Het epische verhaal over een overwinning op Le Mans en een dikke SUV.
BMW is een merk met een rijke racehistorie. Legendarische auto’s als de 3.0 CSL ‘Batmobile’, de M1 Procar, de E30 M3 DTM of de vuurspuwende Brabham BT52 staan op het netvlies gebrand van menig autofanaat. Tel daarbij alle overwinningen op in de verschillende Touring Car kampioenschappen die de wereld rijk is en je wordt een beetje duizelig.
Toch had je anno 1999 waarschijnlijk best wat geld kunnen verdienen als je voor de Vingt-Quatre-Heures-du-Mans had ingezet op BMW voor de eindzege. Immers had in 1998 de BMW V12 LM, voorganger van de V12 LMR, nog hopeloos gefaald in de Franse klassieker. De auto’s waren én te traag én ze kwamen niet aan de finish. Ook speelde op de achtergrond mee dat BMW in het jaar 2000 zou terugkeren in de Formule 1. Die deal werd in 1998 al beklonken met het team van Frank Williams. Omdat er al noest gewerkt werd aan dat nieuwe prestigeproject leek de race in Le Mans niet de allerhoogste prioriteit te hebben in München.
En dan waren daar nog de andere fabrieksteams; Mercedes trad aan met de CLR, Toyota schreef drie beresterke GT-One’s in voor de race en die dekselse rivaal uit Ingolstadt kwam met de R8R. Niet bepaald de minste concurrenten. Als klap op de vuurpijl nam Don Panoz ook twee bulderende prototypes mee, toentertijd zeker geen slome duikelaars. Het team van BMW had dus een behoorlijke berg te beklimmen.
Maar, omdat de CLR’s kennelijk dachten bezig te zijn met een partijtje turnen op vloer, werden alle Mercs uiteindelijk teruggetrokken uit de race. Twee van de drie Toyota’s in handen van voormalig Formule 1 coureurs Martin Brundle en Thierry Boutsen crashten als gevolg van klapbanden. De Toyota’s waren weliswaar razendsnel, maar moesten ook vaker stoppen voor nieuwe brandstof dan de eveneens dynamische maar daarbij ook efficiënte BMW’s.
Bovendien bleek de V12 LMR zelf door een compleet herzien bodywork aanzienlijk sneller te zijn dan diens voorloper én bleef de techniek ditmaal wel heel. Zodoende stevende de Beierse brigade op zondagochtend zelfs af op een heuse één-twee, voordat notoir brokkenpiloot JJ Lehto roet in het eten gooide door te crashen met de nummer 17. Met die buffer het raam uit gekieperd, werd het alsnog even peentjes zweten voor de mannen en vrouwen met blauw-witte logo’s op hun pakken in de pitstraat. Doch gelukkig voor hen, wist de equipe Winkelhock-Martini-Dalmas de nummer 15 wel intact naar de meet te sturen. Zo won BMW die dag toch Le Mans. De overwinning die niet per se werd verwacht, maar die toch nog kwam.
Hoewel de V12 LMR vervolgens nog wel één jaartje ingezet werd in de ‘American Le Mans Series’, werd de titel op het Circuit de la Sarthe niet verdedigd. De focus lag nu definitief op presteren in het circus van Bernie. Wellicht mede hierdoor had de V12 LMR het in de ALMS qua snelheid inmiddels ook moeilijk tegen de nieuwe Audi R8 LMP. Aan het eind van het jaar werd de auto dan ook teruggetrokken om, in gezelschap van kleurrijke familieleden, op de lauweren te rusten in BMW’s alom bekende ‘geheime’ opslag in München.
Een passend einde aan een mooie historie zou je zeggen, maar wacht, dit artikel ging toch over een X5? Jazeker! Want zoals het ‘mad scientists’ betaamt konden de techneuten van BMW het niet verkroppen dat het kloppende hart dat bonkte onder de gewelfde kap van de V12 LMR nooit meer echt flink zou mogen brullen. Volgens de overlevering flikkerde omstreeks de milleniumwisseling in het gebouw van M GmbH op gezette tijden dan ook een sinister lichtpeertje, soms gepaard gaande met een monsterlijk geluid dat door de lucht vibreerde. Naar later bleek het logische gevolg van het klaarmaken van de V12-motor voor transplantatie.
