Wij, brave burgers, wachten natuurlijk altijd tot het rode licht gedoofd is. Er kan immers nog een trein komen. Toch blijkt uit cijfers van ProRail dat niet iedereen zoveel geduld heeft. Sterker nog, mensen worden steeds ongeduldiger. En dus proberen steeds meer mensen een trein te knuffelen op een overgang. Niet verstandig.
De hoeveelheid aanrijdingen op overgangen is niet extreem hoog, maar laat wel een stijgende lijn zien de afgelopen tijd. In 2007 waren er 114 aanrijdingen met 42 doden. Dat daalde tot 32 aanrijdingen (en 8 doden) in 2010, maar vorig jaar was dit alweer toegenomen tot 42 aanrijdingen (en 9 doden). En in de eerste 5 maanden van 2012 hebben al 18 aanrijdingen plaatsgevonden met in totaal 7 dodelijke slachtoffers.
Blijkbaar heeft de campagne ‘Wil je blijven leven, wacht dan even.’ die ProRail begin vorig jaar met veel tamtam begon is dus nog niet echt succesvol. De mensen die het meest de fout ingaan zijn volgens ProRail jongeren en ouderen. Jongeren zijn vaak overmoedig en/of gehaast terwijl bejaarden juist in de war raken van die knipperende lampen, rinkelende bel en dalende slagbomen. (via: telegraaf.nl)
Gelukkig organiseert Veilig Verkeer Nederland vandaag samen met ProRail een scootmobieltraining in Hardinxveld-Giessendam waar bejaarden kunnen oefenen met oversteken. Geen grap.
Kan jij het geduld opbrengen om te wachten tot het rode licht uit is en de slagbomen omhoog zijn? Of maak jij je ook wel een schuldig aan het ‘winnen’ van 10 seconden door je leven op het spel te zetten?
Ter illustratie nog even twee video’s
Just in time
TopGear vs trein
easygoingmartin zegt
Opzich best een overtuigend filmpje die eerste.
Citrofiel zegt
Ik had afgelopen vrijdag nog vertraging met de trein omdat er een stuk of 10 overwegen door een storing permanent dicht stonden, en zodoende was er gevaar dat er mensen over zouden steken terwijl de trein langs zou komen. Die mensen kan je dan begrijpen, faal-ProRail… :roll:
Klassiekerrally zegt
@Citrofiel: ProFail?
dawwg zegt
@Klassiekerrally: Was dat niet een gevalletje gestolen koper ?
jordy14 zegt
@dawwg: ik dacht dat er iemand voor was gesprongen.
umadbrah zegt
Hmm ik vind het dappere gasten die het proberen om erlangs te glippen, ik blijf liever staan. Zon alu/stalen neus komt aardig hard aan met 130 km/h :P en ik denk dat, ook met 5ncap sterren, de auto toch redelijk kapot zal zijn.
Het gebeurt hier overigens heel vaak, de lijn Utrecht – Zwolle loopt door een gesticht heen uit een buurdorp, met andere woorden, veel mensen die het niet meer zien zitten en ook gaan ‘knuffelen’
robbie zegt
@umadbrah: jij noemt dat dapper? Ik noem dat dom.
umadbrah zegt
@robbie: Dapperheid is ook een stomme eigenschap.
fyr0 zegt
@umadbrah: Den Dolder neem ik aan?
baasbas zegt
@fyr0: Klopt. En vervolgens bij Ermelo nog een x. Op dat traject heb je 2 kansen wat te raken…
desoper zegt
De veiligheidsmarge die bij pro-rail gehanteerd wordt is gewoon te groot. Daardoor gaan mensen risico’s nemen
widodh zegt
@desoper: Jeetje zeg, jij hebt een druk leven! Wel geteld 15 seconde extra wachten bij een overgang.
Je bent gewoon labiel en debiel als je oversteekt terwijl die lampjes knipperen en de slagbomen naar beneden zijn of komen, echt geen goed woord voor over.
Niets stoer aan of dapper.
desoper zegt
@widodh: Ik heb geen druk leven, maar gewoon een hekel aan wachten.
