. Wij zouden tegen al onze onderknuppels zeggen ‘Maak voor mij de allerbeste auto die je kan maken en snel een beetje. Met achterwielaandrijving’. Achteraf kijk je dan wat de prijs is, doe je daar een beetje marge op en dat was dat.
Het voordeel is dan dat je eindproduct grote kans maakt een echte premium auto te zijn die iedereen wil hebben. Het nadeel is echter dat je productiekosten waarschijnlijk hoog zijn, wat ten koste gaat van de marges. Op de aandeelhoudersvergadering jouwen de hedge fund managers je uit en voordat je het weet word je vervangen door een bonenteller. Deze is niet zozeer geïnteresseerd om een zo goed mogelijke auto te maken, maar een zo goedkoop mogelijke. En hopelijk zijn klanten dan toch nog bereid meer te betalen dan de kostprijs.
Voor echte CEO’s is het de uitdaging om de perfecte balans te vinden tussen autoliefhebber en bonenteller. Hoe bouw je auto’s die door kopers nog steeds gezien worden als (soort van) premium, maar die stiekem zo goedkoop mogelijk gemaakt worden. Helaas is het voor aandeelhouders op korte termijn vaak voordelig om een bonenteller aan te stellen. Door de gemiddelde levensduur van auto’s, duurt het immers even voordat de zorgvuldig opgebouwde merkwaarde vernietigd is door een inferieur product. In de tussentijd pak je wel de hogere marges.
Op autogebied is het beste voorbeeld hiervan waarschijnlijk het Mercedes van medio jaren ’90. Bij Das Haus werd altijd gewerkt volgens het scenario in de eerste alinea. Bouw een goede auto, kijk wat de kostprijs is, tel er circa tien procent bovenop en breng ‘m op de markt. Onder CEO Jürgen Schrempp ontstond echter een andere filosofie. Mercs werden nu gemaakt naar een beoogde kostprijs, terwijl de prijzen hetzelfde bleven. Als die ster maar op de grille prijkte, kocht men er namelijk toch wel eentje.
Op korte termijn was dat natuurlijk lachend binnenlopen voor Mercedes. Het duurde even voordat klanten doorkregen dat de elektronica en het staal van hun W210 binnen een jaar of tien wegsmolt, samen met de waarde van het Mercedes (Daimler) concern. Binnen drie jaar na zijn aantreden had Schrempp de aandelenkoers van Daimler AG meer dan verdubbeld naar 100 Euro (omgerekend) in 1998. Doch bij zijn vertrek in 2005, was hetzelfde aandeel nog slechts 35 Euro waard. Minder dan bij zijn aantreden en dat nog zonder daarbij inflatie mee te rekenen. Marketing is tijdelijk, product is voor altijd.
Dit roept de vrees op of Volkswagen hetzelfde lot tegemoet gaat. Na dieselgate heeft het merk vermaard bonenteller Herbert Diess aangesteld als CEO. Inmiddels is Diess bij het merk Volkswagen vervangen door Oliver Blume, maar hij is nog steeds de opper-honcho van de Volkswagen Group. Diess’ belangrijkste missie: kosten ‘onder controle’ krijgen. Het is natuurlijk ook soort van logisch: Volkswagen moest na hun gesjoemel even ruim dertig miljard boete aftikken. De teller loopt volgens sommigen nog. Linksom of rechtsom moet dat geld ergens vandaan komen. Dus ook uit een minder kostbaar en dus minder goed product.
Gevoelsmatig dacht ik het al te zien in sommige nieuwe VAG producten. Het overal gebruikte touchscreen ziet er flashy uit, maar is natuurlijk stiekem een goekope oplossing. Twee vliegen in een klap zou je het kunnen noemen. Bij sommige Audi’s en zelfs bij de nieuwe 911, lijkt er hier en daar hard plastic gebruikt te zijn. Voor het eerst sinds circa twintig jaar heeft BMW van de Duitse drie weer de zachtste interieurs. Maar ja, een paar van die dingetjes opmerken is één ding, een keihard vergelijk is een ander.
Youtuber MtlCarGarage heeft nu maar eens een Golf VII gepakt en die naast een Golf VIII gezet. Het contrast maakt bepaalde dingen pijnlijk duidelijk. De ouderwetse stengel is terug in plaats van gasveren om de motorkap open te houden. Harde plastics in het handschoenenvakje vallen je ogen, tast en oren aan met knaakheid. De achteruitkijkspiegel doet goedkoper aan. En zo kunnen we nog even doorgaan. Allemaal kleine dingetjes waar een paar Ekkermannen bespaard zijn en waarin de oude Golf dus beter is dan de nieuwe Golf.
