Kennen we het Nederlandse ‘automerk’ Huet Brother nog? Op basis van een Triumph TR6 bouwden ze enkele jaren geleden een moderne klassieker met de naam HB Special, een roadster met een carbonfiber huidje. Inmiddels zijn we enkele jaren verder en is het tijd voor dichter variant. Maak kennis met de HB Coupe!
De HB Special werd in 2007 onthuld en het was de bedoeling dat die auto gebruikt zou worden bij rallys die georganiseerd werden door de broers Tino en Paul Huet. Uiteindelijk is dat niet helemaal van de grond gekomen (als ik het mij goed herinner), maar uiteindelijk zijn er wel enkele exemplaren van de HB Special gebouwd. Sterk nog, vaste bezoeker @klassiekerrally heeft zelfs een keer een rijtest voor ons gedaan met deze unieke auto.
Nu is het echter tijd voor een wat meer praktische auto en dus komt er een coupe, of beter gezegd er komen 3 verschillende coupés. Op de teaserwebsite www.hbcoupe.com is te zien dat Huet Brothers maar liefst 3 verschillende modellen in gedachten hebben. Ze beginnen met een HB Coupe (die we hier zien) en daarnaast moet er ook nog een HB Coupe RR (Road Racer) en een HB Coupe Race komen.
Net als de HB Special zal ook de dichte HB een carrosserie krijgen die gemaakt is van koolstofvezel en dat scheelt lekker veel gewicht. Zo woog de HB Special slechts 750 kilo.
Een teaservideo kan je hieronder bekijken:
smoked zegt
Dat ziet er goed uit! Nadeel is dat ie erg duur zal zijn :(
robbie zegt
@smoked: dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf wat je duur vind ;)
288gto zegt
Jammer dat die grille zo hoekig is, dat strookt niet zo met de vloeiende lijnen van de auto. En dat logo lijkt wel erg veel op de alom bekende EB initialen van Bugatti. Op zich wel een leuk project, toch mis ik “iets”.
rotarypowah zegt
@288gto: Bugatti speelt ook een grote rol in het leven van de Huet broeders.
p993 zegt
@rotarypowah: en daarom laten ze zich inspireren door het logo? zielige figuren zijn het.
gedwongenleaser zegt
@p993: je kan het ook als een eerbetoon zien? En om de personen in kwestie enkel op basis van een logo met een gelijkenis te bestempelen als ‘zielige figuren’ vind ik dan tamelijk, laten we zeggen, zielig..?
JanJansen zegt
@p993: Wat heb jij gebouwd (dan wel bereikt) in je leven dat je dat zo mag zeggen? Wel eens bij stil gestaan hoeveel moeite het kost om zo’n project tot een succesvol einde te brengen?
Klassiekerrally zegt
@p993: Ga je mond eens spoelen. Met zeep graag. En ga dan maar een half uurtje in de hoek staan. Vlegel.
Megakix zegt
Hoop van harte dat het ze lukt ! Maar deze ‘herstart’ is wel een beetje ‘Lotus-a-la-2009 (Frankfurt)…heul veel modellen, geen cent om op te makken, geen klandizie, geen realisatie.
robbie zegt
@Megakix: hahaha, laat me niet lachen.
Dit zal ongetwijfeld 1 model met 3 verschillende afstelling worden. Misschien dat die RR een iets grotere/sterkere motor krijgt, maar in de basis zullen die auto’s gewoon gelijk zijn aan elkaar.
ytrewq zegt
prachtige auto
rotarypowah zegt
Gaaf, kan zo van een Italiaans designhuis afkomstig zijn. Heeft Michel van den Brink hier een aandeel in? Tijdje geleden dat ik iets van hem heb gezien op Autoblog trouwens.
En Klassiekerrally moet vaker rijtesten schrijven, leest fijn weg!
Klassiekerrally zegt
@rotarypowah: Dank! Gaat vast wel gebeuren. Alleen moet je er dan wel voor naar http://www.CoolClassics.com. Er wordt nog druk aan gebouwd, dus nog even geduld…
vale46 zegt
Laat het woord “Nederlandse” in de openingszin weg en iedereen vind het lelijk ;)
Ik vind er persoonlijk niks aan. Geef mij maar een Cobra ipv dit.