Verder doe ik het ook niet op het moment dat de bomen dicht gaan, maar op het moment dat ze bijna open staan en de lampen nog na knipperen terwijl de trein al 20 sec weg is.
robbie zegt
@desoper: je kan niet wachten om plat gereden te worden?
stropdas zegt
@widodh: Jij komt zeker niet dagelijks bij en spoortwegovergang vlak bij het station. Dan zijn het regelmatig 2 a 3 minuten per trein. Als het een druk stuk spoor is sta je in de spits zoals bijv. Station Driebergen-Zeist makkelijk een kwartier te wachten voordat je voorbij dat punt bent. Die veiligheidsmarge waar desoper het over heeft komt vaak gewoon over als een dikke middelvinger naar het overige verkeer die niet met de trein reist. Lijkt me toch niet lastig te programmeren, maar waarom er nog energie in steken als de spoorbomen inderdaad naar beneden zijn als de trein er langs rijd? Extra tijd ervoor/erna is niet belangrijk
desjonnies zegt
@stropdas:
Zo, en hoe denkt u over brugwachters?
robbie zegt
@stropdas: het is idd allemaal 1 grote conspiracy theory van ProRail, NS en de overheid met als enige doel om jou met de trein te laten rijden.
*aluhoedje opzet*
E34M5Touring zegt
@stropdas: Totdat je auto ineens afslaat. Of degene voor je rijd net niet snel genoeg van het spoor af. Dan sta je wel wat langer te wachten dan een kwartier. Dan moeten ze je eerst van de trein schrapen.
desoper zegt
@E34M5Touring: wachttijd voordat de trein er is oke, maar de wachttijd nadat de trein gepasseerd is, is gewoon belachelijk.
Direct openen als het laatste wiel gepasseerd is, of beter nog een paar seconden eerder.
sanderm3 zegt
@stropdas:
GOH!…een heel kwartier van je leven verpest..in dat kwartier had je weer al je Whatsapp geleuter kunnen beheren… klaag ze aan! pfffff
widodh zegt
@stropdas: Toevallig wel :) Ik sta geregeld voor het spoor te wachten met daarna nog een ophaalbrug (Middelburg).
Kom hier in de zomer eens kijken, gekkenhuis met toeristen, spoorbomen en open gaande bruggen.
Alleen is het me mij niet waard om tussen de spoorbomen door te wringen.
baasbas zegt
@stropdas: Zo, daar noem je ook even een vervelende overgang zeg. Lagen er geen plannen om dat helemaal open te breken? (tunnel?)
CapsLock zegt
@baasbas: Ja, die gaat eruit. Sowieso worden alle nieuwe stukken zoveel mogelijk zonder overwegen opgeleverd, en oudere stukken opnieuw ontworpen om zonder overweg te kunnen. Dat blijkt toch de enige oplossing te zijn om minder aanrijdingen en vertragingen te krijgen ;)
Het zal alleen wel even duren voordat Driebergen-Zeist klaar is. Volgens mij pas 2014 of 2015.
moondustfocus zegt
Als is de aso nog zo snel, de dubbeldekker plet hem wel
desoper zegt
@moondustfocus: aso of iemand die gewoon een drukke dag heeft, en al weet ik hoelang stil gestaan heeft in het verkeer?
robbie zegt
@desoper: als je zolang hebt “stilgestaan” kan die 30 seconden er ook nog wel bij. Of niet soms?
moondustfocus zegt
@robbie:Dat idee had ik nou ook… Of je krijgt zo’n Flodder momentje: Toet, doe maar 1 bord minder…
desoper zegt
@robbie: realistisch bekeken wel ja. Echter ben ik dan vaak al zo gefrustreerd dat iedere seconde er een te veel is.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@desoper: dat zegt iedereen toch boven je. Je bevestigd het nu: dát is nou debiel…
desoper zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Op het moment dat je te hard rijdt, of dat je bezig bent met het begroeten van buurtgenoten, weet je ook dat dit gevaren met zich meebrengt. Toch doet vrijwel iedereen dit wel eens.
Mensen zijn nou eenmaal geen machines, die zich als robots kunnen gedragen in het verkeer.
Gezien jullie reactie’s ben ik de enige die wel eens “domme” risico’s neemt. En die campagne van de NS/prorail is dus eigenlijk helemaal niet nodig.
sanderm3 zegt
@desoper:
Jij bent typisch zo’n persoon, die wij hier als fout voorbeeld bestempelen. en Terecht! met je gefrustreerd… als je daar niet boven kan staan, ben je een echte zwakkeling.
