We praten je bij over de problemen rondom de accu’s voor elektrische auto’s.
Nu de verkoop en productie van elektrische auto’s steeds meer op gang begint te komen, zien we een toenemende vraag naar accu’s. De accu-technologie staat dan ook niet stil, nieuwe lithium-ion accu’s kunnen veel meer stroom bevatten dan bijvoorbeeld de klassieke loodaccu en hun levensduur neemt toe.
Wat is lithium?
Eerst een stukje historie; lithium werd in 1817 ontdekt door Johan Arfwedson. De naam is afgeleid van het Oudgriekse λίθος (lithos) dat ‘steen’ betekent. Arfwedson ontdekte lithium tijdens het onderzoeken van mineralen die afkomstig waren uit de Utö-mijnen (op het Zweedse eiland Utö). Het element komt in bepaalde rotssoorten voor en in het water van vele bronnen.
Het verschil tussen Lithium en Lithium-ion
Het praktische verschil tussen lithiumbatterijen en lithium-ionbatterijen (Li-ion) is dat de meeste lithiumbatterijen niet oplaadbaar zijn, maar Li-ionbatterijen zijn wel oplaadbaar. Vanuit chemisch oogpunt gebruiken lithiumbatterijen zuivere lithium, in metaalachtige vorm. Li-ion-batterijen gebruiken lithiumverbindingen die veel stabieler zijn dan het elementaire lithium dat in lithiumbatterijen wordt gebruikt. Een lithiumbatterij mag nooit worden opgeladen, terwijl lithium-ionbatterijen zijn ontworpen om honderden keren opnieuw te worden opgeladen. Deze laatste techniek heeft snel aan terrein gewonnen sinds de opkomst van mobiele telefoons en wordt dus ook gebruikt in elektrische auto’s.
Het nadeel van lithium-ionbatterijen is dat ze erg zwaar zijn (al zijn ze minder zwaar dan loodaccu’s). Als je het gewicht van Li-ion accu vergelijkt met een tank benzine of diesel die je net zo ver brengt, dan zijn de resultaten nogal heftig. Op beide punten -ruimte en gewicht- zouden accu’s ongeveer tien keer groter zijn. En dan is er nog geen rekening gehouden met het feit dat een ‘normale’ auto steeds lichter wordt, omdat de tank steeds leger raakt. Dat is bij een accu ook niet zo.
Om aan de vraag naar accu’s voor elektrische auto’s te voldoen, is er dus veel lithium nodig. Althans, naast kobalt, nikkel en grafiet. Elon Musk noemde lithium “the salt on the salad,” waarbij hij aangaf dat een accu voor het grootste deel bestaat uit nikkel en grafiet, slechts 2 procent van een lithium-ionbatterij bestaat uit lithium.
Kobalt
Dit is een hard, glanzend, zilvergrijs ogend metaal. Het metaal is erg stabiel en kan de gelaagde structuur van een accu goed in stand houden. Dat leidt tot een langere levensduur en een korte oplaadtijd van de accu. Kobalt kan rechtstreeks worden gewonnen in mijnen, maar het wordt het meest gewonnen als bijproduct van nikkel en koper.
Problematisch aan de toenemende vraag is dat Congo, een land waar veel corruptie heerst, goed is voor meer dan de helft(!) van de mondiale kobalt-productie. Het is daar een bijproduct van het smelten van koper en het mijnafval wordt vaak in verband gebracht met de vervuiling van nabijgelegen rivieren en drinkwater. Daarmee is kobalt een groot risico van de wereldwijde energietransitie, maar ook van de mensenrechten. Naar schatting werken er meer dan 40.000 kinderen in de mijnen van Zuid-Congo. Gelukkig heeft Tesla, marktleider in elektrische auto’s, aangegeven voor de batterijproductie alleen kobalt te willen kopen afkomstig uit Noord-Amerika. Er zijn echter nog steeds genoeg fabrikanten die -bewust of onbewust- kobalt gebruiken uit Congo.
Volgens Goldman Sachs zal de mondiale vraag naar lithium tegen 2025 verdriedubbelen tot 470.000 ton per jaar. Volgens een recente voorspelling van Roskill zal de vraag naar lithium in het volgende decennium zelfs met een factor vijf toenemen! Voor kobalt zal het neerkomen op een verviervoudiging. Dit jaar verwacht men een een stijging van 40 procent van de vraag naar kobalt.
Enorme prijsstijgingen
Wat dit alles doet met de prijs, dat moge duidelijk zijn. Eind 2017 kwam de prijs voor een ton kobalt uit op 75.000 dollar. Dat is 129 procent meer dan een jaar eerder en ruim 50.000 dollar duurder dan de prijs in februari 2016! De prijs stijgt verder en onlangs kwam deze nog uit op 92.500 dollar, de opgaande trend lijkt me duidelijk.
