Maar is het allemaal show, of zitten er ook nog extra pk’s onder de kap van deze V12-geweldenaar verstopt?
Het is alweer 17 jaar geleden dat de Ferrari 550 Maranello zijn intrede deed, en hoewel de 599 en de F12berlinetta (de 575 laten we als tussenpaus maar even achterwege) deze auto ongetwijfeld vermorzelen, blijft het een zeer fraaie verschijning.
De 492 pk sterke 5,5 liter V12 staat echter nog steeds zijn mannetje, en met al die power (en het gewicht) voorin kan je leuke drift-truukjes doen. Ook Appeltje schroomt niet de Italiaanse GT op de korrel te nemen, en wijdde er al eens een spotspecial aan.
Het exemplaar dat we hier zien (de ‘Le Mans GTS’) lijkt in eerste instantie in alles op een racer (stickers, vleugel, en zelfs de naam en bloedgroep van de ‘rijders’ op het portier), met redelijk identieke looks als deze 1.000 pk sterke bruut, maar er zit gewoon een kenteken op.
Deze opvallende supercar werd gespot rond het Interclassics & Topmobiel 2013-evenement, in Maastricht, door zowel wolfssjrd als shoarmapappa. U weet waar te klikken voor meer foto’s.
aallex zegt
Deze heb ik ook ooit op de foto gezet bij de ELE.
crackdavid zegt
@aallex: daar heeft mijn broer hem een paar jaar geleden ook gespot, filmpje staat op Autojunk. Dik geluid komt er uit!!
crackdavid zegt
@crackdavid: Filmpje: http://www.autojunk.nl/2011/05/ferrari-550-lm-prodrive-sound
label89 zegt
@crackdavid: haha mooie ervan is dat het zoontje naar buiten kwam toen ik daar was, 10 jaar ofzo, en zei dat z’n pa 250 had gereden op een B-weg… Like he knows haha
xilver zegt
Ik heb net in m’n mond gekotst…
spellingscontrole zegt
@xilver: ik hoop dat je het ook weer doorgeslikt hebt.
xilver zegt
@spellingscontrole: What goes up, must go down…
coolmd zegt
De Maranello Lemans GTS, waarschijnlijk mijn favoriete ferrari aller tijden! De baas van Gumball 3000 heeft daarmee ooit is de race uitgereden.
ablogjunk zegt
Wat een lelijk kleurtje rood! Het lijkt wel meer naar het oranje te gaan, maar misschien ligt dit meer aan de witbalans…
wolfssjrd zegt
@ablogjunk: dat komt door de lage stand van de zon, erg lastig foto’s maken zo
sulobb zegt
Ziet er snel uit….
steff96 zegt
http://www.youtube.com/watch?v=0mz8VP5NoEs
rotarypowah zegt
Rijst!
mmot05 zegt
550/575 zit in mijn top 5 van mooiste Ferrari, maar deze exemplaar vind ik minder. Als er toch een groote spoiler op moet….
http://www.uts-autoworld.de/assets/images/550mar_1_.jpg
sulobb zegt
Eyeyeyyyy, kijk eens wat ik zojuist ben tegengekomen:
http://www.autojunk.nl/2009/06/ferrari-550-maranello-17
(tip: kijk naar de datum!)
Megakix zegt
@sulobb: en het kenteken !
bmwe46csl zegt
Wat een enorm dikke machine
davelepeef zegt
Ik kom niet op de naam, maar werden deze niet door een bedrijf in GB gebouwd? Ik zit te denken aan t bedrijf dat ook Subarus voor rally prepareerde… Ik dacht omdat Ferrari zelf geen competitie-uitvoering heeft uitgebracht??
Vind de auto er niet beter van worden. De 550 op zich vind ik nog steeds een hele mooie auto. Indd een vies tintje, kan Scuderia Rosso of Dino Rosso zijn??? Zijn beide wat meer oranje?
wolfssjrd zegt
@davelepeef: Die oranje gloed komt door de lage stand van de zon ;)
Hupke zegt
@davelepeef:
Ik weet wie je bedoelt en kan ook helemaal niet op de naam komen. De lettertjes op de neus van de 550 zijn gewoon te subtiel geschreven. Het is zeker niet het eerste dat je opvalt als je de wagen ziet.
Wel zeker zo leuk als mensen zo’n lekker anonieme sleeper hebben.
davelepeef zegt
@Hupke: lol. Ik had die foto’s nog niet gezien. Prodrive indd!! Lage zon?? Zeker? Dan toch juist minder last van verlies…?
jordy14 zegt
Dit is nog eens een bazenauto! Echt retevet dat deze gwn op de openbare weg rijd. Toch cool als deze auto ineens naast je bij een stoplicht staat.
