Tijdens de jaarlijkse Superbowl-finale trekken autofabrikanten in de VS alle registers open om een daverende reclame neer te zetten. Die paar seconden zendtijd zijn de ultieme droom van elke paarse broek, want ze worden veel bekeken en genereren een immense buzz. Toch heeft GM besloten even niet meer mee te doen. Is dat erg?
GM, de grootste autofabriant ter wereld, is momenteel bezig zijn marketingstrategie aan te passen: nota bene aan de vooravond van de (lauwtjes verlopen) Facebook-beursgang liet het bedrijf weten zijn jaarlijkse FB-advertenties (ter waarde van 10 miljoen dollar) te annuleren, omdat ze dachten dat het geen/niet voldoende resultaat opleverde. En nu trekt het bedrijf zich ook terug uit het jaarlijkse Superbowl-feestje.
Misschien ligt het aan de dramatische reclames die het bedrijf dit jaar had. Met een Chevy-reclame waarin Ford (zo ongeveer het enige bedrijf dat dit jaar niét meedeed aan de reclames) gedist werd, werden de potentiële klanten rechtstreeks in de armen van laatstgenoemde gedreven. Over omgekeerde effecten gesproken..
Aan de andere kant varen autofabrikanten er over het algemeen toch wel bij, kijk maar naar de immense hoeveelheid views die bijvoorbeeld de VW-filmpjes binnentrekken. Maar VW wil nog echt groeien in de VS, terwijl GM al een vrij stabiel, groot aandeel heeft. De vraag is hoe lang GM dit vol gaat houden. Bij ons ligt het nog vers in het geheugen dat Porsche even geen Amerikaanse autoshows meer deed, maar nu zijn ze ook gewoon terug.
Wat denk jij? Levert de miljoeneninvestering in Superbowl-reclames genoeg op voor autofabrikanten of is het weggegooid geld en is GM hier slim bezig?
Larick zegt
1 reclame in de superbowl rust is duurder dan een jaar adverteren op Facebook. Maar levert waarschijnlijk wel meer op.
Esprit_de_Flandre zegt
@Larick: Een superbowl-reclame is goed voor je image, maar verkopen doe je er niet mee. Daarvoor zijn acties en kleinere gerichte reclames beter. Superbowl-ads zijn een investering in de lange termijn, vandaar dat VW ze nodig heeft. GM heeft vooral omzet nodig nu, liefst tegen lage kosten. Slim dus om het een paar jaar op pauze te zetten…
subaru4ever zegt
Een reclame neerzetten op superbowl kost miljoenen , en dan worden de opnamekosten er niet bij opgerekend.
Als een mega autoconcern kan je dat wel betalen.
Maar of het zich terigbetaald?
Betwijfel ik
the-budel-guy zegt
tja dat ze stopte met reclame maken op FB snap ik wel.
heb jij ooit een auto gekocht door een reclame op internet???
maar dat ze stoppen met reclame tijdens de Superbowl wekt bij mij het gevoel op dat GM er slecht voorstaat.
trigger565 zegt
@the-budel-guy: Indirect misschien wel. Het gaat hier om zogenaamde awareness. Niemand gaat je auto kopen als ze niet weten dat ‘ie bestaat. De uiteindelijke verkoop is slechts het finale doel, awareness is een intermediair doel dat mogelijk leidt tot verkoop.
Carreza zegt
Ik kan niet oordelen of dit een slechte zet is als ik niet weet wat ze dan wel gaan doen met dat geld…
Esprit_de_Flandre zegt
@Carreza: Een nieuw Opelletje tekenen?
Northwestern zegt
GM is nooit slim geweest.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
In de rust bij de Super Bowl gaat toch iedereen pissen en bier halen… ;)
Esprit_de_Flandre zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Ik zou alleen voor de reclames kijken, zoals waarschijnlijk heel veel mensen…