Marktwerking, het zorgt er voor dat schaarse, zeer gewilde zaken peperduur worden. In China heeft marktwerking relatief de vrije hand, en dus mag je voor een kenteken diep in de buidel tasten. In Shanghai gingen ze deze maand voor omgerekend 7.000+ euro per stuk weg.
In Chinese steden neemt de verkeersdruk dermate toe, dat de overheid alweer een tijdje geleden is overgegaan tot het rantsoeneren van kentekenbewijzen. In Beijing wordt elke maand een aantal kentekens verloot (de vraag is er ongeveer 10x het aanbod), maar in Shanghai worden ze (als enige Chinese stad) geveild. Leuk extraatje voor de lokale overheid zullen we maar zeggen.
De maandelijkse veiling is gesloten, en het resultaat is een gemiddelde kentekenprijs van 58.625 yuan, omgerekend net geen 7.050 euro. Volgens People Daily zat het laagste individuele bod hier maar vlak onder, met 58.300 yuan. Voor maart gingen in totaal ongeveer 8.000 kentekens van de hand, in totaal schreven zich 24.897 mensen in.
China haalde de VS in 2009 in als grootste automarkt ter wereld. (via Car news China)
Northwestern zegt
Maar heeft een auto daar een eigen kenteken? Of de persoon?
james125 zegt
Hoe werkt dat dan? Is dat persoonsgebonden, of moet je dit elke keer betalen voor je Alto of MG6?
sir_smokalot zegt
@james125: het zal het kentekenbewijs zijn. En ga er maar van uit dat er in Shanghai dus nauwelijks nieuwe Chinese auto’s geregistreerd worden. Wie gaat meer voor zijn kenteken betalen dan voor zijn auto?
RubenPriest zegt
@sir_smokalot: Maf systeem dan. Dus dan rijden er veel meer auto’s rond dan de cijfers beweren?
sir_smokalot zegt
Hoe dat? Als je het recht op een kenteken koopt dan kan je nog steeds maar 1 auto op kenteken zetten. Wil je er nog één, dan heb je ook een nieuw kentekenbewijs nodig.
RubenPriest zegt
@sir_smokalot: aha
leftlane zegt
@sir_smokalot: In Shanghai is de middenklasse al relatief rijk (ook vergeleken met Nederlandse begrippen), hierdoor zie je dus wel degelijk veel nieuwe auto’s.
sir_smokalot zegt
Je moet wel rijk zijn om in Shanghai te wonen. Godse dure stad…Er zit er hier thuis een die er onlangs nog geweest is.
cossie300 zegt
@sir_smokalot: Ik verblijf veel in sjanghai en als je daar een beetje de weg kent , is de stad toch niet zo heel duur hoor . Je kan het natuurlijk wel heel duur maken als je wilt .
ukbob zegt
Klinkt bizar, maar als je er een beetje over nadenkt zul je zien dat een kenteken in Nederland gemiddeld nog veel duurder is..
Kijk maar eens wat je kwijt bent aan BPM en BTW etc bij een nieuwe auto. En dan mag je nog niet eens zelf een leuke combinatie kiezen….!!
luuktb zegt
@ukbob: Vergeet niet dat auto’s daar ook niet alijd even goedkoop is.
Het is leuk als je een redelijke auto rijdt , maar zoals @james125 al zei voor je alto is dit bizar.
mazdarx8 zegt
dus ze hebben in maart 8000 kentekens geveild voor ongeveer 7000 per stuk;
7000 x 8000 = €56.000.000
cool…
syliaca zegt
Ach ja, Chinezen
Hupke zegt
“Marktwerking” ik begrijp echt niet wat die term te maken heeft met ratsoenering vanuit de boze overheid.
lambo4all zegt
@Hupke: heeft het ook niet, en dat wordt ook nergens gezegd. de marktwerking zorgt ervoor dat de kenteken platen zo duur worden. dat is een gevolg van de weinige platen die de overheid elke maand uitgeeft.
sir_smokalot zegt
Nee, daar heb je wel een valide punt. Eerst kunstmatig schaarste creëeren en dan de markt zij werk laten doen. Tikkie manipulatief…
nihao zegt
Dit is trouwens een Beijing kenteken en gewoon een goedkope.
Als je dan een Enzo neemt, kies dan ook een kentene met veeeeeeeel 8ten. Bijvoorbeeld N 88888
Dan praat je over een kenteken van minimaal € 50.000,00
grrrrommmmm zegt
@nihao: xiexie… ;)
nihao zegt
@grrrrommmmm: ????…
nihao zegt
@nihao: Lekker hoor… geef je Chinese tekens in, zie ik ?-tekens.
…Bu ka chi…
potver7 zegt
De gemiddelde Chinese auto is in die 10 jaar toch allang gedesintegreerd?
En anders zie ik een grote markt voor auto’s met een motor van 2499cc en drie turbo’s…