Voor lithium, dat met name in Zuid-Amerika (Chili, Bolivia, Argentinië), Australië en China wordt geproduceerd, is het beeld ongeveer hetzelfde. De enorme vraag stuwt de prijs op tot grote hoogten. Tot 2006 was de prijs onder de 2.000 dollar per ton, maar in 2016 was dat al zo’n 7.500 dollar en inmiddels ligt de prijs op 16.500 dollar.
Hoe wordt lithium gewonnen?
Lithium wordt in ertsmijnen gewonnen als zout. Het ziet er uit als keukenzout en smaakt als zout, maar dan met een licht metalige bijsmaak. De winning van lithium uit pekel (zout water) is in de meeste gevallen economisch rendabeler dan uit vast erts. Daar bestaan volgens Wikipedia verschillende methodes voor:
– Een bassin wordt gevuld met pekel, waarna men een deel van het water laat verdampen (door de zon/wind). Het natriumchloride, dat slechter oplosbaar is dan lithiumchloride, slaat deels neer en wordt afgevoerd. Met de overgebleven vloeistof, met daarin nog steeds het lithiumchloride, wordt het proces herhaald. Door dit proces enkele malen te herhalen wordt de zoutoplossing steeds meer geconcentreerd en schuift de verhouding natrium/lithium in de oplossing telkens op in de richting van lithium.
– Aan pekel wordt een extractiemiddel toegevoegd dat selectief lithiumionen aan zich bindt. Als zich een evenwicht ingesteld heeft wordt het extractiemiddel weer uit de pekel gefilterd en geregenereerd. Een voorbeeld van zo’n extractiemiddel is titaanzuur.
Hier een video met wat extra achtergrond:
Gigafactory
We kennen allemaal de Gigafactory van Tesla. In 2014 werd officieel bekend dat deze giga-fabriek gebouwd zou gaan worden. De “Gigafactory” moest de prijs van accupakketten naar beneden halen terwijl de aantallen omhoog gaan, zodat Tesla de EV-markt verder kan veroveren. Panasonic is hierbij de voornaamste partner. Tesla zorgt voor het voorbereiden, leveren en beheren van grond, gebouwen en elektriciteit voor hun mega-accufabriek. Panasonic maakt en levert de cilindervormige lithium-ion cellen en investeert in de bijbehorende uitrusting, machines en andere gereedschappen.
De Gigafactory draait inmiddels op volle toeren, maar de productie loopt nog niet lekker. Volgens sommigen bronnen is de voorraad lithium daarbij een belangrijk issue. Op dit moment gaat veel van de productie naar fabrikanten van consumentenelectronica, maar auto’s hebben veel grotere accupakketten nodig. Om een tekort voor te zijn was Tesla bezig om een belang te kopen in SQM (Sociedad Química y Minera de Chile): één van de grootste producenten van lithium. Maar helaas, de Chinese lithiumproducent Tianqi Lithium heeft inmiddels een belang van 24% in SQM verworven. Tianqi heeft behalve het belang in SQM ook al een belang van 50% in de zogenoemde Greenbuses lithiummijn in Australië, één van de grootste ter wereld. Je merkt, de Chinezen hebben een sterke focus op lithium. Toch werd nog geen dag later bekend dat Kidman Resources (die ook een Joint venture met SQM hebben) een akkoord heeft gesloten met Tesla, op die manier stellen ze toch de levering van lithium veilig. Handig, want Tesla is overigens al bezig met de plannen voor een viertal extra Gigafactories.
Is er nog wel genoeg lithium?
De United States Geological Survey, een wetenschappelijk instituut van de Amerikaanse overheid, wist te melden (PDF) dat in 2017 alle producerende landen gezamenlijk 43.000 ton lithium hebben gewonnen. Volgens de wetenschappers is er wereldwijd nog 16 miljoen ton aan lithiumvoorraden. Dus als de productie flink wordt opgevoerd, dan is er nog steeds genoeg lithium voor een paar eeuwen. We weten echter dat het niet slim is om de aarde op deze manier leeg te roven, vooral de mensen in Groningen zijn er inmiddels bekend mee.
Daarnaast, de toenemende vraag naar materialen als kobalt en lithium, voor onze ‘groene economie’, zal leiden tot nog meer druk op onze planeet (en dus ons milieu). En een auto produceren is sowieso al erg belastend voor ons milieu. Denk aan de enorme fabrieken en de hoeveelheid grondstoffen die nodig zijn. Je kan je dus afvragen wat er beter is; een zuinige benzineauto? Een elektrische auto? Of een klassieker die we net zolang oprijden totdat ie uit elkaar valt?
