Een productieversie op basis van het MINI Rocketman-concept leek er een hele tijd te gaan komen, maar nu bereiken ons berichten dat de Rocketman de bijl heeft gekregen. Wil moederbedrijf BMW dan echt alleen maar opgeblazen overmaatse MINI’s bouwen?
Dikke SUV-achtige MINI’s en zelfs busjes zijn geen probleem voor MINI, maar een écht klein model bouwen, wat door velen toch als een soort ‘back to the roots’-actie werd gezien, dat is kennelijk toch niet wat er gaat gebeuren.
Het schijnt dat de investeringen die gedaan moesten worden om de auto werkelijkheid te laten worden te hoog uit zouden vallen. En als beursgenoteerd bedrijf heb je dan weer wat uit te leggen aan je aandeelhouders (of bean counters, zo je wilt), die niet willen dat er te veel uitgegeven wordt.
Pijnpunten waren onder andere de stabiliteit, handling, en botsveiligheid, zo vertelt Car Magazine, dat zich baseert op bronnen binnen MINI. De amper 3,4 meter lange MINI, die we vorig jaar in Genève zagen, lijkt er dus niet te gaan komen, maar niet getreurd: het merk wil nog steeds 10 verschillende modellen voeren in de volgende generatie.
Is dit erg, of kunnen we een mini-MINI wel missen?
UPDATE 24-01 08:45 – We hebben even met MINI gebeld, doch dit leverde een bevestiging noch ontkenning van de berichten op. De Rocketman was er vooralsnog alleen als concept, en MINI heeft zich ook nooit uitgelaten over een eventuele productie of niet. Als er aan een productieversie werd gewerkt en de ontwikkeling is nu stilgelegd, dan weten alleen de insiders binnen MINI dit.
Wel liet de woordvoerster zich ontvallen dat het aannemelijker is dat hij niet komt. Ik zou er niet op wachten dus.
tomleeuw zegt
Quote: Pijnpunten waren onder andere de stabiliteit, handling, en botsveiligheid
dus…. want auto’s zoals een IQ, 500 en smart zijn niet veilig. en een 500 abarth met panda onderstel is best te handelen.
Bullshit mini / bmw
sir_smokalot zegt
Ze hadden het vast wel voor elkaar gekregen, maar dan had het te veel gekost. Dat is de strekking.
Maar ik zal morgen even met MINI bellen.
wiser zegt
Ik vind de achterlichten maar lelijk, lijken wel deurhendels. Eigenlijk vind ik er helemaal nix mooi aan.
tomleeuw zegt
@wiser:
Misschien is dat wel de rede van MINI, maar ja….
meneersander zegt
Volgens mij is het grootste probleem dat ze ‘mini’ Mini een stukje goedkoper moet worden dan de cooper, en dan zullen meer mensen daar voor gaan kiezen = BMW maakt minder winst = het gaat niet door. Heel simpel, toch?
jensdm zegt
@meneersander: Nou nee. BMW en Mini zijn zeer verschillend qua consumentenvoorkeur. Het wil niet zeggen dat als de prijs van peren sterker daalt dan appels, dat men dan massaal meer peren dan appels gaat kopen.
(maar nu vergelijk ik appels met peren)
jzaero zegt
@jensdm: Hij zegt ook niet dat mensen massaal uit hun BMW’s gaan stappen. Een Mini Cooper heeft een hogere winstmarge dan deze Rocketman doordat deze Raket goedkoper is. Hierdoor zullen ze er veel meer van moeten gaan verkopen om dezelfde winst te gaan halen. Een auto is al een zeer lastig product, voor dezelfde prijs krijg je een luxe lederen bank uit een meubelwinkel, dus winstmarge op een auto is al laag, maar als je dan nog lager gaat, zal je winst kort gezegd minder hoog zijn.
jzaero zegt
@jensdm: Waarom hij BMW aangehaald heeft, heeft te maken met het feit dat Mini van BMW is, dus BMW Group maakt minder winst.
gekketurbo zegt
@meneersander: Jij hebt het door ;). De Cooper wordt alleen maar gekocht om de badge, want zeg nou eerlijk; voor evenveel rijd je in auto’s die praktischer zijn. Dus als je er eentje aanbiedt die goedkoper is gaan mensen voor die!
flutterby zegt
@gekketurbo: Natuurlijk, iedereen koopt een auto gebaseerd op hoe praktisch deze is. Met die redenatie rijdt iedereen Dacia Logan, Fiat Multipla en busjes…. Wat doe jij op Autoblog?!
gekketurbo zegt
@flutterby: Ik dacht eraan om serieus te reageren op jou reactie, maar realiseerde mij dat het verspilde moeite zou zijn…
meneersander zegt
@gekketurbo: +1 voor beide reactie’s
bozewolf zegt
Jammer want hijs best cool. Heel open en licht van binnen. Tis iig weer eens wat anders.
Die frutseltjes bij de deur en de velgen zijn ook erg tof.
Freewarefreak zegt
Nummer 7 staat klaar zoals we weten. De Paceman. Maar dat wordt de Countryman Coupe. De naam Paceman laten ze vallen. Op naar de 10 modellen dan. Wel jammer dat de Mini MINI niet komt. Dat vind ik nou echt een mooi ding. Wie weet.. Smokey echt doen, bellen he? Ik hoop echt dat ie er komt.
sir_smokalot zegt
Tuurlijk, een kwartiertje met mij aan de telefoon en MINI is zo omgeluld. Oh, wacht… :)
Freewarefreak zegt
@sir_smokalot: Whahaha :) Ik dacht dat je ging uitzoeken of dit echt waar is of een roddel.. ;)
964rs zegt
ik vind hem wel cool eigenlijk!
loopjes zegt
Ben ik nou de enige die niks ziet in de concept voor volgende “nieuwe” modellen. Allemaal dingen die we ook zien in countryman en mini.
norge zegt
Boel uitbesteden aan een Koreaanse automobiel bouwer en het wordt goedkoop, betrouwbaar en waardevast of zou het hun eer te na zijn?
michelyman zegt
Gelukkig maar. Vind er niks aan, tja ieder z’n mening ;)
adjudant zegt
Mooi concept model, iets wat hier op zou lijken zou een leuke aanvulling zijn geweest op het huidige gamma. Al met al zonde dus..
The360box zegt
Kwam er eigenlijk pas gister achter dat dit ding überhaupt bestond in een jaarboek van Carros, ze hebben de Countryman en Clubman…
Humanspectrum zegt
Nou, lekker dan. Laten ze eindelijk een echt kleine Mini zien, gaan ze ‘m niet bouwen… Ze houden zich liever tevreden met special editions. Als ze nou die Olympische Spelen een gewoon niet sponsoren.
josthomaes zegt
Hopelijk krijgt de nieuwe Cooper deze looks mee! Zeker dat dak. Echt geweldig
ytrewq zegt
het concept ziet er realistisch uit (deuren, formaat)
en concepterig (carbon dak & achterlichten)
een productieversie leek mij best realistisch
carbon weg mini-achterlichten & normaal dak
en die andere pijnpunten wegwerken