Voor het eerst is er een waterstofauto toegelaten tot de startlijn van de 24 Uur van Le Mans. Geen mueslivoer, maar een prototype dat 544 pk levert en Spa Blauw als uitlaatemissie heeft.
De achterwielen van de GreenGT H2 worden aangedreven door twee elektromotoren die gezamenlijk 544 pk leveren. Het koppel bedraagt -aan de wielen- een niet misselijke 4.000 Nm. Deze elektrokracht is afkomstig van een brandstofcel (340 kW) uit de schappen bij SymbioFCell. Het geeft de gevleugelde eenzitter een topsnelheid van 300 km/u. Hoe lang deze snelheid gehanteerd kan worden voordat de twee waterstoftanks van 160 liter door hun voorraad heen zijn is niet bekend.
Ondanks het implementeren van een brandstofcelinstallatie is het gewicht op 1.240 kg gebleven. En volgend jaar zullen we zien of dit licht danwel betrouwbaar genoeg is om 24 uur lang het Circuit de la Sarthe te kunnen ownen.
Update 01-06-2013: ‘Oh nee, toch niet’, aldus GreenGT in een vandaag verzonden persbericht. Ze hebben meer tijd nodig, en ontbreken dus op Le Mans dit jaar.
corvettez06 zegt
Batman is terug .wel heel knap
E34M5Touring zegt
http://www.youtube.com/watch?v=Qa81qeM6QbE
Doet mij hier aan denken.
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: Lol, ironisch dat Qatar dat sponsort.
lambo4all zegt
@kaasboerin: iedereen roept altijd wel dat als de olie op is (over een jaartje of 80/90 wss) dat ze in het midden oosten een probleem hebben, maar ze investeren zo mega veel geld in alternatieve brandstoffen/nieuwe energiecentrales dat er helemaal niks gaat veranderen daar.
henkbobsjon zegt
En dan nu eentje op kernenergie. Of gewoon lekker elektrisch, want dit slaat nergens op. Dit is hetzelfde als een olie-raffinaderij meenemen in je auto omdat je op benzine wil rijden. Desalwelteplus een geschifte auto, ik wil ‘m!
Bunzing zegt
@henkbobsjon: Dat valt wel mee. Het is gewoon een afweging hoe je het meeste elektrische energie mee kan nemen. Of je gooit er 5 kilo aan batterijen in, of je neemt waterstof mee dat je ter plekke converteerd naar elektrische energie. Daarom zit de nabije toekomst (10-50 jaar) in hybride technologie, maar dan gewoon met benzine/diesel. Elektrische aandrijving, relatief klein batterijtje, en een kleine motor die constant zo’n 20 kilowatt levert terwijl die in zijn optimale punt (is combinatie van toerental en koppel) wordt belast.
Bunzing zegt
@Bunzing: edit 500 kilo
72bug zegt
@henkbobsjon:
Nee dat is niet zo, je kunt waterstof namelijk wél tanken in tegenstelling tot een elektrisch voertuig op batterijen. Waterstof is, in mijn ogen, de toekomst…!
leftlane zegt
@72bug: Ik denk dat je dat nog niet helemaal kunt zeggen, persoonlijk zou ik in zonne energie investeren (met de huidige technologieën in acht genomen!). Waarom zonne energie en niet (H) waterstof, dat is heel simpel; Waterstof zal gereguleerd worden door aanbieders en de overheid. De zonne energie zal onbeperkt afneembaar zijn door de consument, je hebt dus een grotere afneembare capaciteit en dus een grotere markt.
thom96 zegt
@leftlane: en dan gebruik je je zonneenergie om waterstof te maken en kun je gewoon tanken
dirkwkd zegt
Zou die lucht inlaat wel groot genoeg zijn?
DennisS65B40 zegt
Cool!! The Hammerhead!
jordyvn zegt
Ziet er niet heel veilig uit met die waterstoftanks aan de zijkant.. One word: Hindenburg
E34M5Touring zegt
@jordyvn: One sentence: Made of cloth….
jordyvn zegt
@E34M5Touring: als je er haaks op in rijd, komt het echt wel vrij, en het is toch behoorlijk brandbaar. Waarom denk je dat de waterstofbussen de tanks op het dak hebben?
E34M5Touring zegt
@jordyvn: Hoe weet je dat? Welk materiaal is er gebruikt voor de tanks? Een cockpit van een F1 auto is ook sterk genoeg om zoiets te weerstaan dus waarom zo’n tank niet. En bij waterstof bussen ligt de motor etc onder de vloer dus is er geen plek voor tanks.