Het goede nieuws is dat er inmiddels meer dan 95% van de metalen koper, nikkel en kobalt kan worden gerecycled. De recycling van lithium is iets lastiger, maar ook daar wordt hard aan gewerkt.
Samenvattend
Er zijn veel problemen met lithium-ionbatterijen. De productie is potentieel erg slecht geregeld (denk aan kinderarbeid), er is een eindig aanbod, het gewicht is hoog, de capaciteit (actieradius) is nog niet goed genoeg, de recycling is nog niet optimaal en de prijzen stijgen hard. Er zijn dan ook bijna wekelijks berichten over nieuwe accutechnieken, bijvoorbeeld met een supercondensator, silicium of mierenzuur. Mede daardoor, en dankzij de snelle technologische veranderingen, ben ik er van overtuigd dat er komende jaren diverse betere oplossingen en/of alternatieven zullen komen.
Meer lezen? check ook ons artikel over de toekomst van autofabrikanten.
galgootje zegt
@autoblogger: Mooi en erg informatief stukje, complimenten!!
w0o0dy zegt
Valt allemaal wel mee… Er zijn een tiental veelbelovende concepten voor alternatieve accu’s. Een daarvan is Grafeen en Samsung i daar erg druk mee bezig. 1/5 van de laadtijd en 45% hogere opslagcapaciteit… Dus heb je maar ruwweg de helft van het aantal accu’s nodig. Maakt dit hele verhaal compleet achterhaald. Alleen is het nu nog niet productie rijp. Maar dat komt binnen een paar jaar wel.
W115 zegt
@w0o0dy: over veelbelovende doorbraken heb ik al vaker gehoord. Eerst zien dan geloven.
autoblogger zegt
@w115: precies dat. Zoals ik al schrijf, er zijn bijna wekelijks berichten over nieuwe baanbrekende batterij-technologie.
amg65 zegt
@autoblogger: En dat al 20 jaar.
mashell zegt
@autoblogger: Zou me niks verbazen als we binnenkort nobelprijzen richting accu ontwikkelaars zullen zien gaan.
lekkaah zegt
@mashell: Als het maar geen (blanke) man meer is.. dat zou racisme betekenen
basbasbas zegt
@autoblogger: heel fijn stuk! Dank. Laatste alinea echter: het gewicht is hoog. Keep up the good work!
autoblogger zegt
@basbasbas: check, thanks!
pielemuis zegt
@w115: dan zul je toch echt je ogen moeten open doen. Wanneer is de laatste keer dat je DD batterijen gebruikt hebt bijvoorbeeld.
406_v6 zegt
@pielemuis: vandaag nog…
pielemuis zegt
@406_v6: tijd voor een nieuwe vibrator dan
koekwaus zegt
@pielemuis: zitten er hier 6 in de afstandsbediening voor de tv
pielemuis zegt
@koekwaus: D batterijen ?
bmwe81 zegt
@w0o0dy: Accu’s met veel groter capaciteiten bestaan allang, alleen het grootste probleem met de accu’s die in ontwikkeling zijn is de stabiliteit en betrouwbaarheid. In een accu zitten grote hoeveelheden energie opgeslagen als dat zn eigen leven gaat leiden krijg je hele rare dingen.
jollydodo zegt
@w0o0dy: Grafeen is een geweldige vinding dat voor heel veel dingen gebruikt kan worden. En grafiet hebben we ontzettend veel. Echter is het naar mijn mening niet de oplossing. Althans niet voor een hele lange tijd. Grafeen is zo ontzettend moeilijk en kostbaar om te winnen dat het nooit rendabel kan zijn. Ik heb ook over die accu’s gelezen, maar ik mag hopen dat je daar geen grammen/kilo’s grafeen voor nodig hebt. Nu zijn wetenschappers al blij als ze na velen uren werk enkele deeltjes kunnen winnen voor zeer precieze sensoren.
