Het heeft even geduurd, maar nu lijkt Renault het licht te hebben gezien: het verkwanselen van de Gordini-naam door deze lukraak op underpowered niesbuien te plakken wordt een halt toegeroepen. In plaats daarvan wordt Gordini weer heftig met een hoofdletter ‘H’.
Drie jaar geleden reanimeerde Renault de Gordini-naam. Op zich niet verkeerd, maar de uitwerking was ronduit slap te noemen. Jammer, maar niet onherstelbaar natuurlijk.
Volgens Renault-COO en -vice-eindbaas Carlos Tavares moet de Gordini van de toekomst zijn racestrepen weer verdienen. Letterlijk, want de Gordini van de toekomst wordt een “ultimate track-focused car”. In een tete-a-tete met Autocar meldt Tavares: “Renaultsport models will be sporty and Gordini will be a step beyond – the ultimate track-focused car. A Gordini will only be sold for the road as a derivative of a special track car.”
Dus: in eerste instantie alleen auto’s voor op het circuit, en misschien later afgeleides hiervan die wél op kenteken gezet kunnen worden (*me gusta-gezicht trekt*). Als Renault de daad bij het woord voegt, dan zullen we de afdeling ‘branding’ van Renault het gezwalk van de afgelopen jaren inzake Gordini maar vergeven.
Uiteraard moeten we deze ontboezeming zien in het licht van de samenwerking met Caterham, die gisteren aangekondigd werd. Ter ondersteuning van dit hoopgevende nieuws knallen we er nog even een toepasselijk plaatje van het D-Boy Black Label in. Geen idee hoe een oude Gordini er uit zag? Laat ons je dan op weg helpen met een gallery van de R8 Gordini, die in 1965 al meer dan 100 pk leverde. Enjoy!
MartijnGizmo zegt
Dus toch een Clio RS met handbak? ;)
desjonnies zegt
Volgens mij heeft Renault de meeste ‘hard core’ namen in huis.
Renault Sport
Renault Alpine
En nu wordt Gordini weer naar het oude niveau getild -hoopt hij-
En dat terwijl de Gordini’s de eerste getunede productie auto’s ter wereld waren die in serie werden gebouwd.
En dat begon met de Dauphine – Gordini.
Toen de R8 1100 1963 – 1965 met enkele koplampen daarna de R8 1300 1966 – 1970 met dubbele koplampen en de -helaas- vergeten R12 Gord. 1971 – 1974
Ik heb trouwens never nooit begrepen waarom de R5 Alpine niet als Gordini is geleverd, behalve in het Verenigd Koninkrijk, maar dat kwam weer omdat de Alpine naam daar was beschermd door Chrysler Sunbeam.
heidi zegt
@desjonnies:
Renaultpedia?
jrk68 zegt
@heidi:
Nee, hij is echt een wandelende auto encyclopedie….
heidi zegt
@jrk68:
Dat maakt hij je wijs.
jrk68 zegt
@heidi:
Hahaha, nee lieve schat mij maak je niks wijs….
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@heidi: nee sjonniepedia heet hij op AB.nl!
waxweazel zegt
Ik denk eerder dat Gordini een hardcore versie van de RS-modellen van Renault wordt.
Iets zoals de Megane R26.R was met rolkooi, lager gewicht, achterbank eruit en dergelijke ..
Puur cirquitspeeltjes die nog net straatlegaal zijn.
Megakix zegt
@waxweazel: staat er toch ook ?!
bullgod76 zegt
Klinkt echt goed, maar zullen dan Gordini en Alpine elkaar niet in de weg gaan zitten?
desjonnies zegt
@bullgod76:
Om het hele verhaal compleet te maken
En alleen, echt alleen maar voor jou :
De oer/über/horny/kwijl Alpine, de A 110 is technisch een Renault R8 Gordini.
Voorwielphanging
Achterwielophanging
rondom schijven
1300 motor met 5-bak
Eigenlijk is de Alpine een Porsche 356 kloon.
rufctr01 zegt
@desjonnies: maar wel erg mooi met een hoog fun gehalte!
integralechubasco zegt
@desjonnies: Ik zeg:
Alpine voor de mid-engine sportwagen (A310)
Gordini voor de getunede gehatchbackjes (ala r8)
Alpine-Gordini voor de non plus ultralight 2zitter sportwagen (in de geest van de A110)
Joost zegt
@integralechubasco: A310 is geen mid-engine. Blok ligt op/achter achteras. Net zoals alle andere Alpines
integralechubasco zegt
@iJoost: I know… maar je kan van renault niet verwachten dat ze de komende tijd met een motor op of achter de achter de achteras komen..
mercedesclk350 zegt
Geweldige karretjes, ik kijk zowel om naar de nieuwe Wind Gordini als dat er een 8 Gordini langskomt… likkebaard…
Stopwearingpants zegt
Waar blijft de alpine?
jrk68 zegt
@Stopwearingpants:
Dat kon je hier gisteren lezen….
Over een jaar of 3-4….
heidi zegt
Hardcore? Als in hardcore porno?
kaasboerin zegt
Dahaag..
Kijk waar de Franse autofabrikanten zich in verkeren..
En dan nu, op het meest foute moment, gaan aankondigen sportauto’s te gaan maken die hoogstwaarschijnlijk de eerste 10 jaar geld toe moet krijgen om in leven te houden?
Hmm, denk ‘ut niet Carlos, kijk is om u heen..
Nee, Dacia’s maken jij!
jrk68 zegt
@kaasboerin:
Daarom krijgen ze voor de Alpine ook staatssteun….
kaasboerin zegt
@jrk68: Zullen die socialisten blij mee zijn daar.. (en jij dus ook)
jrk68 zegt
@kaasboerin:
Hoho, je kan alles tegen mij zeggen maar noem me geen socialist…. Van het idee krijg ik al vlekken in mijn nek
.
Wel zie ik graag een nieuwe Alpine maar als die het alleen kan redden door in mijn ogen illigale steun dan hoeft het van mij ook niet….
popoff zegt
@kaasboerin: Is geen socialist. Narcist, dat dan weer wel.
ronin1130 zegt
Inderdaad eerst zien en dan geloven. Ware het niet van Dacia en Nissan binnen deze autogroep had Renault al in véél slechtere papieren gezeten.
Desalniettemin maken ze het hopelijk wel waar.
baasbas zegt
Twizzy Gordini, kan niet wachten :-)
nibor zegt
Geweldig nieuws dit! Eerst het nieuws van de nieuwe Alpine en nu dit nog! Dit laat me terugdenken aan de Renault 8 Gordini dit ik op de terugweg van zomervakantie heb gespot. Ik zal er nog een paar op Autojunk zetten.
Freewarefreak zegt
@RRenault: Wow mooi zeg. Ik heb ook zo’n zwak voor de Simca 1000 Rally.. dat vond ik ook zo’n mooi ding toen.
norge zegt
Renault klinkt sportief genoeg voor mij…
fapfap zegt
Ik ben opgegroeid met oude Renaults.. Renault 16, R8, R12, Fuego’s enzo.
R8 is cool, heeft mijn pa vroeger altijd in de garage staan. Helaas geen Gordini.
Mijn oom heeft in het Nederlandse racecircuit veel prijzen gewonnen in de youngtimer-klasse met een Renault 12 Gordini. Niet de snelste motor van het veld maar hij won wel veel tijd in de bochten. Hij heeft ook onder andere een Alpine A310 (die met 6 “koplampen”) en een GTA. Mooie auto’s!
mellie zegt
nou toch weer ene kleni suc6je voor renault