CapsLock zegt
@desoper: Je hebt “domme” en “DOMME” risico’s. Het proberen te passeren van een overweg als de bomen gesloten zijn is er één in de categorie “DOMME”.
Niet alleen zet je je eigen leven op het spel, je bezorgt veel andere mensen ook een hartverzakking als het net goed gaat, laat staan wat je ze bezorgt als het fout gaat.
Als je echt zo gefrustreerd bent dat je dat soort dingen niet meer kunt bedenken is het volgens mij toch echt tijd om even langs de snelweg een kop koffie te pakken en voor mijn part even te mediteren. Zo hoor je namelijk echt niet rond te rijden.
the-budel-guy zegt
@desoper: Mensen zijn nou eenmaal geen machines, die zich als robots kunnen gedragen in het verkeer.
Een machine is toch standaard een robot.
MDA zegt
@desoper: Precies. En dan jezelf of, nog erger, een passagier om het leven brengen en een treinmachinist een trauma toebrengen. Omdat jij ‘gefrustreerd’ bent na een werkdag. Hulde. Jij hebt het begrepen in het leven.
bempi zegt
Een spoorwegovergang is vervelend. Zeker als er een stuk of 10 auto’s voor je ook staan te wachten.
E34M5Touring zegt
Erg vervelend hoor dat wachten…… Nou nou, ik ken zo’n ‘ongeduldig’ persoon die ook snel even voor de trein langs wilde. Hij loopt de rest van zijn leven als Herr Flick of the Gestapo en zijn vriendin (die achterop z’n scooter zat) heeft het helaas niet overleefd. Snap dat echt niet, als je geen 30sec over hebt in je leven doe je echt wat verkeerd.
bempi zegt
@E34M5Touring:
Wachten is altijd vervelend. Ongeacht hoe lang. ;)
gijsso zegt
Heb zelf een keer mogen aanschouwen dat iemand werd geraakt door een trein. Ding reed heel sloom (het perron begon net na de overgang) en niemand raakte gewond, op de auto na. Helemaal niets meer van over.
ropp zegt
“Vervelend” is het voor de machinist en voor de hulpverleners als er weer zo’n prutser denkt 2 minuten te kunnen besparen.
NB : topgear mag niet klagen over budget, maar ik denk dat een kilometertje spoor laten repareren best prijzig is !
moondustfocus zegt
@ropp: Denk dat de spoorwegen hier maar al te graag aan meewerken en reparatie aan het spoor nemen ze dan voor lief.
sdk16420 zegt
@ropp: En voor de reizigers. Meestal loop je al meer dan een uur vertraging op als er iemand voor de trein springt, laat staan als een auto kilometers spoort vernielt.
stijn_torfs zegt
ik moet toegeven, als hij net op rood springt en de bareel nog niet beweegt durf ik hem ook nog over te steken..
Lucb zegt
Ik wacht netjes en veilig tot het licht gedoofd is.
flutterby zegt
Al gaat het 999 van de 1000 keer goed. Ik neem het risico niet. Ik wacht _altijd_ netjes. Ook wanneer er een file bij een spoorwegovergang staat wacht ik netjes tot er aan de overkant ruimte is voor mij. Hierdoor vallen er ook zeker doden! (paar maanden geleden nog op de utrecht – zwolle lijn)
Klassiekerrally zegt
Grappig. Da’s de spoorwegovergang in de Mr. Ten Houtenlaan in Winterswijk. Foto is denk ik in 2007 gemaakt, toen jullie een reportage maakten van de Klassiekerrally Winterswijk?
robbie zegt
@Klassiekerrally: komt van Wikipedia ;)
Klassiekerrally zegt
@robbie: Oh, ok… Nou ja, Wouter, Ruben (en volgens mij ook Vincent) zijn er ook al eens overheen gereden. Weet niet of ze netjes hebben gewacht tot het rode licht gedoofd was ;-)
koelkast zegt
Niks aan doen, is gewoon een vorm van natuurlijke selectie. Liever dat die muppets een trein koppen dan dat jij en ik ze de volgende dag weer tegenkomen in het verkeer ;-)
motoragent zegt
@koelkast: En de machinist heeft natuurlijk ook de dag van zijn leven, mag hij ook weer eens een auto plat walsen, vinden ze heerlijk…
dawwg zegt
@motoragent: Juist, omdat iemand geen 10s langer kon wachten, heeft de treinmachinist mogelijk weer maanden nachtmerries; toffe actie hoor !