Papageno zegt
@jollydodo: huh. Vittoria stopt het in de fietsbanden als anti-leklaag. Hebben we het over hetzelfde grafeen?
rhellema zegt
@w0o0dy: in 2012 heeft Samsung aangekondigd dat grafeen het nieuwe wondermiddel voor accu’s van smartphones zou zijn. Daarbij hadden ze een tijdsspanne voor commerciële doeleinden aangegeven van 3 jaar omdat Samsung naar eigen zeggen al enorm lang onderzoek had gedaan naar grafeen. Nu 3 jaar na de streeftijd is er nog niet één smartphone voor commercieel gebruik uitgevoerd met grafeen dus verwacht ik al helemaal niet dat dat binnen afzienbare tijd in auto’s terug te vinden is.
w0o0dy zegt
@rhellema: ik begrijp je scepsis maar kijk niet gek op als er binnen 2 jaar de eerste accu’s van Grafeen worden uitgeleverd. Tesla is ermee bezig, Samsung werkt in feite aan Grafeen 2.0 accu’s want de 1.0 was niet commercieel toepasbaar…
rickross zegt
Weet iemand waar je makkelijk kan investeren in Lithium? Lijkt me wel een goeie
sameshitdifferentday zegt
@rickross: de grootste voorraad zit ergens in zuid Amerika… ff vakantie boeken ?
autoblogger zegt
@rickross: aandelen Tesla?
transaxleman zegt
@rickross: Google er maar eens op. Er zijn ongeveer 3 bedrijven wiens groei gelinked is aan de Lithium prijs, eentje ervan is al genoemd in het artikel ;)
gregorius zegt
@rickross: je bent een beetje laat. Alsof je rond kerst nog even snel in de bitcoin gaat.
Maar goed, die is wel een aardig stukje. https://finance.zacks.com/invest-lithium-8241.html De ‘Lithium equities’ vatten het wel goed samen.
De ETF waarover geschrevnen wordt, handelt ook in Duitsland: US37954Y8553 (dit is de isin code: zeg maar het paspoortnummer van ‘het aandeel/fonds’). Die zal je waarschijnlijk met de meeste Nederlandse beleggings-rekeningen wel kunnen kopen. Het is wel een afgeleide van een USD-fond en een hoop van de onderliggende dingen hebben USD exposure; als Trumpie gekke dingen doet, verlies je ook omdat de USD dan verliest tov de Eur (al zou je afgelopen maand winst hebben gemaakt gezien de ECB wat merkwaardige dingen doet).
sameshitdifferentday zegt
Waterstof is de toekomst!
SimonMc zegt
@sameshitdifferentday: Goed onderbouwd.
pielemuis zegt
@Autoblogger: Mooi stuk, erg informatief!
Het “probleem” is dat het allemaal nog relatief in de kinderschoenen staat. Als je kijkt hoe we er 10 jaar geleden mee stonden en nu, hebben we al dikke stappen gemaakt. Over 20 jaar kijken we terug zoals we nu naar bijv carburateurs doen.
Niets mooier als techniek!
Rick-dos zegt
“Problematisch aan de toenemende vraag is dat Congo, een land waar veel corruptie heerst,…”
Dit itt al die fijne olieproducerende landen waar we nu afhankelijk van zijn…
robert110 zegt
@rick-dos: Op dat gebied maakt het dus geen donder uit. Wil je onafhankelijke brandstof (in welke vorm dan ook) dan zou je zelf biodiesel moeten gaan verbouwen, of een bio-vergister in je tuin moeten zetten.
widodh zegt
@robert110: een accu is geen brandstof. Je koopt dus 1x Lithium en opladen doe je met je eigen energie
robert110 zegt
@widodh: Dat is niet helemaal waar. Een accu gaat niet een heel autoleven mee en moet een keer vervangen worden. Officieel nog steeds geen brandstof natuurlijk, maar die term maakt de tekst tenminste kort en simpel, en de meeste snappen het wel.
goodolddays zegt
Als ik dit lees denk ik haha ja joh wat je dan verwacht. Die accu’s daar wordt doorgaans niet aangedacht…
moveyourmind zegt
Er is in ieder geval wel een lichtpuntje voor de arme kindertjes in Congo die 12 uur per dag het vieze werk in de mijnen mogen opknappen. Tegen de tijd dat ze oud genoeg zijn om auto te rijden kunnen ze voor een habbekrats een dieselauto kopen die massaal in Afrika gedumpt gaan worden, omdat we hier in Europa ons eigen straatje aan het schoonvegen zijn.
Hoewel, lichtpuntje… Eigenlijk maakt dat het verhaal voor die arme zielen alleen nog maar erger. En helaas zijn de lithiummijnen niet de enige branche waar dit soort misstanden voorkomen.
lincoln zegt
@moveyourmind:
lekkere kut ouders dan ..
postzegel zegt
@lincoln: één van de twee.
moveyourmind zegt
@lincoln: Tja, die ouders zijn een beetje van hetzelfde soort als jouw ‘ome’ Lincoln van wie je 5 Roepie zakgeld krijgt om hier 12 uur per dag op Autoblog reacties te typen.
