Maar wacht, dit is toch de Amerikaanse Accord? Dat klopt maar we hebben gegronde redenen om aan te nemen dat we dit model ook in Europa in het straatbeeld gaan zien.
De reden daarvoor is eigenlijk vrij simpel: Honda toonde in Rusland een designschets als aankondiging voor het model dat daar op de markt komt, zoals men dat wel vaker doet met nieuwe auto’s. Die designschets toont een auto die vrijwel identiek is aan het Amerikaanse model en in Rusland werd altijd het Europese model Accord verkocht. Daar komt bij dat de schets is voorzien van een Duitse nummerplaat.
Reden genoeg dus om aan te nemen dat we hier naar de Accord voor de Europese markt kijken. De Accord wordt in Amerika leverbaar in drie varianten: de sedan, coupé en PHEV (Plugin Hybrid Electric Vehicle) die in 2014 op de markt komt. Of de Accord coupé ook in Europa leverbaar wordt is nog even de vraag.
De nieuwe Earth Dreams 2.4 liter motoren zullen in Amerika onder de kap te vinden zijn, goed voor 188 pk en 240 Nm koppel gekoppeld aan een CVT of een handgeschakelde zesbak. In “Sport” trim zal het vermogen iets hoger zijn: 192 pk en 246 Nm. Ook is er een 3.5 liter V6 die goed is voor 282 pk en 341 Nm koppel. Of deze motoren ook hun weg naar het Europese model gaan vinden is de vraag, we verwachten in ieder geval nog een kleiner, schoner blok zoals de huidige 2.0 i-VTEC. Over diesels voor het nieuwe model wordt nog niet gesproken.
In 2014 komt in de US de Accord PHEV op de markt, een versie met een hybride aandrijflijn in de vorm van eerder genoemde 2.0 i-VTEC (goed voor 139 pk) met daaraan gekoppeld een elektrische motor met 169 pk. Met deze auto kan 10 á 15 kilometer volledig elektrisch gereden worden dankzij een 6.7 kWh Lithium-ion batterij, het gecombineerd vermogen zou op 199 pk uitkomen.
Honda heeft nog niets bevestigd maar het zou ons niet verbazen als deze Accord binnenkort als Europees model wordt aangekondigd. Als het zover is zullen we dat jullie uiteraard laten weten. En als er iemand 1 miljoen mijl mee weet af te leggen ook.
freezzr zegt
Op de schets een stuk mooier… Ouwe lullenbak…
jrk68 zegt
@freezzr:
Kan best maar wel een stuk mooier dan die ouwe lullen Golf waar we hier mee doodgegooid worden….
In dat licht bezien is dit bericht een verademing….
desjonnies zegt
@freezzr:
Ik weet het zeker.
je hebt never nooit met een Accord gereden
Anders had er gestaan : Hi-tech japanse BMW.
Honda is nog steeds -gelukkig- een bedrijf waar de engineers een groot deel in de melk te brokkelen hebben.
Dat de Europese fantasie ophoudt bij BMW, VAG en Daimler Benz is onze eigen beprekte kijk op de zaken; zeer zeker niet de hunne.
fapfap zegt
@desjonnies: Dat maakt hem er niet mooier op, ik moet freezzr gelijk geven, wat een saaie uitstraling heeft dat ding!
desjonnies zegt
@fapfap:
@desoper
Design?
Komen er maar twee bovendrijven:
Citroën’s DS range
Alfa Romeo.
En eigenlijk alle Koreanen die bij Italiaanse designhuizen inkopen.
De rest zit panisch naar elkaar te kijken.
Oh ja die nieuwe Jaguars.
desoper zegt
@desjonnies: kan wel zijn, maar iets meer aandacht aan het uiterlijk zou geen kwaad kunnen. Behalve wat jappan-fanboy’s die een emmer stront uit japan nog mooi vinden, verwacht ik niet dat iemand onder de indruk kan zijn.