Twee gepaste kandidaten werden gevonden die geacht werden de brute kracht van de S70-motor, die in iets andere vorm ook in de staart van de McLaren F1 ligt, te beteugelen. De eerste was de 8-serie, BMW’s luxe GT die eigenlijk nog een echte M-variant verdiende boven de 850 CSi. Maar dat model, geïntroduceerd in 1989, liep al op zijn laatste benen. PR-matig een veel betere optie was de destijds gloednieuwe, in Amerika vervaardigde X5. Want waar we nu klagen over hoge, voorwielaangedreven, ondergemotoriseerde bejaardenbakken die de draak steken met BMW’s merkwaarden deden we dat in 1999 over de eerste SUV van het merk. Tijden veranderen.
De X5 kon dus wel wat extra ‘street cred’ gebruiken om mensen te overtuigen dat het toch een heuse BMW was in hart en nieren. Zo gezegd, zo gedaan. Het nu 700 pk sterke hart van de V12 LMR werd achter de nieren in de neus van de E53 geplaatst. Met Hans-Joachim Stuck achter het stuur deed de X5 een rondje ‘Ring opeens in zeven-minuten-en-negenenveertig seconden. Met recht een super-SUV dus en dat nota bene járen voordat Victor ons de D8/12 Peking-to-Paris SSUV liet zien.
Net als die D12 heeft de X5 Le Mans het productiestadium helaas nooit gehaald. De snelste X5 van de eerste generatie werd uiteindelijk de X5 4.8is met 360 pk. Amper meer dan de helft van het aantal peerden die het concept had. Van de twee generaties X5 die volgden kwam wél een M-variant, maar ook die kunnen niet tippen aan het vermogen en het geluid van de ‘Le Mans’.
willeme zegt
Gave auto en een leuk verhaal, @jaapiyo.
Uiteindelijk kwam er een sportieve X5, de 4.6is, met Alpina motor. Voor zover ik weet samen met de 325is voor de Zuid Afrikaanse markt een van de weinige BMW’s met een Alpina blok.
jaapiyo zegt
@willeme: De 4.8is die de 4.6is opvolgde heeft echter meer powah. Vwb die Alpina motor heb je vast gelijk, hoewel ik altijd de indruk heb gehad dat BMW voor de eerste 535d’s op zijn minst goed gekeken heeft naar de E39 Alpina D10 biturbo…
willeme zegt
@jaapiyo: Klopt helemaal, de 4.8is had meer vermogen. Ik werkte in die tijd nog bij BMW en met de introductie van de X5 4.6is werd er aangehaald dat de kennis en ervaring van de Le Mans verwerkt zat in de 4.6is. Kolderieke folderpraat natuurlijk. Maar de X5 LM was er niet minder indrukwekkend om.
De motor van de 535d is ook getest in een E53, namelijk de X5 Raid Dakar uitvoering. Die had ook de twee seriële turbo’s op de zespits diesel. De turbo’s in serie was een noviteit van Mazda, dat het toepaste op de FD3S RX-7.
De Alpina D10 had de 2.9 liter diesel met de turbo’s parallel. Ik zal het eens even moeten opzoeken, heb de Alpina folders vast nog ergens liggen ;-)
undifined1 zegt
@willeme:
niet alleen de sa 325is maar ook de 333i met de m30 motor had hulp van Alpina
klotskuukske zegt
Dit is ongelogen een dikke bmw
misterdrogba zegt
Heerlijk ding! (Ookal heb ik het niet zo op deze generatie) en leuk geschreven ??.
Houtafwerking rond de versnellingspook om de bestuurder toch een “luxe” gevoel te geven, haha.
SimonMc zegt
2 relatief bescheiden uitlaatjes voor een 6 liter groot V12 blok met 700 pk. Tegenwoordig hangt men al 4 uitlaten onder een 1.4…
E550 zegt
@SimonMc: of hangen ze er neppe uitlaten onder, zoals in de nieuwe C-klasse. Hoe bedenken ze dat!!!?
mrrallycross zegt
Lekker hoor. Mooi is ie alleen niet
Barnato zegt
Als je iets over Le Mans wil schrijven en over BMW uit 99 dan moet je het wel goed doen.
De auto van 98 en 99 zijn 2 compleet verschillende versies. BMW en Williams hebben veel geld en tijd gestoken om de auto van 98 achter hun te laten. Die was alleen betrouwbaar maar langzaam.
Aërodynamica van 2 rol overs na 1.