Terwijl je leeftijdsgenootjes in de Westerse wereld gewoon naar school kunnen en ’s middags vroeg klaar zijn en fijn buiten kunnen spelen en ’s avonds lekker voor de buis kunnen hangen.
lincoln zegt
@moveyourmind:
lekkere kut kinderen dan ..
mundus zegt
Het argument dat elektrisch door grondstofdelving en productie misschien wel slechter zou zijn dan auto’s op benzine zie ik regelmatig rondslingeren hier, het is door de wetenschap alleen allang achterhaald. De meeste edelmetalen in een accu blijven lang bruikbaar, dus hoewel recyclen nu nog niet perfect gaat geloof ik juist dat daar al snel verbetering in zal komen. Met een kilometrage van richting de 500km in de meeste elektrische auto’s denk ik dat het voor de meeste nederlanders tijd wordt om binnenkort over te stappen. De nieuwe accutechnologieën zullen waarschijnlijk toch nog wel even op zich laten wachten.
robert110 zegt
@mundus: Het maakt echt niet uit. Misschien dat het in totaal een beetje minder milieu belastend is dan een benzine auto (hoe zit het als je diesel en lpg ook meeneemt?) maar uiteindelijk is het allebei smerig. Overstappen rijden op olie naar rijden op lithium is het zelfde als van 5 liter whiskey op een avond naar 5 liter pils op een avond gaan, uiteindelijk ben je als nog dronken alleen zou je nu misschien net an je fiets kunnen vinden. Het lost gewoon niets op. Wil je echt wat uithalen dan zou over moeten gaan op cola. Elektrisch rijden op lithium is leuk voor de lucht kwaliteit in de stad maar voor het gehele milieu heb je echt andere techniek nodig.
mundus zegt
@robert110: Tja, ook elektrisch rijden blijft natuurlijk vervuilend. Maar ik wens je veel geluk mensen over te halen cola te drinken, of nog beter.. water. Staat bij auto rijden natuurlijk gelijk aan niet rijden. Aangezien dit totaal geen realistische oplossing is terwijl er wel inzetbare alternatieven zijn die heus wel een groot effect hebben op het milieu (niet alleen fijnstof maar ook groot deel CO2) lijkt een snelle overstap mij alleen maar logisch of zelfs noodzakelijk. Verder vind ik dat er vooral druk moet worden gezet op luchtvaart… of gewoon op alle industrieën?
jje003 zegt
@mundus de luchtvaart is helemaal niet gefocust op electrische aandrijving op wat general aviation na. Veel te zwaar en onbetrouwbaar. Het is zelfs zo dat batterijen en accus als gevaarlijk worden beschouwd. Ook is de luchtvaart maar een relatief kleine vervuiler,75% van de voortstuwing is geaccelereerde lucht. Scheepvaart en industrie zijn vele malen erger
mundus zegt
@jje003: Ik bedoelde ook niet dat de luchtvaart over moest gaan op elektrisch vliegen. de luchtvaart wordt momenteel niet getaxeerd terwijl hun aandeel in vervuiling steeds groter wordt. Relatief blijft vliegen de meest vervuilende manier van vervoer. Schepen zijn vervuilender maar als je berekent hoeveel ze vervoeren voor die uitstoot zijn ze by far het ‘schoonst’. Verder is transport inderdaad verantwoordelijk voor ‘maar’ 12% van de totale CO2-uitstoot in Nederland (bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/20/hogere-co2-uitstoot-in-het-eerste-kwartaal-2018). Maar gezien de achterban en geschieden zie ik het huidig cabinet nog niet zo snel ingrijpen op gebieden als landbouw, industrie en energiebedrijven. Daarentegen hebben ze kennelijk geen probleem met de transportsector vol te belasten.
lekbak zegt
@mundus: Er zijn nog maar enkele ev’s met 500km echte range en die zijn stervens duur. De gemiddelde nederlander rijdt een 10 jaar oude tweedehands. De gemiddelde koper/leaser mag blij zijn dat die een leaf aan kan schaffen die dan dus maar 300km rijdt als je geluk hebt. En als al die mensen dan een ev hebben kunnen ze die dingen niet meer opladen wamt dan vliegt het stroomnet eruit.
Leuk, roepen dat iedereen nu over moet. Maar dat kan helemaal niet eens, daar is tijd voor nodig.
mundus zegt
@lekbak: Iets met vraag en aanbod. Een heel groot deel van de leaserijders kunnen allang een e-golf of ampera-e betalen. Ik zei niet dat mensen met het huidig aanbod massaal over moeten stappen maar dat binnen enkele jaren de overstap voor nog veel groter deel gemaakt kan worden. Als genoeg mensen het doen zullen er vanzelf betere voorzieningen komen. Of het dan groen blijft is een ander verhaal…
vondick zegt
Hele bovenstaande verhaal is al opgelost door een stel goed nadenkende Duitsers. Straks gewoon accu’s uit zand, met 5000km actieradius en in een paar minuten vol.