Dat is bij auto’s uit frankrijk en gedeeltelijk duitsland en de vs wel anders.
theiz zegt
@desoper:
Deze is niet minder saai als een Duitser, naar mijn idee echt wel mooier als een Passat, Golf, A4 of Mondeo. Ik kijk daarnaast liever naar deze Honda als naar een Peugeot of Renault. Kijk ook even naar de doelgroep van de Accoord: Vooral VS en niet voor de jongeren (daar hebben ze oa de Civic voor).
Maar het belangrijkst: Waar VAG een 1.2 in een Mondeo lepelt, deze vervolgens heeel vaak stuk gaat en amper zuiniger is, doet Honda dit al jaaaren een stuk beter met deze auto. Apparaat staat in de VS al meer als 20 jaar bovenaan bij de lijstjes met meest betrouwbare auto’s.
http://www.telegraph.co.uk/motoring/news/9426806/And-the-most-reliable-used-car-is….html
http://www.gizmag.com/the-100-most-reliable-cars-of-the-last-decade-in-order/5657/
http://www.whatcar.com/car-news/what-car-reliability-survey-2012/263555
En zo kan je nog wel even doorgaan, en het onderstel van Honda is ook super.
Dus: Als je nu een Accoord koopt, heb je ongeacht je jaarlijkse kilometrage de komende 10 jaar een hele goede auto. Ik, als consultant, kan er mee voorkomen bij de klant (Een Audi, BMW of Mercedes roept al snel een gevoel op bij de klant…). Ding rijdt goed en zuinig…
Ik denk dat ik er volgend jaar best wel eens 1 zou kunnen gaan bestellen…
desoper zegt
@theiz: “Deze is niet minder saai als een Duitser” je vindt deze dus ook saaier als een Duitser?
Verder lepelt VAG geen motoren in een mondeo, maar met dat downsizen, waarmee de auto op papier zuinig wordt (in het echte leven niet) ben ik het volkomen met je eens.
Verder geef jij aan dat deze accord vooral wordt gereden door ouderen. Deze mensen gaan er over het algemeen rustiger mee om dan jongeren, wat de levensduur natuurlijk ten goede komt.
Zelf rijd ik een a4 2.7tdi die dagelijks flink op zn donder krijgt. De onderhoudskosten liggen hierdoor ook bovengemiddeld hoog, wiellagers, remschijven, banden e.d. zijn gewoon eerder aan de beurt. Maar dat zou met mijn rijstijl waarschijnlijk ook zo zijn met een accord oid.
Verder snap ik niet goed, dat het in nederland een schande is om met een dure auto bij de klant aan te komen. Het eerste wat er geroepen wordt, is: “hij zal wel veel te duur zijn met zn diensten”. Je kunt het ook anders bekijken: “hij pakt zijn zaken professioneel waardoor beide partijen kunnen verdienen aan zijn diensten” Met beunhazen schiet je ook niet veel op natuurlijk.
theiz zegt
@desoper:
Dit is een saaie auto, in tegenstelling tot sommige andere modellen van Honda. Dat is inderdaad wat ik bedoel. Maar: De A4 en Passat zijn ook minstens net zo saai. Wat ik dan jammer vind: Deze Accoord is niet ontworpen voor Europa, maar wellicht verkopen ze er een paar hier. Is ontworpen voor conservatieve Amerikanen. De A4 en Passat daarentegen…. Jammer dat er dan geroepen wordt dat deze Accoord niets te zoeken heeft in Europa met dit uiterlijk…
Ook ben ik het eens met de Nederlandse mentaliteit om auto’s… Ik reed in een 16 jaar oude Mercedes die ik voor 1700 euro had gekocht. Zelfs daarmee kreeg ik al scheve blikken. Rij nu in een vrij nieuwe Lease Megane. Geen enkel probleem, zet hem tussen de 20 andere Meganes op de parkeerplek.
