Dat is nog eens duurzaam. Oude Porsche 944’s een tweede leven geven door er een gloednieuwe body omheen te bouwen. Sinds 2010 is het Nederlandse Heynsdyk hiermee bezig en langzaamaan komen ze het straatbeeld verfraaien.
Op basis van het rolling chassis van een 944 -waarvan het kenteken behouden blijft, dus je kan ‘m wegenbelastingvrij rijden- wordt een kortere tweezitter in elkaar geknutseld waarvan het zwaartepunt 15% lager ligt. Onder de kap is het altijd een verrassing qua krachtbron. Van een 2.5 viercilinder met 163 pk tot aan de turboversie die er 250 pk uitgooit. En dat is niet verkeerd, voor een auto met een leeggewicht van 900 kg.
In 2010 was de prijs voor het ombouwpakket nog €14.725 en kostte een kant-en-klare 2500 SF je €36.995. Een kijkje op heynsdyk.com leert ons echter dat ze nu respectievelijk €24.695 en €53.550 voor het ombouwsetje (ex. donorauto) en de afgebouwde variant vragen. Die prijzen stijgen zowat harder dan een aandeeltje Apple.
Autojunker @martijnheijden28 kwam onlangs dit lichtblauwe geval tegen en schoot deze foto’s. Een erg gaaf exemplaar, als we de standaard 944-velgen wegdenken.
trisx zegt
Tsja alleen die achterkant ziet er goed uit
porsonly zegt
Zonde van de 944
Frux zegt
Mooi is anders… Ik zou het geld gebruiken om de Porsche 944 helemaal op te knappen, wel wat minder exclusief natuurlijk.
bullgod76 zegt
Geef mij ook maar een originele 944
Zoepie zegt
Precies of de verschillende delen in een andere fabriek zijn gemaakt waar ze allemaal een andere ijking hebben qua afstanden.
Vanquish zegt
@Zoepie: Dat valt mij ook op. Ze lijken weinig moeite te hebben gedaan om de wielen mooi in de wielkasten te laten passen. Dikke naden maken het helemaal af. Nee, ik zou niet zo gauw aan zo’n ombouw gaan beginnen.
TSI-tje zegt
Niet helemaal mijn smaak, een dergelijke kit-car.
Maar een 944 Turbo met zo’n lichte (polyester?) body…. Dat zal wel een beetje van z’n plek gaan. :P
aartjan111 zegt
-=edit: reactie op verzoek poster verwijderd=-
jolig zegt
@aartjan111: Jammer voor ze. Leuk initiatief, maar net niet aantrekkelijk genoeg voor het grote publiek ben ik bang. Maar zo iemand komt waarschijnlijk gewoon vrolijk weer met wat nieuws terug. Laten we het hopen.
joosthoeve zegt
@aartjan111: Daardoor ook de prijsverhoging! Maken ze meer winst.
Of is meer winst * 0 nog steeds 0 tegenwoordig?
erce zegt
@aartjan111: Niet zo heel raar! Mijn god, wat een draak van een auto. Daar schop ik m’n hond nog vanaf.
jordy14 zegt
Ik vind het net op z’on amfibievoertuig lijken. Geef mij die 944 maar of een ander type Heynsdyk.
beetec zegt
Lijkt wel een mislukte kit car op basis van een 2CV.
Lelijk en te duur.
Verkrachting van de ondergewaardeerde 944
911GT2 zegt
Die auto heeft toch een stance van lik me vestje…?
Ik heb het resultaat wel eens van dicht bij bekeken. Het is jammerlijk!
Tommy2 zegt
De naam doet wat Fries aan maar ze zitten in Eindhoven. XD
Grappige bakjes verder wel, hebbedingetjes voor de rijkere onder ons.
jordy14 zegt
@Tommy2: Dat hebben ze gedaan zodat ze het in de Verenigde Staten ook uit kunnen spreken.
dotternetta zegt
Dot is gjin gebrûkelike Fryske namme hjer! Lokkig mar…
Tommy2 zegt
@dotternetta: Dot sis ik ek net, it docht alineg wat Frysk oan mei dat ‘dyk’ op it ein. ;)
betonstaal zegt
@Tommy2: @dotternetta Praat mar Frysk no. Hawwe jim @sir_smokalot wol ris praten heart? Hy hat in oergryslyk Frysk aksint. Fryslân boppe no.
undifined1 zegt
@Tommy2:
der hast do gelyk yn
Escudo zegt
Verschrikkelijk dit.
2SLOW4ME zegt
als 944 bezitter moet ik zeggen dat dit pijn doet aan mn ogen!
Escudo zegt
@2SLOW4ME: U bent niet alleen.
dennisr zegt
zow, lekker fout ding.. nice ook, die velgen er nog onder :lol: je hebt gewoon Muller Balls als je hier zoveel geld voor vraagt, dikke thumbs up dus (y)!
bofkont zegt
Hier ligt een 3.0 6 cilinder in met ietsje meer dan 200pk, gezien het lage gewicht is dit een zeer vlot wagentje :)
Mooi vind ik hem niet, maar het is wel eens een keer wat anders.