Voor 2 lemans races 2 compleet nieuwe auto’s gemaakt.
De 6 liter v12 stamt af van F1 GTR motor. In normale F1 voor de weg weegt hij 266 kilo en deze 145!
Remschijven speciaal ontwikkeld door Hitco zodat ze halverwege de race niet vervangen hoefde te worden en niet 5 minuten in de pits stilstaan. Helaas moesten ze remblokken vervangen maar toch zo een ronde gepakt.
Dit was de meest interessantste tijd van Le Mans tussen 97 en 2000. Van snel in kwalificatie en rustig rondjes rijden en de boel heel houden naar 24 uur vol gas sprinten.
En kom op Audi stelde niks voor!!!!! Het was hun eerste race!
2 coupes en 2 open versies dus 4 auto’s. De coupes waren veelste laat klaar dus helemaal geen concurrent net zoals de open Nissan.
De coupes van Audi vonden nog wel hun weg naar het Bentley programma.
willeme zegt
@Barnato: De Bentley EXP Speed 8 was gebasseerd op de R8 uit 2002, niet de R8C uit 1999, als ik mij niet vergis.
Barnato zegt
@willeme: Bentley reed in 2001 voor het eerst mee met de exp speed 8.
Het is eigenlijk tegen ieders beter weten in een compleet nieuwe auto met compleet nieuw chassis. Enigste wat hetzelfde is tussen de audis en bentleys waren de motoren.
RTN uit Engeland heeft de R8C getekend en zij waren ook ingehuurd om voor Bentley een race auto te ontwerpen. Dus de coupe van 99 en prototype van 00 gebruikt voor 01
R8 was de opvolger van de R8R
jaapiyo zegt
@Barnato: Deels eens met je verhaal, maar de ’98 auto was niet betrouwbaar, in de 24 uur van Le Mans vielen dat jaar beide V12 LM’s uit. De ’99 auto is inderdaad flink herzien maar de basis was wel de auto van 1998. Vwb betreft de motor van de X5 Le Mans; verschillende bronnen melden verschillende feiten. Volgens sommigen is de motor gebaseerd op de S70/2, volgens anderen op de S70/3. De mensen met toegang tot de gesloten opslag van BMW weten het wellicht zeker, maar ik wil geen mogelijk incorrecte info in zo’n verhaal zetten. Erover speculeren in de comments is natuurlijk wel leuk daarentegen en als je keiharde verifieerbare feiten hebt zijn die uiteraard ook welkom.
Vwb Audi, natuurlijk was het hun eerste jaar, maar een fabrieksteam van zo’n groot concern moet je vóór een race gewoon serieus nemen lijkt me. Een van de Audi’s werd uiteindelijk derde. Ondanks het hoge aantal uitvallers niet verkeerd.
Dutchdriftking zegt
Zo zie je maar weer, BBS Le mans zijn alleen mooi op auto`s die tussen eind jaren 70 en begin jaren 90 zijn verschenen…
sulobb zegt
@dutchdriftking: onder veel auto’s eind jaren ’90 en begin ’00 staan ze ook best netjes…
Dutchdriftking zegt
@sulobb: Ik zie ze nog wel eens onder een E46 of golf 4/5, dat vind ik echt helemaal niets. Maar misschien heb jij betere voorbeelden?
sulobb zegt
@dutchdriftking: Onder de e39 met de juiste verlaging vind ik ze prachtig, naar mijn mening staan ze ook mooi onder een e36 of e46. In tegenstelling tot jou mening vind ik het ideale velgen voor onder een Golf IV (wel met schroefset/verlagingsveren). Ook een e90 staan ze ook best prima.
Ik ben sowieso grote fan van de Le Mans velgen. Zowat alle auto’s met rondingen op de juiste plaatsen passen ze goed. Niet altijd op volledig standaard uitgevoerde auto’s, vaak zijn wat aanpassingen nodig.