–edit: dat staat ook in het artikel + link–
dees zegt
Toyota maakt ook mooie stappen met betrekking tot een betere accu welke minder lithium en cobalt nodig heeft.
lincoln zegt
LOL ..
hebben ze in Congo naast aardolie ebola aids het veel gevraagde kobalt als export product ..
dus laten we voorop stellen dat het nu al slachtoffers zijn ..
dawwg zegt
@lincoln: En laten we de diamand-mijnen ook niet vergeten; Congo heeft heel veel bloedmijnen, kinderarbeid en slavenarbeid … En Tesla sponsoort dat gewoon, wat al die zogenaamde ‘Noord Amerikaanse bronnen’ propaganda is gebakken lucht; er wordt massaal gesjoemeld met de afkomst-papieren; en ze moeten wel, want er is niet genoeg materiaal beschikbaar in NA om aan de vraag te voldoen; iedereen heeft dus boter op z’n hoofd !
9000cse zegt
Dit vind ik ’n prima bericht! Al sta ik zeer open voor veranderingen en verbeteringen van onze automobiliteit, alles heeft natuurlijk ook zijn schaduwzijden. En als dat objectief wordt belicht, dan ben ik daar alleen maar blij mee.
Toch denk ik, gezien de vaak negatieve reacties op de ontwikkelingen omtrent EV’s in het algemeen en van Tesla in ’t bijzonder, dat een dergelijk bericht weer koren op de molen van de tegenstanders is. Reacties als: “Zie je wel! ’t Is nog erger dan ik al dacht! Al die EV-troep is gebaseerd op milieuvervuiling en kinderarbeid! Weg ermee!” zullen wel niet van de lucht zijn.
Maar, beste tegenstanders, evenals bij de aardolie worden er ook m.b.t. de grondstoffen voor batterijen nieuwe vondsten gedaan! Bekijk dit artikel van 12-04 jl. van NU.nl maar eens:
https://www.nu.nl/wetenschap/5219915/grote-hoeveelheid-zeldzame-metalen-gevonden-bij-japan.html
frank2b zegt
@9000cse: Als een grote hoeveelheid zeldzame metalen worden gevonden, zijn die metalen daarna nog wel zeldzaam?
mashell zegt
@frank2b: ja want dat zeldzaam betekent in deze context gek genoeg niet schaars.
postzegel zegt
Het heeft een hoog gewicht. Het is zwaar. Weegt veel. Zwaarwegend.
anders zegt
Erg informatief en compleet artikel. Complimenten. Wat ik nog mis (en ook in de comments) is de locatie waar ze het Kobalt winnen in Congo. Dat zijn de laatste echte regenwouden van Afrika. Gekapt regenwoud groeit nooit meer aan als regenwoud, maar als een gewoon bos. Voor schone lucht in jouw stad worden de longen van de wereld gekapt. Doodzonde.
realhustler zegt
Er ontbreekt nog wat hieraan. Om een lithium ion accu (van een auto) snel op te laden heb je veel stroom nodig, een huis aansluiting heeft daar moeite mee. Dus er moet in elektra infrastructuur geïnvesteerd worden, dus er is ook koper nodig. De stroom moet opgewekt worden, dus afhankelijk hoe moeten er zonnepanelen gemaakt en geplaatst worden, en of windmolens, of kolen of gas centrales. Niet alleen een certificaat groene stroom, nee echt iets doen. Niet alle huizen hebben een oprit, dus daar ontstaan ook problemen, waar ga je de laadpaal zetten, en wie mag hem gebruiken? Als ik niet voor mijn deur kan parkeren moet ik een stukje lopen, maar als ik wil laden, dan is dat wel een probleem als de buren een feestje hebben.
dare2think zegt
@realhustler: Goed punt! Wat ook nog zo is: door elektrische auto’s zit de bron van energie niet meer centraal (benzinestations) maar bij iedereen thuis, over het algemeen moet het elektriciteitsnetwerk dus verbeterd worden. Dit kost inherent méér materiaal per inwoner. Het is werkelijk waar de vraag of de energietransitie onder de streep echt minder CO2-uitstoot op gaat leveren, gezien alle dingen die omgebouwd/veranderd moeten worden. Het heeft de wetenschap en techniek 100 jaar gekost om erachter te komen hoe snel goede personenauto’s op brandstof kunnen worden gemaakt. Dankzij rekenkracht die nu beschikbaar is kan dat wat sneller maar 30-50 jaar gaat het zeker wel kosten.