Nou is de vraag alleen: is het (te) storend? Gaat Volkswagen het slechte voorbeeld van Daimler volgen? Of vindt Herbert Diess de perfecte balans? En welk merk is volgens jou op het moment eigenlijk het minst knaak met dit soort dingen? Laat het weten, in de comments!
nicolasr zegt
Ik telde 4 keer ‘bonentellers’. Dus ik ben een bonentellerteller.
shibby zegt
@nicolasr: is dat ook het beoogde aantal bonen wat je wilde tellen?
eklasse zegt
Wen er maar aan dat elke auto (a,b,c,d-segment) de komende jaren al z’n bedienbare functies in schermen krijgt.
Verder, haters zullen smullen bij de titel en zullen fanboys niet onder de indruk zijn.
Maar als dit is waarom de Golf knaak zou zijn valt het dus wel mee. Ik heb in elk geval nog nooit iemand gezien die een auto laat staan om een type motorkap steun. Belangrijker is dat hij zo min mogelijk open hoeft lijkt mij.
Het enige dat echt ‘knaak’ is is het dashboardkastje en dat afdekschuifje. Zal optioneel toch wel betere variant te krijgen zijn?
knapzuur zegt
Ik ken mensen die die gasveer sowieso swappen. Iets met geveerde massa en boven het middelpunt van het gewicht.
nielsnl1 zegt
@knapzuur: ik denk dat er wel andere dingen zijn om gewicht op te besparen dan een gasveertje? Wat wegen die dingen, 300 gram? Een keer niet door de mcdrive en je bespaart meer gewicht ;)
C220AMG zegt
Plakken die mensen toevallig ook Nürburgring stickers achterop hun E36 en staan vervolgens ( @nielsnl1 ) wel die hamburger op de parkeerplaats van de lokale McDrive weg te happen?
joostgrn zegt
@C220AMG: En flikkeren daarna voor 300 gram aan afval in de berm?
mc96 zegt
@C220AMG: hij is leuk ?
flutterby zegt
@eklasse: van enkele zaken twijfel ik of het inderdaad geen verschil in uitvoering is. Maar over het algemeen zie ik alleen maar verslechtering over mijn B6 Passat. Het infotainment is daar ook ruk, misschien moeten ze toch even kijken hoe Tesla zaken achter een touchscreen hebben verwerkt, want dat is wel gebruiksvriendelijk.
Ik bedoel als je de lichtbediening toch touch maakt, stop het dan gewoon in het scherm. En hoe ouderwets is het dat je moeten wachten tot de navigatie gestart is?
De stoelverwarming had ook makkelijk met minder handeling gekund. Door deze video heb ik nou niet echt vertrouwen dat hun touchscreen enigszins gebruikersvriendelijk wordt. Oh en ja op het stuur nóg meer zinloze knopjes.
escort77 zegt
Een stengel om de motorklep omhoog te houden, prima toch? Net zo functioneel alleen lichter en goedkoper. Wat meer back to basic, zonder allerlei motortjes en hydroliek, komt de betrouwbaarheid ook ten goede.
vaakbenjetebang zegt
[Vul hier uw grap in over het vermeende olieverbruik en dus benodigde bijvullen]
wimof zegt
Kan iemand getuigen dat een VW nu nog steeds overmatig olie verbruikt. Na montage van nieuwe zuigers was dat probleem toch opgelost.
C220AMG zegt
Ja, ze zijn nu overgestapt op software! Wat wordt het volgend jaar, thermal runaway van het battery pack?
SimonMc zegt
Zuigers of zuigerveren? Nieuwe zuigers lijkt me vrij drastisch.
werf76 zegt
Beter nog, het ging slechts om de schraapveren.
bbfix zegt
@escort77: je bedoelt gasveren? Is wel erg prettig vind ik. Nadeel is dat ze na verloop van tijd slapper worden en ze zo af en toe onbedoeld naar beneden komen. Ik word elk jaar 2 mm langer van die inferieure dingen. Maar goed, stangetjes gaan los zitten, rammelen en kosten een extra handeling…
wimof zegt
Mijn gasveren zijn 18 jaar oud en houden mijn T4 achterklep nog steeds prima omhoog, zelfs in de winter.
