De geruchten waren er al even, maar nu is het zeker: op 25 mei, aan de vooravond van de roemruchte GP van Monaco, zal Renault een werkend Alpine-concept lanceren, ter gelegenheid van de 50ste verjaardag van de A110. De naam? ZAR.
Geruchten over de terugkeer van een Alpine kwamen en gingen, maar gelukkig hoeven we er na vandaag niet nog eens minimaal 134 keer over te speculeren. Toen Renault Nederland enige tijd geleden bij Wouter aanschoof voor de BNR Nationale Autoshow werd het tussen de regels door al nagenoeg bevestigd, maar nu wordt er wat meer duidelijk. Helaas hebben we nog geen beeldmateriaal.
Ten eerste de naam: ZAR. Met de ‘Z’ van ‘Zero Emission’? We kunnen het niet zeggen, maar duidelijk is wel dat Renault de laatste jaren zeer sterk de EV-kaart speelt. Trek uw eigen conclusies. Carlos Tavares, zeg maar na naamgenoot Ghosn de ‘second in command’ en bovendien een fanatiek amateurracer, schijnt een paar rondjes met de ZAR af te gaan leggen over het circuit.
Ook zal posterboy en kung fu-held Seb Vettel aanwezig zijn bij de onthulling en hand- en spandiensten verrichten. Vorige maand al ging de Duitser voor GQ Magazine Germany uitgebreid met een Alpine A110 op de foto. Een aardige shoot, en bovendien bij lange na niet zo gay als de niets dan lachwekkende shoot die Lewis Hamilton eerder voor GQ deed (just google it..).
Volgens de geruchten zou de sportieveling zo’n 400 pk leveren, en zal het grote publiek hem voor het eerst kunnen zien tijdens het Goodwood Festival of Speed in juni, en natuurlijk in oktober tijdens de Autosalon van Parijs. Tot slot nog even de ‘Renault-bloem’ met, inderdaad, in de traditie van Alpine een lichtblauw kleurtje voor de ZAR. Nu maar hopen dat ze Alpine niet zo bruut verkrachten als Gordini.
Kopfoto: springende Alpine A110, uit het Renault-persarchief.
hahahi20 zegt
het zou zonde zijn als de opvolger van de alpine een electrische auto was, echt zonde…
sir_smokalot zegt
Het zou wel in de 21ste eeuw passen.
hahahi20 zegt
@sir_smokalot: ik vind juist dat ze dat niet moeten doen, ik vind het helemaal goed als ze nieuwe auto’s ontwerpen met electrische technieken, ik ben er zelfs voor, voorbeelden als ampera, karma en tesla vind ik geweldig.
Alleen sommige dingen, die moet je gewoon houden zoals ze waren, misschien een verbeterde versie, maar je maakt anders alleen maar kapot.
HDM zegt
@sir_smokalot: wat ook in de 21ste eeuw past zijn dunne modekereltjes met van die kleine lederen sporttasjes waar je gewoon wacht op het geluid van kletterend plastic make-up prul als de rits open gaat, zoals bij dames met tasjes altijd het geval is.
Niet alles wat helemaal nu is, is goed.
jordy14 zegt
@HDM: hoe verzin je het haha. Mag ik vragen waarom die alpines zo speciaal zijn?
HDM zegt
@jordy14: ik heb Alpine nooit zo in detail nagelezen of zo, maar het lijkt mij een leuk scheurijzer. Hij zou relatief laag gewicht hebben met een pittige motor, dus leuke prestaties, hij ziet er best stoer uit vind ik. Maar nogmaals, echte Alpine kenners weten vast wel beter te zeggen wat er zo goed aan is.
HTJ zegt
@hahahi20: Waarom zou dat zonde zijn? is juist fantastisch nieuws! Een sport auto als deze zal toch vooral als 2de of 3de auto worden gekocht. Dan maakt de actieradius minder uit. Heb je zelf al eens elektrisch gereden? De fun zit hem in het hoge koppel wat al vanaf het begin beschikbaar is. Zelfs met een Twizy ben je vaak als eerste weg bij het stoplicht.
Renault heeft als doelstelling om in 2020, 10% van haar verkopen uit elektrische auto’s te halen en met een EV sport auto is het plaatje compleet. Twizy = stadsauto, Kangoo ZE = (stads)distributie, Fluence = middenklasse, Zoe = compacte familieauto en de Z.A.R. = sportief rijden.
hahahi20 zegt
@HTJ: het gaat me er niet om dat ik nou een electro sport auto hater ben.
Alpine heeft gewoon een geschiedenis, iets wat gewoon bij elke auto terug komt, ik zou het zonde vinden als dat weggegooit word vanwege marketing redenen. niet persé omdat ik het niet electrisch wil hebben, maar ik vind het gewoon omdat ik denk dat het het beeld van Alpina was zal vertroubelen.
HTJ zegt
@hahahi20: Dat ben ik wel met je eens. Misschien kan Renault voor Alpine beter een mooie nieuwe V6 ontwikkelen en dan deze elektrische sportauto uitbrengen in de vorm van de Dezir :-)
michelyman zegt
Ik ben benieuwd!
autogekk zegt
400 Nissan Gtr pk-tjes misschien?
CapsLock zegt
@sir_smokalot: Een “Z” voor “Zero Emission” (wel even lekker Frans-nasaal uitspreken) lijkt me onwaarschijnlijk. Renault gebruikt in al haar elektrische modellen, inclusief de concepts, daarvoor de aanduiding “Z.E.”.
Wel goed gedacht aan de elektromotoren. Die zullen zeker niet afwezig zijn.
waxweazel zegt
Heb ergens gelezen dat Renault de letter Z gebruikt als code voor hun concepts. De letters “AR” kunnen wel de afkorting zijn van “Alpine Renault” ?
Dus ZAR zou dan wel eens als code kunnen staan voor “Concept Alpine Renault” misschien ?
p924 zegt
Wat mij wel geinig zou lijken is een retromodel (zoals: mini, new beetle en fiat 500) van de A110 en dan als technische basis een Renault Formule World Series 3.5ltr.
Thelis zegt
Op een aantal andere (franse) sites wordt de Infiniti Emerg-E als basis aangegeven. Is dan weer hoopvol!
img src=”http://blog.caranddriver.com/wp-content/uploads/2012/02/Infiniti-EmergE-fromCarscoop-2.jpg.jpg” width=”450″ />
Thelis zegt
@Thelis: img src=”http://blog.caranddriver.com/wp-content/uploads/2012/02/Infiniti-EmergE-fromCarscoop-2.jpg” width=”450? />