Als je zo naar de Ineos Grenadier kijkt, dan kun je een betere ‘a-ha erlebnis’ ervaren.
Er zijn op dit moment een hoop nieuwe automerken die eraan zitten te komen. Lordstown Motors, Rivian en Nikola bijvoorbeeld. Al deze merken hebben wel een dingetje gemeen. Ze bouwen splinternieuwe elektrische pick-ups en SUV’s of gaan dat doen.
Ineos Grenadier
Dat zit met deze Ineos Grenadier iets anders. De auto is het resultaat van een miljardair (Sir James Arthur Ratcliffe genaamd) die helemaal idolaat is van de Land Rover Defender. Toevalligerwijs zag hij in dat sinds het verscheiden van die auto, er geen functionele terreinauto meer op de markt is.
Rechten
Ratcliffe heeft geprobeerd om de rechten van de oude Defender te kopen van Land Rover, maar dat ging niet door. Land Rover vond de Defender te belangrijk voor hun merk om de rechten te verkopen aan een derde partij. Dus ging Ratcliffe zelf maar aan de slag en kijk hier: de Ineos Grenadier.
1.800.000 testkilometers
Meestal laat een fabrikant een auto pas zien, als deze helemaal af is. Dat is met de Ineos Grenadier niet het geval. Het basisontwerp voor de techniek en het design is al klaar, nu moeten er nog even 1.800.000 testkilometers gemaakt worden. Het idee erachter is om het publiek nu al warm te maken voor de plannen, daar Ineos een nieuwe merk is dat nog niet niemand kent.
Magna Steyr
Daarover gesproken, er is verder vrij weinig over de Ineos Grenadier bekend. De auto wordt ontwikkeld met Magna Steyr en zal worden voorzien van Duitse techniek, wij vermoeden van Mercedes-Benz. Ondanks dat de auto doet denken aan de Land Rover Defender, is alles aan de Grenadier helemaal nieuw. Net als de Defender moet de auto zijn mannetje staan in het terrein.
Personalisatie-mogelijkheden
Ook bekend van de Defender: je kan ‘m aankleden zoals je wilt. Op dit moment zijn er een hoop bedrijven die jouw op maat gemaakte Land Rover ombouwen, dus daar speelt Ineos slim op in door verregaande personalisatie-mogelijkheden aan te bieden. Prijzen, techniek, beschikbaarheid en dergelijke worden later bekend gemaakt.
krisp zegt
Het zal -net als de nieuwe Defender- geen goedkoop apparaat worden, en dan lijkt me dat de Defender een veel betere optie is. Als je per sé een oude defender wilt rijden, koop dan ook een oude.
Edge zegt
@krisp: hier in Nederland niet nee. In het VK mikt Ratcliffe op een prijs van rond de 30.000 pond voor de gewone modellen, en 50.000 voor de trendy, of zoals hij ze noemt “Fashionista” modellen.
emping zegt
@krisp: Landrover techniek of Mercedes techniek? Ik zou het wel weten.
Aart zegt
Nou, de Land Rover staat nu niet echt bekend als motorisch probleemloos; misschien dat dit dan toch een aantrekkelijk alternatief is. Ratcliffe had er natuurlijk ook een Toyota-motor in kunnen zetten maar dan neigt hij weer naar een Land Cruiser, ook niet handig denk ik.
Dutchdriftking zegt
Dit is heel leuk als het de helft kost van een echte. Dat zal niet zo zijn dus koopt niemand het.
Foramen zegt
@dutchdriftking: bedrijfjes als dit hebben er dan ook maar een paar nodig. Beetje zoals met dat Dartz en hun walvispenisleer, vind 3 idioten, waarschijnlijk in de Emiraten en je hebt je omzet voor het jaar binnen.
Dutchdriftking zegt
@Foramen: klopt, alleen is Dartz echt iets exclusiefs, dit is meer een goedkope rip-off. En dat is iets wat in de Emiraten niet echt verkoopt.
brammetjedeb zegt
Santana was goedkoper en had beproefde techniek (iveco), maar die worden ook niet meer gemaakt. Weet verder niet of die betrouwbaar waren…
stationcar zegt
Ik betwijfel of die eigenaar serieus marktonderzoek heeft gedaan voor hij aan dit hobbyproject begon. Het is natuurlijk een fantastisch idee, maar wie gaat dit nou kopen? Onderdeel van de kracht van de Defender is natuurlijk zijn merknaam en geschiedenis, al maak je een exacte kopie, die aspecten moet je niet onderschatten. Bovendien is de Defender 375 jaar in productie geweest dus voor elke liefhebber is er wel ergens één te koop ?♂️
Nouja we wachten het maar af hé ?
