In Parijs maakten we kennis met de P1 van Mclaren, en hoewel hij nog in de conceptstatus verkeert en triviale zaken als een ruitenwisser ontbeert, zag het er van buiten al wel ‘af’ uit. Deze foto’s geven een betere kijk op de soms bizarre en organische vormgeving van de Brit.
De enorm gevleugelde Ferrari F70-concurrent kan onder meer dankzij een achterspoiler die 300 mm omhoog komt een downforce van 600 kilogram genereren. Ter vergelijking: dat is evenveel als de MP4-12C GT3. Samen met de flaps vooraan en het Drag Reduction System op de spoiler kan McLaren de P1 altijd de maximale druk laten genereren, of juist minimale luchtweerstand creëren wanneer iets minder downforce gewenst is.
Hoe het met het motorvermogen zit blijft gissen. De V8 zal er volgens McLaren ongeveer 600 pk per ton uitpersen, maar het totale wagengewicht is nog geheim. Begin volgend jaar strooien ze met verdere details & specs, en niet lang daarna gaan de orderboeken open. Eind 2013 moet de auto vervolgens op de weg worden gezet. Tegen de tijd dat Porsche de 918 Spyder langzaam begint uit te rollen en Ferrari met de F70 de Enzo een opvolger heeft gegeven. Jep, het wordt weer gezellig druk in de bovenste regionen des supercarterritorium.
Op de liveplaatjes vanuit de Mondial de l’Automobile konden we al veel details begluren, maar McLaren heeft nu zelf ook een lading foto’s vrijgegeven. KLIK!
E34M5Touring zegt
Ik krijg steeds het idee dat iemand een glas water over de ontwerpen heeft laten vallen. Ik vind hem extreem en bijzonder maar niet mooi. Het komt in mijn ogen een beetje ‘overdesigned’ over. Alsof ze de kritiek van de ietwat steriele MP4-12C hebben gehoord en gedacht hebben: Dat gebeurt ons geen 2e keer.
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: Lol, couldn’t say it better than you.
heidi zegt
@E34M5Touring:
De P1 concept is inderdaad niet echt mooi. Te rond zelfs.
tampie zegt
@E34M5Touring: De P1 is ook ontworpen in de windtunnel. Bij McLaren zijn de prioriteiten iets anders dan bij Ferrari, dus waarschijnlijk ziet de F70 er mooier uit.
Er worden er maar 500 van gemaakt dus de kans dat je de P1 in het echt ziet is klein, vergelijkbaar met een Enzo.
E34M5Touring zegt
@tampie: Ik snap wel dat het allemaal super aerodynamisch is en weet ik allemaal wat, maar er zijn meer merken die daarmee werken en die weten (in mijn ogen) een mooiere auto neer te zetten. Ik heb het idee dat men gekeken heeft naar de MP4-12C en de kritieken die de auto soms kreeg over het uiterlijk en gedacht heeft: Ok, jullie willen gek? Dan krijg je gek! En daarom maar zijn blijven designen. Ik vind die F12 Ferrari ook niet zo. Voorkant erg fraai maar van achter zeer lelijk en goedkoop. Een McLaren F1 vind ik erg fraai en die heeft al die fratsen ook niet nodig. En die heeft ook prestaties waar 90% van de supercars niet eens in de buurt komt.
brennie-1994 zegt
zo nu wordt het dan maar eens tijd dat bugatti en de rest ook maar eens mee moeten gaan want de veyron is ook wel aan verandering toe.. OT: Supercar!
Megakix zegt
@brennie-1994: Veyron was een prestige project, die feitelijk tegen véél te hoge kosten (lees: verliezen) in de markt is gepropt. Ik verwacht dan ook helemaal niets meer van het VAG concern in dezen.
Okkii zegt
@Megakix: Nou denk dat ze hun verlies wel hebben goed gemaakt, te hoge onderhouds kosten, bandjes die 20 rug kosten. Langzaam maar zeker wordt er ietsje pietjse winst gemaakt
E34M5Touring zegt
@Okkii: Ik denk dat 80% van de Veyrons nog niet eens aan zijn eerste onderhoudsbeurt zit. Of denk je dat die auto’s allemaal 20k per jaar draaien.
nibor zegt
@E34M5Touring: denk jij dat een Veyron een onderhoudsinterval van 20.000 km heeft?
E34M5Touring zegt
@RRenault: Nee. Maar hoeveel km denk je dat die dingen draaien per jaar. En onthoudt wel, al die ongelofelijke specs zoals banden binnen 10min op is alleen als er op topsnelheid mee gereden wordt. Als je er boodschappen mee gaat doen gaan die banden niet in 10min op.
