Bye, bye, Bochum.
Het zat er aan te komen: in de strijd tegen de overcapaciteit en miljardenverliezen is het eerste Opel-slachtoffer na Antwerpen gevallen. De fabriek in Bochum heeft de twijfelachtige eer de eerste fabriek te zijn die deze bezuinigingsronde dicht gaat. Dit gaat niet van de een op de andere dag, tot en met 2016 is de fabriek nog open, maar daarnaa is het schluß voor de werknemers.
Dat er wat aan de situatie moest gebeuren was duidelijk. Met de verplaatsing van de Astra-productie uit Duitsland wezen de vingers al vrij vlot richting Bochum, als het ging om wiens hoofd op het hakblok lag. Vandaag is dit in de Duitse media bevestigd, ondanks tegensputterende vakbonden, wat betekent dat de 3.200 werknemers ruim 4 jaar de tijd hebben om een andere baan te zoeken.
Bochum draait op het moment slechts op zo’n 60% van zijn capaciteit. Het is het begin, maar neem maar van ons aan dat er nog (veel) meer fabrieken zullen volgen. U mag nu inzetten: welke fabrikant is de volgende om de deuren van een Europese fabriek te sluiten? Bonuspunten voor degene die de juiste fabriek er ook nog bij weet te vermelden.
Update 10-12-2012 : Opel heeft vandaag officieel bevestigd dat er na 2016 geen auto’s meer in Bochum worden geproduceerd. De fabriek blijft wel in gebruik, maar dan als distributiecentrum.
griffendahl zegt
Ik zet in op Peugeot…
StijnB zegt
Gelukkig zitten we met Volvo Gent (zowat de belangrijkste assemblagelijn van Volvo), Ford Genk (moderne fabriek met testcentrum Ford in Lommel) en Audi Vorst in België inmiddels veiliger… (maar wij hebben onze besparingsrondes dan al wel gehad)
meneersander zegt
Opel heeft natuurlijk al jaren problemen. Uit de tijd van bijvoorbeeld de Kadet- de tijd dat het nog wel goed ging- zijn nu gewoon problemen. Opel had waarschijnlijk niet voorzien dat het minder zou kunnen gaan.
frensj zegt
Ahum sorry, eerste?
Opel Antwerpen anyone?
sir_smokalot zegt
Goeie, heb ‘m even aangepast.
koelkast zegt
Fiat, welke fabriek durf ik niet te roepen maar ik gok op het inkrimpen of verdwijnen van Turijn ;-)
luuktb zegt
http://www.youtube.com/watch?v=iOqVLirG32U
Design_Driven zegt
Ik zie een reclame banner van Bet-at-home, dus ik neem aan dat we er nog wat mee kunnen winnen :)
bobb zegt
Ik vraag me dan altijd af hoe je tot het laatst toe gemotiveerd personeel houdt, de besten zijn vaak als eerste weg.
mashell zegt
@bobb: de echt goeden zijn ook loyaal!
wimmm zegt
Is dan wel weer netjes dat ze dat 4 jaar van te voren aankondigen… dan heb je als werknemer iig nog de tijd om een nieuwe baan te vinden.
LaLancia zegt
Ik gok op PSA. De Aulnay fabriek in Frankrijk, waar nu nog de C3 gemaakt wordt.
mashell zegt
Bye, bye, Bochum? Bochum zal wel blijven bestaan maar het al wel veel van dit soort klappen gehad, in 2008 bijvoorbeeld Nokia.
flipper zegt
Haha.. Fuk die vakbonden en hoe minder Opels hoe beter, wie wil er nou nog een Kadett?