RutgerK zegt
Waterstof is al 40 jaar de wortel die wordt voorgehouden door de Europese en Amerikaanse merken. Iedere keer staan er weer veelbelovende concept op autoshows maar het blijft altijd onduidelijk wanneer de techniek rijp is voor op straat. Ja, 10-15 jaar zegt men al bijna 40 jaar lang. Japanse merken komen nu een beetje met waterstof maar dat is zeker ook nog niet mainstream.
Een dagelijkse rit is heel en weer rond de 45-50 kilometer. Daar heb je ruim genomen 10 kWh voor nodig. Die 10 kWh laadt je aan een standaard paal in max 3 uur. De auto staat gemiddeld 21 uur per dag stil. Er is dan ruimte genoeg om te laden. Dat je met een smartgrid zal moeten gaan werken n de toekomst is duidelijk. Nu al heb je de optie om direct op te laden of aan te geven wanneer je accu opgeladen moet zijn. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat in de toekomst het goedkoper is om te laden als je een tijdstip opgeeft wanneer de accu vol moet zijn of nog goedkoper als het laadsysteem inzicht heeft in de geplande ritten en op basis daarvan de kWh’s laadt.
gregorius zegt
@realhustler: echter, het zijn dit soort ontwikkelingen die juist zorgen voor het verbeteren van infrastructuur!
Die Lubach had dit, of vorig, jaar een mooi stukkie over die groene energie certificaten. Die onzin gaat niet lang meer duren. Gelukkig worden die zonnepanelen ook met de dag beter en zijn er steeds meer woestijnen waar ze ook zonne-energie opwekken, maar dan via die spiegel. Het duurt allemaal even, maar het gaat steeds sneller.
Hier in Zwitserland pompen we ’s nachts water terug het stuwmeer in als we een overschot hebben aan energie… voornamelijk door de atoom-energie. Dat gaat wel weg, want door Fukushima hebben die linkse sukkels het hier ook voor elkaar weten te krijgen om die kerncentrales te gaan sluiten.
O plaat zegt
@gregorius:
Domme sukkels met hun schrik voor een tweede fukushima of Tsjernobil. We zouden inderdaad meer naar jou moeten luisteren, jij hebt vast oplossingen voor het probleem met het afval die millenia lang zwaar radio actief blijft.
gregorius zegt
@shiva: het is maar een beetje de vraag of je op bepaalde manier zou moeten testen (Tjernobil) of dat je reactor aan de rand van de stille oceaan moet neerzetten op een eiland met gigantische veel aardbevingen.
Maar verder stoot nucleaire energie vrijwel geen schadelijke stoffen in de atmosphere waar aardolie, gas en steenkool dat wel doen.
Ook is het bewezen dat opslag veilig kan; of men het altijd doet is de tweede vraag, maar het kan wel.
michaelb zegt
Elektrisch rijden doe je als liefhebber voor de techniek of voor je bijtelling. Voor het “mooie plaatje” hoef je het niet te doen. De komende tijd in ieder geval.
amg65 zegt
Panasonic was hierbij de voornaamste partner = ‘is’.
–edit: dank u, is inmiddels gefixt–
Het had leuk geweest als je had verteld hoe grote vooruitgang bijvoorbeeld Tesla heeft geboekt met hun Li-ion accu-pakketten. Dat terwijl de hoeveelheid kobalt in de accu is gehalveerd in een paar jaar en blijft dalen. Uiteraard zal er in de toekomst een betere techniek voorhanden zijn, maar je hoort al 20 jaar over een ‘nieuwe doorbraak’. Voorlopig nog gewoon Li-ion dus..
En waar je inderdaad met een benzinetank minder ruimte kwijt bent, wint een elektromotor weer ruimte…
frank2b zegt
“…Er zijn veel problemen met lithium-ionbatterijen. De productie is potentieel erg slecht geregeld (denk aan kinderarbeid), er is een eindig aanbod, het gewicht is zwaar, de capaciteit (actieradius) is nog niet goed genoeg, de recycling is nog niet optimaal en de prijzen stijgen hard….”
Het is al eerder gezegd, ik weet het, maar ik herhaal het nog maar eens: allemaal problemen waar het ongelimiteerd delven van koolwaterstoffen geen last van heeft uiteraard …… nog los van de restproducten die ontstaan bij de verbranding van dat spul.
Uiteraard zijn accu’s zwaar. Maar wat wegen een verbrandingsmotor en bijbehorende versnellingsbak ook al weer?