wolfssjrd zegt
oor de nieuwsgierigen, auto is een 550 maranello Le Mans GTS, gebouwd door ESmotorsport in opdracht van Care Racing die ermee (met o.a. Peter Kox aan het stuur, ontwikkeld door Prodrive) in 2003 Le Mans heeft gewonnen. Deze auto is de eerste ‘straat’ versie van de race auto. Bedoeling was om er 50 van te bouwen maar na nummer 3 is het project gestopt. De 002 en 003 staan in het Midden Oosten, de 001 in Helmond. Auto is identiek aan de race auto’s maar hebben geen sidepipes en een ‘normalere’ motor en interieur is redelijk in tact gebleven. Raceauto’s zijn ook ca 4 cm lager en hebben 60 pk meer. En tot slot, de taartschep is functioneel. Levert ca 600 kg downforce bij 300 kmh. En het rijdt geweldig. [aldus citaat van de eigenaar]
sulobb zegt
@wolfssjrd: nuttige bijdrage: +1
Hupke zegt
@wolfssjrd:
Maar goed dat die functioneel is, het laatste wat je wilt is een spoiler die z’n werk niet doet als je even om de hoek moet voor een brood of wat vlees.
wolfssjrd zegt
@Hupke: Misschien nog een leuk detail, de onderkant van deze taartschep is gekleurd in de Italiaanse vlag
rufctr01 zegt
@wolfssjrd: was in het youtube filmpje te zien, een paar reacties terug.
Hupke zegt
@wolfssjrd:
Geweldig dus je zou met deze ferrari niet eens een slecht figuur staan aan de Jersey Shore. Het zijn zulke details die hem echt helemaal af maken.
alassad zegt
@wolfssjrd: weet jij waar deze eigenaar hem vandaan heeft geimporteerd?
wolfssjrd zegt
@alassad: nope
a3aan zegt
Tjonge wat een taartschep achterop
mout zegt
Die hoedenplank – is dat om de speakers in te doen?
norge zegt
Tjee wat een verkracht ding, taartschep op de openbare weg is gewoon loser.
Hupke zegt
@norge:
Niet dat ik ze cool vind maar op een supra, imprezza of lancer evo wil ik ze nog wel eens door de vingers zien.
En die van de evora en mclaren mp4-12 wil ik al helemaal vergeven.
ropbp zegt
Even los van die lelijke wielen, vind ik het wel stoer om je auto zo te verbouwen.
bassen zegt
Auto is een 550 maranello Le Mans GTS, gebouwd door ESmotorsport in opdracht van Care Racing die ermee (met o.a. Peter Kox aan het stuur, ontwikkeld door Prodrive) in 2003 Le Mans heeft gewonnen.
Deze auto is de eerste ‘straat’ versie van de race auto. Bedoeling was om er 50 van te bouwen maar na nummer 3 is het project gestopt. De 002 en 003 staan in het Midden Oosten, de 001 in Helmond.
Auto is identiek aan de race auto’s maar hebben geen sidepipes en een ‘normalere’ motor en interieur is redelijk in tact gebleven. Raceauto’s zijn ook ca 4 cm lager en hebben 60 pk meer. En tot slot, de taartschep is functioneel. Levert ca 600 kg downforce bij 300 kmh.
bassen zegt
Was al geplaatst zie ik.
aventadorsv zegt
Die heeft hem altijd gewoon thuis op de oprit staan. Gebruikt hem ook regelmatig.
MrSkyline zegt
ik ben niet zo van de ferrari’s, maar deze zou wel in mijn garage mogen staan… eerst eens een garage regelen…
burninrubber zegt
Is nog steeds m’n favoriete Ferrari. Als 5 jarige liet dit rode monster een ongekende impressie achter
replicant zegt
Deze past niet in een garage met zo’n reuzen spoiler..
maurice_vandewaarsenburg zegt
@aventadorsv, Toen Dirk hem had in het begin, toen er nog een Engels kenteken op zat stond hij wel eens op de oprit… Nu nooit meer.. Wordt wel regelmatig gebruikt..
Auto heeft een hele tijd bij Forza Racing gestaan omdat een monteur er een ‘deukje’ ingereden had… De Eigenaar, Dirk, woont hier 500 meter vandaan en ik heb de eer de auto regelmatig te mogen zien.. Ofja, eigenlijk horen.. ;)
aventadorsv zegt
@Maurice: Oke, afgelopen jaar toch vaak zien staan voor het betreffende thuisfront.
dennisvvti zegt
Prodrive ? Misschien bedoel je die …
jarropieters zegt
ik weet waar de eigenaar woont en heb nog etgens foto’s dat deze auto op de oprit staat
300e zegt
Schitterende spoiler
vwally zegt
Die spoiler is gewoon te, maar waarschijnlijk nodig om races mee te winnen. Misschien een ideetje om een kleinere te monteren?
wapz zegt
Ik had volgens mij de primeur op Autojunk door deze in Italië te spotten bij de Mille Miglia, en de eigenaar heeft zelfs gereageerd op de post. Ik vertelde hem dat ik nog een Autovisie thuis had liggen met deze exacte auto op de cover, toen hij nog eigendom was van Prodrive. Die heb ik toen maar opgestuurd!
http://www.autojunk.nl/2009/05/ferrari-550-maranello-lm