Met de i30 valt Hyundai in 2012 het C-segment aan (Golf, Focus etc). En de voortekenen zijn goed voor de Koreanen, getuige een briesende Martin Winterkorn (VW) op de Hyundai-stand. Vandaag beleeft de i30 als Elantra zijn Amerikaanse première, maar naast de hatch wordt er ook een coupé gepresenteerd. Moet deze naar Europa komen?
Wanneer je als Hyundai-klant nu een coupé wilt kopen, kom je op de Genesis uit. En, hoewel lekker gelijnd, is deze niet heel praktisch en kost hij bovendien bijna 50.000 euro. Met een i30 Coupé zou er een goedkoper alternatief zijn voor de Korea-fanboy met een aangeboren haat jegens achterportieren. Zou het een slimme move zijn van Hyundai EU?
Op de Amerikaanse markt wordt de Elantra geleverd met een 148 pk sterke (en vooral relatief zuinige) 1.8-liter “Nu” Dual Continuously Variable Valve Timing (D-CVVT) motor, gekoppeld aan een 6-bak (zowel MT als AT). Hiermee heeft het merk denk ik een auto in handen die het jongere publiek goed aanspreekt.
Hij voldoet in ieder geval aan alle criteria waar GM zijn 2 concepts (130R en 140S) uit Detroit op baseerde. Met het verschil dat je daar de Hyundai binnenkort ook daadwerkelijk bij de dealer op kunt pikken.
pier zegt
Hmm…de auto ligt niet helemaal lekker op het netvlies. Door het vrij extreme cab forward design en het korte achterkantje is het een beetje een propje. Ook de achterlichten zijn vrij fors…voor mij een no go zo op de plaatjes, misschien valt het in het echt nog mee.
sir_smokalot zegt
@pier: Hij oogt inderdaad wat bol. Ik vraag me af of de Scoupe-eigenaren van toen nu de Elantra zouden kopen.
pier zegt
@sir_smokalot: Ik moest ook meteen aan de scoupe denken haha. Denk dat die mensen nu een ix35 rijden ;)
KUYL zegt
@pier: Relatief zijn volgens mij de wielkasten en wiel+band klein ten opzichte van de rest. Daardoor oogt alles hoger en dus ook meer als een propje zoals je aangeeft. Op de laatste foto`s die van boven zijn genomen lijkt het al meer te kloppen.
trisx zegt
mwah misschien een beetje wennen was oook zo bij de nieuwe 1serie maar die is erg mooi.
The360box zegt
Niet voor Nederland iig, zal wel te duur worden en aangezien wij lease-sletten zijn is het een no-go.
jack_abarth zegt
Ik ben benieuwd of 1,8 NA motor zich eigenlijk wel kan meten t.o.v. de hedendaagse 1,4T motoren.
Daar heb ik namelijk sterk mijn twijfels bij.
sir_smokalot zegt
Gelukkig hebben ze nu ook de 1.6 turbo. Als hij naar Europa komt, dan lepelen ze dat blok er geheid in.
bullgod76 zegt
Ziet er leuk uit, dus laat maar naar Europa komen.
Dit is tenminste een ECHTE COUPE, waar de Sirocco, Astra en Megane maar platgeslagen hatchbacks zijn.
akrapovic zegt
@bullgod76: heeft ooit iemand gezegd dan dat dat coupe’s zijn? Tuurlijk zijn het hatchbacks
Tommy2 zegt
Nee, gewoon nee. :?
RazorHead zegt
nee, vind hem echt lelijk..
E34M5Touring zegt
Doet een beetje denken aan de Civic Coupe uit de VS. Heeft wel een beetje dezelfde vorm.
prominent zegt
Lekker daar houden dat gedrocht…
screamer zegt
idd. Ik snap dat wij ollanders alleen maar voor praktische troep gaan. maar zo af en toe iets moois met 2 deuren en een echte coupelijn is ook wel fijn op de nederlandsche snelwegen.
en al is mijn C4 ook geen echte coupe, maar meer een platgeslagen hatchback. ik probeer het wel ;)
Simpson zegt
ik vind hem niet eens zo raar, laat maar komen. voor de petjes die niet de hoofdprijs voor een scirocco/megane/astra willen of kunnen betalen.
Maar waar blijven de kleine echte coupe’s? zoals we voegah de MX-3/100NX/paseo/tigra/puma hadden? We hebben nu alleen de renault wind volgens mij.
prominent zegt
@Simpson: ben juist blij dat die dingen steeds meer op de schroot belanden… De dingen die nog rijden hebben een spoiler van 1m50 hoog en een uitlaat met een diameter van 40cm… En een zwarte krullebol achter het stuur
Sm0keGun zegt
Doet me beetje denken aan de eerste prius 3 deurs …
akrapovic zegt
@Sm0keGun: haha ik vind hem juist van voor op de prius lijken.
OT: hij mag ietsje lager zijn.. Lijkt net een pausmobiel
Sm0keGun zegt
@Smokegun in zij aanzicht
baasbas zegt
Maakt een beetje een gesmolten indruk op mij…
Hij heeft 17 inch velgen maar ze ogen echt te klein. Maar als ze er 20 inch onder zouden hangen zouden ze nog steeds klein lijken.. Komt door wat groot zij oppervlak? Ziet er wat pompeus uit
norge zegt
Eerst in het echt zien ,maar vooralsnog niet onaardig .Denk dat de real life indruk van de auto een lager profiel zullen geven. Maar met de kwaliteit en garantie zal het wel goed zitten :D
Tommy2 zegt
@norge: Ja idd! Ik vind vooral de garantie er goed uitzien op de foto. ;)
bisazza zegt
Ik hoop dat ze die gesmolten ET lekker aan de andere kant van de oceaan laten… Wat een drama
bullgod76 zegt
Jullie worden allemaal bedankt.
Want door dit soort reacties worden we allemaal gedwongen om in saaie, lelijke en veels te dure duitse lease bakken te rijden.
baasbas zegt
@bullgod76: Die snap ik niet. Dit kan je straks gewoon kopen bij de dealer. Niemand houdt je tegen om hier strakjes in te gaan rijden?
240sx zegt
De raamlijn herinnert mij aan een Astra coupé. Verder wel een nette wagen ;)
LaLancia zegt
Hoop ’t niet. Veel te veel lijnen en bollingen. Een coupe hoort strak te zijn, zoals een Alfa GT of ja, ja, een Calibra!
jack_abarth zegt
@LaLancia:
En de daarop voortgeborduurde Astra Coupe (bertone). Ook een zeer nette wagen.
jarnobakker zegt
hij is te hoog .
daardoor lijkt hij helaas te veel op een pruis.
eklasse zegt
Deze moeten ze gewoon direct als tweedehands aanbieden. Dan zijn er meteen jochies die er mee willen rijden. Nieuw koopt niemand dit natuurlijk.
kickass zegt
Wat is dat toch met die Aziaten, ze maken ineens allemaal mooie auto’s!
Tonnie zegt
Laat maar komen, ziet er goed uit vind ik! Sowieso hebben coupés meestal wel een plusje bij mij ;)
Imom zegt
Met rode bol op je neus en groen haar zul je fantastisch zitten in zo’n ding (coupe).
LaLancia zegt
@ jack_abarth
Precies! Toen ik de opmerking van 240sx boven mij las dacht ik, oh ja! Die vergeet ik helemaal, ook zo’n mooi ding!