Alfaxa zegt
@E34M5Touring: Ze zeggen dat de waterstoftanks 10x sterker zijn dan de brandstof tanks van de prototypes.
E34M5Touring zegt
@Alfaxa: Nou lijkt mij meer dan voldoende. Tnxs!
jordyvn zegt
@E34M5Touring: Ik bouw en ontwerp FRP drukvaten, een F1 monocoque heeft aan de zijkant ook kreukelzones die klap opvangen. Tevens mag hierin een scheur ontstaan. Verder staan de tanks onder drukken van 200-300bar waardoor de waterstof er in gasvorm uitkomt. Begrijp me niet verkeert ik ben absoluut een voorstander van dit soort ontwikkelingen. Maar om je brandstoftank als kreukelzone te gebruiken gaat wat verder. Dit had slimmer gekunt bv door de tanks meer naar binnen te brengen.
E34M5Touring zegt
@jordyvn: Ok, sidepods bij de F1 kun je als kreukelzone labelen. Alleen ik heb het over een crash alla Zanardi. Bij mijn weten is er daarna ingesteld dat dit niet meer mogelijk kan zijn. En de tanks verder naar binnen plaatsen gaat bij dit design niet lukken. Dan komt de bestuurder er bovenop te zitten.
jordyvn zegt
@E34M5Touring: Klappers zoals die van Zanardi zijn hele vervelende dat is ondermeer de reden dat F1 met lage neuzen rijdt tegenwoordig. Maar helemaal is het niet te voorkomen, koolstof blijft een bros materiaal wat breekt ipv buigt.
Ik juich dit echt van harte toe ik zie waterstof echt als de toekomst, alleen iets meer bescherming van de tanks ;)
E34M5Touring zegt
@jordyvn: Je hebt er meer verstand van dan ik, zonder meer. Alleen lijkt het mij zo dat ze dit niet implementeren als het niet veilig is (is wel een aanname van mijn kant). Zou een materiaal wat gebruikt wordt bij Legervoertuigen iets zijn? Die hebben van die herstellende materialen die het gat afdichten. Zoiets in sterkere vorm?
jordyvn zegt
@E34M5Touring: de zelf helende tanks zijn alleen geschikt voor vloeistoffen. Ze werken met een extra laag erom waar tussen een vloeibaar purschuim zit wat reageert met zuurstof uit de lucht. Met gassen onder hoge druk werkt het niet omdat het schuim dan wegblazen wordt bij het gat. Neem het niet persoonlijk, wss is dit ook maar een zichtmodel wat nog aangepast wordt
E34M5Touring zegt
@jordyvn: Btw zie ik dit ook als de toekomst. Schoon (zodra het productieproces versimpelt is) en in overvloed aanwezig. Bovendien niet de nadelen van elektrisch rijden zoals het lange laden en korte actieradius. En het is makkelijker in de huidige logistiek te passen (tankstations etc.)
cherokeechris zegt
@jordyvn: Waterstof kan je ook in vast vorm opslaan. In metaalhydride. Het is dan compleet veilig, je schijnt zo’n opslag vat doormidden te kunnen zagen of er een kogel door te kunnen schieten zonder explosie of brand. Geen idee of dat in deze auto ook gebruikt wordt maar zou wel voor de hand liggen ivm veiligheid.
jpompe zegt
@cherokeechris: bij deze tanks worden geen hydrides toegepast omdat deze licht opgewarmd dienen te worden om waterstof vrij te laten komen. Het proces is te langzaam om de gevraagde hoeveelheid waterstof te creëren bij een vermogen van 340KW. Een druktank van 350 – 700 bar is wel mogelijk.
Daarnaast heeft GreenGT nog geen race evenement op waterstof gereden alleen op accu’s. In tegenstelling tot hen bouwt dit jaar de TU Delft opnieuw een waterstof racer maar nu gebaseerd op een Lotus Super7! misschien leuk voor degenen die geïnteresseerd zijn, http://forze-delft.nl/blog/vehicle/the-future/
De ontwikkelingen van waterstof opslag gaan snel dus schrijf waterstof niet te snel af als onveilig!
lambo4all zegt
dit begint teminste ergens op te lijken, die oplaadt meuk gaat het toch niet redden.
hassle zegt
Eindelijk wordt waterstof erkend als potentiële brandstof
Mbaas zegt
Als dit werkt en kan wat zitten we dan te kutten met die electrische auto’s? Sowieso ook omdat nog steeds enorm veel stroom wordt opgewekt dmv fossiele brandstof en het pobleem alleen wordt verplaatst?