Vreemd!
Maar: Met een Accoord kan je komen voorrijden. Met een A4, 3-serie of C-klasse wordt er toch nog eens over je tarief gesproken….
freezzr zegt
@desjonnies: degelijke en goede techniek eens. Maar de hele vorm van deze auto straalt Omroep Max uit…
darkpluisje zegt
iedereen vind de golf zo saai maar ze blijven het er wel constant over hebben…
Tja die accord is wel grappig, de schets was beter maar de verhoudingen zijn daar wat zoek.
Simpson zegt
Als hier een bmw logo op had gezeten had ik gezegd dat de nieuwe 3-serie te aziatisch zou zijn.
Blijft jammer dat ‘ie zo duur is, net zoals de andere Honda’s
alassad zegt
Alleen waarom een kenteken uit Ingolstadt? Zijn ze soms hints aan het geven?
spotterfozz zegt
@alassad: ja hoor, Honda wordt het tweederangs audi ;-)
norge zegt
Denk nog altijd met plezier aan mijn Accord terug ,ziet er goed uit weer.
Jokkebrok zegt
Mooie wagen, maar als ik het interieur zou moeten omschrijven; Mèh.
glashelder zegt
En nu doen ze het weer!!!
Mooi concept, lullige statiefoto’s van het produktiemodel. Why in godsnaam?
civictypes zegt
Dit mag dan een schets zijn, maar het kenteken is vaag, want dit kenteken zat ook op de facelift Audi A6 http://www.autoblog.nl/archive/2008/08/12/dit-is-de-nieuwe-audi-a6
lambo4all zegt
@civictypes: wow dude.. hoe onthoud jij dat?!
civictypes zegt
@lambo4all: De meeste persfoto’s van nieuwe Audi’s beginnen altijd met IN van Ingolstadt (met uitzondering van de RS modellen) daarna een A van A4 of A6 of een Q van Q3 of Q5, vervolgens het type, dus 4,5,6 enz…
En aangezien ikzelf opzoek ben naar een A6 uit 2010 kwam ik die foto’s laatst tegen…
Esprit_de_Flandre zegt
@civictypes: Dus VW is achter de schermen bezig Honda aan het opkopen. Cool. Een indirecte aanval op Suzuki…
civictypes zegt
@Esprit_de_Flandre: LOL
civicfk3 zegt
De huidige Accord rijd heerlijk! Zelf nog in het bezit van een accord uit 2000 en deze gaat nog steeds elk jaar vlekkeloos door de apk en het enige wat die krijgt is elke 30.000km nieuw filtertje met olie. Rijd ook geweldig dankzij de dubbele ophanging voor en achter.
dotternetta zegt
Ik heb de laatste Accords altijd mooie dikke bakken gevonden. Had bijna 1 gekocht maar ben toch maar voor de civic gegaan. De dash van deze valt wel wat in het niet ivm een civic, verder niks mis mee, al was de achterkant van het vorige model wat onderscheidender (is dat een goed woord?)
lambo4all zegt
de coupe is echt een prachtige wagen! hopen dat die naar nederland komt.
johanw zegt
na 14 jaar overgestapt naar een bmw335i maar ik ga toch maar weer terug naar Honda en dan de accord…een Type s is in reallife echt een mooie auto
en de bmw…ja wat daar wel niet aan kapot gaat bij nog geen 50.000 op de teller, dat is bedroevend te noemen.
kaasboerin zegt
@johanw: Turbo’s zeker?
johanw zegt
@kaasboerin
– turbo wastegates inderdaad, en
– benzine injectoren
– kapotte elektrische waterpomp
– software unit kaduuk
– tikkende/kloppende koppeling
en dan praat je dus niet over lullige reparaties of kosten
kaasboerin zegt
@johanw: Wow, jij treft ’t niet..
