Lease-rijdend Nederland opgelet: zoals verwacht heeft Honda een gedownsizede diesel-vierpitter aangekondigd. Dit 1.6-blokje is flink kleiner dan de huidige 2.2 liter, levert 120 pk en 300 Nm, en puft lekker weinig CO2 uit. En dat is weer goed voor de bijtelling.
Hoeveel de uitstoot precies is, is nog niet duidelijk. Honda geeft alleen aan dat hij onder de 100 gram/km zit. Om voor Nederland interessant te zijn zal hij hier echter nog wel fors onder moeten duiken, want per 1-7-2012 mag je met een diesel om in aanmerking te komen voor 14% bijtelling maximaal 91 gr/km uitstoten. En de nieuwe motor verwachten we niet voor de tweede helft van 2012. De huidige 2.2 is al zo zuinig dat hij in de 20%-categorie valt.
Met de 1.6 diesel treedt er een programma in werking dat Honda Earth Dreams Technology doopt. Met dit nieuwe motorenprogramma streeft de fabrikant er naar om binnen 3 jaar tijd in elke categorie de meest zuinige motor te leveren. Een nobel streven.
griffendahl zegt
Hoeveel CO2 een blok uitstoot is toch ook grotendeels afhankelijk van de auto waar die inhangt ?? Dus hoe relevant is deze info zonder erbij te zeggen in wat voor auto die hangt ??
406_v6 zegt
@griffendahl: Originele persbericht vermeldt de Civic als model waar ie in komt…. zal dan al wel in test lopen in de Civic.
griffendahl zegt
@406_v6: Ik had het al wel begrepen, maar ’t artikel is op deze manier nogal onduidelijk. Zo lijkt het net of de uitstoot van een motor los staat van de rest.
sir_smokalot zegt
Dit Honda-blok is in de eerste plaats voor de Civic bedoeld. Neem dat dus maar als referentie.
integraturbo zegt
@griffendahl: Klopt. CO2 uitstoot kun je weer omrekenen naar hoe zuinig een model is met een bepaalde motor.
Wordt dit blok bijv. in de Accord gedrukt (zwaardere auto, dus minder zuinig) dan is dat ook ongunstig voor de CO2 uitstoot.
ferrari94tr zegt
goei zaak hoe minder olie een ander verbrand hoe meer ik kan verbranden
My Ford burns what Your stupid hybrid saves!!!
406_v6 zegt
@ferrari94tr: Hybrid? Ff lezen, wordt niet gerept over hybrid……
baasbas zegt
Op papier een mooie motor! Kijken hoe het in de praktijk uitpakt…
Simpson zegt
cool! ben benieuwd wanneer hij te bestellen is.
Ik heb 3 jaar in de 2.2 gereden wat een fantastisch blok is, maar wel wat zwaar, wat je vooral merkte met hard remmen en snel genomen bochten. Ben benieuwd hoe dat met deze gaat.
En met deze waarden (en deze bijtelling) is ook prima te leven natuurlijk.
gregorius zegt
Behalve dat het een goede ontwikkeling is; zou je ook kunnen zeggen: “Werd wel eens tijd:
Seroo zegt
300Nm koppel uit zo’n zuinig blokje is erg aardig. Ik ben benieuwd hoe Honda dit voor elkaar gekregen heeft.
baap zegt
@Seroo: Indd, kzou net zeggen! 300 NM uit een 1600cc dieseltje is niet verkeerd! Chapeau Honda!
Freewarefreak zegt
@Seroo: Inderdaad! Dikke waarde. Dat trekt goed voor een 1.6 je dan. En ook nog met lage bijtelling. Mooi!
pikes83 zegt
En nou nog even wachten op de 1.6 turbo benzine en honda loopt weer in de pas mee met de rest.
masterstig zegt
Hartstikke leuk, nu nog een mooie Civic koets ontwerpen….
antoon zegt
ja, goed opgemerkt!
Per liter diesel die je verbrand ontstaat er 2583g CO2.
dus als de civic 100g/km uitstoot is dat per 100km 10000g.
Dat komt dus overeen met 3,9 liter diesel verbranden.
Het verbruik zal dus maximaal 3,9 l/100km zijn.
Het verbruik van een blok hangt natuurlijk af van de auto waar hij in word gelegd, in een Accord zal 1:20 niet haalbaar zijn. En zal de uitstoot boven de 100g/l komen.
Voor benzine moet je een ander getal gebruiken dan de 2583 gram per liter.