red5 zegt
Motorkapstengels en inferieure gasveren? Wat ben ik blij alleen Italiaans auto’s gehad te hebben in plaats van het zogenaamde premium Duits…
lekbak zegt
@red5: mijn premium Duitse auto uit1992 heeft nog een uitstekend werkende gasveer onder de motorkap. Een motorkap die overigens ook nog eens recht omhoog kan staan om die zeldzame reparatie makkelijk en efficiënt te kunnen uitvoeren.
red5 zegt
@lekbak Zoals het ook hoort. Ik was in de veronderstelling dat de Europese merken motorkapstengels in de jaren tachtig achtergelaten hadden. Dat het heden ten dage nog op een paar Aziaten zit, ok en bij geen enkele Chinees zou ik me erover verbazen, maar terug op een Golf???
vaakbenjetebang zegt
Zo eentje heb ik ook… maar hetgeen het meeste storignen veroorzaakt, kun je alsnog niet fatsoenlijk bij.
pa045 zegt
Welke motorkap gaat met motortjes of hydraulica omhoog? Een stengeltje is alles, behalve premium.
chills zegt
Het eerste merk wat in mij op kwam is Koenigsegg: https://www.youtube.com/watch?v=bijcZGGjXbM
flutterby zegt
@pa045: het voelt wel wat goedkoop, maar ik moet zeggen dat ik het bij de Golf 7,5 ook maar goedkoop vind hoe dat opgelost is met een losse stang.
4wheels zegt
Audi A3 nagenoeg hetzelfde verhaal…. BMW maakt op afwerking en interieur nu een flinke stap vooruit wat niet zo moeilijk is als de VAG groep een stap terug doet….
kevertje zegt
Winstmaximalisatie noemt dat. Jij betaalt meer en krijgt minder waar voor hetzelfde geld. En nog een beetje verder lijkt het meer op een slechte imitatie dan het origineel. Dat zien we toch de ganse tijd, is het niet?
spence zegt
Ik veronderstel dat jullie ook de evolutie zien van generatie tot generatie. Dat spelletje is in alle sectoren al een hele tijd aan de gang. Dat je nu een auto koopt van welk merk ook, een broodrooster of kleding, bemerk je meteen dat de levensduur veel korter gaat zijn.
Mijn huidige wagen (premium merk) is na 5 jaar in stukken minder goede staat dan zijn voorgangers op dezelfde leeftijd. Versleten en ontkleurd leder, zwakke airco (van in het begin), bijzonder slechte isolatiewaarde van het glas en laten we dan nog zwijgen over de ongesmolten zandkorrels in de voorruit. De motor verbruikte nog nooit zoveel olie tussen onderhoudsbeurten in, maar ook het benzineverbruik neemt toe.
Het ergste van al worden de gebreken genegeerd door de concessie. Niet alleen verminderde de kwaliteit maar ook de diensten.
En dan heeft die auto nog maar 125.000km. Zijn voorganger zag er nog zo goed als nieuw uit op die leeftijd.
Ik heb een auto nodig voor mijn werk, maar vraag me nu af of ik nog langer zo duur moet betalen ? Als ik toch met rommel moet rijden, kan ik misschien beter aan rommelprijs kopen ? Dan ben ik ten minste niet teleurgesteld.
Maar ja, gaat een Golfkoper dezelfde conclusie hebben ? Gaat die überhaupt die gebreken zien voor de aankoop ? Een koopproces houdt weinig logica in, maar veel subjectiviteit. Een auto blijft een soort droom, waarbij de koper tal van gebreken niet ziet of onderschat, en de kwaliteiten sterk overschat. Pas eens hij eigenaar is en dagelijks erin rijdt, worden die gebreken zichtbaar.
Zo zijn ook wij aardig gefopt bij de aankoop van de auto van mijn vrouw. Al hadden we vermoedens dat de kwaliteit lager lag dan zijn voorganger door het lezen van autoblog en enkel fora, toch werd die gekocht. Ik had enkel niet verwacht dat de gebreken zo snel zichtbaar zouden zijn.
basman147 zegt
Voor wat betreft de airco, om de 3 jaar laten controleren, waarschijnlijk moet hij gewoon bijgevuld worden.
spence zegt
Dat is hier niet het probleem, gezien het gebrek aan koeling al van de eerste zomer aanwezig was. De auto van mijn zoon en die van mijn vrouw maken (veel) meer koude lucht aan dan de mijne. De dealer ging met een thermometer ter hoogte van de verluchtingsmond meten en besloot dat alles normaal is.
Boven de 25°C buiten zit ik te puffen in de auto. Ik moet de ventilatie op de hoogste stand zetten en de koelmonden op mijn gezicht richten om toch deftige koeling te krijgen, wat behoorlijk ongezond is.