72bug zegt
@Mbaas:
Dat risico loop je ook met waterstof. Dat is namelijk ook een proces dat energie kost om het op te wekken.. Maar dit zou ook kunnen dmv schone energie
bozothenutter zegt
gaat die achtervleugel nog wel wat doen met al die shit ervoor?
coenijn zegt
Supertof, nu zie ik alweer helemaal uit naar Le Mans. Net zo\’n mooi idee als die DeltaWing van Nissan vind ik
coenijn zegt
@coenijn: en 4000 nm is wel echt extreem veel
hassle zegt
@coenijn: hee coen hoe is t?
solmatje zegt
hij ziet eruit alsof ie 6000 km’ph kan
VeniVidiVici zegt
Even voor de duidelijkheid… Die tanks zijn NIET gevaarlijk, want daar zit gewoon gedestilleerd water in met platen waar stoom op staat. Het water gaat bruizen en het gas wat daarbij ontwikkeld wordt en naar de motor gaat is WEL gevaarlijk.
VeniVidiVici zegt
@VeniVidiVici: *stoom = stroom
jordyvn zegt
@VeniVidiVici: is het hele punt niet dat je waterstof tankt, en dat er water uit het proces komt. Anders heb je accu’s nodig om water (h2o) om te zetten naar h2 wat je vervolgens weer laat samenkomen met zuurstof om elektriciteit op te wekken voor de motoren?
E34M5Touring zegt
@jordyvn: Jouw laatste reply is lost.
cherokeechris zegt
@VeniVidiVici: Nee dus…. Jij zegt dat ze electrolyse toepassen in de tanks? waar komt dan de energie voor de elektrolyse vandaan? uit accu’s? dan zouden ze die energie wel direct in de motoren stoppen natuurlijk.
Nee in die tanks zit echt wel 100% waterstof.
VeniVidiVici zegt
@cherokeechris: Fout, in die tanks zit geen waterstof, want als je waterstof een paar uur laat staan wordt het weer water.
Zoek maar eens op google naar HHO Kit dan wordt het snel duidelijk hoe het werkt. Dat is ook de reden waarom oliemaatschappijen deze ontwikkeling hard dwarsbomen!!!
jordyvn zegt
@VeniVidiVici: Ik heb een paar waterstoftankjes gebouwt maar die werken gewoon voor een standaard brandstofcel zuurstof komt samen met waterstof vormt water en geeft energie af. Er ontstaat geen water in de tank door dat ze op druk staan typisch 200bar.
VeniVidiVici zegt
@jordyvn: Zoek maar ff op YouTube naar \’HHO Kit in car\’ dat scheelt me hoop typwerk voor de uitleg :-)
Met deze ontwikkeling zijn oliemaatschappijen niet blij mee haha.
Als deze Le Mans auto ook zo werkt kan die met bijvullen van paar liter gedestilleerd water de hele race uitrijden. (als alles heel blijft natuurlijk) en zolang de dynamo blijft draaien is er stroom om de waterstof in de tank op te wekken.
CBR600rr zegt
@VeniVidiVici: Ik ben wel benieuwd naar de scheikundige uitleg van H2 –> H2O: waar komt de zuurstof dan vandaan om van waterstof water te maken?
VeniVidiVici zegt
@CBR600rr: Andersom, van water waterstof maken, want waterstof is brandbaar.
Schematische uitleg:
wimmm zegt
@VeniVidiVici: Je leest het artikel niet…
Jij hebt het over water dat wordt omgezet naar waterstof. En de waterstof die vervolgens dient als brandstof voor een conventionele otto-motor.
Het artikel heeft het over elektromotoren…
Waterstof wordt omgezet in water –> dit wekt energie op. Deze energie wordt gebruikt om de elektromotoren te laten draaien. Oftewel er zit gewoon waterstof in die tanks.
CBR600rr zegt
@cherokeechris: Eindelijk iemand met verstand van zaken…
E34M5Touring zegt
@Autoblog: Ik heb een reactie van @jordyvn: in mijn vermeldingen@ staan, maar vind die nergens terug in het artikel. Ook kan ik ineens niet meer op hem replyen.
norge zegt
Boem is stop?
Ikke_ferrari zegt
Kijk en nu wordt elektrisch rijden WEL interessant, geen accu pakket maar een waterstof tank/generator!