BTW: @robbie: het is Topgear vanavond! *reminder*
-edit: daar hoef je ons niet aan te herinneren…-
wimmm zegt
@vale46: Joh, dat het Nederlands was had ik helemaal overheen gelezen… en toch vind ik em mooi! Dus dat heeft er helemaal nix mee te maken ;)
E34M5Touring zegt
Ik hoop oprecht dat ze het gaan redden. Heb net het filmpje en de site van @klassiekerrally: is zitten bekijken en dat klinkt fantastisch zo’n inline 6 van Triumph. Leuke test ook met die period overalls. Persoonlijk vind ik het wel gaaf dat er steeds meer van die projecten komen. De Eagle Speedster die ze bij Top Gear hadden was ook zo’n schoonheid. En dat geluid spinetingling.
p993 zegt
Stijldingetje voor de autoliefhebber van de ‘andere kant’ lijkt mij…
norge zegt
De gril past inderdaad niet bij de rest van de auto.Maar verder best wel mooi,niet vernieuwend maar toch.
robbie zegt
@norge: die grille is idd ook niet helemaal mijn smaak, zeker als je ziet dat de achterkant ook heel erg rond en vloeiend is. Gelukkig is het nog een concept ;)
ytrewq zegt
burtons zijn ook op bugatti’s geïnspireerd
norge zegt
@ytrewq: Het embleem misschien maar verder zie ik meer een engelse stijl .
james125 zegt
WOW prachtig!
Arnoud zegt
Prachtige auto! Dit draagt zoveel Britse stijl uit dat het je verbaast dat deze auto’s uit Nederland komen. Of ze hem moeten maken is een vraag die zichzelf beantwoord zodra je de plaatjes hebt gezien.
ytrewq zegt
@norge
Ik heb gelezen dat het geïnspireerd is op jaguars, morgans (allebei engels), hispano-suiza en bugatti.
Ze zijn gebaseerd op de citroen 2CV.
Ik zie er zelf ook weinig bugatti in…
mikeslsamg zegt
nou, ik zie er ook wel wat ferrari in hoor.
ytrewq zegt
@Orginal Around
in mijn ogen is er niet echt iets typisch nederlands
spykers zien er italiaans uit
donkervoorts zijn bijna precies lotus seven
carver is niet echt een auto..
vandenbrink gto is geïnspireerd op de gto
nederlandse auto’s zijn wel exclusief, dat is geen design
gedwongenleaser zegt
@ytrewq: ik zou de opmerking van Arnoud nog eens nalezen, hij zegt toch nergens dat hij dit een Nederlands design vindt?
ytrewq zegt
@ytrewq
ik bedoel Orginal Aroud
wimmm zegt
@ytrewq: je bedoeld Orginal Arnoud ;)
ytrewq zegt
Saker ziet er ook niet nederland uit
Hupke zegt
Leuk ding, altijd geweldig als je zo je droom kan bouwen. Wel zonde dat ze gedoemd zijn om failliet te gaan.
Klassiekerrally zegt
@Hupke: En dat weet je omdat je hun boekhouder bent of zo?
Hupke zegt
@Klassiekerrally:
Noem het een gok waarvan de kansen goed liggen dan, als je dat liever hebt.
Automerken hebben het moeilijk en de hele hele kleintjes nog meer. Je hebt er maar bijzonder weinig die slagen om te overleven.
Tenzij je geld achter je hebt staan zoals Ascari, of er heel je leven voor geeft zoals Wiesmann, of het als bijberoep en als hobby doet is de kans klein dat je het hoofd boven water houd.
Klassiekerrally zegt
@Hupke: Het fijne weet ik er (ook) niet van, maar dit is als ik het goed heb een soort nevenactiviteit die door andere inkomstenbronnen (restauraties e.d.) bekostigd wordt. Uiteindelijk moet het wel geld op gaan leveren natuurlijk.
Deze jongens draaien al een tijdje mee hoor… Geef ze wat krediet. (letterlijk en/of figuurlijk).
ytrewq zegt
@wimmm
ja dat:)
Megakix zegt
@Robbie: jij bent de klapmongool die schrijft dat er 3 verschillende coupé modellen komen ????
Offtopic; jij en lachen, het moet niet doller worden op deze aardbol :lol:
granturissimo zegt
Ik zie er wel wat van een Maserati A6GCS/53 Berlinetta door (toen nog twee woorden) Pinin Farina in. En dat is bepaald geen straf…
blag zegt
Ik wil er een ! Prachtige auto waarvan de klasse afdruipt …