911GT2 zegt
@bofkont: 4 cilinder. En alleen in de S2 lag de 3 liter. In andere gewoon de 2,5.
robinio zegt
Mooie velgen zeg, die zouden niet misstaan onder een Daihatsu Charade.
betonstaal zegt
Lijkt op een midasracer (die is op basis van een mini), echt mooi is de kit niet. Maar goed dat was de 944 ook niet.
betonstaal zegt
soort van test http://www.youtube.com/watch?v=GCFck7PMnOw
jolig zegt
Volgens de RDW weegt deze Porsche Heynsdyk na ombouw nog steeds 1140 kg. Nog steeds een besparing van 170 kg.
larsyboy1997 zegt
de Heynsdyk die ik heb gezien vond ik een stuk mooier
undifined1 zegt
behalve de voorkant, is het net een benz
norge zegt
Lijkt wel een blauwe banaan? Goh ,wat lelijk.
Ikke_ferrari zegt
Dan doe mij maar een oude 944, damn wat een lelijk hok :S
themsdosnerd zegt
Ik zag vandaag nog een Burton
Jokkebrok zegt
Lellik als de nagt!
benzinehoofd zegt
“geknutseld” is het juiste woord. De een z’n dood… is de 944 z’n redding!
mclarenf1lm zegt
Ik moet zeggen dat de Heynsdyk op deze foto´s echt niet tot zijn recht komt, in het echt met andere velgen ziet hij er zelfs mooi uit nadat je hem een tijdje hebt bekeken.
Met Heynsdyk zelf gaat het zoals hierboven al eerder genoemd momenteel niet zo goed, ik heb zelf al vaker met de eigenaar (van Heynsdyk) erg jammer voor hem, hij is een erg sympathieke en enthousiaste persoon.
midasracer zegt
@mclarenf1lm: Wat hem ook lelijker maakt is die vreemde voorruit. Het lijkt wel een half MGB raam. Verder vreemde verhoudingen, te hoge neus, te lage kont. Hij had zich beter kunnen concentreren op de constructie en het ontwerp door een professional laten doen. Maarten de Bruin schat ik wat dat betreft hoog in. En er zijn nog een paar goede Nederlandse tekenaars. Ik kan me een GTO herinneren (die er nooit is gekomen).
vespa50 zegt
Niet mijn smaak, zonde van de 944.
Het groene exemplaar dat onder één van de links te vinden is daarentegen, vind ik echt een geslaagd concept.
mrbones zegt
Die wielen, beetje jammer.
p993 zegt
@mrbones: die wielen zijn het enige dat wel klopt aan dit schepsel
baasbas zegt
Ik stap liever in een Twizzy
wesleyvandemerwe zegt
Jammer dat de kenteken plaat de helft van de achterkant in beslag neemt…
Edge zegt
Die Heynsdyks worden met de dag lelijker. Het showmodel (die wat in de eerste link van het artikel staat, was echt top en zag er hoogwaardig uit. Die uit het filmpje van Omroep Brabant is nog redelijk (zal voornamelijk aan de velgen liggen, die Porsche velgen passen totaal niet bij de auto), maar deze blauwe lijkt wel door een kind in elkaar gezet. Zonde!
mrdjm zegt
@Edge: Dat is misschien ook wel het geval, dat weet je niet!
Als je hem als kit koopt dan zal je hem zelf toch goed moeten ombouwen en dan moet je dus ook de wagenhoogte aanpakken. Dat is echt geen gezicht nu en zeker niet icm met de wielen. Zonde, want ik vind het echt een mooi ontwerp en al hoewel het zonde is van de donor auto, ik zou de ombouw graag in bezit hebben!
Klassiekerrally zegt
Hondslelijk ding… Geef mij maar een pico bello 944.
aschie1 zegt
en misschien nog een paar mooiere wielen eronder?
lambowambo zegt
ik snap niet dat je een 944 zo kan verkrachten, steek het geld dan in het restaureren van zo’n beestje
tstile zegt
Het idee is leuk maar het toont maar weer aan dat het eigenlijk geen haalbare kaart is financieel gezien.
Voor het geld wat ze nu vragen zijn er een hele hoop mooie wagens te koop.
Ik zie het meer als een goedkope Spyker. Nederlands product in kleine oplage maar toch betaalbaar.
sebastos zegt
Weg verfraaien? Lijkt wel zo’n karretje uit een attractie bij Disneyland Parijs…
Lelluk!
p993 zegt
Can u say ‘ugly’. Zonde van elke 944 die hiervoor geofferd wordt, hoe total loss ook.
fortuna zegt
hondslelijk