Er zijn tal van andere problemen die ik onaanvaardbaar vind voor een auto van nabij de 70.000 €. En telkens opnieuw hoor ik : “kunnen we niets aan doen”, “wachten dat er een nieuwe software update komt” of nog “kunnen we niets aan doen”.
lekbak zegt
@spence: airco kan ook komen doordat ze tegenwoordig een ander koelmiddel moeten gebruiken. De reden dat Mercedes destijds de S-klasse een “facelift” heeft gegeven ipv dat het een nieuw model was.
spence zegt
Toch niet, want dan zouden we hetzelfde probleem hebben met de andere auto’s.
Ik heb gewoon geen tijd om naar een specialist te stappen en om uitleg te vragen, al si dat zonder twijfel de te volgen weg.
Stijnson zegt
@spence: Toch ben ik benieuwd om welke auto’s het gaat.
flutterby zegt
@spence: Mijn Passat van eind 2016 heeft 185k gelopen. Nu wil ik niet zeggen dat die in showroom staat is, maar die ervaring zie en hoor je nergens.
spence zegt
Mijn vorige auto was een BMW F11 (série 5 Touring). Na 5 jaar en 140.000 km werkte die nog perfect en zonder problemen, maar vooral lak en leder zagen er nog uitstekend goed uit. Hierbij moet ik wel zeggen dat zilverkleurige lak en zwart leder minder schade oplopen met de leeftijd dan andere kleuren. Globaal had je de indruk dat de wagen amper een jaar gereden had. Ik heb mij nog afgevraagd waarom ik die ging omruilen, maar ons Belgisch fiscaal stelsel besliste in mijn plaats.
Ik koop ook de auto’s voor mijn vennoten en medewerkers, en ik verkoop ze ook na afloop. De staat van de auto’s zijn heel gevarieerd, maar het gebruik speelt een grote rol. In mijn geval blijft het gebruik onveranderd van generatie tot generatie. Mijn eerste serie 3 wat ook zo goed na afloop, de volgende iets minder (ook zwak leder) en de laatste veel minder. Het is de eerste auto waarbij de deurrubbers door en door versleten zijn (gaten).
Sorry voor de afwijking van het onderwerp “Golf”, maar het sluit aan bij de evolutie van de wagens en de gevolgen van besparingen.
flutterby zegt
@spence: BMW spreekt natuurlijk ook een bepaald soort rijder aan en daardoor zullen ze kwalitatief flink beter moeten zijn om even lang mee te gaan als een Skoda of Volvo. Dat is alleen niet met statistieken aan te tonen en is puur een onderbuik gevoel.
spence zegt
Ik reed ooit 4 jaar met een Golf 3 GTI. In mijn herinneringen had deze auto een hoog afwerkingsniveau. Hetzelfde geldt voor de Golf 2 1.8 90pk waarmee ik heb leren rijden. Het verschil tussen een Golf en bvb een Renault was toen zeer groot. Vandaag is dat verschil minder opvallend.
De laatste Golf heeft een dashboard in blinkend plastic dat ver van kwalitatief overkomt. Het grafisme en de gebruikte kleuren komen evenmin als premium over. En dat is toch hetgeen je het vaakst gaat zien als bestuurder.
nissanfairladyz zegt
-edit: we vatten het even samen: jij koopt geen Golf, helder-
vaakbenjetebang zegt
… maar op een 83-er Golf zitten origineel toch helemaal geen chroombumpers? Toch?
Robert zegt
@vaakbenjetebang: klopt, vanaf de 1979 facelift waren de bumpers volledig uit kunststof gemaakt en waren ze tevens herkenbaar doordat ze nu tot aan de wielkasten doorliepen. Vandaar ook wel ‘lange bumpers’ genoemd.
Wel moet ik opmerken dat veel Golfjes mk.1 in de loop der jaren een retromod behandeling kregen, waarbij de chromen handgrepen en de oude, verchroomde stalen bumpers (t/m bj. 1977 dacht ik) vaak hun weg vonden naar de post facelift modellen. Op de sloperijen werden die oudste Golfjes daarvan altijd als eerste gestript.
Rick-dos zegt
Heb het ff bekeken maar ik vind het allebei er armoedig uitzien. Daarom heb ik in geen 30 jaar meer een Golf gekocht.
Laatste was een Golf III VR6 maar dat was echt een wereld van verschil tussen de Golf II en III. Zat toen qua kwaliteit bijna op hetzelfde niveau als BMW.