emping zegt
@stationcar: met zo’n 21 biljoen op zijn bankrekening zal die vast niet op zijn achterhoofd zijn gevallen. Hij heeft een voorliefde van Britse merken en heeft wel wat meerdere onconventionele business cases aangepakt en dit is er daar 1van.
florisje zegt
@emping: Ik denk dat je 21 miljard bedoeld? Biljoen is miljoen tot de 2e macht, dus 21.000 miljard.
emping zegt
@florisje: miljard inderdaad, meer dan genoeg in ieder geval.
tenaci zegt
@florisje: verwarrend maar in het Engels klopt het wel weer. Onze 21 miljard heet daar 21 biljoen, of nou jah…. billion dan.
rolov zegt
@florisje: hij vertaalde het vanuit het Engels dan is het natuurlijk wel billionaire .
florisje zegt
@rolov: Ja ligt eraan hoe je het vertaald natuurlijk. Milliard is wel een kloppend Engels woord, maar wordt niet meer gebruikt om een of andere reden. Amerikanen/Engelsen zijn nooit echt gemakkelijk geweest met hun eenheden :)
Design_Driven zegt
Ze hebben juist heel veel marktonderzoek gedaan en al vroeg en vaak de input gevraagd van de 4×4 community. Ik heb meerder vragenlijsten ingevuld en een aantal keren met ze gesproken tijdens de ontwikkeling, puur omdat ik me vroeg had geregistreerd als iemand met belangstelling in het project. Ze hebben dit op een heel moderne manier aangepakt via social media etc. Ik was best onder de indruk hoe ze dat deden, ook omdat deel van mijn werk met dit soort onderzoeken te maken heeft.
Ze richten zich op mensen die een basic 4×4 willen, niet alleen een Defender liefhebbers. In landen waar je nog echt off-road kan zoals het VK zijn er hele schare aan liefhebbers te vinden voor simpele auto’s die goed off-road en nog redelijk te gebruiken on-road. En dat hoeft niet perse een Defender te zijn, zeker niet omdat deze liefhebbers zich een beetje genegeerd voelen door JLR. Dat hij er toch zo sterk op lijkt is denk ik vooral omdat de eigenaar er zo’n fan van is en omdat hij een dikke vinger naar JLR wil maken. Maar dat is speculatie.
bertorelli zegt
Duitse techniek?
Een soort G-Renadier dus…
eklasse zegt
Zou er iemand bij Land Rover zich achter de oren krabben en denken: Zo hadden wij de nieuwe Defender moeten maken.
Design_Driven zegt
Nee want ze hadden al uitgerekend dat ze er voor die prijs en voor deze markt (4×4 liefhebbers die een simpele off-roader willen) geen geld aan zouden kunnen verdienen. Daarom zijn ze ook een aantal keren opnieuw begonnen (ik heb aan een van die gestopte projecten gewerkt, in 2006 al). Daarom is de Defender nu ook zo’n mode ding ipv een echte opvolger. (Aan de andere kant de Wrangler kan het ook, en heeft die balans wel beter in orde dan de nieuwe Defender)
Een bedrijf als dit heeft een kleinere markt nodig dus wellicht redden ze het.
JLR schijnt wel te werken aan een baby-Defender die wat toegankelijker zou moeten zijn (heb ik uit de bladen, geen insider kennis over dit project).
vpowert zegt
Maar waarom kan Jeep het met de Wrangler dan wel? En deze nieuwe fabrikant, die begint ‘from scratch’ en verwacht toch ook winst te maken op de Grenadier?
Waarom denkt JLR het dan niet te kunnen, terwijl ze alle kennis en tools al in huis hebben? Waarom zouden de ontwikkel- en productiekosten bij JLR zoveel hoger zijn dan bij Grenadier of Jeep?
michaelcorleone zegt
Land Rover kennende zullen zij kijken naar de langere termijn. De oude Defender was absoluut een icoon, maar hoelang konden ze daarmee doorgaan. De rek was een beetje eruit. De nieuwe Defender is nog steeds erg herkenbaar als “Defender”, alleen is die gewoon moderner.