Megakix zegt
@RRenault: 5000km …
joeytrambel zegt
Ik vind em echt super en zag de organische vormen al met de eerste teaser, nu ik deze details zie word ik des te enthousiaster.!!
raphael zegt
Het zal vast een soort ‘publiek’ aanspreken. De typjes die elk jaar in Essen te vinden zijn zeg maar..
norge zegt
Wat was de F1 toch een onwijs mooi ding …
ferrari94tr zegt
Zo moet een hypercar eruit zien: Compleet van de pot gerukt!
dotternetta zegt
Wow..wat een ontwerp! 1000x mooier dan die saaie Veyron
maseratizzzzzzzz zegt
Ik vind het wel wat hebben, misschien niet heel mooi, maar het heeft wel wat, Beter dan zo’n veyron met 61 cilinders en 38 turbo’s.
yajouri zegt
Echt super mooi!
MAB zegt
ik snap gewoon niet wat je hier mooi aan kunt vinden en als je het gaat vergelijken met de veyron, vind ik de veyron veeeel aantrekkelijk. Dit lijkt net op een speelgoed auto van hotwheels
joeytrambel zegt
@MAB:
Ik snap niet wat je hier lelijk aan kan vinden, ik weet het goede smaak is niet te koop maar je kan een design studie volgen ofzo, misschien dat je het dan ziet..?
ik weet namelijk zeker dat elke disigner dit geweldig vindt, al is het vorm volgt functie.
MAB zegt
@joeytrambel: Ik vind het niet eens meer op een auto lijken, lijnen gaan echt helemaal nergens over, maja zoals je al aangaf over smaak valt niet te twiste ik ben iig blij dat jij hem mooi vind.
raphael zegt
@joeytrambel: Haha als je een petje op hebt en graag getunede civics ziet moet dit prachtig zijn ja..
joeytrambel zegt
@raphael:
Ik heb juist helemaal niet met getuned autoland van de Mcdrive categorie en denk dat het puur afgunst is en jullie Bugatti fans zijn ofzo, anders snap ik niet wat je hier komt doen om deze vergelijking te maken.
lincoln zegt
@joeytrambel:
laat die knul ..
hij voelt zich altijd geroepen om pro-Italiaanse petten fabrikant te zijn en anti mcLaren ..
en is daarom niet capabel om deze auto ansich te beschouwen ..
joeytrambel zegt
@lincoln:
zielig is dat ja als je zo’n pet van iets op hebt en je het ander maar bij voorbaat al niets vindt, geen autoliefhebber dat is wat ik weet en ga daarom de discussie graag aan.
joeytrambel zegt
@joeytrambel: designer nsatuurlijk..
E34M5Touring zegt
@joeytrambel: Hahahaha, andere mensen van Fanboy gedrag beschuldigen en dan zelf zeggen dat je dit mooi moet vinden of anders maar een design opleiding moet gaan doen. Het is een lelijke auto. En vorm volgt functie kan ook mooi zijn.
j00rs zegt
De gemiddelde rijke Chinees zal wel wild worden van dit ontwerp.
raphael zegt
Waarom pas eind 2013? De motor is dezelfde als in de MP4-12C maar dan ietsjes gekietelt, en ook het chassis is hetzelfde. En nu ze ook het ontwerp hebben waar moeten we dan nog 15 maanden op wachten?
civicfk3 zegt
@raphael: Waarschijnlijk krijgt deze mclaren ook een aantal electromotoren erin net zoals de Porsche 918
motoragent zegt
@raphael: Bij een auto ontwerpen en produceren komt wel iets meer kijken dan een chassis, motor en ontwerp maken. Wat dacht je van engineering en testing? En dan moet je nog eens de toeleveranciers, productie en sales op gang zien te krijgen ;)
Megakix zegt
@motoragent: …eeehm…donder jij n’s lekker op met je avatar…kolerelijer ! :)
jrk68 zegt
@Megakix:
Prentje opgelopen vandaag………?
Megakix zegt
@jrk68: :) … het lijkt erop, niet ? ^^
heidi zegt
Dan wint de Porsche 918 het toch van deze Mclaren P1.
norge zegt
Geen sjonnie maar een ronniebak?
Orichy zegt
Ja en Nee, een zeer bijzonder model.
Ja, dit is een auto die uniek ontworpen is, wel op enig eerder gemaakte modellen bases, maar het uiterlijk is extreem vormgegeven.
Nee, het is niet geheel mijn smaak, maar toch kan ik het waarderen, het bijzondere uiterlijk trekt aan en stoot gelijk ook weer af. De extremiteit is soms te bizar, maar is gelijk ook uniek en daardoor aantrekkelijk.
CBR600rr zegt
Prachtig hoe het McLaren logo overal terugkomt in het design: zelfs op de banden! Dit is een echte supercar: te extreem, te schreeuwerig, te alles! Net als de Countach :)
Hupke zegt
Hoe vaker ik hem zie des te minder dat ik hem als waardige opvolger van de F1 ga zien.