Misschien heeft VW wel goed naar Tesla gekeken en gezien dat je zelfs met een armtierig interieur auto’s kunt verkopen.
vacano zegt
De laatste 20 is de auto-industrie er op achteruit gegaan.
Limousine’s van de Fransozen of Italianen a la XM, 164, R25, Lybra, Thema ? 0,0
Wat is er gaande bij Mitsubishi, Suzuki, Daihatsu ? Van Top naar Flop,
Chrysler met ooit heel populaire modellen als Neon, Stratus, Sebring, Voyager, Grand Voyager, PT Cruiser etc Is afgegleden naar rijp voor faillissement. De enige redding was samensmelting.
Ook Opel kon enkel overleven door samensmelting.
Saab, MG, Rolls Royce, Bentley, Mini, Pontiac, Plymouth, Lancia, Landrover, Jaguar zijn allemaal kopje onder gegaan, enkele hadden het geluk door anderen gered te worden.
Maar wees eerlijk een Q7 met een ander jasje en badge een Bentley Bentayaga noemen en verkopen voor een veelvoud van de Q7 kan niet op succes rekenen.
Alles wat uit de VAG fabrieken rolt is eenheidsworst, Renault is de pedalen kwijt, Peugeot meer bezig met fietsen dan auto’s, Ford speelt 90‰ op de F150 wegens over populair en Jeep denkt t te kunnen redden met een suvachtig jasje op de Fiat 500 te vijzen.
We hebben tegenwoordig zelfs Zweedse loempia’s.
Waar is de tijd dat we aan de schaduw van een auto het model herkenden?
SvenskaAeroplanAB zegt
@vacano: Je hebt gelijk. Ik heb laatst gedineerd met een vooraanstaande auto designer, die zei het volgende, waar ik me helemaal bij kan aansluiten: de automerken gaan de computer- en mobiele telefoon markt achterna. Er is een grote groep toeleveranciers, die de daadwerkelijke ‘autoproducenten’ zijn. Denk aan Bosch, Denso, etc. Het gaat erom welk merk die onderdelen het beste kan combineren, en kan marketen met een eigen signatuur… Precies dit zie je de laatste jaren meer en meer gebeuren. En dit fenomeen zal alleen maar toenemen met elektrische auto’s…
flutterby zegt
@vacano: Gelukkig is er een nieuwe partij die zaken anders doet en hun auto’s zelfs 1.600.000 kilometer wil laten meegaan met nauwelijks onderhoud. En nee niet eens dat bedrijf achter een garantie van 1.000.000 km (of 10 jaar) op de batterij, maar een auto die van de grond af is ontworpen om lang mee te gaan. Al is de (aflever)kwaliteit wel iets lager.
Tonnie zegt
Die nieuwe audi a1 heeft ook zo’n knakeninterieur. Vrijwel volledig opgetrokken uit keihard plastic. Kraakt ook aan alle kanten.
SimonMc zegt
Wat wil je, is ook een opgedirkte Polo. Als je die koopt, heb je vast ook een poster met 4 ringen boven je bed hangen.
karhengst zegt
Dat was voorheen echter niet het geval. Toen kreeg je werkelijk een kleinere A3, wat zijn selling point was en de prijs rechtvaardigde. Nu krijg je dus geen A3 materialen, maar Polo materialen, met een beetje Audi styling.
rob5nismo zegt
Ik ben zelf misschien een dinosaurus wat auto’s betreft maar hoe minder elektrische onderdelen erop zitten hoe liever ik het heb
bbfix zegt
@rob5nismo: helaas is ook de dinosaurus niet meer onder ons. Als ook de carburateur, mechanische tellers en slingers aan de ramen
rob5nismo zegt
@bbfix: nee idd maar sommige opties vind ik te ver gaan. Tuurlijk het is allemaal gemak maar dat maakt ook lui
SimonMc zegt
Mwoah. Carburateurs hebben zeker hun charme en omdat ze mechanisch zijn, reageren ze direct op manipulaties. Echter, het is toch veel werk om ze goed werkend te houden, en als je er meerdere hebt kan het een nachtmerrie worden én duur.
