De specificaties van de Ioniq 5 zijn voortijdig op het wereldwijde web beland.
Hyundai doet – samen met zustermerk Kia – goede zaken in Nederland als het om EV’s gaat. Een gloednieuwe EV van Huyundai is dus een auto om in de gaten te houden. Volgend jaar is het zover. Dit model is extra bijzonder omdat het de eerste auto wordt op het kersverse E-GMP-platform van de Hyundai Group. Bovendien wordt het de eerste auto onder het Ioniq-label. We kunnen dus wel stellen dat het een heel belangrijk model is voor Hyundai.
Geen Hyundai
De algemene specificaties van het platform kregen we begin deze maand al te horen van Hyundai. Nu kunnen we nog iets meer vertellen specifiek over het nieuwe model, dat Ioniq 5 gaat heten. Voor alle duidelijkheid: deze auto heet dus Ioniq en geen Hyundai Ioniq. Submerken zijn namelijk helemaal hot anno 2020.
45 Concept
We krijgen nu een steeds completer beeld van deze auto. Hoe het design er ongeveer uit gaat ziet weten we al dankzij de veelbelovende Hyundai 45 Concept. Reken dus op een afwijkend design ten opzichte van de andere Hyundai’s, hoewel er overeenkomsten zijn te zien met de nieuwe Tuscon. De Ioniq 5 zal echter wat meer retro-trekjes krijgen. Daar zeggen we geen nee tegen.
First Edition
Het nieuws van vandaag is dat we nu ook kunnen melden wat de specificaties zijn. Die zijn namelijk gelekt via de Oostenrijkse website van Hyundai. The Korean Car Blog heeft de screenshots veilig kunnen stellen. Op de desbetreffende pagina was de Ioniq te reserveren als First Edition. Deze First Edition is gelimiteerd tot 150 exemplaren.
Specificaties
De First Edition krijgt een 58 kWh-accupakket een een actieradius van 450 km volgens de WLTP-cyclus. De auto beschikt over twee elektromotoren die zorgen voor vierwielaandrijving en een vermogen van 313 pk. Daarmee doet de Ioniq 0-100 km/u in 5,2 seconden. Opladen van 20% tot 80% kan in een kwartier, dankzij 800V-technologie. Ook interessant: de First Edition krijgt zonnepanelen.
Groter accupakket
De Ioniq 5 wordt dus in ieder geval krachtiger en sneller dan de Kona Electric. Qua range zien we alleen nog geen sprong voorwaarts. Er is echter goed nieuws: naar verluidt komt er ook nog een versie met een groter accupakket. Daar vermeldde de webpagina nog niets over maar onze Koreaanse collega’s hebben gebruikt kunnen maken van de chatfunctie.
550 km
Wat bleek? De digitale assistent gaf gewoon netjes antwoord op vragen over een groter accupakket. Het zou gaan om een 73 kWh-variant, die een WLTP-range van 550 km mogelijk zou maken. Eerder deze maand zei Hyundai nog dat het platform een range tot 500 km mogelijk zou maken, maar daarmee doelden ze wellicht op de praktijkactieradius. Hoe de vork precies in de steel zit, gaan we op niet al te lange termijn zien. In 2021 zal namelijk het doek van de Ioniq 5 getrokken worden.
Via: Korean Car Blog
aalt zegt
Klinkt goed, als de werkelijke radius rond 500km komt en qua prijs tussen Kona & Model 3 komt dan zou dit wel eens de opvolger kunnen zijn voor mijn Impreza ‘18.. ben benieuwd!
bjr1983 zegt
Wordt een topper. Hyundai bewijst sowieso al dat ze erg efficiënte EV’s kunnen bouwen. Realistischer dan een hoop (de meeste) van de Europese merken en met betere garantie. Als de prijs goed is, gaan we deze vast veel zien.
lekkerlinksrijden zegt
@bjr1983: kwalitatief gewoon goed, bewijzen ze al jaren
leaper035t zegt
@lekkerlinksrijden: Hyundai en Kia, is dat als Audi en VW/Skoda/Seat? Behalve dat ze tot dezelfde groep behoren, weet ik niets over deze Koreanen.
spence zegt
Benieuwd hoe het het definitief model er zal uitzien.
Wat hier op de foto staat is alvast veelbelovend.
Robert zegt
@spence: denk de getinte ruiten weg, de velgen zo’n 2-3″ kleiner en een setje spiegels, kentekenplaten en richtingaanwijzers rondom, dan kom je aardig in de buurt, denk ik.
mashell zegt
@RRRobert: en bumpers en deurklinken en niet zo off road op de wielen.
Charles Taycan 4S zegt
Ziet er bijzonder uit en met goede specs en nu ook in navolging van de Taycan als tweede met 800Volt accu….👌Goed bezig!
nissanfairladyz zegt
De Taycan heeft die techniek van Rimac waar ze zijn begonnen met 800Volt techniek. En als je denkt dat het alleen maar voordelen heeft. Nope ook nadelen. Namelijk grotere failure kans wanneer er een cel stuk gaat. Je moet immers de boel meer in serie zetten, in plaats van parallel.
baserati zegt
Die laatste foto doet mij denken en-profiel aan een oude Lancia Delta (integrale)
nissanfairladyz zegt
Je hebt ook nog van die Lancia Delta Integrale concept auto. En 3D renders. Die lijkt nog meer op deze auto. Moet zeggen, ben altijd al fan geweest van de Lancia Delta Integrale. Wou er destijds ook 1 kopen. Toen waren de EVO’s nog rond de 12 a 14k euro. Maar daarna is de prijs gigantisch gestegen…. haha
Daarom wel mooi om dit design terug te zien, al is het in de vorm van een hyundai.