Zou er ook zoiets zijn als een automotive transfermarkt? Die dan op een specifiek moment sluit en het dus duidelijk is dat er even geen nieuwe samenwerkingen worden afgesloten? Het zou wel zo duidelijk zijn… Het laatste rumoer: PSA en GM zijn met elkaar in gesprek. De lamme leidt de blinde?
Wat is de overeenkomst tussen beide bedrijven? 3 jaar geleden bonjourden ze op hetzelfde tijdstip hun CEO’s er uit wegens grote verliezen. Ondertussen is GM sinds zijn faillisement wel weer een beetje opgekrabbeld, maar is het met PSA alleen maar decrescendo gegaan. Getuige ook hun resultaten van vorig jaar.
En daarom zoekt PSA een maatje met wie ze gezamenlijk de kosten kunnen drukken. Binnen Europa zou de combinatie Opel (van GM en zwaar in de rode cijfers) en PSA helemaal niet zo’n slechte zijn. De Franse minister van werkgelegenheid Xavier Bertrand heeft nu bevestigd dat er tussen beide partijen (GM en PSA) wordt gesproken over een strategisch partnerschap. Hij had dit weer van voorzitter Phillippe Varin van de PSA-groep gehoord, en voelde kennelijk de behoefte om als loopjongen te fungeren.
Veel meer is er momenteel niet over de kwestie te melden, maar zoals we weten opent de Autosalon van Genève over een paar weken zijn deuren, dus dan zullen er ongetwijfeld gesprekken plaatsvinden tussen de hoge heren van beide concerns. (via la Tribune)
De beurs ziet er in ieder geval wel brood in: het aandeel PSA steeg met dubbele cijfers (momenteel +16%).
Stender zegt
Wat zal dit in de praktijk voor een gevolgen hebben?
dennisr zegt
@Stender: Ford 208GTI.. Peugeot Mondeo..
9000cse zegt
@dennisr:
???????………………
E34M5Touring zegt
@dennisr: Sinds wanneer is Ford van GM heer Dennisr…. Jij als Mustang liefhebber….. Shame on you!!!!
dennisr zegt
LOL! :) ik heb me nog nooit verdiept in GM.. shame on me indeed!.. Edit ? :lol: ik gooi elk Amerikaans merk onder GM.. boeiend..
robbie zegt
@dennisr: heb jij ooit ergens wel eens in verdiept? Zie de laatste tijd heel veel onzinnige & ondoordachte comments van jou hier.
Denk eerst eens na voordat je iets neerzet.
dennisr zegt
@robbie: waarom, kom er zo ook wel achter..
Tonnie zegt
@robbie: haha inderdaad! Misschien maar eens eerst wat info over je comment opzoeken voordat je post @dennisr ?
dennisr zegt
@Thijsj: neuh.. :)
E34M5Touring zegt
@dennisr: Hard he!! Blasphemy i say Blasphemy
speedlimit zegt
@dennisr:
Heuh…sinds wanneer is ford van gm :)
E34M5Touring zegt
@dennisr: Als ik een Facepalm zou kunnen plaatsen……
dennisr zegt
@E34M5Touring: kom het maar brengen, deze mag goed aan komen..
dennisr zegt
@E34M5Touring: *kijkt wanhopig op internet of het ooit van GM geweest is* gloeiende gloeiende.. als hier geen permanente ban op staat weet ik het ook niet meer.. schaam me dood xD
E34M5Touring zegt
@dennisr: Ik zeg voor straf naar Australië en tijdens de Bathhurst dit nog een keer schreeuwen. GM van Ford ach jonge toch daar kom je nooit meer weg……
dennisr zegt
@E34M5Touring: je hoeft me niet te sparen..
E34M5Touring zegt
@dennisr: Ik laat het hierbij, je zult er nog wel een paar krijgen denk ik door de dag heen. Hahahahahahaha gotta admit you made me laugh!!
dennisr zegt
@E34M5Touring: wat een hel dit..
Jansen zegt
@dennisr: ach, er zijn geen mensen dood, geen gebouwen ingestort, niets aan de hand zou ik zeggen. En laten we eerlijk zijn GM=saai, Ford=saai, quelle difference?
dennisr zegt
@Jansen: aah heerlijk, zo’n vochtig doekje op een wel hele grote wond..
bempi zegt
@Stender:
Een faillisement van Peugeot natuurlijk. Net zoals Saabje.
mercs zegt
Fiat en Chrysler en PSA en GM. Wordt nog interessant wat voor partner Ford gaat zoeken, die ook in Europa verlies draait!
draragon zegt
Op zich geen verkeerde combi:
– redelijk goede spreiding over de wereld
– GM heeft nog steeds geen goede dieselmotoren (PSA wel).
– grote schaalvoordelen in Europa voor Opel en Peugeot-Citroen.
Ze moeten alleen nog een Europees premium merk erbij zien te betrekken.