Heb een motorfiets gekocht die slechts 6000 km heeft gelopen, maar heeft wel 2 jaar stil gestaan. Slechts 1 carburateur, maar de fijne onderdeeltjes zijn aangetast door lang stilstaande benzine. Kuisen hielp niks. Het vervangen van talrijke onderdelen wel…en OEM onderdelen zijn stervensduur, dus heb ching chang chong onderdelen genomen en zal wel zien wat het wordt.
bpc zegt
Blijf voor je carburateur weg van die Ching chang onderdelen, die zijn amper af te regelen. Op de carbu niet besparen, in de toekomst voorkomen door uitsluitend 98 te tanken en de motor te laten stilvallen door het benzinekraantje toe te draaien als je hem voor langer wegzet zodat de carbu leeg is.
vacano zegt
Auto’s heb ik liefst ouder dan dertig, vrouwen jonger ;-)
SimonMc zegt
Ik veronderstel dat je met elektrisch eigenlijk elektronisch bedoelt? Weinig mis met een elektromotor, en ook weinig mis wat er mee kan lopen. Een startmotor is gewoon een elektromotor en de alternator is uiteraard ook gewoon een elektromotor, en zijn beide niet meer weg te denken uit een auto. En een elektromotor is beresterk. Een rotor die tussen 2 rollagers hangt, en de interne krachtoverbrenging/krachtopwekking gebeurt zonder wrijving van onderdelen ( elektromagnetisme ).
In feite heeft zelfs de elektrische auto het potentieel om betrouwbaarder te worden dan een conventionele auto met verbrandingsmotor. Want: ik zeg niet ” hoe minder elektronica of elektrische onderdelen, hoe beter”, maar wel: ” hoe minder bewegende onderdelen, hoe beter.
Als puur mechanische onderdelen niet gesmeerd worden ( of zelfs teveel ), gaan die kapot. Dus wederom: een elektromotor met gesloten rollagers is veel onderhoudsvrijer dan een brandstofmotor die olie nodig heeft om af te koelen, goede compressie te hebben en smering.
lekbak zegt
@SimonMc: met dit verschil dat een goed ontworpen, gebouwd en gesmeerd mechanisch systeem met wat minder draaiuren oneindig meegaat. Bij elektronica krijg je slechtere verbindingen en storingen puur door tijd.
Leuk dat je dan veel km’s kan draaien in korte tijd (waar mechanische systemen slijten) maar als je het wat minder intensief gebruikt gaat het minder lang mee.
cazzo046 zegt
Auto’s met een verbrandingsmotor hebben heel veel elektronica nodig om te kunnen draaien, terwijl auto’s met een elektromotor bijna geen mechanische onderdelen nodig hebben.
De startmotor van mijn Alfa 75 heeft het onlangs begeven. Mijn Tesla heeft helemaal geen startmotor…
Mechanische systemen als verbrandingsmotoren zijn aan het einde van hun levenscyclus, ze zullen op heel veel plekken vervangen worden door elektromotoren.
Ot92 zegt
Tsja… Met knopjes werken niet modern meer tegenwoordig. De andere merken zullen binnenkort volgen.
raoufff zegt
Kostenbesparing, tsja. Mercedes dacht hetzelfde kunstje te flikken met de W203, W211 en nog wat andere modellen uit die periode (2000-2005), wat goedkoper staal en wat meer plastic hier en daar. Inmiddels weten ze wel beter en zijn ze (dankzij Renault) weer helemaal hip & trendy.
jippie zegt
De EU is normaal gesproken erg goed in regeltjes en verboden. Waarom is het niet verboden om auto’s op de markt te brengen waarin je je kachel via een menustructuur in het multimediasysteem te bedienen? In mijn ogen net zo gevaarlijk als je smartphone gebruiken tijdens het rijden.
lekkerlinksrijden zegt
@jippie: is het ook
spence zegt
Hoe dat door een homologatie geraakt blijft mij een raadsel.
wimof zegt
Kwestie om naar een goed restaurant te gaan natuurlijk, net zo met overheidsaankopen.
vaakbenjetebang zegt
Heel simpel. Er staat nergens in de toelatingseisen dat het niet mag….
lekbak zegt
@jippie: net als xenon of led koplampen.
Xenon mag niet eens zonder koplamp sproeiers want het is verblindend bij vervuiling. Dat maakt het per definitie ongeschikt voor een auto want er is altijd vervuiling tussen de koplamp en het oog van de ander.
auto62 zegt
Ze hebben gezien dat al dat harde plastic en afwerking Tesla geen windeieren heeft gelegd. Ik denk ook dat in de toekomst de auto steeds minder een statussymbool wordt, maar GEWOON vervoer van A naar B. En je rijdt er toch maar 3 tot 5 jaar in.
f40racer zegt
Ik kan het mis hebben, maar hebben sommige dingen hier niet met uitvoering en opties te maken? Het lijkt alsof hij hier een Golf R met een instapversie vergelijkt.
