Crisis? Echt niet! Wie heeft de grootste? Op het gebied van testcircuits in China is dat nu eventjes General Motors. 60 km hagelnieuw asfalt helemaal voor jezelf, dat moet goed voelen.
Keer op keer verbaas ik mij over de omvang van ‘operatie auto-productie’. Een product met een levenscyclus van 10 tot 20 jaar, fabrikanten garanderen er meestal veel minder, mensen verkopen hun auto het liefst (net als de telefoon) na 2-5 jaar. Iedereen wil er een hebben maar bijna niemand kan ze betalen. Winst maken op het produceren van auto’s is marge-werk en ook totale verkoopcijfers liggen nog altijd erg laag. Vergelijk de (financiële) cijfers met die van bepaalde smartphone–fabrikanten en je vraagt je af waarom VW, GM, Toyota en BMW nog de moeite nemen.
Natuurlijk is er vraag, dus zijn er fabrikanten om aan die vraag te voldoen. Dat is echter geen verklaring voor de gigantische omvang van de auto-industie. Misschien is het een verslaving. Autofabrikanten en toeleveranciers hebben zich in zo veel hoeken van de wereld vastgegrepen. We kunnen niet meer zonder.
Een auto is groot en bestaat uit ontelbaar veel onderdelen. Onderdelen waar stuk voor stuk andere bedrijven weer winsten mee maken. Heel veel bedrijven die met hun marge-werk toch een enorme omzet bewerkstelligen. Een dergelijke verslaving kan misschien verklaren waarom General Motors onlangs een 60 km lang testcircuit nabij Sjanghai opende. Ze hebben reeds een veel groter testcircuit in de VS maar wilde ook een stukkie (570 hectare, kost $253M) land in China. Zo vergroten zij hun greep op de wereld.
Tegelijkertijd bouwt Volkswagen ook aan een Chinees testcircuit dat groter moet worden dan hun 96km lange (5600 hectare) Ehra-Lessien testbaan. Een stunt- en hardrij-paradijs waar enkele tientallen, hooguit honderden mensen onbeschoft mogen rijden. Natuurlijk om voor de rest van de wereld auto’s te ontwikkelen.
towi1989 zegt
Hoezo crisis?
kickass zegt
@towi1989: Omdat het niet zo goed gaat in de financiële wereld…
stefanos zegt
Als ze mij zouden vragen een rondje te rijden in een zonda F, zou ik dat wel doen denk ik.
ErikkNL zegt
@stefanos: Is ook zo’n lekkere GM wagen een Pagani..
astonfreak zegt
@stefanos: Dat je daar over na moet denken :p
freezzr zegt
Die drift naar altijd maar nieuwe shit zal ons uiteindelijk ook kapot maken.
72bug zegt
@freezzr:
Blijven hangen waar we staan is de oplossing wil je zeggen..
Vanquish zegt
@72bug: Ons bestaan maakt onszelf kapot. Ach ja, de grap dat leven heet…
sjamp zegt
norge is zeker even een blokje om in China :)
bbroek zegt
@sjamp: in z\’n i30cw diesel…
VeniVidiVici zegt
@stefanos: Een F? Ik neem dan liever de Zonda 760 RS hoor.
bentley1969 zegt
Dat dit GM-circuit in China ligt en dus niet in Amerika of Europa zegt genoeg over de toekomst van de (auto)wereld!
Hubert zegt
@bentley1969:
Al jaren ligt er ook al een groot testcircuit van GM in Indaiatuba, Brazil.
masterstig zegt
@bentley1969: Jammer genoeg wel, ik moet er niks van hebben…
resulutionNL zegt
Ik zie het al aankomen. Gymkhana 6 over 60km.
peterbmw zegt
Het begin is er al om op de smartphone fabrikanten te lijken, op de smartphones staat “made in China”. Binnenkort in je auto “tested in China” .
sjamp zegt
@peterbmw: Ik test m’n auto’s liever zelf in het land waar hij vandaan komt. Uurtje of 2 rijden,. kilometertje of 20,. paar bochtjes, heuveltjes en een draaimolen (carrousel). Wat jij?
Hubert zegt
@sjamp:
Daar kun je leuk rondjes rijden, maar geen tests uitvoeren.
Een rondje snel rijden is maar een heel klein deel van een testprogramma.
norge zegt
Zulke grote testbanen en dan nog belabberde auto’s maken.
sjamp zegt
@norge: Hey! Nu al terug?
norge zegt
@sjamp: Een I30CW is snel goedgekeurd…
JaxDryke zegt
Iemand zin om met een 45km wagentje een tijd neer te zetten ?
Megakix zegt
@JaxDryke: buwahahahaha !!!
ronin1130 zegt
Betaald met Amerikaans belastinggeld?
dubhead zegt
Check de documentaire “taken for a ride” om meer inzicht te krijgen in het waarom vd automobiel infrastructuur. De docu “the money masters” en een kijkje naar het petro-dollar recycling systeem maakt het verhaal bijna kompleet.
Iedereen zijn eigen testcircuit – en dan nog een tweede in China – daar zit een politiek-monitaire logica achter – ipv logica dus. Want vanuit een logica logica lijkt het redelijk achterlijk dus hier zitten zeker managers en politiekers achter (misschien nog wat religieuze leiders).
Om te weten waar dit naar toegaat raad ik u wetenschappelijke documentaires aan, van bvb Attenborough of spreeksels van bvb Bartlett…
dubhead zegt
fuck it
http://youtu.be/umFnrvcS6AQ
loopjes zegt
Wat zal James May hiervan vinden?
Vincegail zegt
Misschien kan Christian von Koenigsegg even vragen om z’n Agera R hier uit te laten?
henkspank zegt
@Vincegail: precies wat ik dacht
lscorkscrew zegt
Nou hup, rijden met die Agera R.