Initial_D zegt
PSA werkt toch al samen met BMW/Mini? Ik hoef echt geen GM onderdelen in een Peugeot te hebben, onbetrouwbare Amerikaanse bende.
Jansen zegt
@Initial_D: Opel draait verlies, PSA (nog) niet, laten we het beste hopen; Opel gaat leren van PSA en neemt onderdelen van hen over en juist niét andersom
Jansen zegt
@Initial_D: nu ik er beter over nadenk; misschien toch de GTbyCitroën uitbrengen met een Corvette motor?
blownbird79 zegt
@Initial_D: haha dat zit er al jaren in hoor !
O.a. AC Delco (voorheen een GM divisie) en 3M.
Initial_D zegt
@blownbird79: dat verklaart waarom de airco in m’n vorige Peugeot stuk ging!
E34M5Touring zegt
Ik zeg kom maar op met die 107 6,2 V8
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: Haha, zo is ’t.
E34M5Touring zegt
@kaasboerin: Middenmoter van maken. Bommetje!!!!
Jansen zegt
ik kan er niet zo veel aan doen, maar wordt er niet enthousiast van. In mijn ogen bouwt GM saaie eenheidsworst en PSA juist (citroën tenminste) afwijkende dingen…. maar misschien is het op de lange termijn juist wel goed. Komt de theorie van die Fiatbaas over het beperkt aantal overblijvende spelers toch uit. Zucht… voelt toch niet goed, Peugeot voelde altijd als een soort underdog…
kolopete zegt
Binnenkort heb je een Amerikaanse plastiek interieur in je PSA voertuig.
E34M5Touring zegt
@kolopete: Vast niet slechter dan het plastic van Peugeot.
kaasboerin zegt
@kolopete: … En 1.4’tjes in Camaro’s…?
draragon zegt
Ik had ook liever dat PSA met Honda (veel leuker dan Toyota), Hyundai en BMW samenging maar helaas liggen de fusiepartners niet meer voor het oprapen.
Op eigen kracht zal PSA het in elk geval moelijk redden. Nu kunnen ze nog heel gericht samenwerken op onderdelen/segmenten (zoals met Ford, Toyota, Fiat, BMW en Mitsubishi) maar dat zal steeds moeilijker worden als de samenwerkingspartners ooit beperkt worden door fusiegenoten. Daarnaast is het ook niet ideaal voor de merkidentiteit.
lincoln zegt
niet erg hoor @dennisr ..
laat de verontwaardigden maar fijn verontwaardigt zijn ..
aangezien GM nog de enige overgebleven fabrikant is die nog NIET met PSA samenwerkt is je stelling nog een soort van correct ook ..
Poll zegt
Hmmm fijn, donut met knoflook!
ytrewq zegt
@dennisr
Ford motorcompany bezit Lincoln en bezat Mercury
was eigenaar van Land Rover & Jaguar maar de 2 merken zijn nu van Tata. Ze bezitten 13% van mazda.
goed opgezocht he?
dennisr zegt
@ytrewq: tja, in de veronderstelling dat het hele boeltje bij elkaar hoorde heb ik nooit verder gezocht.. :P
ytrewq zegt
@dennisr
haha, er komt inderdaad vanzelf wel iemand die wat dingetjes bij elkaar zoekt.
ytrewq zegt
Weet er iemand hoe het zit met Shelby. is het van gm, Ford of is het een apart bedrijf?
buzzertnl zegt
Als Opel maar geen onderdelen van peugeot krijgt want dat zou de bouwkwaliteit niet ten goede komen..
Jansen zegt
@buzzertnl: heerlijk lariekoek!
Haakie zegt
Dit kan de betrouwbaarheid van die fransozen alleen maar ten goede komen…
PortRo zegt
Hmm, een ander merk dreigt binnen het bereik van de klauwen van GM te komen. Zou PSA niet zo goed hebben opgelet de laatste jaren? Dit wordt uitzuigen en vervolgens voor dood achterlaten.
norge zegt
Aah, komt er eindelijk kwaliteit in de Opels.
Misschien mag Peugeot de laatste Saab gaan bouwen?
Tonnie zegt
Dus nu krijgen we de onbetrouwbaarheid van franse auto’s met plastic interieur van de amerikanen? Great :D
blownbird79 zegt
@Thijsj: haha zitten er nu dan stenen of houten dashboards in dat Franse slag spul????
Raddraaier zegt
Ik zie liever Peugeot met BMW samenwerken: de Mini iets goedkoper, terugkeer van de 607 met BMW techniek, voorwielaangedreven 1-serie, kleine efficiënte turbomotoren. Luxe DS3’en en 208’s onder BMW vlag. BMW goed vertegenwoordigd in de VS, Peugeot in Latijns-Amerika. Beide familiebedrijven. Suzuki er nog bij voor India, Indonesië en de rest van Azië. Aandelen bij mekaar schrapen. Beide merken hebben geld genoeg in kas om de integratie te betalen. Ongetwijfeld een wereldmerk.