Het knaloranje in combinatie met het hertenkop-logo is een van meest iconische liveries van de afgelopen decennia: Jägermeister.
Naast het blauw-oranje van Gulf op de Ford GT40 en de Porsche 917 K, het rood-wit van Marlboro bij McLaren in de F1, de witte en zilveren Porsches met Martini-striping en de zwart-gouden John Player Special Lotus 79 Formule 1-bolide. Die kleurenschema’s staan bij de raceliefhebbers op het netvlies gebrand.
Pakweg dertig jaar vanaf 1972 tot de eeuwwisseling sponsorde de Duitse producent van kruidenlikeur Jägermeister diverse Europese raceteams. Deze oranje auto’s streden mee in belangrijke raceklassen van toerwagens tot prototypes zoals DTM, DRM, Groep C, maar ook Formule 3, Formule 2 en zelfs Formule 1.
In de beginjaren waren het met name Porsches en BMW’s die in het oranje getooid werden. Uit die tijd kennen we de BMW 3.0 CSL en de Porsche 911 RSR. Later kwamen daar hun opvolgers bij, zoals de BMW 635 CSi, de BMW 320 Groep 5 en de BMW M3 E30. Porsches vinden we alle soorten en maten in het oranje, van een 914/6, 934 en 935 tot een 962 C Le Mans-racer.
Ford mocht ook altijd op Jägermeister rekenen, in de jaren ’70 met rally-Capri’s en later met de stevig uitgebouwde Zakspeed-Capri Turbo. Uit latere jaren kennen we andere merken, bijvoorbeeld in het DTM de Opel Omega 3000 uit 1991 en de Alfa 155 uit 1995.
Legendarische coureurs als Hans-Joachim Stuck, Niki Lauda, Derek Bell, Jochen Mass, Graham Hill, Stefan Bellof, Klaus Ludwig, Rolf Stommelen, Ronnie Peterson, Manfred Schurti, Jochen Mass, Armin Hahne, Wayne Gardner en Jacky Ickx hebben allemaal gestreden in het oranje kleurenschema.
Hele auto oranje
Jägermeister koos er altijd voor om hoofdsponsor te zijn, dus de hele auto oranje en het hertenkop-logo prominent op de beste plekken, net als de naam in het al even iconische lettertype. De zeer herkenbare oranje auto’s streden met meer en minder succes mee. Ze haalden individueel volop overwinningen, maar sleepten zelden of nooit belangrijke kampioenschappen binnen. Die gingen naar de fabrieksteams. Jägermeister sponsorde doorgaans auto’s die wel aan de top meedraaiden, maar uiteindelijk net daaronder scoorden.
De Formule 1 was in dat opzicht weinig succesvol. In de koningsklasse van de racerij reden de Jägermeister-bolides mee om de eer. Stuck finishte in 1976 in de Formule 1 vaker niet dan wel. En Gregor Foitek en later in het seizoen Oscar Larrauri wisten zich niet voor de race te kwalificeren.
Collectie weer samenbrengen
Die enorm brede collectie aan auto’s komt tegenwoordig weer samen onder de hoede van voormalig Jägermeister teamchef, coureur en autosportjournalist Eckhard Schimpf. Namens de familie Mast, de eigenaren van het Jägermeister concern, is Schmipf samen met zijn zoon Oliver bezig om zoveel mogelijk racewagens met Jägermeister-livery bij elkaar te brengen. En niet alleen dat. Ze willen ze ook zoveel mogelijk tonen op evenementen en herenigen met de coureurs die de wagens destijds bestuurden.
De aftrap van het initiatief is dit weekend op de Schloss Dyck Classic Days. Dit evenement in een kasteelpark nabij het Duitse Jüchen heeft niet alleen weides vol met fraaie klassiekers, maar ook een Rundkurs rondom het park, waarop de Rennfahrer hun wagens een flink de sporen kunnen geven.
Schimpf had een flink aantal oranje bolides meegenomen naar Schloss Dyck. Zelf nam hij plaats in een rally-Ford Capri en liet aan de legendarische Walter Röhrl de eer om een Porsche 911 RSR over de Rundkurs te jagen. Hans-Joachim Stuck werd herenigd met de March Formule 1 auto waarmee hij de Grand Prix van Duitsland reed. Al met al een mooi historisch overzicht van 30 jaar Jägermeister-sponsoring. Bekijk de auto’s in de gallery.
Met dank aan Robert van den Oever en Maarten van der Pas voor deze bijdrage.
Jochempie zegt
Wat een iconisch kleurenschema is het toch, past zo in het rijtje met de Gulf-kleuren, de Martini-strepen en de Alitalia-livery. Ook gaaf dat ze bij elkaar tentoongesteld worden! Lijkt me tof om een keertje te aanschouwen.
posthumus zegt
@Jochempie: Mag inderdaad zo in dat rijtje van legendarische liveries. Helaas ontbreekt de mooiste in de fotoreeks: http://www.lemans-models.nl/1995/1995DTM19_car2.JPG
lavoro zegt
@posthumus: eens, wat een heerlijke auto’s zijn dat!