Trouwens: stond laatst met de auto voor het spoor te wachten, spitsuur, bommetje druk. Zie ik opa & oma nog oversteken met zo’n loopkar (langzaam gaat dat he), maar de slagbomen gingen al naar beneden; resultaat opa & oma ‘gevangen’ tussen de slagbomen op het spoor.
Niemand (ook niet de fietsers & scooters die aan de andere kant van de slagboom stonden te wachten) ook maar even die mensen helpen ! Uiteraard ben ik uitgestapt om de slagboom met de hand omhoog te tillen zodat zij erdoor konden, kleine moeite !
Gaat goed met onze maatschappij mensen; liever filmen dat mensen door trein geschept worden zodat je weer een YT hitje hebt, dan de mensen helpen … :(
En die 10s dat de bomen al omhoog zijn, maar de lampen nog knipperen vind ik helemaal geen issue; wat vervelender is, is dat sommige spoorwegovergangen gewoon 10x per uur dicht gaan en de bomen na afloop veel te laat (30s~60s) pas omhoog gaan; dat trekken veel mensen wel slecht … maar het blijft uiteraard geen excuus.
Lustigson zegt
Tja, het leven is hard… maar de voorkant van een trein is harder.
Klassiekerrally zegt
Wat is erger, even wachten op de trein, of wachten op de ambulance?
bempi zegt
@Klassiekerrally:
Wat is beter. Wachten op de trein of op de ambulance. Geen van beide :P
koelkast zegt
@Klassiekerrally
Ambulance, bestel gelijk maar zo’n ding met zwarte vlaggetjes! Dat TopGear filmpje maakt wel vrij duidelijk dat het NIET handig is voor een trein langs te willen glippen.
Klassiekerrally zegt
@koelkast: Eens. Maar ik bekijk alles graag positief ;-)
rijbewijzer zegt
Het is gewoon achterlijk om door te rijden als je nog normaal kan remmen voor een overweg, ik bekijk het ook altijd zo; je staat gelijk vooraan en de weg ná de overweg is dus meestal helemaal vrij waardoor ik weer lekker kan blazen en al gauw weer achter degene zit die nog wel doorreed :)
p993 zegt
In de war raken van knipperende lampen en slagboom….darwin anyone?
jolig zegt
M’n vader heeft een keer geholpen iemand weer bij elkaar te puzzelen. Ik was toen 12 ofzo . Sindsdien kijk niet netjes meer maar uitgebreid.
erwh zegt
Het kan nog erger:
http://youtu.be/enkh9A5jdUI
masterstig zegt
@erwh: Dan ben je dus echt een m*ngool, je ziet toch dat er een trein voor je neus staat!
robbie zegt
@erwh: die is wel heel erg dom :D
xilver zegt
@erwh: Wait wut?
Haakie zegt
In mijn woonplaats zitten de bomen 40 minuten per uur dicht. Laten ze eerst eens daar wat aan doen (verdiept spoor, tunnels etc.) voordat ze met dit soort 3e-rangs slagzinnen komen…
MARS zegt
Weet je wat pas “vervelend” is? Als er voor je neus iemand geplet ziet worden! Slaap lekker!!!
BmwMPower zegt
Ik ben ook niet van het wachten. Maar dit soort filmpjes maken de gevolgen wel pijnlijk zichtbaar. Ik ben tevens nog nooit overgestoken terwijl de bomen omlaag stonden.
Tijdje terug voor een voorlichting naar school geweest.
Ik kwam aanfietsen en op een gegeven moment gaan de bomen omlaag.
In Venlo rijden veel goederentreinen op en af richting Rotterdam/Ruhr. Een meterslange locomotief met tig wagons begint langzaam op te trekken. Minuten gingen voorbij en het ging nog steeds met een slakkengang. Op een gegeven moment stopt de trein.
Na 5 minuten rijdt die weer voorzichtig verder.
Wat ik toen zag was werkelijk schrikbarend.
2 kleine koters van 6 of 7 jaar fietsen om de spoorbomen heen, fietsen naar heel dicht naar de trein, gooien hun fiets over de uiteindes van de wagons, klimmen er vervolgens zelf overheen, pakken hun fiets en fietsen verder.
Op dat moment maakte de trein al meer vaart..