Dutchdriftking zegt
@sulobb: Kan ik me niet in vinden. Onder een golf 1/2/3 BMW e21/e30/e34/e36 staat het schitterend, maar een golf 4/e46 is in mijn ogen te modern daarvoor. Onder een golf 4 passen het beste 911 997 Carrera S4 velgen. :
https://www.google.nl/search?q=911+997+Carrera+S4+velgen&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjW-9ej7dfLAhXBYA8KHc1NDGwQ_AUIBygB&biw=1600&bih=799#tbm=isch&q=r32+porsche+wheels&imgrc=CHCU5qiREjonPM%3A
Onder een e46 horen in mijn ogen CSL wielen :
https://www.google.nl/search?q=e46+csl&espv=2&biw=1600&bih=799&tbm=isch&imgil=elNkoiBuL78QIM%253A%253Br-0ElDehe1LmiM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.mad4wheels.com%25252Fmodels%25252F2011_BMW_M3_(_E46_)_CSL_by_Status_Design%25252Fdetail.asp%25253Fid_pic%2525253D322132&source=iu&pf=m&fir=elNkoiBuL78QIM%253A%252Cr-0ElDehe1LmiM%252C_&usg=__i3BdoWXOMKWw2Uoq67DVce8nBaY%3D&ved=0ahUKEwjV1-_o7dfLAhWBdw8KHWA4CiAQyjcIJQ&ei=yxjzVpXGMYHvPeDwqIAC#imgrc=kiDhl0-O6g3XNM%3A
sulobb zegt
@dutchdriftking: Porsche-velgen onder de R32 vind ik ook best mooi, maar niet echt ideaal. De BBS’en zou ik eerder onder een standaard golf steken (met verlaging) dan onder een R32. De R32 verdient iets speciaals ;) (bv. https://www.google.be/search?biw=1280&bih=628&tbm=isch&sa=1&btnG=Zoeken&q=oz+superleggera+vw#tbm=isch&q=oz+superleggera+IV+r32&imgrc=htiSssjdXLeBAM%3A)
De CSL-velgen zijn prachtig. Daarin heb je gelijk. Maar bv. een gewone e46 (niet M3)
zie ik liever met BBS-velgen.
Voorbeeld;
http://farm6.static.flickr.com/5299/5518797903_5acd1e8f6f_b.jpg
Dutchdriftking zegt
@sulobb: Die OZ wielen staan ook super.
jagftype zegt
Kom eens to the point man, ipv van dat ‘zo leuk mogelijk schrijven’ gezever. Maakt het stuk onnodig lang.
artje zegt
@jagftype: idd, teveel zelfverzonnen geklets erdoorheen, niet doen!
bmwtouring zegt
@artje: Leuk dat ik niet alleen sta met mijn mening. Ik vind ook dat dat gezwets afleidt van het échte verhaal.
jochempie zegt
Ik ken weinig SUV’s die zo onverwachts mooi oud zijn geworden als de eerste generatie X5. Wat een prachtig ding!
bmwtouring zegt
@jochempie: Ik vind deze eerste generatie nog altijd enorm bruut. Zeker met een mooie set wielen eronder.
suheyl zegt
Zo de knetter, wat een geluid!
cupsport zegt
In de kelders van BMW M staat nog een interessante BMW X5 (E53) met V10 motor en versnellingsbak uit de E60 M5. Deze auto is de missende schakel tussen tussen de X5 V12 en de X5M (E70).
Rick-dos zegt
Hoewel een gaaf project was het wel een beetje afgekeken van Ford met z’n Supervan obv de Transit
waarvan dit de laatste was met een F1 motor:
Rick-dos zegt
@Rick-dos:
En later had je natuurlijk ook nog de Renault Espace met F1 motor:
Rick-dos zegt
@Rick-dos: Al met al stuk voor stuk wel gave projectjes. Projectjes van fabrikanten die je heden ten dage niet meer zo snel zal zien denk ik…
Rob zegt
@Rick-dos:
Had de Audi Q7 niet een V12 diesel uit hun Le Mans racer, of was dat marketing prietpraat?
Rick-dos zegt
@Rob: Volgens mij was dat een afgeleide als ik het goed heb. Net zoals BMW hun V10 uit de M5 hadden afgeleid van hun F1 motor.
Ik vraag mij altijd af bij zulke claims hoeveel daarvan ook daadwerkelijk waar is en hoeveel er van marketing prietpraat is.
chiron zegt
Dikke BMW!!! Top artikel
henkhupelschoten zegt
Heb dit ding op Zandvoort zien rijden volgensmij.
pinut187 zegt
Leuk artikel met veel info. Auto dikke sleeper zo zonder al te veel poespas op de buitenkant.
Crosscabouter zegt
@pinut187: idd. Mia alleen de 2 (of 4) uitlaatjes aan beide zijdes van de auto, om vervolgens een rukpukkel te monteren voor een tabbert o.i.d.