RiKe zegt
Dus de prijzen voor de grondstoffen stijgen voor de accu’s. Dat wordt natuurlijk doorberekend naar de aanschafprijs van de auto’s, wat nu voor de normale arbeider al niet te betalen is. Dat zal vast een succesverhaal gaan worden…
advandermeer zegt
Ik snap dat dit een blog is, maar bronvermelding is misschien wel belangrijk want ik vermoed dat dit een copy/paste stukje is. Ik zou wel eens willen weten wie dit geschreven heeft, want dat heeft gevolgen m.b.t. geloofwaardigheid.
–edit: er staat bij wie het geschreven heeft en het staat ook vol met links voor meer info of bronnen–
bartsss zegt
Het komt er dus op neem dat elektrisch rijden op accu’s niet de toekomst lijkt te hebben. Waterstof lijkt mij dan meer de toekomst hebben maar zal nog veel meer ontwikkeld moeten worden. Mooi stukje trouwens om te lezen.
steelboy zegt
… het idee is goed, heel goed. Het overall probleem is dat er te hard gepushed wordt om het erdoor te krijgen, dat we last gaan krijgen van alle negatieve bijproducten? Elektrisch rijden geen uitstoot? Nee, maar als jij thuis daar groene stroom voor gebruikt, dan betekent het dus minder groene stroom voor de buren. Leg je zelf zonnepanelen neer? Dan heb je er of nog meer nodig of je zit met je huis nog steeds grijze stroom te verbruiken. Recycling? Nog niet geregeld, simpelweg omdat nieuwe voorraad ‘oogsten’ goedkoper is dan hergebruik.
En als alle brandstofauto’s uit Europa verdwijnen (en vervolgens in Afrika / Zuid Amerika / Azie) verder rijden, schieten we er dan globaal uberhaupt iets mee op of is het alleen het probleem verplaatsen en uiteindelijk nog groter maken?
vpowert zegt
Wat een super interessant artikel! Kunnen we vaker dit soort deep dives krijgen? :-)
bluebluered zegt
Kan niet wachten tot er auto’s worden gemaakt met een accu’tje van 50kg, actieradius van 1500km en een oplaadtijd op 230V van 5 minuten.
Oh wacht, gaat nooit gebeuren..
O plaat zegt
Een vriend van mij werkt bij de Belgische net beheerder. In elke woonwijk kan je 5 Teslas zetten. Thats it, dan zit je aan de maximum capaciteit van het net. Zelf nieuwbouw wijken worden nog steeds zo gebouwd. Ik zie ze niet snel elke baan in België openbreken om dikkere kabels te leggen. Nu zitten we al met een energie te kort, wat zou het geven als 50% van de auto’s elektrisch zijn? Hoe komen we aan die energie? En dan is er nog de kwestie van de piek als iedereen om 6u thuis komt en zijn auto oplaad. De enige manier dat ik elektrische autos zie werken is als de huidige tanks stations oplaad stations worden waar je je auto op 5 min oplaad. Dan hoef je enkel een buffer en een kabel te voorzien voor die stations. Niet in de nabije toekomst dus.
dawwg zegt
@shiva: En Engeland is exact hetzelfde verhaal. Duitsland heeft gewoon wat extra kolencentrales aangeslingerd; driemaal raden wat dat met de netto milieu-impact doet van je nieuwe Tesla op ‘groene stroom’ …Doe mij maar waterstof; auto’s zijn veel te energie-intensief om massaal aan het net te kunnen laden op korte termijn.
SimonMc zegt
@shiva: Er zijn nu al “slimme” oplaadstations die kijken wanneer het de meest gunstig periode is om op te laden. Elke auto hoeft ook niet exact evenveel opgeladen te worden. Ja, moest het wagenpark nu plotsklaps 50% uit elektrische auto’s bestaan, heb je een probleem. In de toekomst zullen auto’s (waarschijnlijk) op het werk kunnen bijgeladen worden, huizen zullen batterijen hebben om de energie van de zonnepanelen in de dag op te slaan en later weer af te geven aan elektrische auto’s,….enz
Hupke zegt
@shiva:
Dan zal die vriend ook al wel van smart-grids gehoord hebben en variabele pricing.
bespottelijk zegt
@autoblogger dank voor dit informatieve verhaal! Heel inzichtelijk. Meteen de portefeuille aangepast ;) keep ‘em coming!
autoblogger zegt
@bespottelijk: haha, thanks! Ik geef geen garanties;)
Hupke zegt
Solid state batterijen op basis van magnesium zouden nu veel belovend zijn en 5 keer lichter dan Li-ion.
We zien wel wat er uiteindelijk uit de bus komt. Voorlopig blijf ik op dino’s rondrijden.