red5 zegt
Dit was toch tussen Golf 5 en Golf 6 ook het geval?
mikeyman zegt
Knaak zijn is een activiteit tegenwoordig? Wtf…
vaakbenjetebang zegt
Uit de context denk ik af te kunnen leiden dat het eerder een toestand dan een activiteit is.
markos78 zegt
“Knakig” zijn was mooier geweest vind ik.
techniekmeneer zegt
De nieuwe heeft motorkap isolatie in het filmpje, de oude niet..
mopar zegt
@techniekmeneer: Dat is om de warmte in de motor te houden. Moderne downsize turbo motoren stoten als ze koud zijn veel meer uit dan wanneer ze warm zijn. Motorkapisolatie een truc die meerdere fabrikanten gebruiken om lagere uitstootwaardes te krijgen tijdens officiële metingen.
moveyourmind zegt
Penny wise, Pound foolish…
Daarmee is alles wel gezegd wat erover te zeggen valt.
sleepyj zegt
Ik denk dat dit met elk automerk in zekere zin gaande is. Er wordt geteerd op de vooraf opgebouwde merkwaardes, welke nu allemaal langzaamaan teniet worden gedaan. Ik vind daarin het meest afgrijselijke voorbeeld Nissan. Ooit een betrouwbaar japans merk, dat nu Renault techniek aan boord heeft. Alles voor de marge. Al hebben de overheden daar ook mee te maken. Door alle bizarre regelgevingen worden de fabrikanten gedwongen om veel meer ontwikkelingskosten te maken. En dus manieren te zoeken voor schaalvergroting. Ik geloof zeker niet dat we duurzaam bezig zijn op deze manier. Alleen nog maar zakelijk belang.
SimonMc zegt
Fout nr. 1 is zeggen dat Renault techniek minderwaardig is. Over de elektronica spreek ik me niet uit, maar is zeker ook verbeterd. Als je met droge ogen gaat beweren dat de mechaniek van Renault minderwaardig is, heb je echt geen idee waar je over spreekt.
sleepyj zegt
@SimonMc: ik bedoel meer dat Nissan jaren lang een merkwaarde heeft opgebouwd van japans betrouwbaar merk. Renault heeft dat heel veel jaren niet gehad. Die waarde van Nissan wordt nu te grabbel gegooid. Ik laat buiten beschouwing wat de exacte betrouwbaarheid van de techniek is.
karhengst zegt
Maar is de kwaliteit van Nissan dan achteruit gegaan? Of heb je hier wellicht één van de voorbeelden te pakken die juist toont dat kostenbesparing wél op een manier gedaan kan worden die geen afbreuk doet aan de merkwaarden?
Als je het namelijk hebt over het teren op merkwaardes (en imago) vind ik met name BMW en Audi schrijnender gevallen. BMW die ///M logo’s op MPV’s plakt, sportieve compacte hatchbacks hun enige USP ontneemt en qua stuurgevoel ingehaald is door het traditioneel comfortabele Mercedes-Benz (yep, I said it). Audi die jarenlang gewerkt heeft aan een reputatie op het gebied van strak design en een kwalitatief hoogwaardige afwerking, die tegenwoordig op alles spaart en meedoet aan de plastic opzetstukjes trend en in het interieur meer en meer harde plastics verbouwt en voor wie het motto Vorsprung durch Technik langzaam vervangen lijkt te zijn door “Need For Screen”
speedster72 zegt
Denk dat vooral de bestuurders bonentellers zijn, want waar vroeger de kever de standaard was, en daarna de Golf, is dat nu de Polo. Nog een paar jaar en dan is het de Up?
bernoulli zegt
@speedster72: heb het idee dat het tegenwoordig de T-Roc is.
jdeboer zegt
Dat dit überhaupt nog verbazing wekt, VAG heeft sinds de introductie van de Golf 4 geen fatsoenlijke auto meer gebouwd. Allemaal inferieure rommel waar een Fransoos zich voor zo schamen.
SummerSky zegt
Ze zij meer aan het differentiëren. Staat het harde plastic je niet aan? Kijk dan voor een Audi. Nog niet ok? Ga dan voor een Bentley of Porsche. Het gevaar is dat het onderscheid t.o.v. Amerikaanse ronmelinterieurs (Tesla) kleiner wordt, waardoor die beter kunnen concurreren.