Simpson zegt
@BmwMPower: en al die tijd bleven de bomen dicht? oftewel Venlo stond even stil voor een trein? Lijkt mij een artikeltje 5 voor de machinist / verkeersleider
BmwMPower zegt
@Simpson: Yes, er leek iets mis te zijn met de wagons waardoor de machinist enkele keren de trein de trein heeft moeten stoppen. 20 minuten, heul veul fietsers, brommers en auto’s.
mopar zegt
@BmwMPower:
hun tijd komt nog wel…nooit oversteken als de slagbomen omlaag zijn…
http://www.youtube.com/watch?v=Di-bdnzIfew
sanderm3 zegt
Iedereen heeft tegenwoordig haast om….NIKS!
Gewoon aan de f*cking regels houden is er niet meer bij.
En als je vraagt waarom ze haast hebben?? altijd van die onbenullige smoezen. Ze hebben gewoon haast om snel weer achter de pc te kunnen, facebooken enzo en andere ONZIN.
Oude mensen zijn vaak zo’n verschrikking… die hebben alle tijd van de wereld maar altijd moeten ze overal als 1e erbij zijn, of vooraan staan en voordringen. Zielig!
Simpson zegt
Liever wachten tot het lichtje uit gaat, dan dat mijn lichtje uit gaat.
Bij gebrek aan een beter systeem tenminste.
Ik bedoel: dat we anno 2012 nog afhankelijk zijn van seinen & wissels zoals die nu in gebruik zijn… de meeste sein en wisselstations werken nog met windows NT4.0!
xytras zegt
De mensen van de ‘Darwin Award’ laten weten van niet blij te zijn met deze ontwikkelingen, ze hebben niet genoeg personeel meer om de kanshebbers te screenen…
spykerboy zegt
zodra de bomen omhoog gaan en hoog genoeg voor de auto om erdoor te gaan geef ik gas… als ik alle tijd van de wereld had nam ik het ov wel…
Hubert zegt
Hier in Oostrum ligt de overweg naast het station.
De bomen gaan al dicht maar de trein moet eerst nog van de andere kant komen, afremmen, stoppen, mensen uit laten stappen, mensen in laten stappen, optrekken en dan gaan de bomen pas weer open.
Dit is vragen om problemen. Vooral de fietsende jeugd slingert om de spoorbomen heen. Want je moet ooit 5 minuten wachten. (en ja, dat is lang!)
civicfk3 zegt
@Desoper:
Rijden voordat de lichten gedoofd zijn kan nog weleens raar uitpakken op een dubbele spoortwegovergang. Onlangs een motorrijder gezien die op een haar na gemist werd doordat deze begon te rijden voordat de lichten gedoofd waren.
oxymoron zegt
De spoorwegovergang naast het station in Bilthoven is ook zo verraderlijk. Druk traject (Utrecht-Amersfoort) met twee gelijktijdige treinen. De stoptrein van/naar Zwolle stopt in Bilthoven, met de overgang dicht, en als die trein dan eindelijk weer rijdt blijven de bomen nog dicht: even later komt de sneltrein uit de andere richting op vol tempo langs razen. Wie daar ongeduldig wordt vertelt het niet na. Zoals de bordjes zeggen: “er kan nog een trein komen”.
jeffreym3 zegt
Tja mensen die niet het geduld hebben om te wachten (blijkbaar ook hier op autoblog..) worden kapot gereden.
En oudere mensen die in de war raken door zakkende slagbomen, knipperende lichten en een waarschuwingsgeluid moeten sowiezo niet alleen in het openbaar verschijnen.
jordy14 zegt
Gewoon wachten, wat maken die paar seconden uit.
620henk zegt
ik heb 1x gehad dat ik door de rode lichten fietste ik was aan de over kant en de bomen gingen omlaag ik schrok me rot kijk nu altijd of er een trein aan komt en ben altijd bang dat iemand nog snel er voor langs gaat!
dapeldoorn zegt
Werk toevallig dagelijks aan het spoor, dat sommige mensen niet tevreden zijn met hun auto en waarschijnlijk niet over hunzelf maakt me niet zo veel uit, maar die bende die je ervan krijgt…. Pfffff
skirf zegt
je ziet vaak dat mensen nog snel even oversteken. overkwam een bekende, en die werd toch net nog even ‘aangetikt’ op de achterkant van zijn auto. toen ik die auto zag was ik nogal verbaast dat daar iemand levend uitgekomen is! daarom blijf ik altijd staan achter de slagbomen!!!