Het lekkers uit Zweden blijft maar komen! De Noormannen zijn erg bedreven in het heel snel maken van ouwe Volvo’s, en sinds kort blaast Polestar weer een deuntje mee in het nieuwe spul, maar er is meer! Deze V12 Shelby Cobra-lookalike van Magnus Jinstrand bijveurbeeld.
De compacte Zweed, die de benzine door zijn aderen heeft stromen, wist lang geleden de hand te leggen op een stukje jeugdsentiment, in de vorm van een Shelby Cobra-frame en koetswerk, en moest toen bepalen hoe hij dit verder invulling ging geven. Na een rondje sloop kwam hij niet met een Amerikaanse V8, maar wel met een van Mercedes afkomstig 6 liter V12-blok (uit een S600) terug. Niet genoeg? Dan schroeven we er toch ook nog een dikke Lysholm-blower op? Go large or go home.
Om de extreme creatie af te maken kwam er ook nog een mat kleurtje op, een dikke vleugel (geïnspireerd op een Porsche Cup-auto) achter en sneeuwploeg voor, en natuurlijk een setje enorme velgen, die precies in de wielkasten van de verlaagde creatie (met high end Corvette-vering) passen. Aan de V12 schijnt een sequentiële zesbak van BMW gekoppeld te zijn. Daar wordt een mens hebberig van..
Peekaas? Rond de 600. Dat gaat ongetwijfeld hard, maar wegens een slippende koppeling moet Jinstrand het nog even rustig aan doen in deze video, die op Mantorp Park (in Zweden) is gemaakt. Wel kunnen we genieten van de rook en herrie die van het ding afkomt, bekijk de onderstaande video maar:
Dit is overigens niet het enige speeltje van Magnus, hij schijnt ook nog (onder andere) een dikke Pantera hot rod te hebben staan. Een fotoreportage van dit beest vind je in Hot Rod Magazine.
Foto credit: Stang TV, met dank aan Martijn voor de tip!
bofkont zegt
Zeer bruut, maar vind een originele toch echt mooier :)
Die vleugel zal vast voor de nodige downforce moeten zorgen maar ik vind het helemaal niks.
norge zegt
Leuk ding met foute motor ,liever iets zonder drukvulling.
Een Zweed is net zoveel Noorman als een Nederlander Duitser is trouwens….
robbie zegt
@norge: sure?
De Noormannen hadden een kerngebied dat, met de topografie van tegenwoordig, de volgende landen omvatte:
Denemarken
Zweden
Noorwegen
Finland
IJsland
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vikingen
rotarypowah zegt
@robbie: in die tijd was een Nederlander ongeveer ook een Duitser. (frankisch rijk) Heeft Norge toch gelijk.
kickass zegt
@rotarypowah: Dat was wat later. In de tijd van de Vikingen waren hier en in Duitsland Kelten, enzo. Dus je hebt in principe wel gelijk. ;)
geengehoorisrechtdoor zegt
@rotarypowah: In de tijd dat koe nog met een korte oe werd geschreven.
sir_smokalot zegt
Mja, generaliseren kan je leren :)
lincoln zegt
je bent waar je belasting afdraagt .. en daarmee basta ..
sdk16420 zegt
@lincoln: Veel Grieken zijn dus statenloos?
norge zegt
@lincoln: Norsk dus?
rotarypowah zegt
Volgens Hot Rod is ’t een Cobra kitcar. Een Autofab Cobra. Dan kan je ’t geen Shelby Cobra noemen.
rotarypowah zegt
@rotarypowah: http://www.cobra.nu/
Geen Shelby.
robbie zegt
@rotarypowah: er is dus gelukkig geen Shelby gesneuveld voor dit project ;)
rotarypowah zegt
@robbie: inderdaad. Was er even bang voor gezien de tekst in het artikel.
moondustfocus zegt
Deze stond een half jaar geleden al in het blad Chroom & Vlammen. Maar het blijft wel een lekkere combinatie
lincoln zegt
een Zweed met Amerikanen ..
5/6 en 7 july in Vasteras .. heb je er 1000den bij elkaar ..
robbie zegt
Zweed bouwt Amerikaanse replica met Duitse motor. Apart.
jrmpower24 zegt
Een geblazen V12 klinkt nergens naar bij
de brullende V8 van de Cobra 427!
http://www.youtube.com/watch?v=0g49ygzXRns&feature=related
meneersander zegt
Hebben hebben hebben!
voytekbe zegt
Ja dat ding klinkt best bruut. Kan me voorstellen dat de spoiler nodig zal zijn om dat pluimgewichtje op de baan te kunnen houden.
Zou ik geen nee tegen zeggen om is een ritje mee te mogen doen :)
VeniVidiVici zegt
Tsss… Verneukte schijtbak!
Een Cobra hoort gewoon puur te zijn met een dikke Shelby motor!!!
SimonMc zegt
6 liter V12 en 600 pk?
Bitch please…
http://www.autoblog.nl/archive/2006/02/24/is_129_liter_en_1100_pk_genoeg
SimonMc zegt
@SimonMc: En een filmpje van één met nog meer pk…
SimonMc zegt
@SimonMc: Filmpje dus :p
http://www.youtube.com/watch?v=W47fJwloDBo
jrk68 zegt
Ze hebben meer humor dan je zo op het eerste gezicht zou zeggen.
En je moet wat met die lange winteravonden daar.
Who gives a F… of dit historisch verantwoord is.
Dit is out off the box in optima forma.
kickass zegt
Geef mij maar een andere Merc met deze motor.
bozewolf zegt
Compacte Zweed?
Istie een dwerg?
De velgen en spoiler zijn wel erg meh trouwens
sir_smokalot zegt
Komt wel een beetje Van Velsen-esk op me over om eerlijk te zijn..
bonkers zegt
Dat ding is…. WOW!!!
Hupke zegt
Pff dit hoeft voor mij echt niet.
Moest ik een kitcar cobra bouwen zou ik er zo’n Hartley motor inleggen. V8, 300-400pk en het ding weegt maar 90kg.
Wat heb je nu aan te veel vermogen? Behalve dat het blijkbaar leuk is om op café mee uit te pakken.
jordy14 zegt
Doe mij die Supra met Falken uitdossing maar die erachter staat.
koelkast zegt
Al was er wel een echte Shelby gesneuveld, de wijlen baas had hier echt z’n goedkeuring wel voor uitgesproken! Bruut!
@norge
Wat betreft de Noormannen discussie; who gives a shit! Vikinglander lepelt V12 met compressor in kleine kitcar, that’s all that matters :P
Scorso zegt
Hebbe, hebbe, hebbe!
baap zegt
That has got a lot of weight in the nose.. It’s got a weight distribution of a fatty on the end of a diving board!!!
fortuna zegt
Uit dit artikel mag ook weer de onkunde van de auteur blijken, een sequentiële bak met H-patroon?