Raar, maar waar. In China betaal je voor een Q3 2.0 TFSI (ongeveer) net zoveel als voor een Q5 2.0 TFSI. Maakt dat de Q5 extreem goedkoop of is de Q3 juist veel te duur? In Nederland is het verschil tussen de 2 namelijk zo’n 5.000 tot 10.000 euro.
Zullen we dan maar verklappen hoe het zit? De Audi Q5 wordt in China zelf geproduceerd en de Q3 met geïmporteerd worden vanuit Europa (Spanje om precies te zijn). En aangezien China torenhoge belastingen heft op auto’s die worden geïmporteerd is het dus zo dat de Q3 net zoveel kost als de Q5.
En voor de prijs van een Q5 krijgt je niet eens de speciale Audi Q3 jinlong yufeng met 300 pk, maar gewoon een instappertje met een 2.0 TFSI motor. Deze bizarre situatie verklaart ook meteen waarom vrijwel alle Westerse autofabrikanten het liefst auto’s bouwen in China zelf in plaats van ze te importeren. (via: chinacartimes.com)
robinio zegt
Ok, dus dan kunnen we binnenkort een Chinese Q5-kopie verwachten voor de prijs van een Q3?
RuVi zegt
@robinio: zelfs dan zou ik hem nog niet hoeven….
zanveld zegt
Daarom maken de Chinezen hun Loempia’s ook gewoon hier. Logisch toch ?
Renesis zegt
komkommertijd slaat weer toe, probleem is dat de Chinese joint ventures stiekem de know-how krijgen voor noppes. Kwestie van tijd voordat nog meer Europese auto fabrikanten het loodje leggen en verkocht worden aan China, India etc.
eklasse zegt
@Renesis: stelling 1 klopt; stelling 2 klopt ook maar er tussen de stellingen geen direct verband. Dat zit meer in economische factoren.
agera zegt
@Renesis: Hoop het niet, maar het gaat wel die kant op of het merk valt in handen van zeer grote concern zoals VAG. Volvo is een voorbeeld, maar merken als BMW, Mercedes en Audi horen gewoon in Duitse handen te vallen. Bentley is ook in Duitse handen, maar de Duitsers voegen ook een hoop toe aan die auto’s waardoor ze stukken beter worden. Maar wat kunnen Chinezen voor extra’s toevoegen aan auto’s?
mashell zegt
En Audi Zet de eigenlijk onverkoopbare Q3 wel in de Chinese showrooms?
geengeldvooreennieuwe zegt
De FAW versie is al bijna klaar. In no time een auto ontwerpen… With Canon you can!
norge zegt
Niemand ziet het verschil tussen die Audi’s dus ….
pietjepuk zegt
@norge: hahaha, frustratie zit blijkbaar echt heel diep.
integraturbo zegt
@pietjepuk: Nee hoor, ik zie het ook bijna niet. Laat staan die Chinezen met kleine oogjes.
Sambal bij?
jordy14 zegt
Ik ben al niet zon fan van de Q5 maar de Q3 vind ik al helemaal niks.
badsaying zegt
retarded
E34M5Touring zegt
Ding is ook veel te klein om fatsoenlijk onnodig links mee te rijden.
kickass zegt
@E34M5Touring: Ik vind de Q3 een best mooie auto, maar voor een crossover heb je helemaal niks aan de Q3. De kofferbak is veel te klein voor zo’n auto en de achterbank is alleen voor mensen zonder benen. Dus eigenlijk is deze auto veel te klein voor z’n grootte.
tarquesh zegt
@robbie het is een komkommertijd artikeltje. Waarom ook niet.
De Audi gekke Chinees die persé de Q3 wil kopen zal zijn leiders uiteraard vervloeken en gaan imigreren naar Spanje voor de Audi Q3. Aaah, love story.