Pekel zegt
8 jaar geleden heb ik een nieuwe Seat Ibiza ST 1.2 ecomotive gekocht, na jaren jonge 2e hands auto’s te hebben gereden met +/- 100000 km op de teller. Een hele fijne auto, ja een plastic dashboard maar wel allemaal degelijk, weinig rare dingen mee gehad ondanks dat ik de motor had laten tunen.
Na 170000 km vonden we het tijd voor een andere auto die meer mag trekken in verband met de aanschaf van een caravan, onze keuze is gevallen op de VW T-Roc met de 1.5L TSI Evo motor, ondanks commentaren die je in auto reviews hoort over de plastic afwerking en het zogenaamde kangerooing bij een koude motor.
We hebben ook naar andere niet Vag merken gekeken zoals KIA, Renault, Mazda, Hyundai en Citroën / DS, en als ik dan kijk naar het budget wat we er voor over hadden dan kwamen we het beste uit bij Seat, VW en Kia.
Allemaal hebben ze plastic dashboards en en vergelijkbare kwaliteit bekleding, bij Kia krijg je 7 jaar garantie maar daar is de afwerking echt veel minder mooi als bij Seat en VW.
Mazda viel voor mij af op de binnenruimte, mooi design en mooie materialen maar ik zou een klasse groter en zwaarder moeten gaan omde zelfde binnen ruimte te hebben, design en vormgeving gaan duidelijk voor ruimte.
Een vergelijkbaar verhaal bij Audi, prachtige auto’s maar om nou ruim €9000,- meer te betalen voor vergelijkbare auto en uitrustung met een dashboard en deurpanelen wat van zachtere materialen is gaat mij te ver.
Heb nu 7000 km met de T-Roc gereden en ben zeer tevreden, ja er zijn altijd dingentjes aan een auto die beter zouden kunnen, maar jet zijn wat mij betreft kleine dingen.
Ja het interieur is van plastic, maar daardoor erg makkelijk schoon te maken en de kangeroe hop? Ja die zit er even in als de motor koud is, ik heb al eens eerder een auto gehad die dit deed (Opel Vectra 2.0), tis een kwestie van een rijk mengsel omdat de choke nog actief is. Na 100 meter is het al over en je kan het voorkomen door geen gas te geven tijdens het wegrijden, zelfs met de caravan van ruim 1200 kg geen probleem, rolt zo van de plek.
Hoe de T-Roc zich houdt op de lange termijn zullen we zien maar tot nu to erg blij met mijn eerste echte VW
karhengst zegt
Ik denk dat het probleem vooral is dat VW juist die combinatie bood die men zocht: Wél de ruimte van een niet-premium merk, maar niet het gevoel te hebben dat daarbij al te veel concessies gedaan moesten worden op de kwaliteitsbeleving in het interieur.
Kijk je naar een jaar of 5-10 geleden werd VW steevast als “sub-premium” gezien als afwerking en luxe, net als Volvo. Volvo heeft doorgepakt, terwijl VW juist een stap terug heeft gedaan richting de gewone merken en zich in dat opzicht niet meer weet te onderscheiden van de Kia’s en Renaults. Dit terwijl ze door een Mazda en naar mijn mening ook Peugeot juist voorbij zijn gestreefd. Al laten die het wat je zelf al zegt dan weer liggen op het gebied van ruimte (Mazda 6 Sedan uitgezonderd).
20klepper zegt
Reed de Golf 8, heb nog steeds liever een type 7. Wat een gedoe en een k* scherm zit erin. Type 7 facelift naar mijn mening de mooiste en beste nog steeds.
roelster zegt
Knaak zijn?
Wat betekent dat? Een knaak is namelijk 2,50 gulden en snap er geen fluit van wat er bedoeld wordt.
ouwedibbes83 zegt
@roelster: goedkoop, als in “het kost geen knaak”
eelco74 zegt
De trend is eigenlijk al met de UP gestart bij Volkswagen. Een auto zo spartaans dat een Simca 1100 er nog luxe bij afstak. Zoveel kaal plaatwerk en lelijke afwerking hadden we sinds de eerste Zastava niet meer gezien.
Maar niet dat het de klant zou afschikken hoor, zoveel UP’s er verkocht zijn….
Jantje_555 zegt
bij de Golf 7 kon je het handschoenkastje nog op slot doen met je sleutel, bij de Golf 7.5 niet meer. En nu heb je zelfs geen vilt noch koeling noch lampje in het handschoenkastje, zielig
tstile zegt
Je kan nog zoveel omwegen nemen maar vaak in het leven leidt het pad uiteindelijk gewoon weer naar het begin.
De Golf 1 was zo verkeerd nog niet:)