Logisch dat je er klaar mee bent.
kaasboerin zegt
@johanw: Overigens zou ik een 335i dan ook nevernooit zonder PG (garantie BMW) aanschaffen.
surpass zegt
Mijn hemel, dit is echt een bedroevend saaie uitvoering van een toch wel hippe design schets. Dat interieur is helemaal om te huilen! Wie koopt dit?
agera zegt
Een Subaru, Honda of een Mazda koopt men niet vanwege het design is de auto mooi dan is dat natuurlijk wel meegenomen. Deze auto’s zijn de meest betrouwbare bakken die je kan krijgen, het blok wat erin ligt is gewoon niet kapot te krijgen. Onderdelen zijn ook stukken goedkoper dan de meeste automerken. Kijk maar om je heen mensen die deze merken rijden, blijven deze ook gewoon rijden.
johanw zegt
@ kaasboerin
in amerika heeft bmw vanwege rechtzaken de garantie op 10 jaar gezet voor de turbos en benzine-injectoren.
Hier in Nederland probeert men de struikvogel tactiek, zover mogelijk je hoofd in het zand steken als bmw zijnde en dan hoor je de consument niet klagen en altijd maar zeggen wij streven naar kwaliteit…ahum!
Freude am fahren? freude am zahlen is het denk ik!
ik heb hiervoor ondermeer de Civic Type R (beide laatste modellen) bereden en wat ging daar kapot, niets!! een remblokje, olie of een bandje op zijn tijd en gaan maar weer!!
kaasboerin zegt
@johanw: De 335i is idd een aardige fail kwa kwaliteit van BMW.
Maar aan de andere kant, er zijn er ook zat die nooit wat mankeren, jij treft het dan ook gewoon niet.
johanw zegt
@ kaasboerin
dat zal het denk wel zijn, alhoewel elke 335i wastegates problemen krijgt….het probleem is dat ik een auto kies vanwege zijn motor etc en de 335i is een juweeltje net als de Honda motoren (S2000 en Type R motoren) maar als deze dan net zoveel in korte tijd kost in onderhoud als een nieuwe Suzuki Alto :D dan is het inderdaad een flinke fail.
maar daar gaat het ook mis veelal, waarom zie je bijna geen japanse autos met turbo’s, omdat het kapot gaat en teveel uit een motor wilt halen etc.
pikes83 zegt
@johanw: ik denk dat de japanners daarom bewust geen turbo’s in hun auto’s stoppen,simpel om het feit dat het sneller stuk gaat,en dat ze liever hun bestaande techniek verbeteren.vind het overigens er spijtig om te horen dat je BMW zo snel stuk gaat.vooral om dat je er zo veel geld voor betaald.
Esprit_de_Flandre zegt
Dat ze maar de coupé eerst naar hier halen. Marketingtechnisch misschien wel beter…
ThomasBol zegt
Toont nu al gedateerd…
406_v6 zegt
Heerlijke auto die Accord; gaat straks weer naar huis in een 2.4 executive automaat… :mrgreen:
redneckdarian zegt
Ik snap die slechte reactie niet van iedereen. Dit is echt een ERG mooie auto. Vooral de coupe!
moveyourmind zegt
Mooie beschaafde auto, zeker in een donkere kleur. Helaas is Honda sterk ondergewaardeerd. Het zijn relatief dure auto’s, maar technisch enorm goed en met veel precisie in elkaar geschroefd. Eerste auto was een tweedehands Honda Accord, een van de beste auto’s die ik ooit gehad heb. Gekocht met ruim 100.000 km op de teller en er meer dan 120.000 km erbij gezet. Enige onderhoud was af en toe banden, olie, bougies en remblokken.
kickass zegt
De designschets ziet er beter uit. Beetje te zakelijk naar mijn mening.
E550 zegt
Lekker. Zal waarschijnlijk alleen voor de Russische markt zijn, aangezien er in Rusland officieel meerdere USA Honda’s worden verkocht.