VeniVidiVici zegt
@Ikke_ferrari: Inderdaad, alleen een dynamo en paar accu\’s voor stroomverzorging om waterstof te maken. Je moet alleen af en toe water bijvullen in tank :-)
jordyvn zegt
@VeniVidiVici: Het systeem wat jij bedoeld heeft zeker potentieel, momenteel als ondersteuning. Het genereert hho vanuit de overtollige energie van de dynamo/accu en spuit de hho in de cilinder. Functioneerd als een verbrandingsmotor, zeker interesant ben benieuwd wat het rendement is.
Maar deze wagen rijd toch echt op een conventionele brandstofcell en waterstoftanks.
VeniVidiVici zegt
@jordyvn: Is inderdaad nu als toevoeging, maar het principe staat nog in kinderschoenen. Geloof dat VW druk met de doorontwikkeling ervan bezig is.
CBR600rr zegt
Dudes: die water-rotzooi werkt niet! Als je een H2O molecuul wil slopen dan moet daar kut-veel energie bij. Water gaat geen energie opleveren maar juist kosten. Het is de omzetting van 2 H2 en 1 O2 naar 2H2O die zorgen voor energie. Er zit dus GEEN water in een fuel cell maar waterstof en zuurstof. Voor enig bijlezen verwijs ik jullie naar http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_cell. Als jullie weten hoe een brandstofcel werkt mogen jullie weer meepraten want ik krijg hoofdpijn van jullie gezwets over gedestileerd water…
BmwMPower zegt
@CBR600rr: Is goed mattie! Dan ga ik nu even k*t veel energie steken in de link die je plaatst.
VeniVidiVici zegt
@CBR600rr: Gezwets? Sorrie, maar weet je zeker dat je de werking wel snapt??
CBR600rr zegt
@VeniVidiVici: ik lees dingen als: H2 wordt als het stilstaat automatisch H2O en dat is scheikundig onmogelijk want daar komt toch echt een O2 bij kijken. Ik quote de volgende uitleg:
At the anode a catalyst oxidizes the fuel, usually hydrogen, turning the fuel into a positively charged ion and a negatively charged electron. The electrolyte is a substance specifically designed so ions can pass through it, but the electrons cannot. The freed electrons travel through a wire creating the electric current. The ions travel through the electrolyte to the cathode. Once reaching the cathode, the ions are reunited with the electrons and the two react with a third chemical, usually oxygen, to create water or carbon dioxide.
VeniVidiVici zegt
@CBR600rr: Hier een linkje met uitleg daarna houd ik ermee op :-)
http://m.instructables.com/id/How-to-assemble-a-HHO-Generator-and-why-it-works/
CBR600rr zegt
@VeniVidiVici: Gozer: pak je Binas er eens bij met hoeveel energie in bindingen zit. Om 2 H2O moleculen te splitten in 2 H2 en 1 O2 is ook energie nodig. Op die website van jou doen ze net alsof dit gratis gebeurd maar dit kost gewoon weer energie van je dynamo, en die energie moet worden opgewekt door je benzine peut. Die HHO werkt als een soort turbo die extra zuurstof aanlevert maar dit maakt het geen sustainable project.
VeniVidiVici zegt
@CBR600rr: Die HHO is inderdaad ook een toevoeging bij de gewone brandstof waardoor het verbruik ontzettend zuinig wordt en dus met 1 tank benzine/diesel dubbel zoveel kilometers kan maken.
wimmm zegt
@VeniVidiVici: Jep en dat is dus niet wat die auto hierboven in het artikel doet…
Waar jij het over hebt is iets totaal anders als wat er in de auto van het artikel gebeurt. (heb je het wel gelezen?) Er zit in die hele auto geen verbrandingsmotor. Dat HHO systeem van jou is dus volledig irrelevant.
CBR600rr zegt
@CBR600rr: Waarbij gezegd meot worden dat de genoemde CO2 natuurlijk geldt bij een fuel cell op een hydrocarbon.
dedjespa100 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Hupke zegt
Van die 300km/u ben ik verre van onder de indruk. Het is gewoon energie zoals alle andere.
Wat me meer interesseert is hoe lang het dat kan vol houden daar kan ik van onder de indruk raken.
vliegendetosti zegt
alfamail zegt
Wat een gedrocht! En dan zo’n eneurme stofzuigert op z’n rug! Jakkes…
autoblogger zegt
Geluidje? http://www.autojunk.nl/2012/12/sound-of-the-greengt-h2
lemans96 zegt
@autoblogger: Ik hoor ‘m niet, iemand loopt op de achtergrond te stofzuigeren…