Plus het feit dat het aantal kopers van echte spartaanse terreinwagens te klein is om het tot een succes te laten worden. Het aantal verkochte Defenders door de jaren heen valt mee als je kijkt hoelang de Defender gebouwd is. Als ik mij niet vergis heeft Toyota met de LandCruiser een veel hogere afzet. Ook Mercedes heeft ervoor gekozen om de koers te wijzigen bij de nieuwe G-Klasse.
Het klopt dat Jeep de Wrangler grotendeels in tact heeft gehouden, maar die auto kan je niet echt vergelijken met een Defender en de G-Klasse. Al is het alleen maar vanwege zijn prijs.
De oude Defender wie ermee bekend is weet dat die ruk is op het asfalt, nu heb je een auto die zijn mannetje staat in het terrein en lekker comfortabel is op het asfalt.
De nieuwe Defender is absoluut geen compromis, maar een auto met het beste van twee werelden met een sterk ontwerp die weer tientallen jaren meekan.
henkp1 zegt
Nah, valt best mee. Afgezien van een wat hoog geluidsniveau kan een Defender prima over de weg hoor!
mashell zegt
Nee, ze denken hoogstens: zo maakten wij vroeger de oude Defender.
marcus1963 zegt
Niet slecht ..!!
competition102 zegt
Zo had de nieuwe Defender eruit moeten zien! Ik vind ‘m cool!
emping zegt
verscheiden = verschenen
OT: Interessant project, denk wel dat er maar een kleine markt voor is.
willeme zegt
@emping:
https://synoniemen.net/index.php?zoekterm=verscheiden
emping zegt
@willeme: ah ja, ik had er te snel overheen gelezen. Excuses.
willeme zegt
@meping~: kan gebeuren ;-).
Design_Driven zegt
Je weet dat er tegenwoordig een Edit knop is toch?
michaelcorleone zegt
Ergens begrijp ik die Jim Ratcliffe wel, lijkt mij ook een ultieme droom om je eigen terreinauto te ontwikkelen.
Zelf heb ik ook meer met auto’s als de Defender, Wrangler, G-Klasse en de Land Cruiser dan supersnelle supercars of hypercars zoals Porsche, Ferrari en Pagani etc.
Bouwen geheel naar eigen smaak, eisen met een eigen ontwerp prachtig toch.
Zou persoonlijk ook 10x liever het “echte” terrein opzoeken in de prachtige natuur met uitzicht op prachtige bergen dan het circuit.
De Ineos Grenadier is alvast een begin en we zullen met zijn allen zien of het een succes zal worden. Stoere auto in ieder geval, maar zal dat voldoende zijn? Ik hoop van wel.
fanboy zegt
Ik geloof dat er een BMW motor in komt. Niet echt een typische offroad gebruik motor, wel soepel.
Ik betwijfel in hoeverre dit gaat verkopen.
En er zijn echt nog wel utility 4x4s te koop. Landcruiser 70 serie bijvoorbeeld.
rolov zegt
@fanboy: wat kost die? Onbetaalbaar deze zou er zijn vanaf 25k dollars
mashell zegt
Het design oogt alsof het al een jaar 50 op een plank ligt. Niet helemaal van nu.
Design_Driven zegt
Ik vind hem best geslaagd en als je de eerder video’s gevolgd hebt zijn de basis ingrediënten best interessant (chassis, vering). Ik moet er nog wel even aan wennen, lijkt een beetje op een Santana en dat is niet echt een compliment maar er zit genoeg in om er een best leuke auto van te maken. Zou hem graag eens in het echt willen zien.
Actieve 4×4 eigenaren die gewoon een goed werkende redelijk simpele auto willen zijn een beetje in de kou gezet door JLR die voor het geld gaat (kun je ze ook weer niet kwalijk nemen) en dit kan best een kanshebber zijn. Ik vind dit in elk geval een zeer sympathiek project, volg het al een tijdje en zou niet uitsluiten dat ik dit zou overwegen om mijn Discovery II te vervangen op termijn. Dit zou zomaar een goede overland auto kunnen zijn.
lucblocken zegt
Ratclife niet onderschatten zou ik zeggen; de man heeft echt veel geld en als hij zijn hoofd ergens opzet gaat hij ervoor; zo heeft hij zijn bedrijf INEOS in no-time tot één van de grootste chemie concerns gemaakt ter wereld… wordt vervolgd zou ik zeggen
romanzy zegt
Geen Mercedes-Benz, wel BMW techniek! Staat vermeld op de site onder FAQS.