RobertOever zegt
@posthumus: de Alfa 155 was er niet bij op Schloss Dyck Classic Days. Het waren vooral de oudere auto’s, zoals je in de gallery kunt zien. De BMW M3 E30 was de jongste auto die er bij was. Het kan zijn dat de Alfa nog niet in de collectie-Schimpf is opgenomen. Heb ik het goed dat destijds Michael Bartels en Alessandro Nannini in de oranje Alfa’s reden?
posthumus zegt
@RobertOever: Bartels wel, dacht samen met Modena(?). Nannini reed voor Alfa Corse, dat waren de rode monsters.
RobertOever zegt
@posthumus: Nannini inderdaad niet. Ik denk ik zoek het nog even op. In het debuutseizoen reed Nannini inderdaad in een rode samen met Larini. In seizoen 1995 reed Nannini in een witte met Martini-livery. Eerst dacht ik Jägermeister. Maar het was dus een ander drankje.
donvincenzo zegt
Vergeet ook de kleuren van de Silk Cut Jaguar niet.
davelepeef zegt
@donvincenzo: beetje een one day fly he?
posthumus zegt
@donvincenzo: of wat te denken van JPS, Marlboro en Gauloises
Robert zegt
@donvincenzo: of de blauw-witte Parmalat (later: Olivetti) livery die de Brabham’s in de Formule 1 jarenlang sierden
toniominestrone zegt
Dat waren mooie tijden, vooral de DRM races vond ik fraai met de Zakspeed Capri’s en het BMW junior team met de 320.
davelepeef zegt
@toniominestrone: volgende week naar de Nürburgring dus?
toniominestrone zegt
@davelepeef: Zeker, ga 2 dagen genieten!
davelepeef zegt
@toniominestrone: nice. Ik ga de zaterdag, hoop wel op een beetje weer… De rest zit wel goed :)
rob5nismo zegt
Staan mooie machines tussen
Als elk merk dit zou doen en er een show van maken lijkt me wel het bezoeken waard.
Veel iconische racers bij elkaar een mooi stukje geschiedenis
donvincenzo zegt
@rob5nismo: Tijdje terug was er bij Louwman een tentoonstelling over de Martini livery. Was ook fraai.
https://www.flickr.com/photos/k_man123/albums/72157641109340403
rob5nismo zegt
@donvincenzo: ziet er goed uit thnx
Dutchdriftking zegt
Pfoe wat een dikkerts!
klotskuukske zegt
Wat dacht je van de NSU 1000 TTS in jägermeister trim bij rally/cross/hillclimb events: https://goo.gl/images/Mrg4ft
alfaromeo4cspider zegt
En de Alfa Romeo 155 DTM?
gekkenhuis zegt
Wat een genot voor oog en oor moet het daar zijn geweest!
pinut187 zegt
Heb voor Jägermeister gewerkt en dat was een avontuur op zich. Was er geen fan van maar dat was snel veranderd. Toen ik ook nogeens er achter kwam dar ze zulke gruwelijke mooie auto’s sponsorede, wow?
Rob zegt
Maar wat is dat spul intens smerig zeg! (ja, ook als ie ijs- en ijskoud is…)
Net als Martini en Red Bull. Het lijkt wel of alleen producenten van smerige drankjes sponsor worden in het racewereldje ;-)
desjonnies zegt
@Rob:
Ik weet niet welke racert was, James Hunt is wel goed mogelijk die de legendarische woorde sprak : Martini is niet te zuipen en Marlboro is niet te roken maar ze gaan wel verdomde hard!
Robert zegt
Jägermeister, dat noemden ze bij ons vroeger thuis altijd ‘pik-an-de-lip’. Maar eigenlijk gold dat voor elke andere zoete, kleverige likeur. Zó uit het vriesvak, is het stiekem best lekker spul. Prachtige livery ook, ik kende deze wel, maar heb nooit beseft hóe vaak deze eigenlijk in de verschillende raceklassen rondreden.
volvo-s60-adept zegt
He, zo’n auto heb ik ook! 20 jaar geleden gekocht, in een hele rij avonden geverfd, uit het ruitje gesneden en met engelengeduld in elkaar gelijmd.
Brak er laatst een spiegeltje af, zonde.
lincoln zegt
Vorige artikeltje was dit nog een tokkie-bak ..
VW golf zag er beschaafder uit iig ..
Rick-dos zegt
Of wat dachten jullie van de legendarische M kleurschema van BMW Motorsport op de auto’s?
Wat? Nee? Niet? Pfffff wat weten jullie nou…
awesome zegt
Die E30 <3
mrmiyagi1982 zegt
Gaaf. Leuk stukje info ook. Nooit geweten.
xiran zegt
Lancia was toch altijd martini. Niet Porsche.
Edge zegt
@xiran: Da’s niet waar. Beide merken hebben redelijk wat auto’s met Martini livery gehad, Porsche zelfs meer dan Lancia.
RobertOever zegt
In het artikel noemen we de Porsche 962, maar die was niet op Schloss Dyck Classic Days aanwezig. Wel op Zandvoort tijdens de Historic Grand Prix twee jaar geleden. Toen hebben we hem voor Autoblog vastgelegd tegen de achtergrond van de hoofdtribune. De overkapping van de tribune is voor Zandvoort net zo iconisch als het oranje voor Jägermeister:
http://www.autojunk.nl/2014/09/jagermeister-porsche-962-op-zandvoort